Виховний захід
для учнів 5 класу
«Толерантність.
Ми – різні, але ми – разом!»
Підготувала:
вчитель англійської мови,
вчитель другої категорії
Шаповал Ольга Василівна
Тема: Толерантність. Ми - різні, але ми - разом!
Мета: ознайомити учнів з поняттям «толерантність», розвивати уміння працювати в парах і групах, розвивати логічне мислення, уміння формулювати і висловлювати власну думку, дослухатись до думки оточуючих, продовжувати виховувати в учнів загальнолюдські моральні якості.
Обладнання: пазли для кожної пари учнів (Додаток А), картки з літерами для складання слова «ТОЛЕРАНТНІСТЬ» (Додаток Б), портрет Шерлока Холмса (Додаток В), розрізані висловлювання про толерантність (Додаток Г), картки із завданнями з описом життєвих ситуацій (Додаток Ґ), музика для фізкультпаузи, картки-розмальовки з національними костюмами (Додаток Д), кольорові олівці, дошка, магніти, заготовка для «Квітки толерантності» (Додаток Е), прозора ваза з камінцями різного кольору і розміру, глобус.
Хід виховного заходу
І. Вступна частина.
1.1. Привітання. Створення позитивного емоційного фону.
- Доброго дня, діти. Я рада вітати вас у нашому чудовому, світлому класі. Сьогодні у вас було багато уроків. Комусь більше сподобалась англійська мова, комусь - фізкультура, комусь - математика. За вікном світить сонечко. По небу пливуть білі хмаринки. подивіться на них уважно. Здається, що вони всі однакові. Але насправді кожна з них - особлива. як і кожен з нас.
1.2. Формулювання теми і мети виховного заходу.
1.2.1. Робота в парах з пазлами.
- Для того, щоб дізнатися, про що ми будемо сьогодні говорити, вам треба виконати завдання. У вас на партах лежать конверти із пазлами. Разом зі своїм сусідом по парті складіть пазл і придумайте для нього назву. На це у вас є одна хвилина.
Учні складають пазл (Додаток А). Коли учні лінчують роботу, вчитель прикріплює на дошку готовий малюнок.
- Я бачу, що ви виконали завдання. Зараз кожна пара представить свою назву до малюнку. За відповідь ви отримаєте картку.
Учні повідомляють назви і отримують картку (Додаток Б).
1.2.2. Спільна робота учнів.
- Діти, мені дуже сподобались ваші відповіді. Кожна пара отримала картку. Будь ласка, встаньте із-за парт і вийдіть в коридор. Станьте в коло.
Покладіть картки з буквами на підлогу. Поміркуйте, яке слово можна скласти із цих літер?
- Ми склали слово, яке є головним на нашому уроці - «Толерантність». Тепер ми можемо повернутися до класу.
Діти сідають за парти, вчитель прикріплює слово до дошки магнітами.
- Отже, сьогодні ми поговоримо про толерантність, про те що всі ми різні, але це не заважає нам бути друзями.
ІІ. Основна частина.
2.1. Визначення поняття «Толерантність». Робота в групах.
- Діти, для початку нам треба визначити, що означає слово «толерантність». У цьому нам допоможе наш давній знайомий (вчитель демонструє на дошці портрет Шерлока Холмса; Додаток В).
- Навіть у часи Шерлока Холмса люди починали цікавитись поняттям толерантність. І він записав у свій блокнот кілька висловів відомих філософів про те, що таке толерантність. Але, на жаль, блокнот не зберігся повністю. Ми можемо побачити тільки окремі слова.
- Зараз розділіться на групи по 4 учні. Кожна група отримає два конверти із цими самими висловами. Вам потрібно скласти їх. На це у вас буде 5 хвилин.
Учні працюють в мікрогрупах з висловами (Додаток Г). Вчитель допомагає учням за потреби.
- Діти, покажіть, що у вас вийшло.
Вчитель розміщує на дошці вислови:
Толерантність - це взаємодія, заснована на терпимості та повазі до інших.
Толерантність - це здатність і прагнення до діалогу.
- Давайте прочитаємо разом перший вислів.
- Як ви його розумієте? [Відповіді учнів.]
- Прочитайте другий вислів. Як ви вважаєте, про що хотів нам сказати філософ? [Відповіді учнів.]
- Толерантність - це уміння сприймати людей, які вас оточують, такими, якими вони є - у чомусь схожими, у чомусь різними, знаходити спільну мову, не сперечатися через те, у чому ми несхожі, і цінувати кожну людину.
2.2. Робота з картками із описом життєвих ситуацій (Додаток Ґ). Робота в групах.
- Зараз ми спробуємо зрозуміти на практиці, як це - бути толерантним.
Ми продовжимо працювати в групах по чотири учні. Кожна група отримає картку із описом ситуації, яка склалась в житті людей. Вам потрібно придумати, як вирішити проблему, яка склалась і розповісти про це класу. Нагадую, що працюємо в групі ми, як завжди, разом, а розповідає класу один представник групи. На виконання завдання у вас буде 5 хвилин.
Учні працюють з картками (Додаток Ґ). Вчитель за потреби відповідає на запитання учнів.
- Діти, настав час для виступу кожній групі. Спочатку вам треба прочитати ситуацію і розповісти, як ви вважаєте за потрібне її вирішити. Якщо хтось з іншої групи хоче щось додати, треба вислухати того, хто розповідає, а потім підвести руку висловити свої думки.
Розповіді і обговорення учнів.
- Діти, мені дуже сподобалось, як ви попрацювали. Ви чудово впоралися зі складним завданням.
2.3. Музична оздоровча пауза.
- Я бачу, що всі ми трохи втомилися. Давайте встанемо, вийдемо із-за парт і розімнемося.
Учні виконують фізкультпаузу під музику.
2.4. Робота в парах з національними костюмами (Додаток Д).
- Діти, як ви вважаєте, чим схожі всі люди на планеті? [Відповіді учнів.]
- А чим відрізняються люди, наприклад, в Україні і в Африці? [Відповіді учнів.]
- Чим відрізняються люди в Україні і в Білорусі? [Відповіді учнів.]
Здавна кожен народ має свій національний костюм. Це відрізняє одну країну від іншої. Але в кожного народу костюми красиві і показують щось важливе.
- Давайте згадаємо, як виглядає національний костюм українців. [Відповіді учнів.]
Вчитель прикріплює на дошку малюнок.
- Наш костюм дуже красивий і рідний для нас.
Зараз кожна пара отримає картку із малюнком національного костюму. Вам потрібно здогадатись, якому народові належить цей костюм, і розфарбувати його. На виконання цього завдання у вас є 10 хвилин.
Робота учнів у парах з картками.
- Діти, покажіть ваші роботи. Скажіть, якому народу належить цей костюм. А ще розкажіть нам, що у цьому костюмі найкрасивіше і спробуйте показати на глобусі, де живе цей народ.
Виступи учнів. Обговорення костюмів. Вчитель прикріплює на дошку роботи.
- Ви дуже гарно впорались із цим завданням.
ІІІ. Підсумкова частина.
3.1. Підсумкова бесіда. Створення «Квітки толерантності» (Додаток Е).
- Діти, наша зустріч закінчується і зараз ми маємо визначити, що нового ми дізналися. Кожен із вас отримає пелюстку для квітки. Це - Квітка толерантності. Напишіть на аркуші одне слово, що позначає, якою має бути толерантна людина, по черзі назвіть це слово і приклейте пелюстку до серединки квітки на дошці.
Виконання завдання учнями.
3.2. Підведення підсумків. Вправа «Заповнена ваза».
- Діти, подивіться на стіл. Що ви бачите?
- Ця ваза порожня. Зараз я насиплю в неї камінці. Вона повна?
Вчитель насипає великі камінці одного кольору.
- Камінці схожі один на одний?
- Давайте додамо камінців іншого кольору та іншого розміру. Вони схожі на перші камінці?
Вчитель насипає камінці меншого розміру та іншого кольору.
- Вони не схожі, але також дуже гарні. І тепер наша ваза стала ще красивішою. Діти, вона повна?
- Додамо інших камінців. Вони також іншого кольору і розміру.
Вчитель насипає маленькі камінці іншого кольору.
- Як ви вважаєте, коли ваза красивіша - з камінцями одного кольору і розміру, або з багатьма різними?
- Коли камінців стало багато, ваза стала набагато красивішою. Так і наше життя - воно яскраве, чудове і цікаве тільки тоді, коли нас багато і всі ми різні, але всі ми - разом, як одна велика і дружня родина.
Додаток А
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток Б
Т
|
О |
Л |
Е |
Р |
А |
Н |
Т |
Н
|
І |
С |
Т |
Ь |
|||
Додаток В
Додаток Г
Толерантність |
взаємодія, |
повазі |
- це |
заснована |
інших. |
на |
терпимості |
та |
до |
Толерантність |
і |
прагнення |
здатність |
діалогу.
|
- це |
до
|
|||
Додаток Ґ
Картка А До класу прийшла нова учениця. ЇЇ звуть Че Янг Лу, вона з Африки. У неї темна шкіра і довге кучеряве волосся. Учні в класі довго дивились на неї і на перерві ніхто з нею не розмовляв. Че Янг Лу відчувала себе дуже самотньою.
|
Картка Б До класу прийшла нова учениця. ЇЇ звати Саміра. ЇЇ родина приїхала з Ірану. Саміра носить одяг, який повністю закриває тіло і обов’язково зав’язує хустину на голові. Учні здивовано подивились на Саміру, і ніхто не кликав її пограти в ігри на перерві.
|
Картка В До класу прийшов новий учень. Його звати Іван. Він любить математику, читає багато книг і гарно малює. Але Іван не може ходити і тому їздить на інвалідному візку. Учні здивовано дивилися на хлопчика, на перерві ніхто не розмовляв з ним.
|
Картка Г До школи прийшли дві нові учениці - сестри Аліна і Вікторія. Вони навчатимуться у різних класах: Аліна - у третьому, Віка - у шостому. Аліна носить великі окуляри з товстим склом. На перервах Вікторія завжди приходить до класу молодшої сестри, тому що вона дуже погано бачить. Вікторія проводжає сестру до їдальні і роздягальні. Учні з класу Аліни не граються з нею на перервах і рідко розмовляють з дівчинкою після уроків. |
Картка Ґ У клас прийшов новий учень. Його звати Микола. Хлопчик гарно малює і співає, але ніколи не ходить гуляти з однокласниками після уроків, тому що має іти додому допомагати мамі по господарству. Мамі важко впоратися одній, тому що в родина п’ятеро дітей. Учні в класі не хочуть гратися з Миколою на перервах.
|
Додаток Д
Українці
Чеченці
Татари
Народи Півночі
Мексиканці
Німці
Китайці
Араби
Індійці
Шотландці
Білоруси
Індіанці
Азербайджанці
Додаток Е