Навчити учнів добре читати – одне з найважливіших завдань школи. В даному матеріалі наведено приклади вправ для поліпшення навичок читання. Систематичне їх використання на уроках допоможе навчити кожного учня читати швидко. Але не можна ставити показник швидкості читання понад усі інші якості, як виразність, емоційність, плавність, зв'язність. Читати – це значить прагнути зрозуміти текст, зуміти виділити в ньому найголовніше.
Вдосконалення навичок читання
Читання – це віконце,
через яке діти бачать
і пізнають світ і самих себе.
В.О.Сухомлинський
Навчити учнів добре читати – одне з найважливіших завдань школи. Читання є основою опанування всіх наук, розвитку людського інтелекту. Це настільки складний процес, що його важко визначити однозначно. Адже видів читання є дуже багато. І кожен з цих видів потребує вмінь, навиків, вправляння. А щоб набути ці навички, необхідна систематична, цілеспрямована, продумана робота вчителя на кожному уроці, незалежно від того, чи це урок читання, мови, математики чи природознавства.
Людська пам’ять краще пам’ятає те, що з’являється періодично, час від часу, а не постійно перед очима. Тому необхідно щодня, через певні проміжки часу, проводити невеликі за об’ємом тренувальні вправи.
Для розвитку навички читання необхідно використовувати вправи на розвиток мовленнєвого апарату. А саме:
-ла-ло-лу-ли-лі-ле-лу
-да-до-ду-ди-ді-де-ду
-ба-бо-бу-би-бі-бе-бу
«Погасити свічку», «Здути сніжинку з долоні», «Співаночки». Важливе місце займають вправи на вироблення вмінь керувати роботою дихального апарату.
В поєднанні з цими вправами на уроках читання пропонуємо застосовувати й такі, які поліпшують навички читання.
Поурочні п’ятихвилинки читання. Будь-який урок починається з того, що діти відкривають книгу і 5 хв. читають в режимі читання-гудіння, а потім проводиться звичайний урок. Такі поурочні п’ятихвилинки дають тижневий тренаж об’ємом 120 хвилин.
Читання перед сном. Це може бути невелике оповідання чи вірш. Останні події дня фіксуються емоціональною пам’яттю, і час, який людина спить, допомагає зберегти, зафіксувати останні події дня. Ось чому добре, коли читання є останньою подією дня.
Режим помірного читання. Після певного часу, коли дитина читала, їй необхідно дати перерву. Не забувати про відпочинок для очей, губ та язичка.
Читання у темпі скоромовки. На кожному уроці відводиться час, коли діти вчаться читати скоромовкою. Саме тоді розробляється мовний та артикуляційний апарат, працюють на повну силу органи дихання, язик, губи. Від дитини вимагаємо читати чітко правильно.
Використання цих вправ допоможе вчителеві навчити кожного учня читати швидко. Але не можна ставити показник швидкості читання понад усі інші якості, як виразність, емоційність, плавність, зв’язність. Читати – це значить прагнути зрозуміти текст, зуміти виділити в ньому найголовніше.
Сам процес читання є складним, взаємопов’язаним процесом між чуттєвим сприйманням тексту та розумовими операціями, що дають змогу бачити графічні символи, розуміти написане. На швидкість читання впливають багато факторів: рівень мовленнєвого розвитку, кут зору читця, вміння артикулювати, постановка дихання, характер тексту (зміст, легкий чи складний, цікавий – нецікавий), образ слова (шрифт, чіткість друкування), розвиток антиципації (вміння передбачати наступні літери, слово). Якщо послідовно приділяти увагу цим факторам, то швидкість читання збільшується на 50-100%.
Наведені нижче вправи допоможуть підняти темп читання учнів.
Певну частину тексту учні читають скоромовкою (дуже швидко), але добре запам′ятовуючи та відтворюючи зміст прочитаного.
Учні намагаються читати з певною швидкістю, щоб не відстати від товаришів. Учні, які володіють кращою технікою читання, мають можливість звернути більше уваги на виразність свого читання.
Один учень читає, інший слухає, аналізує якість читання товариша, допущені помилки.
Читають два учні. Перший прочитує речення з певною швидкістю, інший читає теж саме речення, «доганяючи» за швидкістю першого.
6. Читання «Причеп»
Робота в парах. Перший рядок вірша читають учні першої парти, другий рядок – першої і другої парти, третій рядок – першої, другої і третьої парти.
7.Читання «Драбинка».
Учні читають парами по рядах. Спочатку вгору, а потім повертаються назад.
Стимулюючими вправами для розвитку навички швидкого читання є:
Учитель або учень, який має добрі навички читання, читає текст вголос. А учні пошепки читають разом із ним, копіюючи темп і правильність читання.
Читають завдання за заданою вчителем схемою: повільно, швидко, дуже швидко і навпаки.
Такий вид роботи використовується, коли діти мають добрі навички читання даного тексту. Виховується бажання продемонструвати зразкове читання.
Діти читають склади, слова з різним темпом та силою голосу:
- повільно й тихо;
- швидко й тихо;
- швидко й голосно;
- повільно й голосно.
6. Читання «Засічка - кидок»
При слові «кидок» - діти починають читати для фіксування часу; коли пролунає «засічка» - школярі зупиняються, помічаючи олівцем останнє прочитане слово. Відводять погляд. Відпочинок 10-12 секунд. Вправа повторюється тричі.
7. Читання «Старт!»
Школярі читають різні тексти у звичному для себе темпі. При слові «Старт!» вмикається метроном найвищої швидкості. Діти квапляться дочитати. Після вимикання метронома переказують опановане.
8. Читання «Луна»
Учитель читає голосно, а учні те ж саме читають тихіше. Потім перша пара учнів читає голосно, друга пара трохи тихіше, третя пара ще тихіше і т. д.
9. Читання «Акула»
Вчитель навмисне не дочитує слова в реченні, їх ніби проковтнула «акула». Учні відшукують і читають речення правильно.
10. Читання «Бджілка»
Учні читають – гудуть, як бджоли. Можливі різні варіанти: колективно, в парах, по рядах.
11. Читання «Зайчик»
Учень читає текст «перестрибуючи» через одне слово. Клас слідкує. «Мисливець» (хтось із учнів) називає пропущені слова.
12. Читання «Пейджер»
Учень називає лише перші склади слів у якомусь реченні. Всі відшукують шифроване повідомлення і читають правильно.
Під час дистанційних уроків можна запропонувати дітям ігри для розвитку навички читання на сайтах LearningApps, wordwall:
«Читаємо склади» https://learningapps.org/16712729
«Знайди пару» https://learningapps.org/9786699
«Читаємо склади. Утворюємо пари-2» https://learningapps.org/10902944
«Приховане слово» https://wordwall.net/uk/resource/13397971/
«Весна» (відшукай слова) https://wordwall.net/uk/resource/26228221/
«Віднови текст. Ведмідь і мишка» https://wordwall.net/uk/resource/37884212/ та інші.
Наразі, для заохочення до читання, можна запропонувати учням завантажити мобільний застосунок «Вивчаю - не чекаю», який створений за підтримки Освіторія.
«Родзинка» застосунку — оригінальні персонажі, велика українська родина, яка супроводжуватиме дитину протягом усіх занять. Діти (старша сестра Мар’яна та молодша Леся, старший брат Артем та маленькі близнюки Ярема та Віктор), сучасні впізнавані батьки Данило та Ганна, бабуся Марія і дідусь Павло, бадьорі, веселі, з почуттям гумору, а також хрещені батьки Володимир та Віра — усі вони стають супутниками у грі. Емоційний зв’язок із героями посилює бажання юного гравця дістатися фіналу. Із проходженням нових етапів герої змінюються, що підтримує інтерес дитини. Сім’я персонажів допомагає у вивченні букв, української мови. Також є нагода поговорити про важливість родинних стосунків, сімейних традицій.
Набута учнями початкових класів навичка читання стане фундаментом для подальшого навчання, виховання, розвитку, самовираження. А головне – допоможе дитині опанувати найвище мистецтво – мистецтво життя.
Використані література: