Виховний захід "День захисника України: сучасне свято з історичними витоками" має на меті ознайомити учнів з історією сучасного державного свята – Дня захисника України та його народними витоками, прислів'ями і приказками про Україну, прищеплювати учням любов до Батьківщини, української культури, виховувати патріотично свідомих громадян, виховувати в учнів повагу до Вітчизни і людей, які її захищають, розвивати самостійність, уміння працювати в групах, формулювати і висловлювати власну думку, толерантно сприймати думки оточуючих.
Під час підготовки до проведення заходу велика увага приділяється наочності. Наолчність виготовляється у вигляді народних символів України: кетяга калини і колоска, а також сонцю, як символу життя.
Для розвитку логічного мислення використовуються прийоми "Асоціативний кущ", "Розсипані прислів'я".
Куштування ягідок калини, слухання і виконання українських музичних творів допомагає залучити усі органи чуття.
Виховний захід спрямований на виховання великуої поваги до Батьківщини і її захисників.
Виховний захід «День захисника України:сучасне свято з історичними витоками» Урок-свято
Автор: Шаповал Ольга Василівна
Мета: ознайомити учнів з історією сучасного державного свята – Дня захисника України та його народними витоками, прислів’ями і приказками про Україну, прищеплювати учням любов до Батьківщини, української культури, виховувати патріотично свідомих громадян, виховувати в учнів повагу до Вітчизни і людей, які її захищають, розвивати самостійність, уміння працювати в групах, формулювати і висловлювати власну думку, толерантно сприймати думки оточуючих.
Класи: 3-4.
Обладнання: державні символи України: герб і прапор, малюнки із зображенням народних символів України, картки із «розсипаними» прислів’ями, заготовки для асоціативних кущів «Козак» (у вигляді ґрона калини) та «Україна» (у вигляді сонця з променями), «Моя майбутня Україна» (у вигляді колоска), які кріпляться на дошці, запис музики до пісень «Їхав козак за Дунай» та «Бувайте зорові, живіте багато», запис пісні «Україна моя», магніти, кетяги калини.
Підготовка: учні сидять за партами у групах.
Час: 40 хвилин.
Хід заходу
І. Вступна частина
- Добрий день вам, друзі щирі,
Хай живеться вам у мирі!
Не минайте нашу хату,
Бо у нас сьогодні свято!
- Любі учні, шановні гості, ми вітаємо вас цієї сонячної днини у нашому світлому класі!
ІІ. Повідомлення теми і мети заходу.
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Ваші парти розташовані не так, як завжди. Ви об’єднані у групи. До нас завітали шановні гості. Ми раді вітати почесних гостей – директора Харківської загальноосвітньої школи № … (ПІБ директора) та захисника миру на рідній землі, … (ПІБ гостя).
- А ще незабаром ми будемо відзначати свято. Щоб здогадатися, чому або кому присвячене це свято, послухайте уривки віршів відомих українських письменників, з якими ми ознайомилися на минулих уроках.
- У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
- Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
- А наступний вірш вам точно підкаже, з якої нагоди ми відзначаємо свято.
- Захисників Вітчизни ми вітаємо,
І сьогодні їм бажаємо
Любові, радості, добра,
А українцям всім – безхмарного життя!
- Діти, то яке свято наближається до нас?
- Так, 14 жовтня ми святкуємо День захисника України.
- Діти, ми відзначали це свято минулого року? (Так, відзначали.) А позаминулого? Ваші батьки, коли навчалися у школі, відзначали це свято? (Ні, батьки це свято не відзначали.)
- Отже, це свято нове. А можливо, його відзначали ваші прабабусі і прадідусі, а потім забули про нього?
- Сьогодні ми дізнаємося, коли виникло це свято і чому ми відзначаємо його саме 14 жовтня, а також визначимо, хто був захисниками України у давнину і хто захищає нашу Батьківщину сьогодні.
ІІІ. Основна частина
3.1. Бесіда про козаків з використанням прийому «Асоціативний кущ»
- Наш урочистий урок присвячений чудовому святу – Дню захисника України. А хто були першими захисниками нашої Батьківщини?
- Першими захисниками української землі були козаки. Відправляючись у похід, козаки брали із собою кетяги калини, які нагадували їм про рідну домівку і давали сили.
- Діти, як ви вважаєте, козаки – які вони?
(Асоціативний кущ «Козак» у вигляді ґрона калини. Діти називають якості козаків, а вчитель прикріплює магнітами їх на дошку у вигляді ягід калини. Дадаток А)
- Саме такими і є козаки: сильні, хоробрі, відважні, сміливі, розумні, добрі, чесні, працьовиті.
- У кожної групи на парті лежить кетяг калини. Скуштуйте, будь ласка, ягідку. Яка вона? (Відповіді учнів.)
- Ягоди калини красиві, але на смак трохи гіркі і кислі. Такими були і козаки: красиві, статні, але з важкою і гіркою долею.
3.2. Виступ козаків і козачок
- А зараз козаки самі розкажуть нам про себе!
(До класу заходять хлопці-козаки.)
Сьогодні гадаєм, якраз буде вчасно,
Щоб був у вас дійсно хороший настрій,
Упоравшись з ділом, хіба нам не варто?
Зустрітися з силою, піснею, жартом?
Ми прийшли до вас на свято з запорізької землі
І принесли вам в дарунок краю рідного пісні.
Разом з вами веселитись, танцювати і співать,
Україну і козаків з вами разом прославлять!
Що говорить вам слово «козак»?
Це крилате горде слово?
Чом завжди буває так
Що світлішає від нього?
За дніпровськими порогами,
За південними дорогами,
За стенами за широкими
Наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку сильну,
Цінували волю вільну.
Україну свою рідну,
Як зіницю берегли.
На Січі жило козацтво
В довгих хатах-куренях.
Розміщалось усе братство
В тридцяти восьми житлах
- Для таких хлопців, майбутніх козаків і захисників України, сьогодні наші вітання!
- Дівчата підготували пісню «Їхав козак за Дунай» і зараз виконають її.
(Дівчата співають пісню.)
3.3. Бесіда про Україну з використанням прийому «Асоціативний кущ»
- Козаки захищала нашу рідну землю – Україну. А що для нас – Україна? Як вважають наші козачки-дівчата?
(Учениці розповідають вірші.)
Є в центрі Європи чудова країна,
Сягає корінням у сиві часи.
І це – незалежна моя Україна!
Тут гори Карпати, степи і ліси.
Кругом нас держави – на кожному боці:
На північ від нас білоруси живуть,
На заході – Польща, словаки, угорці,
Молдови і румунців кордони ідуть.
Усіх областей є в нас двадцять чотири
Та ще Автономна республіка Крим
Живуть всі народи у злагоді і мирі.
У нас, в Україні, є місце усім!
- Україна – наш рідний дім. А що для вас – Україна?
(Діти відповідають на запитання, а вчитель пише їх відповіді на сонячних променях. Додаток Б)
3.4. Бесіда з елементами групової роботи. Робота з «розсипаними» прислів’ями.
- Діти, а зараз я пропоную вам ще більше поміркувати про те, чим для нас є Україна.
- Учні, що сидять за однією партою – це команда. У кожної команди є аркуші зі словами. З них вам потрібно скласти прислів’я і поясними його значення.
- Та команда, яка готова відповідати, має дати сигнал – показати прапор України.
- Пам’ятайте, що, працюючи в групі, треба поважати тих, хто поруч із вами.
- Починайте роботу!
Прислів’я:
Людина без Вітчизни – як соловей без пісні.
Батьківщина – мати, умій за неї постояти.
Кожна пташка своє гніздечко береже.
У рідному краї і сонце ясніше світить.
Дерево міцне корінням, а людина – Батьківщиною.
(Команди закінчують роботу і один з учнів називає прислів’я та пояснює його значення. Вчитель прикріплює слова у правильному порядку на дошку за допомогою магнітів.)
- Молодці! Ви дуже гарно впоралися із завданням.
Фізкультхвилинка
- Діти, я бачу, ви трохи втомились. Зараз ми відпочинемо. Ми заспіваємо пісню «Україна моя» і станцюємо.
3.5. Вікторина «Народні символи України»
- Діти, усі ми знаємо державні символи України. Будь ласка, назвіть їх. (Герб, гімн, прапор. Демонстрація їх вчителем.)
- Ці символи були в українців не завжди. А зараз ми проведемо вікторину і дізнаємося, що наш народ здавна вважав своїми символами.
1. Національний символ України. Його дарують, ним обмінюються у Великоднє свято. (Писанка)
2. Дерево, яке оспівано у народних піснях, у віршах. Воно освячується в церкві перед Пасхою, як засіб від злих сил. (Верба)
3. Кущ, який квітне білими квітами, а восени дарує нам червоні ягоди (Калина)
4. Поширене в Україні дерево, з яким в українських народних піснях і переказах порівнюють струнких дівчат.(Тополя)
5. Чим прикрашають голову українські дівчата. (Вінок)
6. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу. (Рушник)
7. Великі красиві птахи, які, за повір’ями, приносять на своїх крилах весну. Гніздо цих птахів на даху хати дарує велике щастя родині (Лелеки)
8. Маленька квітка синього кольору, яку українці здавна шанують (Барвінок)
3.6. Розповідь учнів про історію виникнення свята
- То що ж це за свято – День захисника України? Як воно виникло? Хто і чому вирішив, що воно так потрібно Україні?
- Вам цікаво дізнатися відповіді на ці питання?
- Тоді сідайте рівненько і слухайте уважно розповіді учнів, які відвідали районну бібліотеку і знайшли багато цікавого матеріалу.
Виступи учнів:
- 14 жовтня – свято Покрови, День українського козацтва і День захисника України. У минулому українського народу було таке неповторне і легендарне явище, як Запорізька Січ. Ми можемо пишатися тим, що Україна ніколи не поневолювала інші народи, а вміло захищала себе від ворогів. Був час, коли всю нашу землю загарбали і поділили між собою сусідні держави. Нестерпно було жити українському народу в неволі. І почав він утікати в пониззя Дніпра, за пороги, де були дикі степи. Втікачі називали себе козаками, тобто вільними людьми. На островах, що лежали посеред бистрої Дніпрової води, вони заснували Запорозьку Січ.
- Для українського народу козаки-запорожці були і залишаються уособленням кращих людських якостей і виразником незламного національного духу, прикладом для наступних борців за незалежність України.
- Президент України, голова нашої держави, 14 жовтня 2014 року підписав Указ, яким в Україні встановлено державне свято – День захисника України, що відзначатиметься щорічно 14 жовтня. 14 жовтня ми відзначаємо величне християнське свято Покрови Пресвятої Богородиці. Волелюбні козаки, які зі зброєю в руках боронили свою Вітчизну та віру, були переконані, що Свята Покрова охороняє їх, і вважали її своєю заступницею. Тому сьогодні свято Покрови почало відзначатися ще і як День Українського козацтва.
- Народна мудрість стверджує, що земля може нагодувати людину своїм хлібом, напоїти водою зі своїх джерел, але захистити себе не може. Тому це святий обов’язок тих, хто живе, хто користується всіма її благами і дарами. Виконуючи цю почесну місію, ідуть юнаки служити в армію, щоб берегти мир і спокій своєї Батьківщини, стояти на сторожі її інтересів.
- Нелегка військова служба. Ранні підйоми, багатокілометрові пробіжки і сувора дисципліна. А як інакше? Адже солдат має бути кмітливим, дужим, спритним, хоробрим, рішучим, витривалим, одним словом – мужнім. І готуватися до цього треба ще з дитинства. Мабуть, немає жодного хлопчика, який би не мріяв стати надійним захисником Вітчизни. І тому, напередодні свята, дівчатка з радістю шлють усім хлоп’ятам свої щирі вітання.
- Ці вітання, любі захисники України, для вас!
(Дівчата і хлопці розповідають вірші)
Любі хлоп’ята , від душі,
Без зайвих слів , усі підряд
Бешкетники чорняві і біляві,
Прийміть вітання від дівчат!
Ми під захистом у вас
Спокійно будемо навчатись.
Дамо списати вам не раз –
На це вам можна сподіватись.
Хай вам всміхається
Вранішнє сонце!
Бажаєм вам радості
В кожне віконце!
Щоб зростали і мужніли ,
Ви кожну годину,
Щоб батьки пишались вами
У будь-яку днину!
Щоб користь принесли державі,
Коли прийде така пора.
Щоб ви здоровими зростали,
Бажаєм щастя і добра.
Який би шлях ви не обрали,
Лишайтесь чесними завжди,
Щоб гідність вас не покидала,
Не знали горя і біди!
Хлопців радісно вітаєм,
Тільки успіхів бажаєм.
Ростіть, соколи, скоріше
І дружіть з нами ще міцніше!
3.7. Бесіда про сучасних захисників України.
- Діти, як ви вважаєте, хто захищає Україну зараз? (Відповіді учнів.)
- Представників яких професій ми можемо назвати захисниками нашої держави? (Відповіді учнів.)
- А як ми можемо допомогти їм? (Відповіді учнів.)
3.8. Виступ гостя.
- Діти, до нас сьогодні завітав гість. Давайте здогадаємось, хто це!
- Затих наш клас, бо на урок
Прийшов до нас Козак з казок.
Козак з казок нам бив чолом,
А кінь – копитом під вікном.
Козак з казок на кобзі грав,
А кінь іржав і гарцював.
– Хто ж цей козак? – А пригадай…
Звичайно, це козак … (Мамай).
– А як же звуть його коня,
Коня, що зайця обганя?
– Коли цей коник під вікном
Ще не дружив із козаком,
А був лошатком-стригунцем,
Його назвали … (Воронцем).
- До нашого класу прийшов справжній козак, захисник України, старший сержант Калініченко Володимир Геннадійович.
- Володимир Геннадійович, запрошуємо Вас до виступу.
(Виступ гостя і його відповіді на запитання учнів.)
IV. Підведення підсумків.
4.1. Бесіда.
- Діти, давайте підведемо підсумки нашого уроку.
- Про яке свято ми сьогодні говорили?
- Кого ми будемо вітати 14 жовтня?
- Хто такі козаки?
- Якими вони були?
- Хто захищає Україну сьогодні?
- Як ми можемо допомогти тим, хто захищає Україну сьогодні?
- Що ми можемо зробити, щоб наша Батьківщина стала ще кращою?
4.2. Асоціативний кущ «Моя майбутня Україна».
- Діти, давайте поміркуємо, яку Україну ми будемо будувати?
(Діти відповідають, вчитель записує відповіді на зернятках пшениці і прикріплює їх до дошки у вигляді колоска. Додаток В.)
- Подивіться, який колос пшениці, один із символів України, ми виростили!
З такими розумними учнями, наша Україна стане сильною, міцною, багатою державою.
- Ми дякуємо усім, хто завітав на наше свято. І наприкінці зустрічі ми хочемо подарувати нашим гостям пісню!
(Учні виконують пісню «Бувайте здорові, живіте багато».)
(Фотографії проведення уроку-свята. Додаток Г)
Додаток А
Заготовка для асоціативного куща «Козак» у вигляді ґрона калини
Додаток Б
Заготовка для асоціативного куща «Україна» у вигляді сонця з променями
Додаток В
Заготовка для асоціативного куща «Моя майбутня Україна» у вигляді колоска
Додаток Г
Фотографії проведення уроку-свята
Список використаних джерел
1. Козацькі вірші Анатолія Качана – Джерело: https://mala.storinka.org/козацькі-вірші-анатолія-качана.html