Вікторина "У світі казки чарівної"
Підготувала:
КЗ «Добровеличківське НВО»
вчитель початкових класів
Щербова Наталія Миколаївна
Вікторина "У світі казки чарівної"
Підготувала:
КЗ «Добровеличківське НВО»
вчитель початкових класів
Щербова Наталія Миколаївна
Мета. Навчати дітей слухати, відповідати на запитання, розвивати пам'ять, увагу, мислення, мову, виховувати любов до книги, бажання читати казки та інші твори.
Обладнання. Маски, ілюстрації до казок, виставка книг, малюнки дітей на тему «Мій улюблений герой казки».
Хід вікторини
I. Вступне слово вчителя.
З давніх-давен прийшли до нас казки. Вони передавалися раніше з вуст в уста і були доступні всім: і дорослим, і малим. Український народ завжди був багатий на талановитих оповідачів. Саме від них позаписували визначні наші письменники і вчені тисячі і тисячі чудових казок.
Ми з вами, дорогі діти, також прочитали, прослухали багато казок. І тому сьогодні перевіримо: чи всі були уважними, добре все запам'ятали, чи нічого не наплутали.
II.Пісні та притчі у казках.
Вчитель. Перевіримо, чи добре ви запам'ятали пісні та притчі наших героїв.
— Яку пісеньку співав Колобок?
— Яку пісеньку співала Коза-мати, коли поверталася з лісу додому?
Як гукала свого сина Івасика-Телесика мати?
Як кликав Півник на допомогу Котика?
Як просив Івасик-Телесик гусеняток?
Як відказувала Коза-Дереза, коли сиділа у заячій хатці?
III. Скільки героїв — назвіть.
Вчитель. Є казки про тварин. З давніх-давен людина обожнювала природу, вбачала у всьому живому своїх побратимів, бо земля для неї була матір'ю. Саме тому в казках усі тварини постають у людській подобі.
А тепер скажіть:
Кого зустрів Колобок у лісі?
Кого спіймав Солом'яник Бичок?
Скільки тварин тягнуло ріпку?
Кого перелякав пан Коцький?
Хто жив у рукавичці?
Хто вимагав від Кози-Дерези покинути зайчикові хатку?
IV. Чи пам'ятаєте ви слова героїв казок?
— Як відповідали мишенята Круть і Верть Півникові, коли він говорив про роботу?
— Що сказала Курочка Ряба дідові та бабі, щоб заспокоїти їх?
Що сказав Рак Козі-Дерезі?
Що сказала Лисичка Глечикові?
Що казала Лисичка-сестричка Вовчику-братику, коли він ловив рибку в ополонці?
Як Лисичка-сестричка приказувала, коли Вовчик-братик ніс її на спині?
Як пан балакав по-німецькому, що він кожний раз говорив?
V. Яка кінцівка в казці?
Хто вигнав мишенят Круть і Верть з-за столу?
Хто вигнав Козу-Дерезу з зайчикової хатки?
Хто їв пиріжки в казці «Колосок»?
Чи побралися Журавель з Чаплею після сватання?
Що зробив Нехайло за третім разом з городом?
Чи віддячила Мишка Левові за те, що він її не з'їв? Що вона зробила?
Чи втопився зайчик з казки «Заячі страхи»? Чому ні?
Як віддячив Буслові Вовк? Чим?
VI.Загадки Лисички-сестрички.
До залу входить дівчинка у костюмі Лисички-сестрички і співає пісню з дитячої опери М. Лисенка «Коза-Дереза».
Пісенька Лисички
Я лисичка, я сестричка, Не сиджу без діла. Я гусяток пасла, Полювать ходила. (Двічі).
А тепер мені в неділю Треба відпочити. Свою хатку гарнесеньку Треба прикрасити. (Двічі).
А щоб краща, а щоб краща Була моя хатка, Піти треба у гайочок Квіточок нарвати. (Двічі).
Лисичка. Ой, куди це я потрапила?
Вчитель. На літературну вікторину «Чи знаєте ви казки та їх героїв?»
Лисичка. То знають?
Вчитель. Так.
Лисичка. А можна мені перевірити? Я буду розповідати уривки з казок, а ви будете відгадувати, яка це казка. Домовилися? То розпочнемо...
— В одного чоловіка був кіт, старий
такий, що вже не здужав і мишей ловити. От хазяїн його взяв і вивіз у ліс. Покинув його, а сам поїхав додому.
Сидить кіт, коли це підходить до нього Лисичка. («Пан Коцький»)
Жили собі дід та баба, та такі убогі, що нічого в них не було. Ось одного разу дід і каже:
Бабусю! Піди у комору, назмітай у засіці борошна та спечи колобок. («Колобок»)
Ішов дід лісом, а за ним бігла собачка. Та й загубив дід рукавичку. («Рукавичка»)
Жили собі дід та баба. Дід служив на майдані майданником, а баба вдома сиділа, мички пряла. От баба і напала на діда:
Зроби мені та й зроби, діду, солом'яного бичка і осмоли його смолою. («Солом'яний бичок»)
— Здорова була, лисичко-сестричко!
—Здоров.
— А що ти робиш?
— Рибку їм!
— Дай і мені!
— Отак! Я стільки морочилась, ловила та й віддай йому. Піди сам налови та й з'їж на здоров'я!
— Я не вмію, навчи мене! ( «Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат»)
— Жили собі дід та баба. Поїхав дід на ярмарок та й купив собі козу. («Коза-Дереза»)
Лисичка. Молодці! Усе правильно відгадали! Пора мені в казку. До побачення! Щасти вам!
До залу заходить поштар Пічкін, у нього телеграми. Він пропонує відгадати, від кого вони прийшли, оскільки немає зворотної адреси.
-— Я просте яйце знесла, знесу золоте і приїду до вас у гості, (Курочка Ряба)
Порятую Вовка і прилечу. (Бусол)
Я від баби пішов, я від діда пішов, незабаром прийду до вас, якщо лисицю по дорозі не зустріну. (Колобок)
Рятуйте, нас з'їв вовк. (Семеро козенят)
Почастую Лисичку з глечика з вузенькою шийкою і прилечу до вас. (Журавель)
—Обдурю Лисицю і приповзу до вас задом наперед. (Рак)
VII. Відгадайте загадки і скажіть, у якій казці відгадка є головним героєм.
Хоч у нього й шуба є, Та як холод настає, Він не їсть тоді, не п'є, І не ходить, не гуляє, А у лігво спать лягає. (Ведмідь)
Я руда, низького зросту, Хитра я і довгохвоста. На курей я вельми ласа — В них таке смачненьке м'ясо. Вовку-брату я сестриця, А зовуть мене ... (лисиця) .
Гострі кігті має — В подушки ховає.
Лазить все на плотик, А зоветься ... (котик).
Має клешні й довгі вуса. Я і сам його боюся, Бо щипає, мов гусак. Ну а звуть щипаку ... (рак).
Пара довгих вушок, Сіренький кожушок. Скорий побігайчик, А зоветься ... (зайчик).
В лісі є кравець чудовий, шиє звірам він обнови. Для ведмедів кожушки, для лисички — сорочки, для куничок — рукавички, А для білочок — спіднички. Зайцю — валянки на лапки, І собі пошив піджак. Хто кравець такий? (їжак)
VIII. З якої казки ці герої?
Вчитель показує ілюстрації разом з казковим героєм Олівцем. Учні називають героїв і з якої вони казки.
IX. Заключне слово вчителя.
Казка — це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислів'я, приказки, притчі... Вивчайте казки, переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують синів і дочок нашої землі, нашого народу, вчать, як треба по правді жити.
Творчість українського народу згуртовує українців і водночас братає з іншими народами, бо в усьому світі цінуються закладені в казці чи пісні мораль, любов і повага до людини-трударя, до мужнього оборонця добра і краси, захисника рідної землі.
Віриться, що для вас, наші юні читачі, і для всіх дітей так само близьким і рідним з дитинства є чарівне слово маминої пісні, бабусиної розповіді, і від колиски через усе життя супроводжуватиме вас казка.
Нагородження переможців книжками.
Джерела: інтернет-ресурси