Тема. Випаровування і конденсація
Мета. Продовжити знайомити учнів із тепловими процесами: випаровування і конденсація. Сприяти формуванню пізнавальних інтересів учнів, розширювати їхній кругозір.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: малюнки.
Хід уроку
І. Перевірка д/з.
λ Тести .
1.Як називається фізична величина, що показує, яка кількість теплоти необхідна для перетворення при температурі плавлення кристалічної речовини масою 1кг в рідину?
а) питома теплота згоряння палива; б) питома теплота пароутворення; в) питома теплота плавлення.
2. Як зміниться температура речовини з початку процесу кристалізації до його закінчення?
а) підвищується; б) знижується; в) не змінюється.
3. Кількість теплоти, яка необхідна для нагрівання речовини, обчислюється за формулою:
а) Q = qm; б) Q = cm(t2 – t1); в) Q = λm.
4. При твердненні речовини енергія
а) виділяється; б) не змінюється; в)поглинається.
5. Температура плавлення льоду дорівнює
а) 0˚С; б) -10˚С; в) 100˚С.
6. Температури плавлення і кристалізації тіл є
а) різними; б) однаковими; в) вірної відповіді немає.
7. Коли до льоду взятого при температурі -10˚С підвести тепло, то він
а) плавиться; б) нагрівається; в) кристалізується.
8. Питома теплота плавлення позначається
а) с; б) λ ; в)q .
9. Яка кількість теплоти необхідна для плавлення 2кг льоду, взятого за температури 0˚С? λ льоду =332·103Дж/кг.
а) 332·104Дж; б) 664·103Дж; в) 332·103Дж.
ІІ. Новий матеріал.
Вчитель. Після сильного літнього дощу утворилися великі калюжі, але через деякий час вода у калюжах зникає. Куди ж поділася вода?
(Після відповіді учнів вчитель робить висновок.)
Явище переходу рідини в пару, називається пароутворенням. Є два способи переходу рідини в газоподібний стан: випаровування і кипіння.
В даному прикладі – випаровування – пароутворення, що відбувається з поверхні рідини.
1. Як же пояснити процес випаровування з молекулярної точки зору?
Молекули рідини рухаються із різними швидкостями і тому мають різну кінетичну енергію. Молекули, які рухаються з великою швидкістю, мають достатньо енергії, щоб виконати роботу і подолати притягання сусідніх молекул, і тому, коли опиняються біля поверхні рідини, вони з неї вилітають.
2. Від чого залежить швидкість випаровування?
Приклад: однакова маса води взята при температурі 10˚С і при температурі 50˚С. Де швидше пройде процес випаровування?
Висновок: чим вища температура рідини, тим більше в ній молекул, які рухаються швидко і можуть подолати сили притягання навколишніх молекул, й вилетіти із поверхні рідини. Тому рідина випаровується швидше при вищій температурі.
Приклад: є вода у склянці, і блюдце з такою ж кількістю води. Як на вашу думку, де швидше випарується вода?
Висновок: чим більша площа поверхні рідини, тим більше молекул одночасно вилітає з неї, і процес випаровування відбувається швидше.
3. А чи впливає вітер на швидкість випаровування?
Приклад: білизна при однаковій температурі, вивішена на подвір’ї у вітряну погоду (безвітряну). В яку погоду швидше висохне білизна?
Висновок: у вітряну погоду білизна висохне швидше, бо вітер відносить молекули пари, і молекули не повертаються назад у рідину, рідина випаровується швидше.
4. Чи за однаковий час, при однаковій температурі, випарується мазок води і парфумів?
Висновок: швидше випарується та рідина, молекули якої притягуються одна до одної з меншою силою, в цьому випадку більша кількість молекул перемагає притягання сусідніх молекул і вилітає з рідини.
Швидкість випаровування залежить від роду речовини.
(Причини швидкості випаровування учні записують в зошит.)
Вчитель. Спостереження і досліди показують, що випаровуються і тверді тіла. Випаровується, наприклад, лід, тому білизна висихає і в морозну погоду, випаровується і нафталін, тому ми відчахуємо його запах.
Явище переходу із твердого стану в газоподібний, називається сублімацією.
Чому, виходячи з води навіть у жаркий день, ми відчуваємо холод?
( Вода випаровується з поверхні нашого тіла забирає від нього деяку кількість теплоти, отже, випаровування потребує затрати енергії.
Вчитель. Відгадайте загадки.
1. На долинку, на поділ ліг великий сивий віл. (Туман.)
2. Зоря-зірниця, красна дівиця по небу гуляла, плакала-ридала, Місяць бачив – не підняв, Сонце встало і забрало. (Роса.)
Як пояснити утворення туману, роси?
(Туман, роса – це водяна пара, яка конденсувалася при охолодженні. Процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий називається конденсацією. Конденсація супроводжується виділенням енергії.)
ІІІ. Закріплення.
Учні дають відповіді на запитання.
1. Чому гарячий чай холоне швидше, якщо на нього дути?
2. Чому, коли біжить собака вона висовує язик?
3. Чому у рослин, які ростуть у пустелі, замість листків голки?
ІV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання.
Вивчити § 13, виконати вправу 13 (завдання 1, 2, 4).