Козацькі забави
Мета: Збагатити знання учнів про козаків, розширити світогляд учнів, спонукати до вивчення історії України.
Створити сприятливі умови для розкриття організаторських здібностей, виявлення творчості, таланту учнів.
Сприяти дружній атмосфері розвитку фізичних умінь та навичок, зміцнювати здоров’я.
Виховувати почуття колективізму, сили волі, любов до нашого славного минулого. Бажання стати на захист Батьківщини. Бути сильним, спритним, сміливим.
Обладнання: М’ячі, обручі,повітряні кульки, тенісні ракетки. Грамзаписи: «Гопак», Е. Адамцевич «Запорізький марш», плакати.
Хід свята
Під звуки маршу заходять хлопчики і стають півколом.
1 учень.
Українець я маленький,
Україна - край рідненький,
Вірний син я свого роду,
Українського народу.
2 учень.
Все, що рідне, я кохаю,
Всім, хто рідний, помагаю,
Своє ціню, свого вчуся
І до рідного горнуся.
3 учень.
Знай і ти своє любити,
Все вивчати і цінити.
Знай, що найчесніше діло –
Свого боронити сміло.
4 учень.
Гостей дорогих
Ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом,
Любов'ю і миром!
Сідають на стільчики.
Ведуча. Дорогі гості, батьки і діти! Шановна громадо! Ми раді зустрітись з вами на нашому святі, яке приурочуємо до Дня українського козацтва. Хто мені скаже, як ви розумієте слово "козак"?
Учень.
Козак - герой народу України.
Козакувати - справа непроста.
Коли державу відбудуєш незалежну,
Красою слава запалає золота.
Учень.
Козаки - це вільні люди.
Козаки - безстрашні люди.
Козаки - борці за волю,
За народу щасливу долю.
Ведуча. Погано жилося українському народові під пануванням чужих володарів. Селянин не був вільним. Пан міг його продати або й убити. Деякі волелюбні люди кидали все й тікали в степи за Дніпрові пороги. Там не було ні сіл, ні міст, ніякої влади. Ті люди гуртувалися, добували собі зброю, полювали на всякого звіра і так жили. Ці люди називалися "козаки" - від татарського слова "кайзак", що значить "вільний чоловік", "безстрашний вояк". Козаки жили за порогами Дніпра, то їх називали запорожцями. Козаки згуртовувалися у великі військові загони, вибирали отаманів і жили разом на великих островах серед Дніпра. Те місце називалося Січчю, бо острів був відгороджений (відсічений), і до нього не було приступу.
Відшуміла козачина, вже стали історією славні походи, визначні бої. Але підростають гідні нащадки козаків. Сьогодні ми зібралися з вами, щоб провести козацькі забави і переконатися, що ми нащадки козацького роду. Що в наших жилах тече кров сміливих, завзятих, розумних людей – вільних козаків.
Запрошуємо команди до залу! (Заходять хлопці-козаки і співають пісню «Гей там на горі Січ іде».)
Гей, там на горі Січ іде!
Гей, малиновий стяг несе!
Гей , там на горі!
Наше славне товариство,
Гей, марширує: раз, два, три!
Гей, повій вітре зі степів,
Гей, дай нам силу козаків,
Гей, дай нам силу!
Наше славне товариство,
Гей, марширує: раз, два, три!
Заходить Отаман (одягнений у вишиту сорочку, шаровари).
Отаман. Здорові будьте, козаки!
Учні. Здоров будь, батьку-отамане!
Отаман. Чув, ви пісню співали гарну про Січ. А чи знаєте ви най видатніших козаків, тих, хто вів козацьке військо у бій? Вчив бути хоробрим, безстрашним, віддано любити свій край — нашу Україну. (Тихенько звучить марш, по черзі виходять хлопчики і називають прізвища).
1 учень. Дмитро Вишневецький, засновник перших укріплень на Дніпрі біля Хортиці.
2 учень. Богдан Хмельницький, очолив національно-визвольну війну. На його честь названо наше місто.
3 учень. Петро Сагайдачний.
4 учень. Іван Сірко.
5 учень. Петро Дорошенко.
Отаман. Молодці!
А який у вас сьогодні стан?
Чи є бажання позмагатись,
Силу й спритність показати
І відвагу молодецьку,
Як це в козаків ведеться?
Учень. Так. В нас вирує кров козацька.
Ворог не захопить нас зненацька.
Отаман. Бачу, добрі козаки
Українські парубки.
Силою усі зведіться,
У змаганні покажіться.
Ведуча. Знайомтесь з нашим журі (заздалегідь обрані^ судді серед батьків, вчителів) та з нашими командами:
1 команда козачат "Сміливці".
Девіз: Козачата - хлопці браві і сміливі, й дуже жваві.
2 команда козачат "Стрільці".
Девіз: Виростаєм дужими, спритними і мужніми.
0таман . До змагання готові?
Козачата. Так!
Отаман. Ці змагання - річ почесна,
І журі вас оцінить чесно.
Бачать всі присутні в залі,
Хто набере найбільше балів.
Ігри-конкурси
Ведуча: Козаки були швидкими мов вітер, наздоганяли і ловили дикого коня. І тому перший конкурс наших забав «Хто швидший бігун?» Потрібно першому учаснику добігти до кеглі, оббігти її і передати естафету наступному козаку.
Ведуча: Кінь – вірний товариш козака. Козаки дуже любили своїх коней, купали їх, розчісували ім. гриви та хвости. А як уміли швидко їздити на коні!
Отже, наступний конкурс «Швидкі вареники». Між ногами учасників м’яч – кінь, у руках шабля, хто швидше доскаче до кеглі і назад?
Ведуча: Іноді козаки потрапляли у полон. І щоб утекти від ворогів, треба було виявити кмітливість, силу, витримку.
Ведуча: Козацьке товариство обирало за отамана самого чесного, сміливого і витривалого козака.
Наші отамани покажуть витривалість і силу. Хто більше відіжметься від підлоги.
Ведуча: В той час як козаки захищали рідну землю, козачки доглядали за дітьми, самостійно хазяйнували вдома, також лікували поранених.
«Перев’яжи пораненого»
Хто швидше перев’яже пораненого. (накладати пов’язку на руку)
Ведуча: Козацька молодь вдосконалювала тіло і душу в таких іграх як метання списа у ведмедя, метання каміння в ціль і на дальність.
Гравці по черзі котять м’яч, намагаючись збити кеглі.
Ведуча: Для того,щоб бути сильними, спритними, відважними козаки кожен день тренувалися і часто робили це під музику так і народився український народний танець «Гопак».
Під музику гопака кожна команда танцює , виконуючи якомога більше рухів.
Ведуча:
Наші славні козаки
Позмагались залюбки.
Всі здолали перешкоди,
Пройшли крізь вогонь і воду.
Отаман.
Що там вирішили в раді?
Ми почуть оцінки раді.
{Підбивають підсумки, вручають подарунки командам). Команди співають пісню "Козачата" (сл. Ольги Яворської, муз. Миколи Ведмедева).
Пісня "Козачата"
Ми - маленькі козачата,
Станем справжніми людьми.
Ми кохаєм рідну пісню,
Україну любим ми.
Приспів:
Україна - наша мати
І про неї вільний спів.
Ми - веселі козачата,
Ми — нащадки козаків.
Ми шануєм рідне слово,
В ньому вірність і краса.
Ми маленькі козачата,
Наша пісня не згаса!
Приспів.
Хай злітає рідна пісня,
Наче чайка в небеса.
В ній - ясна душа народу,
В ній надія і краса.
1 учень.
Багато, друзі, нам треба знати,
Будем про козаків вивчати.
Багаття любові в душах не згасне,
Буде життя Батьківщини прекрасне.
2 учень.
Воля - найвища цінність в житті,
Вільний не може збитись в путі.
Всі ми цінуєм братерство і згоду,
Ми діти - козацького роду.
Отаман. Молодці! Дуже порадували ви козацьку душу. Ростіть здоровими, загартовуйте тіло і душу. Будьте готові до випробовувань у житті. Заповідаю вам любити Україну, вивчати її історію і примножувати її славу.
(Отаман стає попереду, учні-козачата повертаються за ним і під пісню "Козацькому роду нема переводу"виходять із зали).
Використані джерела:
https://osvitakambuz.gov.ua/news/18-29-06-22-12-2017/
https://vseosvita.ua/library/scenarij-igrovoi-programi-kozacki-zabavi-24316.html
https://www.school304.com.ua/?page=472
https://naurok.com.ua/scenariy-sportivnogo-svyata-kozacki-zabavi-10816.html