Мета: з’ясувати донаукові знання учнів, ознайомити їх з наукою
фізикою, з її практичною спрямованістю і застосуванням у
всіх сфера життєдіяльності людини, показати їм величезні
можливості цієї науки; розвивати допитливість дітей,
зацікавити їх фізикою, змусити з нетерпінням чекати
зустрічі з цим шкільним предметом.
Обладнання: свинцеві циліндри, склянка з водою, листок паперу,
порожня склянка, листівка, монета, легенька кулька, банка,
прилад для демонстрації розширення тіл при нагріванні,
насос, скляна трубка, гумовий шланг, електроскоп, дві
котушки з осердям, вимикач, гальванометр, з’єднувальні
провідники, електромагніт, прилад для спостереження
броунівського руху.
Підготовка до проведення заходу: група учнів 9-11кл. переглянули
підручники природознавства і фізики і намітили досліди, які доступні розумінню учнів і розширять їх кругозір, систематизували ці досліди, підготували повідомлення про чудові відкриття у фізиці.
Хід заходу:
І. Вступне слово вчителя
Діти! Незабаром ви почнете вивчати одну з найцікавіших і найпотрібніших наук про природу – фізику. Фізика зародилась дуже давно, спочатку вона об’єднувала всі знання людини про природу, ще грецькі вчені за кілька сотень років до н.е. намагалися пояснити походження світу й з’ясувати причини всіх змін, що відбуваються в природі. Слово «фізика»( означає природа) вперше з’явилося у працях давньогрецького вченого фізика Аристотеля. Правда, досліджували тоді лише поодинокі природні явища або зміни, які люди мали змогу спостерігати: дощ, блискавку, вітер, утворення льоду, снігу, веселку тощо. Сучасна фізика вивчає також найпростіші явища – механічні, теплові, звукові, електричні, світлові, а також властивості тіл, які нас оточують. Людина, вивчаючи природу, встановила, що зміни, які відбуваються в природі, не випадкові. Наприклад, під час охолодження до певної температури вода перетворюється на лід і навпаки, зміна пір року обумовлена обертанням Землі навколо Сонця, гори руйнуються під дією вітру, дощу, сонця. Перелічені явища є природними, бо вони обумовлені природними причинами. Але існують зміни в природі, які відбуваються внаслідок діяльності людини. Людина не тільки відкриває закони природи, а й використовує їх для своїх потреб. Вивчивши електричні явища, вона використала електричну енергію, вивчаючи світлові явища, людина навчилася виправляти вади зору, виготовила прилади, без яких важко уявити сучасне життя – кіноапарат, фотоапарат, фільмоскоп, телевізор.
Сучасна фізика з усіма її чудовими відкриттями – результат спільних зусиль багатьох поколінь дослідників. За кожною формулою підручника – копітка праця численних дослідників, вчених, чиї відкриття знайшли широке застосування в науці і техніці.
ІІ. Повідомлення учнів-старшокласників про відкриття вчених-дослідників.
1 учень.
1. 2200 років тому видатний учений Стародавньої Греції Архімед, розв’язуючи задачу про корону царя Гієрона, відкрив у лазні свій знаменитий закон.
2. Дерево у саду родового маєтку сім’ї Ньютонів у Вулсторпі недалеко від Тембріпіджа(Англія),з якого впало знамените яблуко, протягом багатьох років ,поки його не зламала буря, було музейним експонатом. Ще б пак! Падіння цього яблука було причиною відкриття англійським фізиком і математиком Ісааком Ньютоном закону всесвітнього тяжіння!
2 учень.
1.Дружина професора анатомії Болонського університету Луїджі Гальвані, застудившись, вимагала турботи і уваги .Лікарі приписали їй “живильний бульйон” із жаб’ячих лапок. Готуючи жаб для бульйону, Гальвані відкрив знамениту електрику тварин –електричний струм.
2.Ад’ютант кафедри фармацевтики Копенгагенського університету, професор фізики Ганс Крістіан Ерстед в 1820р.під час однієї із своїх лекцій одержав записку від студента. В ній зверталася увага професора на відхилення на демонстраційному столі під дротом по якому проходив електричний струм. Так був прокладений початок вивченню електромагнітних явищ.
3 учень
8 листопада 1895 року професору Вюрцбургського університету (Німеччина) Вільгельму Конраду Рентгену не спалося. Він опустився в свою лабораторію і... відкрив рентгенівські промені, які мають велику проникну здатність і широко використовуються зараз у медицині для встановлення правильного діагнозу захворювань внутрішніх органів, а також для лікування ракових хвороб.
Слово вчителя
На перший погляд може здатися, що наукові відкриття, приклади яких наведено вище – чисто випадкові. Але насправді це не так. Вивчаючи досконало фізику в наступних класах, ви дізнаєтесь, що ці та багато інших відкриттів – це результат довгих років терплячих пошуків і роздумів.
Відомо також, що людство не завжди вчасно оцінювало працю вчених-фізиків. Багато хто віддав життя за науку. Архімед загинув від меча варвара, захищаючи свої креслення. Джордано Бруно спалили на вогнищі, катували Галілео Галілея, який так і не зрікся своїх переконань, трагічно загинув Георг Ріхман, дослідуючи природу блискавки.
Багато відкриттів зроблено у фізиці, але не слід вважати, що це межа людських можливостей. І на вашу долю випаде немало відкриттів. Проте зробити найменше відкриття не так легко!
Для цього треба глибоко знати фізику.
Отож, дерзайте! І на вас чекають нові відкриття!
ІІІ. Демонстрація цікавих дослідів.
Фізика – одна з
найцікавіших
і найпотрібніших
наук…
Кипіння рідини при
кімнатній температурі
Демонстрація явища
електромагнітної
індукції
Електризація тіл при
стиканні
Опустіть монету в
склянку, не взявши її
руками
(властивість інертності)
Принцип дії двигуна
внутрішнього
згорання
Вода не виливається з перевернутої склянки
(дія атмосферного тиску, поверхневий натяг)
Спостереження
броунівського руху