Використання методу ментальних карт під час узагальнення теми «Сила. Види сил»

Про матеріал
Інтегрований урок фізики та інформатики у 7 класі «Використання методу ментальних карт (карт знань) під час узагальнення теми «Сила. Види сил»»
Перегляд файлу

Інтегрований урок фізики та інформатики у 7 класі

«Використання методу ментальних карт (карт знань) під час узагальнення теми «Сила. Види сил»»

 

https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=f7208aa6791cc837b636d5ccb9758e12-l&n=13

 

Тема уроку фізики: Сила. Види сил . Узагальнення.

Тема уроку інформатики: Побудова та застосуванням ментальних  карт).

Тип уроку: інтегрований; урок узагальнення, систематизації знань та навичок.

Мета:

Освітня: - узагальнити  навчальний матеріал з теми «Сила. Види сил»,

  • закріпити навички використання карт-знань для впорядкування та аналізу даних,
  • коригувати знання учнів з вивчених тем,
  • підготувати учнів до контрольної роботи.

Розвиваюча:  розвивати асоціативне і критичне, логічне мислення учнів.

Виховна: виховувати культуру наукової мови та інтерес до предметів природничо-математичного циклу.

Форми і методи роботи:  бесіда,  робота в групах, створення ментальної карти, кейс-  метод, самостійна робота колективна робота.

Матеріали та обладнання: відео, інтерактивна дошка, дерево успіху, презентація, набір матеріалів для практичного завдання.

Основні поняття: сила тяжіння, сила пружності, вага,  сила тертя,  рівнодійна, ментальна карта.


Іванівський навчально-виховний комплекс

"Загальноосвітня школа I-III ступенів - дитячий садок"

Благовіщенської сільської ради

Кам'янсько -Дніпровського району Запорізької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок фізики та інформатики у 7 класі

Використання методу ментальних карт (карт знань) під час узагальнення теми «Сила. Види сил»

 

  

 

Вчитель фізики та інформатики

Борисенко Юлія Олексіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

2020 рік

Тема уроку фізики: Сила. Види сил . Узагальнення.

Тема уроку інформатики: Побудова та застосуванням ментальних  карт).

Тип уроку: інтегрований; урок узагальнення, систематизації знань та навичок.

Мета:

  • узагальнити  навчальний матеріал з теми «Сила. Види сил», підготувати учнів до контрольної роботи,
  • закріпити навички використання карт-знань для впорядкування та аналізу даних, відображення процесів та о,
  • розвивати асоціативне і критичне, логічне мислення учнів,
  • коригувати знання учнів з вивчених тем.
  • Виховувати культуру наукової мови та інтерес до предметів природничо-математичного циклу.

Обладнання: фішки для оцінювання, карточки  з завданнями, динамометр, набір важелів, дерев’яний брусок, лінійка учнівська, навчальна презентація, комп’ютер, інтерактивна дошка.

Хід уроку

Вітаю всіх.  Цей урок мені б хотілося почати з відомої всім байки Л.Глібова «Лебідь, рак та щука». Подивіться, будь ласка, відео і спробуйте дати відповідь на питання:  Чому у героїв на вийшло зрушити хури з місця?

Відео(слайд )

Так  чому ж героям не вдалося доставити хуру? (відповіді дітей)

Як ви гадаєте, про яку фізичну величину йде мова? (СИЛА – пишемо термін по центру дошки )

 Давайте згадаємо все, що вивчили раніше і визначимо з чим у вас асоціюється поняття «Сила», за правильну відповідь або правильно виконане завдання ви отримуватимете фішки. Зелена – 1б. Жовта – 2б.

 (запис на дошці, за правильну асоціацію – зелена картка -1бал)

 

Погляньте на дошку, що ви бачите? (карту знань). Чи дійсно це так? Давайте згадаємо з уроків інформатики що таке ментальна карта і перевіримо. Слайд 4

Вч: Ми створили примітивну ментальну карту.

Для чого ми  створюємо та використовуємо карти знань?

А як ви думаєте, яка мета нашого уроку?  (відповіді дітей)

Отже, сьогодні ми повинні узагальнити, систематизувати і закріпити отримані вами знання та набуті вміння з теми «Сила. Види сил» а також закріпити навички створення карт-знань.

Тема в зошит: Узагальнення теми «Сила. Види сил» шляхом побудови карти знань.

Давайте пригадаємо правила створення ментальних карт.

(слайд 3 )

Сьогодні ми з вами не тільки узагальнимо знання, а кожен з вас матиме можливість оцінити свої знання за допомогою «дерева досягнень».

Наші фішки перетворяться на яблука, які ви розмістите на своєму дереві відповідно до завдань.

А як ви думаєте, чому саме яблука? Як вони пов’язані з нашою темою?(відповіді)

(легенда про Ньютона)

Ньютон сформулював закон всесвітнього тяжіння, та поки що, ми розглядаємо тільки силу земного тяжіння.

(визначення сили тяжіння)

Давайте переглянемо відео, і визначимо, чи тільки сила тяжіння діє на яблуко в момент падіння.

Відео «яблуко»

(Сила пружності, вага)

Давайте згадаємо все , що ми вивчили про сили.

Інтерактивні вправи на сайті LearningApps.

C:\Users\Jekki\Contacts\Pictures\4=10.pngДавайте подумаємо, де ці знання використовуються в житті. Поясніть, будь ласка, наступні ситуації:

 

1. Восени та взимку на дорогах додатково вивішують знак

   цей знак. Про що  він   інформує  водіїв?

Картинки по запросу "шина"(Цей знак інформує водіїв про небезпечну ділянку дороги, тому що вода  на дорозі (після дощу, або снігопаду ), як мастило, зменшує тертя, а це приводить до збільшення гальмівного шляху автомобіля.)

 

2. На шинах автомобілів  роблять глибокий малюнок (протектор). Навіщо?

(Він забезпечує зчеплення з дорогою і охороняє каркас шини від механічних пошкоджень.)

Батут для детей и взрослых диаметр 305 см. Нагрузка 210 кг. с защитной сеткой и лестницей - семейный.укр в Харьковской области3. На різних атракціонах в правилах експлуатації вказані обмеження в навантаженні. Наприклад: навантаження до 100 кг. Чому?

Картинки по запросу "подшипник"(Якщо вага буде більшою за силу пружності, то конструкція зламається і учасники можуть травмуватися)

4.В різних механізмах завжди змащують мастилом рухомі частини. Навіщо?

(мастило зменшує силу тертя, що збільшує строк експлуатації механізму)

 Слайд 5, слайд 6

Переходимо до наступного етапу. Погляньте на екран, ви бачите задачу в картинці. Вам необхідно буде скласти до неї умову і розв’язати її.  За розв’язану задачу ви отримуєте 2 бали (жовте яблучко)

 (слайд 9, 10)

j0212957

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Перевірка, учень розв’язує біля дошки з поясненням)

 

А давайте пригадаємо ще одну байку про ворону і сир.

 Давайте і ми  обчислимо  масу цього сиру                                  

Ворона, маса якої 1 кг, сидить на гілці. Гілка дерева під вагою ворони і сиру зігнулася. Сила пружності, з якою зігнулась гілка, дорівнює 10,8Н.

Дано:

   mв=1кг                              Fпр=P

   g =9,8Н/кг                           P=Pв+Pсиру       Pсиру=  Fпр- Pв

   Fпр=10,8Н                                 Pв=mв g   

                                                 mcиру= Pсиру/g= (Fпр- Pв)/g

      mcиру =(10,8Н- 10Н)/ 10Н/м = 0,08 кг= 80 г.

Давайте трохи відпочинемо.

ПРОВЕДЕННЯ ФІЗХВИЛИНКИ https://www.youtube.com/watch?v=3sg5oJQmlBY

 

Практичний блок. 2 групи виконують практичне завдання з сірниками та дисками. ( кейс- метод)

Ми визначили принцип дії сил, а давайте уявимо, що буде, якщо якась сила зникне.

Вашим творчим завданням в групах  було уявити себе жителями королівства Гравітація, і описати, що сталося, коли зникла певна сила. Давайте уважно послухаємо повідомлення, і з’ясуємо, про яку силу йдеться.

Учні демонструють творче домашнє завдання виходячи групами , після демонстрації інші учні вгадують про яку силу йдеться (прав.відп.- 1 б)

І група:

  1. Карлсон: Я самий симпатичний, найрозумніший, найкрасивіший, в міру угодований чоловік в самому розквіті сил. Але найголовніше, що я відрізнявся від інших і чим я страшенно пишався, - я вмів літати. Я вмів, а ніхто більше не вмів. А тепер що? На кого не подивишся – всі літають, навіть без пропелера і без кнопочки. Я так не граю! Я оголошую голодування! Я не дозволю розтоптати свою індивідуальність!

( сила тяжіння)

  1. Кухар:  що ж Це таке! Я абсолютно нічого не можу зробити на кухні! Ще кілька хвилин таких мук, і Ви, Ваша Величність, залишитеся без обіду. Я не можу набрати води в каструлю! Відкриваю кран, а замість звичної струменя утворюється величезна крапля у вигляді кулі, яка зростає із загрозливою швидкістю, і її неможливо закинути в каструлю! Каструля ж виявляється оповитою товстим шаром води! Тільки після того, як я змастив зовні жиром каструлю, дещо вдалося утримати воду всередині. А як закип'ятити воду ? Адже в цих умовах  циркуляція повітря, неможлива!.

( сила тяжіння)

  1.            Міністр зв'язку: Тут телеграми прийшли, дозвольте прочитати?! Гідроелектростан  ція зупинилася . течія річки  зникла.  дощі припинилися. бурульки не ростуть. Суцільні нещастя! ( сила тяжіння)

А яка ще сила зникає, коли зникає сила тяжіння? (ВАГА)

 

ІІ група:

  1. Лікар: Хто буде відповідати за всі нещасні випадки.  Дуже багато осіб потрапили до лікарні з переломами рук і ніг. Люди немов ходити розучилися, таке враження, що на вулиці ожеледиця. Автотранспортним пригодам  числа немає! А хворі в лікарні не можуть ні сидіти, ні лежати, постійно падають ( сила тертя)

 

  1. Фотомодель:  Працювати неможливо! Я так люблю прикраси! Але зараз мої  кліпси сповзають з вух, а браслети з рук!. Одяг розповзається на нитки! Я навіть нафарбуватися не можу, все випадає з рук, сидіти не можу!!! А зачіска! Волосся не можна зібрати до купи.  Що за жах! ( сила тертя)

 

ІІІ група:

  1. Акробат: Я дуже люблю стрибати на батуті, це так здорово! Батут тебе підкидає вгору, і на кілька секунд ти відчуваєш стан невагомості. Але все це стало неможливим! Батут просто деформується.

 

  1. Гітарист: Я недавно навчився грати на гітарі. Її струни звучали, тому що коливалися. тепер мій інструмент не звучить. Струни не просто перестали коливатися, вони просто не мають натягу.(Сила пружності)

 

  1. Будівельник: Біда! Біда! Всі будівлі, мости  під землю провалюються! Всі предмети деформувалися! Караул!

(Сила пружності)

 

Вч:  Зараз ми на власні очі побачили, що дійсно без наших сил не обійтися. Вони дуже нам потрібні (Учні отримують  жовту  картку -по  2 бал)

Чи всі сили ми згадали? (вага, рівнодійна).

Вч:  Наступне завдання. Діти, поділіться на 4 групи , кожна група обирає силу жеребкуванням і на папері ви повинні створити  ментальну карту, корінь якої задана сила. І таким чином ми розширимо нашу карту знань.

Назва сили

Означення

Напрямок сили

Формула знаходження

Позначення силы

Сила тяжіння

Сила, з якою  Земля притягує тіла

Вертикально вниз

 

 

Fтяж

Сила

пружності

Сила, яка виникає під час деформації тіла

напрямлена протилежно напрямку зміщення частин цього тіла в ході деформації

https://arhivurokov.ru/kopilka/uploads/user_file_5396f6bd87a53/urok-na-tiemu-vidy-sil_10.png

Fпр=kx

 

Fпр

Сила тертя

Сила, що виникає в місцях дотику поверхонь і перешкоджає їх відносному переміщенню.

Сила тертя напрямлена протилежно напрямку руху тіла

Fтр=  µN

 

 

Fтр

Вага тіла.

Сила, з якою тіло діє на опору або  підвіс

Вертикально вниз

 

Р  = mg

 

Р

 

 

Діти демонструють свої карти і доповнюють ними асоціативний кущ на дошці.

В результаті отримує ментальну карту «Сили, види сил».

Давайте подивимося на карту і з’ясуємо, яку силу неправильно прикладали герої байки.

Може ми щось забули?

(На хуру діяло декілька сил, та їх рівнодійна дорівнює нулю)

Ми не згадали про рівнодійну. Що ж це за сила? (сила, що заміняє дію кількох сил, доповнюємо карту)

PHET.  Демонстрація, коли рівнодійна =0.

Перед вами чоловічки, які дорівнюють 1Н, 2Н, 3Н. Зробити так, щоб рівнодійна дорівнювала 2Н. 3 випадки.

А що ж треба зробити героям байки, щоб зрушити хуру з місця?

(або збільшити одну із сил, або прикладати сили в одному напрямку)

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

На завершення уроку нехай кожен з вас покаже своє враження від уроку. Перед вами стікери, пригадайте все, що ми робили на уроці і оцініть свої враження.

Зелений колір – все засвоїв, було не складно. І напишіть, що вам найбільше сподобалося.

Жовтий – все засвоїв, та буди певні труднощі. Напишіть, що б ви хотіли ще дізнатися чи повторити.

Червоний – було складно, необхідне додаткове пояснення. (В чому)

Написали, вчитель аналізував.

А зараз оцініть свої досягнення. Порахуйте яблука на своєму дереві, і оціночки виставте в щоденник.

 ( Виставлення оцінок)

Запишіть домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи , повторити ⸹18-21  

ІІ рівнеь - скласти  кросворд.

 І для допитливих:

Ще на хвилинку повернемось до хури. Відомо, якщо рухатися по полю, то колеса  хури будуть грузнути в землі. Подумайте вдома, чи можна змінити дію тіла на поверхню, не змінюючи його ваги.

Дякую за активну роботу.  До побачення!

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Мета узагальнити систематизувати закріпити отримані знання навчитися застосовувати набуті вміння

Номер слайду 4

Узагальнення теми «Сила. Види сил» шляхом побудови карти знань.

Номер слайду 5

Номер слайду 6

1. Восени та взимку на дорогах додатково вивішують знак , що має форму трикутника, на якому зображено автомобіль з хвилястими лініями. Про що він інформує водіїв?

Номер слайду 7

2. На шинах автомобілів роблять глибокий малюнок (протектор). Навіщо?

Номер слайду 8

3. На різних атракціонах в правилах експлуатації вказані обмеження в навантаженні. Наприклад: навантаження до 100 кг. Чому?

Номер слайду 9

4. В різних механізмах завжди змащують мастилом рухомі частини. Навіщо?

Номер слайду 10

1000 кг.55 кг.=0,2 Fтер-?Fтяж-?

zip
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
10 березня 2020
Переглядів
1844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку