Тема. Зовнішні економічні зв’язки України
Мета уроку: вдосконалювати навички працювати із візуальними та статистичними матеріалами; розвивати уміння тлумачити поняття, факти, погляди; виховувати інтерес до економічного життя країни.
Обладнання: підручник, атлас, глобус, політична карта світу, ресурси Інтернету.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати:
учні зможуть:
- називати основних торговельних партнерів України;
- характеризувати місце України на світових ринках товарів та послуг.;
- наводити приклади країн-інвесторів;
- добирати, презентувати та аналізувати інформацію.
Хід уроку
Привітання з класом. Налаштування на плідну працю.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
- Що таке геополітика?
- Які географічні чинники впливають на економічне та політичне життя суспільства?
- Які ключові чинники визначають геополітичну роль країни в сучасному світі?
- Охарактеризуйте місце України на сучасній геополітичній карті.
2. Обмін «чомучками» (робота в парах)
Обмін запитаннями, підготовленими вдома.
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ФОРМУЛЮВАННЯ МЕТИ ТА ПЛАНУВАННЯ СПІЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Проблемне питання»
Яке найбільш проблемне питання у сфері зовнішніх економічних зв'язків України в сучасних умовах та які шляхи його вирішення?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя
Географія зовнішньої торгівлі товарами в Україні характеризується значною концентрацією на декількох ключових ринках та товарних групах. Європейський Союз є основним торговельним партнером, а провідними експортними товарами є зернові, олія та метали. Імпорт, в свою чергу, зосереджений на машинах, обладнанні, продукції хімічної промисловості та паливно-енергетичних товарах.
Експорт:
Імпорт:
Загальні тенденції:
Зауваження:
Запитання. Які чинники, на вашу думку, зумовили специфіку українського товарного експорту та імпорту?
Продемонструйте учням (відео або презентацію), та разом визначте структуру експорту та імпорту послуг України; з’ясуйте, які країни є головними партнерами з експорту та імпорту послуг.
Робота з підручником
Запропонуйте прочитати відповідний текст підручника та користуючись ресурсами Інтернет, необхідно дати відповідь на питання:
Розповідь учителя
Україна займає певне місце в системі світових економічних відносин, інтегруючись у глобальну економіку через зовнішню торгівлю, залучення прямих іноземних інвестицій та участь у міжнародних проектах. Україна прагне розвивати міжнародну торгівлю та диверсифікувати географічні напрямки, зокрема, через розробку експортної стратегії.
Основні аспекти участі України в світовій економіці:
Зовнішня торгівля:
Україна активно бере участь у міжнародній торгівлі, експортуючи та імпортуючи різноманітні товари та послуги. Основні торгові партнери включають країни ЄС, Азії та СНД.
Прямі іноземні інвестиції (ПІІ):
Україна приваблює ПІІ, які відіграють важливу роль у розвитку національної економіки. Розвиток взаємодії з транснаціональними корпораціями (ТНК) є важливим аспектом.
Транспортні коридори:
Україна є транзитною країною для міжнародних транспортних коридорів, що сприяє розвитку економічних зв'язків.
Міжнародні науково-технічні проекти:
Україна бере участь у міжнародних науково-технічних проектах, що сприяє обміну знаннями та технологіями.
Проблеми інтеграції:
Існують певні перешкоди для повної інтеграції України у світову економіку, зокрема, зміни у зовнішньоекономічній діяльності та потреба в реформуванні.
На шляху до повної інтеграції Україні необхідно вирішити проблеми, пов'язані з ліквідацією старих структур та адаптацією до нових умов.
Перспективи:
Україна має потенціал для подальшого розвитку економіки та посилення своєї ролі у світовій економічній системі.
Стратегія розвитку торгівлі, що передбачає диверсифікацію експорту та зміцнення позицій на міжнародних ринках, є важливим кроком у цьому напрямку.
V. УСВІДОМЛЕННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
Прийом «Дискусія»
Обговорення питань:
VI. ПІДСУМКОВА ЧАСТИНА УРОКУ
Прийом «мікрофон».
Запропонуйте учням по черзі продовжити фрази – «я не знав/знала…», «тепер я знаю…».