Впровадження ідей В. О. Сухомлинського в роботу школи. Опрацювання мнемотаблиць за творами В. О. Сухомлинського
Педагогiчний колектив – це творча спiвдружнiсть однодумцiв
В.О.Сухомлинський
Педагогічний колектив школи впроваджує ідей В.О.Сухомлинського, які будується на таких принципах:
1. Найвищою цінністю, що визначає все значення і спрямованість виховання, багатогранність виховного впливу педагога і зв’язок цього впливу із самовихованням, є людина.
2. Вплив особистості вихователя на колектив і особистість вихованця залежить головним чином від гармонійної єдності моральної культури, духовного багатства, багатогранності інтересів вихователя.
3. Виховний вплив особистості вихователя не є чимось спеціально створеним, організованим для того, щоб виховувати. Вихователь впливає на вихованця остільки, оскільки їх об’єднує спільність духовних інтересів, спільність багатогранної діяльності.
4. Ефективність впливу особистості вихователя залежить від того, наскільки глибоко він розуміє дитинство як особливий період розвитку людської особистості з притаманними тільки дитинству особливостями мислення, емоційного життя, світосприймання, взаємовідносинами в колективі.
5. Вихованець є найближчим помічником педагога у здійсненні складного багатогранного процесу виховання. Внутрішні духовні сили вихованця - його бажання, прагнення, ідеали - це нічим не замінне могутнє джерело виховання. Наймудрішим є той вихователь, якому довелося досягти того, що його вихованець сам виховує себе.
6. Сутність гармонійного виховання у нерозривному зв'язку трудового виховання з іншими сторонами виховання – естетичного, інтелектуального, фізичного, морального.
«Школа стає справжнім осередком культури лише тоді, коли в ній панують 4 культи:
культ Батьківщини,
культ Людини,
культ Матері,
культ Слова».
В.О.Сухомлинський
Саме тому педагоги школи постійно спілкуються з творами В.О.Сухомлинського, відкриваючи для себе нові шляхи розумового виховання учнів, гуманного підходу до навчання. В ході пошуку оптимальних варіантів розв’язання педагогічних завдань кожен педагог виявляє власне ставлення до ідей видатного вчителя і їх впровадження у свою роботу. Творче осмислення спадщини видатного українського педагога й методиста збагачує досвід роботи творчо працюючого вчителя.
"Головне завдання початкових класів – це
навчити дитину вчитися, сформувати
інструмент, без якого дитина стає
невстигаючою, нездібною…Цим
інструментом є п’ять умінь: вміння
спостерігати, думати, висловлювати думку
про те, що бачу, роблю, думаю, спостерігаю,
читати, писати."
В.О. Сухомлинський
Основні завдання початкової школи за О.В. Сухомлинським
- Головним завданням початкової школи поступово привчити дитину перемагати труднощі не лише фізичної, але й інтелектуальної праці.
- Природа є широким засобом загального розвитку дитини.
- Новаторство О.В. Сухомлинського – виховний вплив казки на особистість.
- Головне виховне завдання – щоб дитину оточував не лише світ природи, а й світ праці; завдання вихователя – ввести дитину в складний світ людських відносин.
- Головним завданням уроків початкової школи серед природи є розвиток у дітей здатності до кольорового та просторового відчуттів.
Головне завдання словесника, за переконанням В.О. Сухомлинського, — це виховати в дитини любов до рідної мови. Вчитель повинен зробити рідне слово основою духовного світу дитини. Адже рідна мова — одна-єдина на все життя, тому треба знати, берегти, збагачувати її. У своєму записнику В.Сухомлинський занотовує: «Дві рідні мови — це так само безглуздо, якби ми намагалися уявити, що одну дитину народили дві матері. У дитини є одна мати. Рідна. До смерті. До останнього подиху». Цими словами видатний педагог висловив своє педагогічне кредо.
За порадами В.О. Сухомлинського уся педагогічна діяльність словесників школи спрямована на те, щоб «життєдайне джерело — багатство рідної мови — було відкрите для дітей з перших кроків їхнього життя». На уроках педагоги постійно звертають увагу на такі актуальні питання: як навчити дитину сприймати, розуміти слово і вдало використовувати його в усному й писемному мовленні.
Традиційними в школі стали проведення бібліотечних уроків: «Мандрівка книжковим містом», «Структура книги», «Періодичні видання для молодших школярів», «Твої друзі — словники, довідники, енциклопедії», «Як книга до людей прийшла, «Як користуватися бібліотечним каталогом», «Умій орієнтуватися у морі книг», тематичних виставок.
Бібліотекар прагне створити комфортне середовище, у якому б поєднувалися традиційні та сучасні носії інформації, що сприятиме вихованню свідомого, вдумливого читача з високим рівнем бібліографічної культури.
Щоб активізувати дитину до розповідання, до переказування, викликати у неї позитивні емоції, розвинути уяву, волю, почуття використовую картинки-підказки, ілюстрації-підказки за творами педагога-земляка з урахуванням психологічних та вікових особливостей дітей. Красиві ілюстрації викликають у дитини бажання дати відповіді на запитання, розповісти про дію, яка відбувається в казці чи оповіданні. А сюрпризний момент, момент раптовості – поява того чи іншого героя, спонукає малоактивну чи сором’язливу дитину розповісти про героя, подію. Результатом використання таких картинок –підказок є оптимальна активізація дітей.
Використовую мнемо таблиці до казок Сухомлинського
Працюючи з дітьми по розвитку зв'язної мови, я спостерігала, що не всі діти можуть правильно будувати речення, висловлювати свою думку, розповісти та переказати казку в силу різних причин психологічного характеру; тому, щоб активізувати дитину до розповідання, переказування, викликати у неї позитивні емоції, розвинути уяву, волю, почуття, я використовую мнемотаблиці картинки-підказки, ілюстрації-підказки.
Мнемотехніка – технологія ефективного засвоєння інформації
Мнемотехніка(від грецької-пам’ять і мистецтво) – це спосіб покращення нової інформації шляхом утворення асоціативних зв’язків за допомогою спеціальних методів і прийомів.
Мнемотехнічні прийоми передусім застосовують для поліпшення засвоєння складної інформації,що не має встановлених логічних зв’язків між її елементами з погляду людини,яка її запам’ятовує, і потребує тривалого зберігання та подальшого відтворення,наприклад: послідовність цифр,телефонні номери,історичні дати,формули.
Картинки-підказки та ілюстрації-підказки до казок і оповідань - дуже цінний матеріал для розвитку уяви та мови дитини, відносно бідної на образи через малий досвід дитини. Вони збагачують її уяву, сприяють її розвитку, допомагають усвідомлювати зміст літературного твору і, таким чином, допомагають розвинути мислення. Вони також стимулюють дітей до розповідання за їх змістом, сприяють розвиткові зв'язної мови дітей і збагачують їх словник.