6 клас Народні колискові пісні

Про матеріал
Ознайомити учнів з колисковими народними піснями, особливостями цього жанру, охарактеризувати ці пісні; вміти коментувати їхній зміст;
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Народні колискові пісні. «Ой ти, коте, коточок», «Ой ну, люлі, дитя, спать»

Номер слайду 2

Актуалізація опорних знань. Які народні пісні вам подобаються? Чим саме?Як пісня впливає на внутрішній стан людини? Чи може вона змінити ваш настрій?На ваш погляд, народна пісня — це вид мистецтва? Власні думки обґрунтуйте. Чому народні пісні пов’язані зі звичаями, обрядами, святами людей?Чи правильно говорять, що пісня допомагає людині жити? Вмотивуйте власні міркування.

Номер слайду 3

Нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим. Т. Шевченко

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Колискова пісня — ліричний пісенний твір, який виконується матір’ю (рідше батьком чи іншим членом родини) над колискою дитини для того, щоб її приспати.

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

«Ой ти, коте, коточок». У багатьох колисанках мотив присипання пов’язаний з ще однією напівміфічною істотою — котом. Кіт у слов’янських культах займає вагоме місце, він символ оберегу дому (спить на печі, стереже спокій; не відходить далеко від дому, завжди повертається). Крім того, очевидно, здавна була помічена здатність кота швидко засинати, спати більшу частину доби. З цим був пов’язаний звичай класти кота в колиску перед тим, як туди клали дитину. Текстів, де кіт бере участь у заколисуванні дитини, дуже багато, у багатьох варіантах і різних поєднаннях. Подекуди чітко простежується віра в те, що кіт є оберегом для дитини.

Номер слайду 12

«Ой ти, коте, коточок». Тема: оспівування колискової малечі зі всілякими побажаннями: бути розумним, міцним здоров’ям, щасливим.Ідея: віра матері у щасливе майбутнє своєї дитини. Основна думка: для матері її дитина — найцінніше в житті, їй вона бажає всіляких благ. Художні особливості твору. Звертання: «Ой ти, коте, коточок!», «Ой, спи, дитя, до обіда»Милозвучність мови підсилюється шляхом використання здрібні-ло-пестливих форм; «віночок», «м’ятоньки», «барвіночку», «Васи-лечку», «квіточки», «колисоньку», «головоньку», «кісточки», «сердечко», «говорушки», «ходусеньки», «ладусеньки». Повтори: «ой щоб…»Епітети: «запашний василечок», «добрий розум».

Номер слайду 13

Обговорення змісту твору за питаннями: Що являє собою кіт як свійська тварина?З яких квітів дівчата будуть плести вінок? Яке значення має сон у житті людини, зокрема для малят? Що означають три квіточки, які мати принесе дитині?  Чому мати турбується, щоб у її дитини було здорове серце?Як цей твір пов’язаний з усною народною творчістю?А чи співала вам мати колискову? Про що саме?

Номер слайду 14

«Ой ну, люлі, дитя, спать»Центральним є образ матері. Він сповнений мріями, думками про майбутню долю дитини. У пісні виливаються почуття жінки, її ставлення до дочки чи сина в паралельному зіставленні з її власною долею, роздумами про житття.

Номер слайду 15

«Ой ну, люлі, дитя, спать»Тема: співання матір’ю колискової як вияв любові до своєї дитини і бажання бачити її щасливою, здоровою.Ідея: уславлення материнської турботи, щирості, піклування за милим дитинчам. Основна думка: головним для матері є, щоб її дитинча: Щастя-долю малоІ добрую годину. Художні особливості пісні. Порівняння: «як квіт червоніло». Звертання: «ой ну, люлі, дитя, спать». Епітет: «добра година».

Номер слайду 16

Обговорення змісту твору за питаннями: Чому матір, присипаючи дитину, бажає їй щасливої долі?Чи можна вважати, що жінка доглядає дитину у скрутний час? Про що свідчать три вижаті жінкою квітки?Що символізує червоний квіт?Для чого людині, особливо малим дітям, необхідно спати? Завдання. Спитайте у своєї мами, чи співала вона вам колискової і якої саме. Підготуйтеся її проспівати.

Номер слайду 17

Тест 1. «Ой ти, коте, коточок»1. Що заборонялося котику?а) Лякати дівчат;б) їсти сметану;в)виходити на двір.2. Яку квітку не будуть вплітати до вінка?а) Васильок;б) троянду;в) барвінок.3. Дитяті пропонується спати до обіду, поки…а) приготується смачна їжа;б) батько не принесе цікавих іграшок;в) мати з міста прийде.4. У творі згадується про три квіточки, друга з них…а) сонлива;б) щаслива;в) зрослива.

Номер слайду 18

Тест 1. «Ой ти, коте, коточок»5. Від захворювання чого оберігається дитина?а) Очей;б) шлунку;в) серця.6. Для чого в колисанці звертаються до кота? Бо він…а) пухнастий, муркоче і в такий спосіб присипля дитину:б) символізує оберег дому;в) є свійською твариною, яку полюбляють всі діти.7. Чого бажає мати своїй дитині?а) Стати справжнім громадянином країни;б) щоб мала щастя-долю;в) була багатою і грамотною.

Номер слайду 19

Тест 2. «Ой ну, люлі, дитя, спать»1. Мати намагається приспати дитину, бо…а) дуже втомилася через вередливість малечі;б) хотіла сама перепочити;в) їй необхідно було йти жито жати.2. Скільки квіток вижала мати?а) Дві;б) три;в) п’ять.3. Якою була друга квітка, що вижала мати?а) Сонливою;б) щасливою;в) дрімливою.4. Чого бажає мати дитині, співаючи їй колискову?а) Щастя-долі;б) не бути ледачою;в) стати мудрою і розумною.5. Який художній засіб використано в наступному рядку колискової: «Як квіт, червоніло»?а) Епітет;б) метафора;в) порівняння.

Номер слайду 20

Ключ. Тест 1.1.а2.б3.в4.а5.в6.б7.б. Тест 2.1.в2.б3.в4.а5.в

Номер слайду 21

pptx
Додано
23 вересня 2022
Переглядів
3024
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку