:"Загальна характеристика Покритонасінних.Класифікація покритонасінних". .

Про матеріал
конспект уроку з теми:"Загальна характеристика Покритонасінних. Класифікація покритонасінних". .
Перегляд файлу

   Тема. Загальна характеристика Покритонасінних.        Класифікація   покритонасінних.

Мета: сформувати уявлення про покритонасінні як найвищий етап у розвитку рослинного світу, розкрити особливості будови та життє­діяльності покритонасінних рослин, ознайомити з особливостями їх класифікації; розвивати вміння і навички роботи в групах; виховувати доброзичливість, культуру спілкування.

Обладнання: підручники, робочі зошити, мультимедійна презентація.

 Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда (підготовча, пояснювальна), розповідь з елементами бесіди); наочні (мультимедійна презентація), репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв’язування проблемних ситуацій).

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

1.     Організаційний момент.

2.     Актуалізація опорних знань

А) Бесіда за питаннями:

-         Які відділи рослин ми розглянули?

-         Вкажіть спільні особливості для водоростей і вищих спорових рослин?

-         Чому спорові рослини поступилися своїм пануванням на Землі насінним рослинам?

Б) Гра «Впізнай рослину» (прийом «Пригадай», Слайд 1,2)

3. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

А). Підготовча бесіда. Назвіть рослини, які, на вашу думку, є найважливішими у природі та житті людини.

(Учні за бажанням називають рослини. )

Б). Пояснювальна бесіда. Подивіться, які рослини ви назвали. Більшість з них належать до відділу Покритонасінні, або Квіткові. 

-  Як ви гадаєте, про що говорить така назва?

      Найхарактернішою ознакою цих рослин є наявність квітки та зав’язі, що оточує насіння.

     Покритонасінні посідають найважливіше місце поміж усіх сучасних рослин. Це найпоширеніша в сучасну геологічну епоху група рослин на земній кулі. Вона є домінуючою на суші та найважливішою за тією роллю, яку представники цієї групи відіграють у загальному колообігу речовин. Хлібні, круп’яні, овочеві та плодові культури, величезна кількість деревних, волокнистих, дубильних, олійних, кормових, медоносних, декоративних та інших рослин — все це покритонасінні.(Слайд3). Вони постійно супроводжують нас у всіх кліматичних зонах, зростають у найрізноманітніших рослинних угрупованнях, в низинних і гірських регіонах, на суші й у воді.

   Серед квіткових рослин є організми, найбільші за розмірами не тільки серед рослинного, а й усього органічного світу. Вони можуть досягати 150 м заввишки (наприклад, евкаліпти з родини Миртових), мати стовбури завтовшки майже 20 м (як у баобаба з родини Баобабових) та стебла завдовжки 200 м і більше (як у ротангових пальм з родини Пальмових). (Слайд 4,5). Водночас серед квіткових є і надзвичайно дрібні організми (наприклад, ряски) — рослини з нескладною будовою, плаваючі однодольні, часто завбільшки до 1 см.

      Отже, сьогодні на уроці ми почнемо знайомитися з відділом рослин, які називаються Покритонасінні.

   В) Повідомлення теми та плану уроку.

   План

1.Загальна характеристика покритонасінних рослин.

2.Класифікація покритонасінних.

3. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.

       Загальна характеристика покритонасінних рослин

1. Розповідь з елементами бесіди. Квіткові рослини найбільш високоорганізована група, вони найскладніші з усіх рослин за будовою, розвитком і процесами, які в них відбуваються. Нарешті, це наймолодша група: вона почала свою переможну ходу по нашій планеті в першій половині крейдяного періоду, коли інші основні групи рослинного світу вже повністю сформувались, а деякі з них на той час почали вимирати або й зовсім вимерли.

     Слід зазначити, що квіткові рослини і за кількістю видів, родів та родин перевершують всі групи рослинного світу, разом узяті. Тепер налічується щонайменше 250 000 видів квіткових рослин. Вони склада­ють майже 13 000 родів і 533 родини.

      Вегетативні органи квіткових рослин досягають найбільшої складності га різноманітності своєї будови. (Слайд7)

 -  Пригадайте вегетативні органи рослин?

    Так, коренева система може бути стрижнева або мичкувата, а в особливих випадках додаткові корені перетворюються у повітряні, дихальні, опорні тощо. 

    Коренева система, крім звичайних функцій (прикріплення до субстрату і всмоктування води з мінеральними речовинами), може виконувати ще й функцію запасання поживних речовин. Зміна функції спричиняє зміну будови органа (наприклад, потовщення коренів у моркви, буряка та ін.).

  • Назвіть вказані видозміни кореня.(Слайд 8)
  • Які  видозміни пагона вам відомі?(Слайд 8)

    -  Пригадаємо, які функції здійснює листок в рослинному організмі?    - Чим представлені генеративні органи  покритонасінних рослин?(Слайд 9)

  -  Послухаймо байку:

Хизувалась квітка власною красою,

Запахом духмяним, ніжною росою,

Пелюстками синіми, і стеблом гнучким,

що її чарівність не зрівнять ні з чим.

Тут до квітки бджілка прилетіла мила

І сказала квітці :» Ти- чудова діва.

Та скажу по правді , ти – недалекоглядна,

Бо не бачиш квітів іншої галявини.

Ти, моя красуне, дуже гордовита,

А твою пихатість бачив навіть вітер.

Вік твій нетривалий, запах нестійкий.

Ти дружи з комахами , радо їх прийми,

Бо якщо комаха вчасно не запилить,

То не будеш мати ти плодів й насіння,

Цвіт опаде швидко, корінь твій загине,

І тебе не стане тут у цій долині…»

Часто серед люду теж таке буває,

Глянеш – ніби й зряче, а не добачає…

Лиш свою персону визнає людина.

Чи воно доросле, чи воно дитина?

Всю пиху показує, гордовито тішиться

І не бачить інших. Так одне й залишиться.

 

  - Про які процеси згадано в байці?(Слайд 10,11)

  - Яке запліднення притаманне покритонасінним?

     Зародок і ендосперм, розвиваючись, витісняють інші клітини зародкового мішка, які були в ньому до запліднення, і займають здебільшого весь насінний зачаток. Останній перетворюється в насінину, його покриви — в шкірку насінини, зав’язь — у плід, а її стінки — в оплодень. Звідси і виникла назва відділу Покритонасінні, оскільки в них насінина міститься всередині плоду.

2. Класифікація покритонасінних. Пояснення вчителя і робота з підручником.(Слайд 12,13 )

    Квіткові рослини поділяють на два класи: Дводольні й Однодольні. До дводольних належать близько 200 тис. видів рослин, їх харак­терні ознаки:

  •        зародок має дві сім'ядолі;
  •        листки мають пірчасте або пальчасте жилкування;
  •        судини розміщені одним великим масивом у центрі стебла або
    мають вигляд кільця між корою і серцевиною;
  •        у більшості дводольних стебла дерев'янисті;
  •        коренева система стрижнева;
  •        більша частина дводольних — комахозапильні рослини.

До однодольних належать близько 50 тис. видів рослин. Харак­терні ознаки рослин цього класу:

  •        у зародка тільки одна сім'ядоля;
  •        листки мають дугове або паралельне жилкування;
  •        пучки судин розкидані по всьому стеблу;
  •        коренева система мичкувата;
  •        квітки переважно без справжньої оцвітини (осоки, злаки);
  •        більшість однодольних — вітрозапильні рослини;
  •        плід має ендосперм, який містить поживні речовини.

До класу Дводольні належать родини Капустяні, Розові, Бобові, Пасльонові, Айстрові тощо. (Слайд14 )

До класу Однодольні належать родини Злакові, Лілійні та ін. (Слайд15 )

4.Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

А) Робота в групах:

Для групи 1

Є органи, що виявилися найефективнішим утвором для забезпе­чення розмноження та пристосування до поширення рослин, заво­ювання ними нових територій, захисту насіння від несприятливих умов.

Порівняйте будову голонасінних та покритонасінних рослин. Які нові органи з'явилися у покритонасінних?

Для групи 2

У покритонасінних є такі самі тканини, як і в голонасінних та інших спорових рослин. У покритонасінних вони швидше ніж у голонасінних забезпечують пересування поживних речовин, відповідають за опору рослин тощо. У яких рослин — голонасінних чи покритонасінних — досконаліша будова покривних, механічних і провідних тканин?

Б) Заповнення таблиці «Особливості будови та розвитку покритонасінних»

Особливості будови та розвитку покритонасінних

 

Нові риси організації

Біологічне значення

1

2

1 . Виникнення нових органів: а) квітка: • оцвітина (чашечка, віночок); • головні частини (маточка, тичинка); б) плід

Здатність до подвійного запліднення, утворення насіння і плодів.

Захист насіння, поширення

2. Подвійне запліднення

Забезпечує накопичення великої кількості поживних речовин у клітинах ендосперму

 

3. удосконалення тканин: а) провідних; б) покривних; в) механічних

Швидке пересування поживних речовин, захист від механічних ушкоджень, опора

4. Скорочення часу від запилення до запліднення, короткочасне дозрівання насіння

Широке розповсюдження, пристосування до різноманітних умов існування

5. Велика різноманітність вегетативних органів

Використання людиною, різні способи розмноження

6. Вегетативне і насіннєве розмноження

Збільшення кількості покритонасінних

 

5. Домашнє завдання. Опрацювати відповідний параграф підручника, повторити  типи суцвіть та плодів.

 

docx
Додав(-ла)
Вакулко Юлія
Додано
7 листопада 2019
Переглядів
3286
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку