Виступ "Здоров'язбережувальні технології"

Про матеріал
Доповідь на тему "Шляхи упровадження здоров'язбережувальних технологій для молодших школярів"
Перегляд файлу

Відділ освіти

Бородянської районної державної адміністрації

Методичний кабінет

Бабинецька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

Доповідь на тему:

 

 

 

 

Підготувала Мілевська І. В.

вчитель початкових класів

 

 

 

 

 

2015

Здоро’вя найбільше багатство!

Слайд 2 

 Здоров’я – дорогоцінний дар, яким наділяє людину природа. Недарма в народі кажуть: у здоровому тілі – здоровий дух.

Діти приходять до школи не просто вчитися, а вчитися добре. І дуже важливо з перших днів створити їм такі умови, щоб це бажання не згасло.

40-хвилинне сидіння за партою, перевантаження, стреси, дискомфорт  згубно діють на фізіологічний розвиток усіх школярів, приводять до порушення основних нервових процесів, зниження розумової та м’язової працездатності. Розробляючи навчальний режим, особливу увагу слід приділяти чергуванню різних видів діяльності, активному відпочинку на уроках.

Напевне, ніхто не сумнівається в тому, що рух має величезне значення в житті дитини. Діти відчувають величезну потребу в русі, що є для них засобом пристосування до життя, пізнання навколишнього світу.

Завдяки здоров’язберігаючим технологіям забезпечується достатній рівень функціональної діяльності всіх органів та систем організму дітей на уроці, їхній загальний бадьорий стан.

 

 Що ж таке здоров’язберігаючі технології?

Слайд 3

Здоров’язберігаючі технології – це технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі та ті технології, що вирішують завдання раціональної організації навчально-виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм відповідності навчального та фізичного навантажень можливостям дитини).

Слайд 4

 

 

 

 

 

 

 

 

Які ж це технології?

 

 

  Дихальна         Пальчикова

  гімнастика         гімнастика

Фізкульт       Звукова

хвилинка       гімнастика

       Ігри та ігрова

       терапія

 

Ранкова            Казки та

гімнастика                   казкотерапія                                                                                                                                                                                      Вправи                                                                                                      Арт-техніка енергізатори                                                                                                                                                                                     

Уроки у  Музичний   Аромотерапія

природі  супровід

 А тепер детальніше…

Слайд 5

1. Ранкова гімнастика

Самий найкращий спосіб розпочати учбовий день із… ранкової гімнастики. Весь клас збирається разом та налагоджується на робочий лад, отримує позитивні емоції, які допоможуть зробити робочий день кращим, а ще допоможуть «зберегти» перший урок від ранкових пробуджень.

 Дуже популярними є мультимедійні ранкові гімнастики.

Слайд 6

2. Фізкультухвилинки.

 Руханки необхідно проводити на всіх уроках, особливо це важливо для шестирічних першокласників, в яких основним видом діяльності в дошкільному періоді була гра.

 На різних уроках акцентуємо увагу на важливому. Наприклад на  уроках математики краще використовувати фізпаузи із називанням чисел. Граючись, дитина краще осмислює, сприймає, запам’ятовує навчальний матеріал.

 Оздоровчі хвилинки під час уроків повинні комбінувати в собі фізичні вправи для осанки, вправи для очей, рук, шиї, ніг. Фізичні вправи краще проводити під музичний супровід. Цей прийом допомагає зняти втомленість, відновити рівновагу учнів. Такі вправи можна досить успішно давати проводити самим учням або поєднувати з елементами ігор. Наприклад: зараз похиляться вперед ті, у кого день народження взимку та весною; теж саме зроблять всі, хто народився влітку та восени.  Є безліч віршованих фізкультхвилинок та мультимедійних.

Слайд 7

3. Дихальна гімнастика.

 Корисно проводити на уроках дихальну гімнастику, яка добре очищає дихальні органи, покращує їх роботу, розвиває уяву. Також вправи для розвитку дихання тренують різні види видихів. Є безліч вправ цієї гімнастики. Наприклад: «Свічка», «Звуконаслідування», «Надування кульки», «Загони м’яч у ворота», «Гуляє вітер по паркану», «Метелик», «М’яч», «Машинка», «Рубання дров».

Слайд 8

4. Пальчикова гімнастика

 Ще у ІІ тисячолітті до нашої ери китайські мудреці знали, що існує взаємозв’язок між рухами пальців, кисті та розвитком моторики. Це підтверджують дослідження фахівці. Прості рухи кистей допомагають зняти загальну напругу, розслаблюють губи, що сприяє покращенню вимови звуків, розвитку мовлення дитини. Мовлення перебуває у залежності від розвитку дрібної моторики руки. Народна мудрість здавна зберігає знання про доцільність використання ігор з пальчиками. «Пальчикові» ігри являють собою віршовані рядки, що ілюструються за допомогою ритмічних рухів рук, пальців. Пропонуючи таку вправу, важливо відразу створити їй настрій, правильно вимовляти кожен звук, заздалегідь продумати всі рухи і поступово їх повторювати.

 Ігри з пальцями були створені для дітей дошкільного віку, але ними досить доречно користуватися у початковій школі, вони допоможуть вчителю не тільки розвивати мовлення та інтелектуальні здібності дитини, а також знімуть психічне навантаження, стануть у пригоді для створення робочого ритму впродовж дня.

Слайд 9

5. Звукова гімнастика

 Ми правильно вимовляємо різні звуки завдяки доброї роботи органів артикуляції. Точність та сила дій цих органів у дитини розвивається поступово, у процесі мовної діяльності. Тому у початковій школі буде досить доречно впроваджувати саме звукову гімнастику. Ціль якої полягає у виробітці правильних рухів органів  артикуляційного апарату, необхідних для вимовляння звуків.

Такі вправи дуже корисні для всіх учнів особливо у перших класах. До звукової гімнастики відносяться чистомовки, скоромовки, мовні розминки та інше.

* * *

  • Як шумлять Дерева? (Ш-ш-ш).

-   Як можна по-іншому сказати «тихо»? (Тс-с-с).

  • Як мама колише дитину?
  • Як тато забиває цвях?
  • Що каже бабуся внуку-замазурі?
  • Як дідусь шарудить газетою?

* * *

  За – за – за – замекала коза.

  Зу – зу – зу – прив’язали ми козу.

  Зо – зо – зо – йди сюди, козо!

  Зе – зе – зе – дід їй сіно везе.

  Зі – зі – зі – є що їсти цій козі.

  Зи – зи – зи – буде молоко нам від кози.

Слайд 10

6. Ігри та ігрова терапія

Гру традиційно зв’язують з дитиною. Переступаючи шкільний поріг, дитина починає процес навчання. Але ігрова діяльність продовжується, хоча змінюється її характер. Тепер гра допомагає розв’язувати задачі іншої важкості, формувати нові необхідні вміння і навички.

  Виконуючи правила гри, учні привчаються зосереджуватися, контролювати свою поведінку, в результаті чого виховується воля, формуються дисциплінованість, вміння робити за планом, приходити на допомогу один одному.

   Гра - найулюбленіша форма роботи для дітей, особливо молодшого шкільного віку. Існують багато ігор, які можна назвати терапевтичними. Такі ігри корисні для будь-яких дітей, тому що вчать дружному спілкуванню, порозумінню, знижують напруження та формують певні моральні принципи. Завдяки ігрової терапії дитина привчається сміливо висловлювати свою думку, самостійно приймати рішення.                                         

Види ігор: 

  • Сюжетно-рольові ігри: режисерська гра; театралізована гра.
  • Комп’ютерні ігри.
  • Гра фантазія.
  • Рухливі ігри.
  • Народні ігри.
  • Розважальні ігри.
  • Розвиваючі ігри.
  • Дидактичні ігри.

Різні види ігор вчитель може використовувати на різних етапах всіх

уроків та у виховній роботі.

Слайд 11

7. Казки та казко терапія

Казкотерапія – це самий древній спосіб терапії, який виник майже тоді, коли люди навчилися розмовляти. Казками передавалися духовні знання, моральні цінності, правила поведінки, життєві помилки та багато різної корисної інформації. У той час казки та міфи розповідали не тільки дітям, а й дорослим.

Загальна ідея цього прийому полягає в тому, що дитина бачить себе на місці головного героя, живе разом із ним, вчиться на його помилках.

Дитина, яка часто слухає казки стає більш уважною, витриманою. Будь-яка казка  - це розповідь про відносини між людьми, закони суспільства. Це одна з самих доступних можливостей емоційного розвитку дитини, адже ніякі знання не повинні випереджати морального розвитку особистості.

Слайд 12

8. Арт-техніка

 В основі арт-техніки лежить творча діяльність у першу чергу малювання. Творчий розвиток являється не тільки головним терапевтичним механізмом, саме він допомагає виховати здорову особистість. За допомогою арт-техніки дитина має можливість виразити свої переживання, почуття, відношення. Крім того творча діяльність допомагає зняти напругу, сприяє підвищенню дитячої самооцінки, впевненості у власних силах та розвиває творчі здібності. Основна ціль таких технік не в тому, щоб навчити малювати. Головна ціль – це духовний розвиток, самопізнання людини через творчість та покращення адаптації школярів.

 Вміючи правильно розшифрувати малюнок дитини – ми зможемо багато дізнатися про неї.

Слайд 13

9. Аромотерапія

Також стає дуже розповсюдженою технологією і аромотерапія. Щоб зняти тривожність, використовують ефірні масла бергамоту та м’яти. Щоб зняти почуття напруги – беруть масло герані, лаванди. Суміш масел сосни, м’яти, лаванди вбиває мікроби, стафілокок. Стимулюючі ефірні масла – це грейпфрут та розмарин. Суміш масел (розчинені водою) допоможе повністю відновлювати мікрофлору впродовж дня.

Випалення ефірних масел знижує концентрацію патогенних речовин, сприяє осіданню пилу. При вдиханні ефірні масла діють антивірусно.

Слайд 14

10. Уроки у природі

 Також до здоров’язберігаючих технологій відносяться заняття на свіжому повітрі.

 У початковій школі кожен навчальний предмет має стати не лише метою навчання, а насамперед засобом розвитку і виховання дитини. Це, у свою чергу, вимагає розвивального, діяльнісного характеру організації навчального процесу.

 Для того, щоб змусити дитину мислити, потрібно її здивувати. А це  можливо тільки на цікавих уроках – уроках у природі. Вони мають величезний вплив на навчання, виховання і розвиток, залишаючись у пам’яті дітей на все життя. І це тому, що вони відбуваються в іншому спілкуванні з учнями, за інших умов.

Слайд 15

11. Музичний супровід уроку

В музиці знаходиться величезний здоров’я зміцнюючий потенціал. Музика знімає стреси, стимулює роботу мозку, підвищує засвоєння, сприяє естетичному вихованню.

Звук – це енергія. Правильно підібрані мелодії здатні активізувати людські резерви.

Дослідження серед 1-4 класів вказують на те, що будь-які дії, приклади, розповіді під музичний супровід залишаються у пам’яті набагато довше.

Використовувати музичний супровід можливо на всіх уроках.

Слайд 16

12. Вправи - енергізатори

Слід зауважити, що в дитини є певні межі працездатності, і чим менший учень, то швидше вона знижується. Ось чому важливо запобігти виникненню втоми, своєчасно виявити перші її ознаки та якомога швидше її зняти. Для цього проводяться енергізатори, ретельно підібрані педагогами. Вони мають відповідати віковим особливостям учнів, бути простими, цікавими і доступними, зручними для виконання на обмеженій площі, емоційними, досить інтенсивними і теж знайомими дітям.

Енергізатор – це коротка вправа, що відновлює енергію класу.

Призначення енергізаторів на уроці – створення позитивної психологічної атмосфери в класі, відновлення енергії та посилення групової активності. Крім того, вони дозволяють учням виявити різні здібності – тілесно-кінестичні, візуально-просторові, міжособистісного спілкування.

Енергізатори корисні для послаблення монотонності, збудження активності учнів й заохочення їх до подальшої праці.

Майже кожен енергізатор містить елемент фізкультхвилинки, але не кожна фізкультхвилинка є енергізатором, оскільки останній використовується не лише для зняття втоми, але й для релаксації.

Слайд 17

Екологічне виховання

 Важливою складовою здоров’я-зберігаючих технологій є екологічне виховання.

Проблема взаємовідношення людини і природи була предметом вивчення багатьох мислителів різних областей наукового знання минулого і сучасності.

Традиційно одним з приорітетних напрямків виховання в сучасній школі є формування ціннісного ставлення до природи.

Сучасні масштаби екологічних змін створюють реальну загрозу для життя людей. Забруднення повітря, водоймищ, ерозія ґрунтів і вирубування лісів у багатьох місцях досягли критичного рівня. Екологічна криза вимагає інтенсивного екологічного виховання підростаючого покоління, на плечі якого ляже важка ноша порятунку нашої планети. 

Екологічне виховання — систематична педагогічна діяльність, спрямована на розвиток екологічної культури особистості. Екологічна культура особистості включає : прийняття природи як особистісної цінності; відповідальне ставлення до навколишнього середовища; систему екологічних знань; досвід безпечної, обґрунтованої взаємодії з природою; систему умінь і досвід вирішення екологічних проблем, насамперед, на місцевому і локальних рівнях; практичні дії, поведінку, спрямовані на збереження довкілля та власного здоров’я.

Слайд 18

 Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність є в Україні найвищою соціальною цінністю, невід’ємною складовою суспільного багатства. Головне завдання школи – виховання фізично і морально здорового покоління, формування нової особистості, здатної вдосконалювати себе, готової до активного творчого життя в незалежній державі.

Жоден лікар не зробить для людини того, що вона може і повинна зробити для себе сама -  забезпечити оптимальні умови для формування та збереження власного здоров’я, а справа педагога – зародити та виплекати в дитини прагнення до цього.

 

Отже:

 

 

Здоров’я - це сила!

Здоров’я – це клас!

Хай буде здоров’я

У вас і у нас!

 

doc
Додано
6 квітня 2023
Переглядів
671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку