Виховний захід "Толерантність: ти і я"

Про матеріал

Мета: познайомити учнів з поняттям «толерантність», виявити основні риси толерантності, сформувати правильне уявлення про толерантну поведінку; виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій і культури різних народів; розвивати комунікативну культуру спілкування і взаєморозуміння; формувати терпимість до відмінностей між людьми.

Перегляд файлу

 

«Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші.

Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної  терпимості»  

 

 Г.Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст

 

Тема: Толерантність ти і я.

Мета: познайомити учнів з поняттям «толерантність», виявити основні риси толерантності, сформувати правильне уявлення про толерантну поведінку; виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій і культури різних народів; розвивати комунікативну культуру спілкування і взаєморозуміння; формувати терпимість до відмінностей між людьми.

Обладнання: персональний комп’ютер, проектор, екран.

Оформлення кабінету та дидактичні матеріали: глобус, географічна карта світу; макет дерева толерантності, плакат «Квітка толерантності», презентація

Учень:

Як легко буває комусь нагрубити,

Як тяжко сказати : «Прости».

Як легко буває нечесному жити,

Як тяжко до храму прийти.

Частенько далеко гріхи чужі бачим,

Під носом не бачим своїх.

Найменшу провину чужу не пробачим,

На кпини піднімем і сміх.

Як часто буває: не власного болю

Нам серцем не осягнуть,

І знов по життю понівечені долі

Пліч-о-пліч вже поряд ідуть.

Щоб горе, байдужість тебе обминули,

Щоб друзів не розгубив,

Треба щоб люди Людину відчули,

Щоб сам ти Людиною був.

Хай друзі отримають справжнього Друга,

В любові знайди свою ціль,

Підставити вмій де плече, а де руку,

Прости всі образи і біль.

Вмій стримати прояв нещадного гніву ,

Терпимим до інших ти будь,

Добрим, порядним, чутливим і ніжним,

Та посмішку не забудь!

Ведучий

Сьогодні наша розмова присвячена толерантності. Не всім, може бути, знайоме це слово. На перший погляд, звучить воно абсолютно незрозуміло. Але сенс, який воно несе, дуже важливий для існування і розвитку людського суспільства.

Сучасна культурна людина - це не тільки освічена людина, але людина, що

володіє почуттям самоповаги, яку шанують оточуючі.

Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латинською мовою. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім'ї, колективі та суспільстві. Адже соціальні взаємовідносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то однобічну перевагу, а то й зіткнення безпосередніх інтересів. У різних людей – різні погляди на життя, працю, кохання . Чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших? Як треба поважати інших? Чи треба прагнути, щоб інша людина сприйняла ваші погляди? Проявляти нетерпимість чи бути толерантним?

Ведучий

Міжнародний день толерантності, проголошений 16 листопада 1995 року на 28 сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО.

Ідеї толерантності стали актуальними не сьогодні. Стаття 1 Загальної декларації прав людини (1948 рік) проголошує: «Усі люди народжуються вільними і рівними у своїх гідності та правах». Тому агресивність, конфронтація, відчуженість мають поступитися місцем толерантному ставленню людей одне до одного, взаєморозумінню й довірі.

Адаптація людини до нових умов, як в житті, так і в професійній діяльності

можлива лише за наявності сформованих професійних і соціальних умінь

якостей особистості. Одним з таких якостей є толерантність. У житті

людина спілкується з представниками різних національностей, культур,

світів, конфесій, соціальних верств, тому важливо навчитися поважати

культурні цінності, як свого народу, так і представників іншої культури,

релігії, навчитися знаходити точки дотику. Крім того, толерантність як

якість особистості вважається необхідним для успішної адаптації до нових

несподіваних умов. Люди,які не володіють толерантністю, проявляючи

категоричність, виявляються нездатними до змін, яких вимагає від нас

життя.

відео Толерантність

Толерантність - це повага, прийняття і правильне розуміння багатого

різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів прояву

людської індивідуальності.

Визначення слова толерантність різними мовами земної кулі звучить

по-різному:

в іспанській мові воно означає здатність визнавати відмінні від своїх

власних ідеї або думки;

у французькій мові - відношення, при якому допускається, що інші

можуть думати чи діяти інакше, ніж ти сам;

у англійській мові - готовність бути терпимим, поблажливим;

у китайській мові - бути великодушним по відношенню до інших ;

в арабській мові - прощення, поблажливість, м'якість, милосердя,

співчуття, терпіння, прихильність до інших;

в  українській мові - здатність терпіти щось або когось (бути

витриманим, витривалим, стійким, вміти миритися з існуванням чогось,

когось).

- Яке з визначень вам імпонує найбільше? (Відповіді).

- Чому, на ваш погляд, в різних країнах визначення різні? (Відповіді).

- А що ж об'єднує ці визначення? (Відповіді).

- Чому так актуальна толерантність в даний час? (Відповіді).

Учень

(Далі учасники узагальнюють все сказане, роблять висновок, що

толерантність - не пасивне, неприродне підкорення думці, поглядам і діям

інших, не покірне терпіння, а активна моральна позиція і психологічна

готовність до терпимості в ім'я позитивної взаємодії між етносами,

соціальними групами, в ім'я позитивної взаємодії з людьми іншої

культурної, національної, релігійної або соціальної середовища.).

Ведучий

Всі ми  несхожі один на одного і, щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям. У кожного з вас лежить аркуш паперу, візьміть його. потім усі одночасно виконайте наступні дії:

1.     Складіть аркуш навпіл.

2.     Відірвіть верхній правий кут.

3.     Знову складіть навпіл.

4.     Відірвіть правий верхній кут.

5.     Знову складіть.

6.     Знову відірвіть верхній правий кут.

7.     Складіть аркуш надвоє.

8.     Якщо можна, відірвіть правий кут.

9.     Розгорніть аркуш і покажіть іншим.

Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані так по-різному? Чи можете ви сказати, що всі, хто відірвав аркуші інакше, ніж ви,є гіршими за вас? Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось так само, як ми? Чого навчає ця вправа?

Ведучий

Сьогодні ми бачимо , що стосунки між батьками й дітьми за своєю природою складні й суперечливі. З одного боку, їхня головна характеристика - це любов, що визначає довіру до дитини, радість і задоволення від спілкування з нею, тенденцію її захистити, увагу і безумовну турботу. З іншого боку, батьківська позиція характеризується вимогливістю та контролем. Саме батько та мати вводять дитину в реальність і є носіями норм та соціальних правил, оцінюють дії та здійснює необхідні санкції, що обумовлені певними батьківськими програмами.

Учень          Притча – блюз

Жив собі хлопець із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами і сказав по одному забивати у паркан щоразу, коли хлопець втратить терпець і посвариться з кимось. Першого дня хлопець забив 37 цвяхів. Згодом він навчився себе опановувати, і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалася. Хлопець зрозумів, що легше навчитися стримувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.

Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це. Тоді батько наказав синові витягти з паркана по цвяху у ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.

  Минали дні, і згодом син міг сказати батькові, що в паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів  сина до огорожі та сказав: « Ти добре поводишся, синку, але подивися, скільки дірок залишилося… Огорожа вже ніколи не буде такою, як колись…»

Ведучий.

Коли ви з кимось сваритеся і кажете йому щось неприємне, ви залишаєте в іншій людині такі рани, як ці діри. І рани зостаються, попри те, скільки разів потім ви просите вибачення. Словесні рани заподіюють такий самий біль, як фізичні. Тож не забиваймо цвяхів ворожості, нерозуміння і жорстокості в душі людей. Будьмо толерантними, а, отже, розуміймо одне одного.

Щасливий той, хто вміє пробачати й починати все з чистого аркуша. З цією якістю не народжуються, її набувають протягом життя. Комусь пощастить набратися мудрості у стінах рідного дому, хтось здобуватиме необхідний досвід у навчальних закладах, а хтось «набиватиме гулі» тричі на день протягом усього життя.

Парадокс полягає в тому, що людська мудрість накопичувалася століттями, але саме її завжди бракує людям, щоб зробити світ щасливим. На жаль, доля людини не завжди складається так, щоб її життєвий досвід накопичувався з дитинства у рідній сім'ї.проблема толерантності набула особливої актуальності у зв'язку із процесом глобалізації, що зіштовхує релігійні, національні й етнічні ідентичності різних культур і народів.

відео Два ангела

Я вважаю, що толерантність потрібно розвивати з раннього дитинства. Сім’я це перші прояви любові до рідного слова , до рідної пісні , до рідної землі , до Батьківщини. Виховання в сім’ї займає одне з найважливіших значень. Батьки прагнуть виховати у своїх дітях певні духовні цінності , скарби , які допоможуть пристосуватися до життя. Всі батьки стараються прив’язати своїм дітям такі цінності як: щирість, любов, взаємодопомога, доброта, повага, краса, турбота та й багато інших. Ні в якому разі не силою , не фізичним вихованням , не насиллям, а своїм прикладом, тобто міцною сім’єю в якій толерантність – це важлива умова спілкування. Мати з батьком повинні закликати і виховувати дітей в любові в злагоді, в довірі , тому що толерантне спілкування починається з раннього віку , з батьківської опіки і допомоги.

Учень Притча про сім`ю

 Помирає в одному поселенні старець. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старець, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини й невістки, дочки й зяті жили разом у мирі й злагоді». Не може вже говорити старець – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написане одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написане слово – ТЕРПИМІСТЬ!

Учитель. Вправа « Як проявляти толерантність»

Проаналізуйте ситуацію, оберіть свій варіант відповіді й поясніть його.

Ситуація1.

Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль  не подобається.

Варіанти:

1. Постійно демонструвати своє негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати змінити зачіску.

2. Виходити з того, що людина має право на самовираження, і може робити будь-що зі своїм волоссям.

3. Вимагати слідувати загальному стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.

Ситуація 2.

Юрко постійно виявляє неповагу, брутальний щодо своїх однокласників. Що робити?

1. Відповідати брутальністю на брутальність.

2. Уникати спілкування з ним.

3. З’ясувати мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз’яснювальну роботу.

ВІДЕО про машину

Учитель. Наша група це маленька сім’я. І хотілося б, щоб в нашій сім’ї завжди панували повага, взаєморозуміння і не було сварок. А що ж для цього треба? Ми з вами спробуємо «виростити» дерево толерантності, на листочках якого ми залишимо свої побажання .

Візьміть листочки і напишіть на них, що потрібно зробити, щоб наша група стала планетою Толерантності. Потім листочки прикріпіть на наше дерево Толерантності.

(Учні виконують завдання учителя.).

Учень

(грає легка музика)

Толерантність врятує світ

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод,

Розрубає мотлох павутини,

Переріже нитку перешкод.

Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледіть перемогу,

Допоможе витримати все.

Будь завжди нестримним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй.

Освіти життя яскравим сонцем,

Толерантний Всесвіт побудуй!

Ведучий

Нехай кожен з нас і в цілому вся Україна завжди будуть островами толерантності для усіх жителів великої планети Земля.

Учень

Толерантність поділяється за соціальними сферами її буття:

вікова толерантність — неупередженість до  «недоліків» людини, пов'язаних з її віком. Вікова толерантність цілком може поєднуватися із прийнятою у багатьох культурах повагою до осіб похилого віку;

міжнаціональна толерантність — ставлення до представників різних націй, неприпустимість перенесення недоліків і негативних вчинків окремих представників національності на інших людей, ставитися до будь-якої людини з позиції «презумпції національної невинності»;

• расова толерантність — відсутність упереджень до представників іншої раси;

релігійна толерантність — ставлення  до релігійності з боку представників різних конфесіональних груп;

географічна толерантність — неупередженість до жителів невеликих або провінційних міст, сіл та інших регіонів з боку столичних жителів, і навпаки;

міжкласова толерантність — терпиме ставлення до представників різних майнових шарів — багатих до бідних, бідних до багатих;

фізіологічна толерантність — ставлення до хворих, інвалідів, фізично неповноцінних, осіб із зовнішніми недоліками ;

політична толерантність — ставлення до діяльності різних партій і об'єднань, висловлювань їх членів.

Ведучий

Отже, толерантність — терпимість до іншого роду поглядів, устоїв, звичаїв.

Терпимість — соціально-психологічна риса людини, що виражає шанобливе та доброзичливе ставлення до поглядів, переконань, вірувань, думок, традицій, звичок і поведінки інших людей.

Терпимість сприяє досягненню взаєморозуміння й узгодженості в діях без застосування тиску, примусу, погроз. Терпимість не лише пом'якшує протиріччя, але й виражає надію на поліпшення стосунків, особове виправлення.

відео про свічки

Ведучий

Формули толерантного спілкування:

— «Стався до людей так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе».

— «Якщо тобі погано, знайди того, кому ще гірше, і допоможи йому».

— «Постав себе на місце того, кого ти засуджуєш».

Ведучий

«Ми різні - в цьому наше багатство.

Ми разом - в цьому наша сила»

Тест  «Чи толерантна я людина?»

(Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш вірною)

1.  Для того, щоб не було війни.

а)  нічого не можливо зробити, тому що війни будуть завжди

б)  треба зрозуміти, з якої причини вони відбуваються

2.  В ліцеї розповідають про героїв, які проявили толерантність.

а)  тобі це не цікаво

б)  ти бажаєш більше дізнатись про них

3.  Ти протистоїш насильству.

а)   насильством

б)  приєднуєшся до інших людей, щоб сказати «Ні»

4.  Тебе зрадив товариш.

а)  ти йому помстишся

б)  ти будеш намагатися налагодити з ним відносини

5.  Коли говорять про дітей, що постраждали від війни.

а)  ти почув і забув

б)  співчуваєш і хотів би чимось допомогти

6.  Ти не згоден з кимсь.

а)  ти не даси йому договорити

б)  ти його дослухаєш

7.  На уроці ти вже відповідав

а)  ти хочеш відповідати ще

б)  ти даси змогу відповідати іншим

8.  Тобі пропонують листуватися з іноземцями

а)  тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками

б)  тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями

Якщо в тебе майже одні «б».

Ти проявляєш високу толерантність. Ти в майбутньому будеш громадянином мира, відповідальним, активним провідником миру у всьому світі. Розкажи друзям, як тобі це вдається.

Якщо в тебе від 3 до 7 «б».

Ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся завжди нав’язати свої ідеї. Але ти допитливий, в тебе добра уява. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.

Якщо в тебе менше ніж 3 «б».

Ти зовсім не толерантний. Якби ти був більшим оптимістом і тобі би подобалось вести дискусії, ти би став більш щасливим. Намагайся прикладати для цього більше зусиль.

Ведучий

Ми всі різні. Але потрібно бути терпимими (толерантними) одне до одного.

Але чи означає толерантність терпимість до всього? Хіба можна терпіти, якщо хтось затіває бійку, ображає інших?

Саме тут і існує межа. Ми маємо багато прав, але не маємо права порушувати права інших. Американський філософ Ф. Емерсон сказав: «Моя свобода розмахувати руками завершується там, де починається ніс мого сусіда».

Підсумок години спілкування.

Ведучий.

У світі поширюється рух за толерантність, бо вона є необхідною умовою миру і демократії. Наш український народ неодноразово виявляв свою терпимість до інакодумців, здатність до компромісу, вміння виходити із проблемних ситуацій. Толерантність не є вродженою рисою характеру, її потрібно виховувати в себе з дитинства.

Людство втомилося від постійних воєн, які несуть лише втрати, нещастя та біль. Ми вчимося толерантності, щоб врятувати світ.

 Також толерантність – це єдність у різноманітті, те, що переходу від війни до культури миру. Для громадян це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.

Сьогодні толерантність – яскравий показник ступеню демократичності кожної держави й одна з умов її розвитку. Політична толерантність є основою для плідних міжнародних відносин.

Чи згодні ви з тим, що толерантність людини — найважливіша умова миру і злагоди в сім'ї, колективі та суспільстві? Якщо так, то сьогоднішня наша розмова не була марною.

Цікаві думки визначних людей про толерантність

Щаслива людина та, яка дарує щастя багатьом людям. (Дені Дідро, французький математик)

Той, хто хоче обвинувачувати, не повинен поспішати. (Мольєр, французький драматург)

Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе. (Леонардо да Вінчі, італійський художник епохи Відродження)

Людина, яка робить щасливими, не може бути сама нещасною. (Гельвецій, французький філософ)

Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини. (Сааді, перський поет)

Підняти слабкого — цього замало: треба ще його потім і підтримати. (Вільям Шекспір, англійський драматург)

Легше вирішує і засуджує той, хто менше змилується. (Джордано Бруно, італійський мислитель)

Дійсна ознака, за якою можна впізнати справжнього мудреця,— терпимість. (Генрік Ібсен, норвезький драматург)

Гідність людини полягає в тому, щоб любити тих, хто її ображає. (Марк Аврелій, давньоримський імператор і філософ)

Привчи свій розум до сумніву, а серце до терпимості! |(Георг Ліхтенберг, німецький учений і публіцист)

Байдужість — це параліч душі, її передчасна смерть. (Антон Чехов, російський письменник)

Жодна зла людина не буває щасливою. (Ювенал, римський поет)

Поведінка -— це дзеркало, у якому кожен показує свою подобу. (Гете, німецький поет)

Трьох речей треба уникати [у житті]: ненависті, заздрості, презирства. (Східна мудрість)

Нехай справи твої будуть такими, якими ти хотів би їх згадувати на схилі віку. (МаркАврелий)

Мовчіть, поки не відчуєте, що цілком володієте собою. (Лі-Цзи, китайський філософ)

Ваша думка мені глибоко ворожа, але за ваше право її висловити я готовий пожертвувати своїм життям. (Вольтер, французький філософ)

За природою люди близькі одне до одного, а за звичками далекі одне від одного. (Конфуцій, китайський філософ)

 Афоризми:

Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна. (І. Гете)

Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей. (Дені Дідро)

Той, хто хоче обвинувачувати, не повинен поспішати. (Ж. Б. Мольєр)

Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе. (Л. да Вінчі)

Людина, яка робить інших щасливими, не може сама бути нещасною. (К. А. Гельвецій)

Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини. (Сааді)

Жодна зла людина не буває щасливою. (Д. Ю. Ювенал)

Поведінка — це дзеркало, у якому кожен показує свою подобу. (І. Гете)

 

 


Т – терплячий, товариський, тактовний.

О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Е – енергійний, елегантний, ефективний.  

Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

А – активний, акуратний, авторитетний

Н – надійний, найдорожчий.

Т – терплячий.

Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.

І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.

С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

Ть – тактовний, товариський

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
4.6
Відповідність темі
4.9
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Артеменко Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Дрижак Тетяна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лукашева Олена Валеріївна
    Здрастуйте! Чи є у вас посилання на відео,які Ви вказуєте у тексті? або моливо презентація до тксту?
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Головінова Наталія Володимирівна
    Дуже цікавий виховний захід. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Марахіна Алла Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Твардовська Анжела Миколаївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Міщук Олена Володимирівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
Показати ще 4 відгука
docx
Додано
17 травня 2018
Переглядів
28205
Оцінка розробки
4.7 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку