Тема. Загальна характеристика Покритонасінних. Класифікація покритонасінних.
Мета: сформувати уявлення про покритонасінні як найвищий етап у розвитку рослинного світу, розкрити особливості будови та життєдіяльності покритонасінних рослин, ознайомити з особливостями їх класифікації; розвивати вміння і навички роботи в групах; виховувати доброзичливість, культуру спілкування.
Обладнання: підручники, робочі зошити, мультимедійна презентація.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда (підготовча, пояснювальна), розповідь з елементами бесіди); наочні (мультимедійна презентація), репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв’язування проблемних ситуацій).
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
А). Підготовча бесіда. Назвіть рослини, які, на вашу думку, є найважливішими у природі та житті людини.
(Учні за бажанням називають рослини. )
Б). Пояснювальна бесіда. Подивіться, які рослини ви назвали. Більшість з них належать до відділу Покритонасінні, або Квіткові.
- Як ви гадаєте, про що говорить така назва?
Найхарактернішою ознакою цих рослин є наявність квітки та зав’язі, що оточує насіння.
Покритонасінні посідають найважливіше місце поміж усіх сучасних рослин. Це найпоширеніша в сучасну геологічну епоху група рослин на земній кулі. Вона є домінуючою на суші та найважливішою за тією роллю, яку представники цієї групи відіграють у загальному колообігу речовин. Хлібні, круп’яні, овочеві та плодові культури, величезна кількість деревних, волокнистих, дубильних, олійних, кормових, медоносних, декоративних та інших рослин — все це покритонасінні.(Слайд3). Вони постійно супроводжують нас у всіх кліматичних зонах, зростають у найрізноманітніших рослинних угрупованнях, в низинних і гірських регіонах, на суші й у воді.
Серед квіткових рослин є організми, найбільші за розмірами не тільки серед рослинного, а й усього органічного світу. Вони можуть досягати 150 м заввишки (наприклад, евкаліпти з родини Миртових), мати стовбури завтовшки майже 20 м (як у баобаба з родини Баобабових) та стебла завдовжки 200 м і більше (як у ротангових пальм з родини Пальмових). (Слайд 4,5). Водночас серед квіткових є і надзвичайно дрібні організми (наприклад, ряски) — рослини з нескладною будовою, плаваючі однодольні, часто завбільшки до 1 см.
Отже, сьогодні на уроці ми почнемо знайомитися з відділом рослин, які називаються Покритонасінні.
В) Повідомлення теми та плану уроку.
План
1.Загальна характеристика покритонасінних рослин.
2.Класифікація покритонасінних.
1. Розповідь з елементами бесіди. Квіткові рослини найбільш високоорганізована група, вони найскладніші з усіх рослин за будовою, розвитком і процесами, які в них відбуваються. Нарешті, це наймолодша група: вона почала свою переможну ходу по нашій планеті в першій половині крейдяного періоду, коли інші основні групи рослинного світу вже повністю сформувались, а деякі з них на той час почали вимирати або й зовсім вимерли.
Слід зазначити, що квіткові рослини і за кількістю видів, родів та родин перевершують всі групи рослинного світу, разом узяті. Тепер налічується щонайменше 250 000 видів квіткових рослин. Вони складають майже 13 000 родів і 533 родини.
Вегетативні органи квіткових рослин досягають найбільшої складності га різноманітності своєї будови. (Слайд7)
- Пригадайте вегетативні органи рослин?
Так, коренева система може бути стрижнева або мичкувата, а в особливих випадках додаткові корені перетворюються у повітряні, дихальні, опорні тощо.
Коренева система, крім звичайних функцій (прикріплення до субстрату і всмоктування води з мінеральними речовинами), може виконувати ще й функцію запасання поживних речовин. Зміна функції спричиняє зміну будови органа (наприклад, потовщення коренів у моркви, буряка та ін.).
- Пригадаємо, які функції здійснює листок в рослинному організмі? - Чим представлені генеративні органи покритонасінних рослин?(Слайд 9)
- Послухаймо байку:
Хизувалась квітка власною красою,
Запахом духмяним, ніжною росою,
Пелюстками синіми, і стеблом гнучким,
що її чарівність не зрівнять ні з чим.
Тут до квітки бджілка прилетіла мила
І сказала квітці :» Ти- чудова діва.
Та скажу по правді , ти – недалекоглядна,
Бо не бачиш квітів іншої галявини.
Ти, моя красуне, дуже гордовита,
А твою пихатість бачив навіть вітер.
Вік твій нетривалий, запах нестійкий.
Ти дружи з комахами , радо їх прийми,
Бо якщо комаха вчасно не запилить,
То не будеш мати ти плодів й насіння,
Цвіт опаде швидко, корінь твій загине,
І тебе не стане тут у цій долині…»
Часто серед люду теж таке буває,
Глянеш – ніби й зряче, а не добачає…
Лиш свою персону визнає людина.
Чи воно доросле, чи воно дитина?
Всю пиху показує, гордовито тішиться
І не бачить інших. Так одне й залишиться.
- Про які процеси згадано в байці?(Слайд 10,11)
- Яке запліднення притаманне покритонасінним?
Зародок і ендосперм, розвиваючись, витісняють інші клітини зародкового мішка, які були в ньому до запліднення, і займають здебільшого весь насінний зачаток. Останній перетворюється в насінину, його покриви — в шкірку насінини, зав’язь — у плід, а її стінки — в оплодень. Звідси і виникла назва відділу Покритонасінні, оскільки в них насінина міститься всередині плоду.
2. Класифікація покритонасінних. Пояснення вчителя і робота з підручником.(Слайд 12,13 )
Квіткові рослини поділяють на два класи: Дводольні й Однодольні. До дводольних належать близько 200 тис. видів рослин, їх характерні ознаки:
До однодольних належать близько 50 тис. видів рослин. Характерні ознаки рослин цього класу:
До класу Дводольні належать родини Капустяні, Розові, Бобові, Пасльонові, Айстрові тощо. (Слайд14 )
До класу Однодольні належать родини Злакові, Лілійні та ін. (Слайд15 )
4.Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
А) Робота в групах:
Для групи 1
Є органи, що виявилися найефективнішим утвором для забезпечення розмноження та пристосування до поширення рослин, завоювання ними нових територій, захисту насіння від несприятливих умов.
Порівняйте будову голонасінних та покритонасінних рослин. Які нові органи з'явилися у покритонасінних?
Для групи 2
У покритонасінних є такі самі тканини, як і в голонасінних та інших спорових рослин. У покритонасінних вони швидше ніж у голонасінних забезпечують пересування поживних речовин, відповідають за опору рослин тощо. У яких рослин — голонасінних чи покритонасінних — досконаліша будова покривних, механічних і провідних тканин?
Б) Заповнення таблиці «Особливості будови та розвитку покритонасінних»
Особливості будови та розвитку покритонасінних
Нові риси організації |
Біологічне значення |
1 |
2 |
1 . Виникнення нових органів: а) квітка: • оцвітина (чашечка, віночок); • головні частини (маточка, тичинка); б) плід |
Здатність до подвійного запліднення, утворення насіння і плодів. Захист насіння, поширення |
2. Подвійне запліднення |
Забезпечує накопичення великої кількості поживних речовин у клітинах ендосперму |
3. удосконалення тканин: а) провідних; б) покривних; в) механічних |
Швидке пересування поживних речовин, захист від механічних ушкоджень, опора |
4. Скорочення часу від запилення до запліднення, короткочасне дозрівання насіння |
Широке розповсюдження, пристосування до різноманітних умов існування |
5. Велика різноманітність вегетативних органів |
Використання людиною, різні способи розмноження |
6. Вегетативне і насіннєве розмноження |
Збільшення кількості покритонасінних |
5. Домашнє завдання. Опрацювати відповідний параграф підручника, повторити типи суцвіть та плодів.