Знаки письма. Українська абетка 4 клас

Про матеріал

поглибити знання про знаки письма,абетку, домогтися усвідомлення співвідношення звуків і букв у слові; розвивати фонематичний слух,увагу, пам'ять, уточнювати і збагачувати словниковий запас учнів.

Перегляд файлу

Тема: Знаки письма. Алфавіт

Мета: поглибити знання про знаки письма,алфавіт, домогтися усвідомлення співвідношення звуків і букв у слові; розвивати фонематичний слух,увагу, пам'ять, уточнювати і збагачувати словниковий запас учнів.

Клас: 4

Основний зміст роботи

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми ,мети уроку.

ІІІ. Мотивація навчання школярів.

1. А чим відрізняється буква від звука ?

2. Чи однакова кількість звуків і букв в українській мові?

3. Розкажіть російський та український алфавіти.

4. А хто знає історію виникнення алфавіту взагалі? 

ІV.Відеопрезентація +розповідь учителя. (№1 сл.)

№2 сл. Споконвіку люди прагнули розповісти про своє життя,думки,мрії,переживання

№3 сл. Але як стародавні люди, не маючи алфавіту, письма, могли     розповісти про себе ?

 

 

№4-5сл. Спочатку вони залишали малюнки на стінах печер. Через них прагнули передати інформацію про те, як вони жили, чим займалися, про що думали і мріяли.

 

 

 

 

№6 сл. Наприклад, в печері   Куева-де-ласМанос, що знаходиться в Аргентині, залишилися відбитки людських рук, які добре збереглися.

№7 сл. Крім відбитків знайшли чіткі зображення кішок,страусів нанду, процес полювання та спостереження за сонцем. Ці малюнки датуються 13-9тисячоліттям до нашої ери. Але розповісти про свою культуру, побут, звичаї  стародавні люди не могли, використовуючи лише малюнки.

 

  Але розповісти про свою культуру, побут, звичаї стародавні люди не могли, використовуючи лише малюнки. Тому вони придумали ще один засіб розповіді –

№ 8 сл. це вузликовий алфавіт, який виник у 7 тисячолітті до н.е.

 

 

 

Ним користувалися при передачі (№ 9 сл.)


 

інформації у Китаї, Тибеті, Каліфорнії, Центральній про зав’язування «вузликів напам’ять».

№ 10 сл. Деякі історики вважають, що вузлики нагадують символіку руських князів,


 

які були схожі на (№11сл.)тризубець (герб України). Особливі вузлики «наузи» русичі зав’язували на зброї, думаючи, що це надасть їм твердості духу в бою і «зав’яже» силу зброї ворона.

  Один із видів вузликів одягом нареченій під весільне плаття, щоб не зурочили. Але все частіше їх носили обереги у вигляді птахів, колеса, ока.

№ 12 сл. Нитки були міцними і мали сій колір: білий-мир, червоний-війна небезпека, -смерть, жовтий-золото, багатство, зелений – хліб, життя.

 

 

 

На кожній нитці певна кількість вузликів, наприклад, дев’ять – це символ 27 космічних принципів матеріальної природи в тілі людини. Але і цей вид спілкування не міг забезпечити ясність і точність інформації, тому траплялася плутанина та непорозуміння. Чому? Але тому що зміна одну букву – зміниться значення всього слова. Наведіть приклади. кіт – кит, жити – жати, жито; річ – рік, син – синь…

№ 13 сл. Саме від «рахування камінцями» і виникло слово «калькулятор». Тому історики вважають, що абаке – перша обчислювальна машина, яка в різні епохи по-різному виглядала.

 До речі, в Китаї для цього використовували бусинки. Хочу додати, що на Соломонових островах до сьогоднівикористовуютьвузлики, петельки і морські мушлі не тільки для послань, а й для складання морехідних карт.

  З розвитком людини та суспільства виникає нагальна потреба в алфавіті.


 

№ 15 сл. Першим був Фінікійський алфавіт, що з’явився в Єгипті. Він мав ось такий вигляд (слайд). Кожен давньоєгипетський ієрогліф означав ціле слово. Але й такий алфавіт на той час бува потрібний.

№ 16 сл. Далі з’являється грецька азбука, що була  досконалішою і складалася з 24 букв, позначаючи голосні та приголосні звуки

Грецький алфавіт ліг в основу латинського, а той у свою чергу (№ 17 сл.) став основою церковнослов’янського, який (№ 18 сл.) створили Кирило і Мефодій (глаголица, кирилица).

№ 19 сл. За часів Петра І церковнослов’янський алфавіт був спрощений і з’явився громадянський, яким користуємося і ми. Цар Петро сам особисто реформував алфавіт (слайд).

№ 20 сл. Такий вигляд має сучасний російський та український алфавіт. Подивіться наскільки вони схожі.

 

 

 

 

  21 сл. Але до споріднених належать абетки ще і білоруської та польської мов, бо мають одне походження, один «корінь».

№ 22 сл. Вам здається, що алфавіти різні?

Перевіримо за невеличкою таблицею.

  • А скажіть, чи існують інші алфавіти? (Азбука Морзе, азбука німих, морський, сигнальний алфавіт)
  • А тепер скажіть, навіщо треба вивчати алфавіт? І де ми його використовуємо?

23 сл. - Одним з найважливіших засобів використання абетки є каталог. Що це таке?

/Виступ бібліотекаря школи –

№ 24, 25, 26 сл. Хочу показати бібліотеки різних епох.

 

  • Завдання бібліотекаря учням.

В нашу школу привезли книги. Допоможіть скласти алфавітний список цих книг:

- спочатку за прізвищами авторів,

- за назвами книжок.

У вас повинно вийти два списки, які використає Світлана Степанівна для оформлення каталогу.

№ 27 сл. / Під час складання книжок за алфавітом інші діти дивляться відео про користь і значення бібліотеки в нашому житті/

  • Робота з підручниками
  •        Повторення

Яка п’ята літера українського алфавіту? (Ґ).

Назвіть слова, які починаються на цю літеру: ґава, ґанок, ґазда, ґрати, ґринджоли, дзиґа…

  •              А якщо слова або прізвища людей починаютьcя на одну і ту ж букву? Як їх записувати?

 

V  1) Підведення підсумків:

         - Що називається алфавітом?

         - Навіщо він потрібний?

         - Знаки письма?

Додаткове завдання: впр. 265

  1. Арка, аромат, бас, брат, відро, грім, дівчина, дрова, зачин, знахідка, інкубатор, кірка, краса, посуд, трагедія.

«Коса – дівоча краса»

  1. Архітектор, батарея, блок, валіза, грюкання, доба, дриль, дятел,Ілько, кава, квітник, кут, кучер, млин, музика, ненька, пружина, роса, сивина, стовп, трюмо.

«Безсмертний, хто любить Вітчизну свою» (В. Сосюра)

 

 

docx
Додано
2 березня 2020
Переглядів
1586
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку