Тема уроку: Людина починається з добра.
Мета: формувати переконання про те, що людина народжена для того, щоб робити добрі вчинки, навички культурної поведінки; виховувати бажання творити добро, уникати злих вчинків; розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес.
Тип уроку: виховна година.
Обладнання: роздруковані вірші, флешка, презентація, відео, фотографії.
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
1. Вступний вірш:
Розпочинається година доброти
Тож прошу вас серця свої відкрити,
Щоб зрозуміти і запам’ятати,
Лише з добра усе бере початок!
Мудрець сказав: «Краса врятує світ!»
Але уже на протязі століть
Панує істина проста:
«Наш світ врятує доброта».
2. Бесіда: Діти, а що на вашу думку «доброта»? Де ви її зустрічали? Розглянемо квітку Доброти, прочитаємо на її пелюстках що ж таке «доброта».
Тож, люди, на землі!
Спішіть добро творити.
Якщо є любов, то немає війни.
І діти ростуть щасливі і радісні.
Тлумачний словник твердить, що доброта – зроблене добро, надання допомоги іншим. Доброта – це чеснота, яку має мати кожна людина, адже без неї світ став би жорстоким, підступним і злим. Що це за чеснота, послухайте одну легенду.
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший. Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене: живий чи мертвий?». І мудрець, який і справді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе в твоїх руках, чоловіче».
Запитання до легенди:
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра.
Нехай ця істина стара:
Людина починається з добра.
Із ласки і великої любові.
Із батьківської хати і двора,
З поваги, що звучить у кожнім слові.
З уміння співчувати, захистити
Це зрозуміти всім давно пора,
Бо ми прийшли у світ добро творити.
Із світла, що серця переповняє.
Ця істина, як світ, така стара,
А й досі на добро нас надихає.
Вчитель: - З чого ж починається людина?
ІІІ Повідомлення теми, мети.
Вчитель: Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про добро, добрі вчинки, добрих людей. Тема нашого уроку «Добро починається з тебе». А девіз давайте прочитаємо разом.
1. Девіз:
Не залежить доброта від зросту,
Не залежить доброта від віку.
Доброта з роками не старіє.
Доброта, як сонце, гріє.
Вчитель: - Пригадайте, що завжди перемагає в казках?
- Назвіть казки, в яких перемагає Добро. (Відповіді дітей)
ІV Сприймання нового матеріалу, формування умінь і навичок
Послухайте уважно казку.
В одній країні жили Добро і Зло. Добро намагалося зробити світ добрішим, щоб люди любили й одне одного, і братів наших менших. Добро приходило на допомогу без нагадувань і благань. Нікому не робило боляче ні словом, ні діями, ні думками. Але Добро не могло в одну мить перемогти Зло та його слуг: Жорстокість, Байдужість, Заздрість, Лінь, Підступність. Добро кожного ранку сіяло насіння доброти в дитячих серденьках. Чому в дитячих? А тому, що тільки в маленькому дитячому серці здатне прорости будь-яке насіння. Кожна насінина може розквітнути чарівною квіткою, зробивши серце дитини добрим, ласкавим, ніжним. А може, на жаль, зарости чорним колючим чортополохом зі злим, безжалісним серцем. Адже Зло теж не спить. Хоча воно й ліниве, і встає значно пізніше, усе ж устигає порозкидати зле насіння. Буває, ростуть в одному серці Добро і Зло, борючись одне з одним. Тому діти інколи роблять погані вчинки. Тоді все залежить від самої дитини: яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці, те й проросте.
(стук у двері. Заходять Добро та Зло)
Вчитель:
Погляньте, друзі на дошку. Я намалювала дерево Добра і Зла. Але не хотіла сама малювати квіточки, бо хочу, щоб ви вирішили, яким цвітом заквітує це дерево. То ж давайте допоможемо Добру перемогти Зло, щоб у думках і серцях дітей ніколи не проросло чорне насіння. Оберіть квіточку, яка вам до серця, підійдіть до деревця і подаруйте йому. І тоді побачимо, яким стане деревце. (Діти чіпляють квіти. Зло сердиться, заважає, підмовляє, а Добро дякує за квіти)
Зло: - Перемогло ти мене, добро. Пішли пошукаємо інших дітей, які ++люблять мене, Зло.
Давайте виконаємо з вами руханку.
V Закріплення ЗУН
Вчитель: – Що може кожен з вас доброго зробити?
Я можу хатку пластилінову зліпити.
А біля неї тин, а поруч квіти,
А далі граються маленькі діти.
Природу можу, ліс, річки любити,
Кота і песика приблудного нагодувати,
І годівничку для птахів побудувати.
Я можу математику учити,
Писати вчитись і учити рідну мову,
Щоб грамотно вести мені розмову.
Я можу вдома прибирати й гарно шити,
Я можу радувати тата й маму,
Коли я роблю такі добрі справи.
Як прийду в гості і привітно посміхнуся,
І защебечу, цим здоров’я їм додам,
Хоча у мене є багато інших справ.
Я можу намагатись не грішити,
Зусилля мої не будуть марні,
Бо я роблю такі справи гарні.
Я можу все його іншим присвятити
Я буду Бога й ближнього любити
Тільки добро на світі буду я творити.
Вчитель: - Розкажіть, будь ласка, які добрі вчинки здійснили ви? (Учні зачитують із зошита «добрих справ» про свої добрі вчинки)
Вчитель: А зараз ми по працюємо в групах. Наша гра називається «Я піклуюся про тебе». Я читаю вам ситуацію, а ви відповідаєте, яку турботу можна виявити до різних людей у наступних ситуаціях.
Вчитель: Отже, запам’ятайте: ваші добрі, безкорисливі вчинки – це радість не тільки, для тих, кому їх адресовано, а й для вас.
Пропоную трохи пограти.
Добре діло твори… (сміливо).
Добрі діла тихо ходять, а злі… (як дзвони дзвонять).
Від добра добра… (не шукають).
Хто людям добра бажає, той… (і собі має).
Добрі вісті… (не лежать на місті).
Без доброго діла немає… (доброго імені).
Добре слово і… (мороз зігріє).
Добре слово людині,… (що дощ в посуху).
Роби добро скільки можеш – від цього… (не занеможеш).
За добро… (добром і платять).
Добре слово дім будує, а… (зле – руйнує).
Слово – ключ, яким… (відкривають серця).
Краще добро робити, ніж гарно… (говорити).
Злий не вірить, що є… (добрі люди).
Не одяг красить людину, а… (добрі діла).
Підгодувати пташок; допомагати старшим; ламати гілки дерев; гратися дружно; малювати на стінах кімнати; сваритися з друзями; допомагати другові в біді; садити дерева, кущі, квіти; годувати рибок в акваріумі; прибирати свої речі та іграшки; витоптувати квіти на клумбі; ходити нечепурою; поступатися місцем в транспорті старшим.
Вчитель: Я бачу, ви прагнете чинити добро. Доброта, як чарівні ліки, здатні вилікувати від суму, скрути, безпорадності.
VІ Узагальнення знань
Уміння бути добрим, чесним.
Шануй ти маму й тата,
Люби сестер, братів, людей,
Добро сам будеш мати.
Щоб мати серце золоте
Зла на людей ти не тримай,
Учителів не забувай.
Усіх розумій, поважай і люби.
Так буде легше і біль пережити,
Й здоров’я буде більше тобі.
А зло-це бездушність й злиденність душі.
Тож будьмо багаті, і будьмо добріші,
І зло переможемо ми на Землі.
Розділитися на пари стати обличчям один до одного. Одному члену пари затиснути руку в кулак і тримати його перед напарником.
Завдання: розтулити кулак партнера за 10 секунд.
Чи всім удалося розтулити кулак? В який спосіб?
Хто це зробив не силою, а чемно попросивши?
Які якості ми проявляємо коли чемно просимо щось в іншого? (повага до іншого, дія без примусу доброзичливість)
VІІ Підсумок уроку
Де є добро ходить по світу тихо.
Не одяг, красить людину, роби сміло.
Не роби комусь, краще багатства.
Добре діло що тобі не мило.
Добро не лихо – там зникає зло.
Добре ім’я а добрі діла.
- Діти, я хочу, щоб сьогодні й надалі ви відчували допомогу від квітки доброти. І коли у вас неприємності, або погано на душі, можна собі допомогти: уявити в руках Квітку Доброти і подумки помістити її в своє серце.
VІІІ Домашнє завдання:
Заключне слово:
Запам’ятай, моя дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала, як прожити.
Людина для добра приходить в світ
Й покликана добро завжди творити.
Діти, за цей урок, я спостерігала за вашими думками, зробила висновок, що в нашому класі лише добрі та чемні діти, ви молодці, дякую вам за увагу.