Виховний захід для здобувачів освіти 5-9 класи
Тема: Толерантність – основа гармонійного співіснування"
Мета заходу:
- Формувати в учнів поняття "толерантність".
- Розвивати вміння розуміти, поважати, приймати інших, незважаючи на відмінності.
- Виховувати дружнє ставлення, емпатію та навички ефективної комунікації.
Цільова аудиторія: Учні 5-9 класів.
Структура заходу:
1. Вступна частина (5-10 хвилин)
- Пояснення теми: соціальний педагог розповідає про важливість толерантності в сучасному світі.
- Обговорення, що таке толерантність. Запитання до учнів:
- Що таке толерантність? Як ви розумієте це слово?
- Чи важливо проявляти толерантність у стосунках з друзями, однокласниками, родичами?
2. Гра «Знайди спільне» (10-15 хвилин)
- Учнів ділять на невеликі групи (3-4 учня).
- Кожній групі дають завдання знайти 5 речей, які є спільними для всіх учасників групи (може бути хобі, улюблена їжа, спорт тощо).
- Потім кожна група розповідає про свої спільні риси, показуючи, що, попри відмінності, у всіх нас є багато спільного.
3. Дискусія «Що робити, якщо…» (10-15 хвилин)
- Вчитель пропонує різні ситуації, а учні мають обговорити, як вони би діяли:
- Хтось із ваших друзів не сприймає інших через зовнішність, інтереси.
- Однокласник робить зауваження про іншу культуру або традиції, які він не розуміє.
- Це допоможе учням знайти толерантні шляхи вирішення конфліктів.
4. Інтерактивна вправа «Серце толерантності» (15 хвилин)
- Кожен учень отримує паперове сердечко, де пише, як би він хотів, щоб до нього ставилися.
- Сердечка приклеюють на дошку, створюючи велике «Серце толерантності».
- Обговорюють, що всі прагнуть однакового ставлення — дружби, розуміння, поваги.
5. Заключне слово (5 хвилин)
- Підведення підсумків.
- Вчитель наголошує на важливості щоденного прояву толерантності й поваги до інших.
Матеріали:
- Паперові сердечка та клей.
- Фломастери або ручки.
- Плакат з написом «Толерантність — основа дружби».
Очікуваний результат:
Учні зрозуміють, що таке толерантність, і отримають конкретні інструменти для її практичного прояву в школі, вдома і в повсякденному житті.
Декілька інтерактивних вправ, які зроблять захід більш цікавим та залучать учнів до активної участі.
Вправа 1: «Комплімент по колу» (10 хвилин)
Мета:
Навчити дітей висловлювати компліменти та підкреслювати позитивні якості одне одного, створюючи атмосферу підтримки та поваги.
Хід проведення:
1. Усі учні сідають у коло.
2. Вчитель починає вправу, сказавши комплімент учневі поруч.
3. Той, хто отримав комплімент, має сказати його наступній людині по колу, і так далі, доки компліменти не повернуться до вчителя.
4. В кінці вправи обговоріть, як важливо підтримувати та бачити хороше в інших.
Обговорення:
- Чи було легко сказати щось приємне іншій людині?
- Як ви почувалися, коли отримували компліменти?
Вправа 2: «Історія в малюнках» (15 хвилин)
Мета:
Допомогти учням краще зрозуміти, як їхні дії можуть впливати на інших людей, і показати значення поваги до відмінностей.
Хід проведення:
1. Поділіть учнів на групи по 4-5 осіб.
2. Кожна група отримує аркуш паперу та кольорові олівці.
3. Завдання: намалювати разом історію про дружбу та толерантність. Хтось може почати малювати, а інші продовжують.
4. Після завершення малюнка кожна група розповідає свою історію та пояснює, як вони бачили толерантність у своїй історії.
Обговорення:
- Чи виникали труднощі в процесі малювання разом? Як ви їх подолали?
- Чи зрозуміли ви щось нове про спільну роботу?
Вправа 3: «Мозаїка толерантності» (10-15 хвилин)
Мета:
Показати важливість єдності та прийняття унікальних особливостей кожної людини.
Хід проведення:
1. Кожен учень отримує кольоровий паперовий квадратик і пише на ньому одну якість або рису, яку він вважає важливою для толерантності (наприклад: терпіння, дружелюбність, допомога іншим).
2. Учні приклеюють свої квадратики на великий аркуш паперу, створюючи спільну "мозаїку толерантності".
3. В кінці всі разом дивляться на отриману мозаїку як на символ того, що кожна риса є важливою частиною загальної картини.
Обговорення:
- Які якості найчастіше зустрічаються на мозаїці?
- Що це говорить про важливість цих якостей?
Вправа 4: «Долоньки дружби» (15 хвилин)
Мета:
Підкреслити цінність допомоги та підтримки одне одного.
Хід проведення:
1. Кожен учень обводить свою долоньку на папері.
2. На кожному пальці він пише п'ять якостей, які він цінує в інших або які хоче, щоб інші бачили в ньому.
3. Потім учні обмінюються долоньками і пишуть одне одному коротке побажання чи комплімент на вільному місці.
4. Учні повертають долоньки власникам, і кожен може прочитати написане.
Обговорення:
- Як ви себе почували, отримавши побажання?
- Чому важливо підтримувати одне одного?
Вправа 5: «Відчуй себе в іншій шкірі» (15 хвилин)
Мета:
Розвинути емпатію та вміння ставити себе на місце іншого.
Хід проведення:
1. Кожен учень отримує карточку з описом певної ситуації (наприклад, "Ти новачок у класі й нікого не знаєш", "Ти погано розумієш іноземну мову", "Тобі важко виконувати домашні завдання").
2. Кожен має подумати, як він себе почував би в такій ситуації, і записати, що б йому допомогло почуватись краще.
3. Потім обговорюють, як підтримати людей, які стикаються з подібними труднощами.
Обговорення:
- Як ви почувались у запропонованій ролі?
- Чи змінився ваш погляд на ситуацію, коли ви поставили себе на місце іншої людини?
Ці вправи допоможуть учням краще усвідомити цінність толерантності, навчитися підтримувати інших і приймати відмінності, створюючи атмосферу взаємної поваги і розуміння.
Висновок:
Толерантність є однією з ключових цінностей, яка забезпечує гармонійне співіснування людей у суспільстві. Вона проявляється через повагу, емпатію, прийняття і розуміння того, що всі ми різні, але водночас маємо багато спільного. Через інтерактивні вправи та обговорення учні навчилися бачити в кожному унікальну особистість і цінувати відмінності. Вони зрозуміли, що бути толерантним означає не тільки поважати думки та погляди інших, але й готовність допомагати, підтримувати та створювати дружню атмосферу.
Важливо пам'ятати, що толерантність починається з малих щоденних дій, які кожен з нас може проявляти. Це дружнє слово, простягнута рука допомоги, розуміння і терпіння до інших. Виховання толерантності – це шлях до більш мирного, справедливого і доброзичливого світу, в якому кожен може почуватись комфортно та безпечно.