Урок №7
Тема: Віруси, віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування, гіпотези походження вірусів
Цілі уроку:
Обладнання і матеріали: таблиці або електронні зображення «Будова ві- ріона», «Різноманіття вірусів».
Базові поняття і терміни: віруси, віріони, пріони, гіпотези походження вірусів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, наукове розуміння природи, здатність застосовувати його в практичній діяльності, здатність до пошуку та засвоєння нових знань, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1. У чому принципова різниця між вірусами та одноклітинними організмами?
2. Які прояви активності вірусів вам відомі з власного досвіду?
3. Чи є віруси живими об’єктами? Відповідь аргументуйте.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Розповідь учителя з елементами бесіди
1. Особливості організації та функціонування вірусів
Відкриття вірусів
Віруси вперше були відкриті 1852 р. ботаніком Д. І» Івановським на прикладі вірусу тютюнової мозаїки, хоча захворювання, які викликані ними, відомі здавна. З часом було встановлено, що за своєю хімічною природою віруси є нуклеопротеїдами (складними сполуками, що складаються з білків та нуклеїнових кислот). На сьогодні описано більше 500 вірусних хвороб.
Загальні властивості вірусів:
Особливості організації та функціонування
Немає остаточної відповіді, є віруси живими чи ні. Вона залежить від критеріїв життя: якщо вважати живою будь-яку структуру, що має генетичний матеріал (ДНК чи РНК) і здатна до самовідтворення, то відповідь є «так». Якщо ознакою живого вважати клітинну будову, то відповідь буде «ні». До того ж поза межами клітини хазяїна віруси не можуть самовідтворюватися.
Поза клітиною віруси перебувають в інертному стані, однак мають набір інструкцій (генетичний код), необхідні для того, щоб знову проникнути в клітину, підпорядкувавши її своїм інструкціям і примусити створювати багато ідентичних вірусу копій.
Форму вірусу, що перебуває поза межами клітини в стані спокою, називають віріоном.
Будова вірусу є досить простою.
Він складається з таких структур:
Віруси займають екологічну нішу облігатних внутрішньоклітинних паразитів, розмножуючись тільки в живих клітинах, вони використовують їхній ферментативний апарат і перемикають клітину на синтез зрілих вірусних часток — віріонів. У результаті клітина гине або, рідше, залишається значно послабленою. Більшість вірусів спричиняють захворювання різного ступеня небезпечності.
Віруси є збудниками небезпечних хвороб людини. Зокрема, де грип та інші гострі респіраторні захворювання, синдром набутого імунодефіциту людини (СНІД), сказ, поліомієліт, вірусний енцефаліт, менінгіт, віспа, крабнуха, сказ, кір, вірусні гепатити, герпес, деякі онкологічні захворювання та інші.
2. Особливості організації та функціонування віроїдів
Назва «віроїди» була запропонована американським фітопатологом Теодором Отто Дінером. Симптоми захворювань, що викликають віроїди у рослин, схожі на симптоми, що спричиняються вірусами.
Але віроїди відрізняються від вірусів за низкою ознак:
3. Особливості організації та функціонування пріонів
Термін «пріони» запропонував американський біохімік та невролог Стенлі Прузінер, який відкрив їх 1982 р.
Пріони — це низькомолекулярні білки, вони не містять нуклеїнових кислот. Вони викликають захворювання — трансмісійні губкоподібні енцелопатії, які мають дуже довгий інкубаційний період, повільно прогресуючий розвиток, дегенеративні зміни V ЦНС, відсутність ознак запалення та вираженої імунної відповіді, летальний результат,
Пріони складаються з особливого білка, який існує у вигляді і „ох ізомерів. Один з них — нормальний клітинний пріоновий протеїн РгРс . Інший аномальний РгР80, він відрізняється вторинною структурою, стійкий до розщеплення і розчинення, здатний до самоагрегації та олігомеризації (тобто поєднання з іншими такими ж молекулами).
Вміст пріонового протеїну РгР80 у тканинах мозку хворих тварин у 10 разів більший, ніж у здорових. Наразі відомо 12 пріонних хвороб, з яких 6 виявляються у тварин (скрепі у овець, губоподібні енцефалії великої рогатої худоби, екзотичних копитних та котячих, хронічне виснаження у лосей та трансмісійна енцефалопатія норок), 6 — у людини.
Людськими пріоновими хворобами є:
Загальними симптомами для придонних хвороб людини є:
Можливо, пріонні хвороби беруть участь у захворюванні шизофренією, міопатією й деякими іншими хворобами.
Походження пріонів ще не визначено. З вірусами їх поєднують:
4. Гіпотези походження вірусів
Існують три основні гіпотези походження вірусів:
Відповідно до регресивної гіпотези, віруси колись були дрібними клітинами, що паразитували на більших клітинах. З плином часу ці клітини могли втратити гени, які були «зайвими» за паразитичного способу життя. Ця гіпотеза базується на спостереженні, що деякі бактерії (а саме рикетсії та хламідії) являють собою клітинні організми, що подібно до вірусів можуть розмножуватися пише всередині іншої клітини.
Недоліки: регресивна гіпотеза не пояснює, чому навіть най- дрібніші клітинні паразити не схожі з вірусами.
За гіпотезою клітинного походження, деякі віруси могли з’явитися з фрагментів ДНК чи РНК, що «звільнилися» з геному більшого за розмірами організму. Такі фрагменти можуть походили від плазмід (молекул ДНК, здатних передаватися від клітини цо клітини) або транспозонів (молекул ДНК, що реплікуються та Ьфеміщуються з місця на місце всередині геному).
Недоліки: гіпотеза втечі не пояснює появу капсиду та інших Іт і'Ин вірусної частки.
За гіпотезою коеволюції, віруси виникли зі складних комп Ііиссів білків та нуклеїнових кислот у той же час, що й перші живі Клітини, і залежать від клітинного життя з тих пір.
Недоліки: гіпотеза коеволюції суперечить визначенню вірусів неклітинних часток, що залежать від клітини-хазяїна.
Таким чином, жодна гіпотеза не може пояснити всі факти. По гіпотез, що можуть достовірно пояснити походження вірусів, цшітють.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
1. У чому полягають особливості будови вірусів?
2. Які є гіпотези походження вірусів?
3. Які особливості будови та функціонування пріонів?
4. Які пріонові хвороби вам відомі? У чому їх небезпека для здоров’я людини?
Опрацювати відповідний параграф підручника.
Підготувати повідомлення за темами «Вірусні захворювання рослин», «Вірусні захворювання тварин», «Вірусні захворювання людини». Зазначити симптоми, шляхи передачі, способи профілактики таких хвороб та лікування.