__________
План – конспект
уроку фізики у 8 класі
Тема. Виштовхувальна сила. Закон Архімеда.
Мета уроку:
навчальна - з’ясувати причини виникнення виштовхувальної сили у рідинах і газах і пояснити природу її походження
розвивальна – розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння проявляти знання в нестандартних ситуація, виявлення в учнів творчих здібностей;
виховна – виховувати акуратність, трудолюбивість, акуратність під час виконання робіт
Тип уроку: комбінований урок.
Вид уроку: вивчення нового матеріалу.
Демонстрація:
1. Дія архімедової сили в рідинах й газах.
2. Зменшення показань динамометра під час занурення тіла у воду
План уроку
1. Дія виштовхувальної сили на тіло, занурене в рідину.
2. Закон Архімеда
3. Навчаємося розв’язувати задачі.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Заходжу в клас, вітаюся з учнями та перевіряю присутніх і їх готовність до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Дія виштовхувальної сили на тіло, занурене в рідину
Підвісимо до динамометра вантаж і відзначимо показання динамометра. Сила, з якою вантаж розтягує пружину динамометра, виявилася рівною P1 = 10 H. Опустимо цей же вантаж у воду, динамометр показує силу, з якою вантаж у воді розтягує пружину динамометра: P2 = 8 H. Отже, сила, з якою вантаж розтягує пружину динамометр, в рідині менше, ніж у повітрі.
Таким чином,
Розглянемо плаваючий на поверхні води дерев’яний брусок.
Якщо брусок перебуває в стані спокою на поверхні води, виходить, що сили, які діють на нього, врівноважують одна одну. Одна із сил — це спрямована вниз сила ваги, що діє на брусок з боку Землі. Інша сила — спрямована, мабуть, догори, і діє на брусок з боку води, виштовхуючи брусок. Тому назвемо цю силу виштовхувальною, позначивши цю силу FA .
2. Закон Архімеда
Отже, ми дійдемо висновку, що
Уперше це було встановлено Архімедом, тому це твердження називають законом Архімеда.
Розрахуємо величину виштовхувальної сили. Позначимо a глибину, на якій перебуває верхня основа циліндра, а d — висоту циліндра. Тиск рідини збільшується із глибиною, тому на нижню поверхню зануреного в рідину тіла рідина тисне із більшою силою, ніж на верхню. На верхню основу циліндра діє спрямована вниз сила тиску рідини , а на нижню основу — спрямована угору сила тиску рідини . Рівнодійна цих сил , де V — об’єм циліндра, тобто дорівнює вазі рідини в об’ємі, рівному об’єму всього циліндра.
Досліди й розрахунки показують, що закон Архімеда справедливий не тільки для рідин, але й для газів:
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Навчаємося розв’язувати задачі
1. Яка архімедова сила діє на суцільний брусок масою 540 г, якщо він повністю занурений у воду?
Розв’язання. Для знаходження шуканої сили скористаємося законом Архімеда . Оскільки брусок повністю занурений у воду, то об’єм води, витиснутої бруском, дорівнює об’єму бруска. Об’єм бруска можна знайти через його масу й густину: .
Тоді архімедова сила дорівнює: .
Перевірка одиниць:
Обчислюємо шукану величину:
.
2. Алюмінієвий і мідний бруски мають однакові маси. Який з нихлегше підняти у воді?
3. Чи діє архімедова сила в умовах невагомості?
V. Домашнє завдання. § 23, ст. 113-118 , впр 23(І рівень – 23.1, 23.2; ІІ рівень – 23.3; ІІІ рівень – 23.4, 23.5; ІV рівень – 23.6, 23.7)
1