Урок № 37
Тема. Розв'язування задач.
Мета: систематизація знань про силу тяжіння і вагу як фізичні величини,про поняття перевантаження та невагомості; обчислення ваги у стані спокою і при рівноприскореному русі вгору і вниз; продовження формування навичок і вмінь учнів розв'язувати типові фізичні задачі.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ І ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Фізичний диктант
Закінчіть речення так, щоб отримати правильне твердження.
1. Сила, з якою Земля притягує до себе тіла; векторна фізична величина, яка чисельно визначається добутком маси тіла і прискорення вільного падіння, — сила... (тяжіння).
2. Сила, з якою тіло внаслідок його притягання до Землі діє на опору чи підвіс, називається... (вагою).
3. Зникнення ваги тіла під час його руху тільки під дією сили тяжіння називається... (невагомістю).
5. Сила тяжіння обчислюється за формулою... (FT = mg).
6. Вага нерухомого тіла обчислюється за формулою... (F = mg).
7. Прискорення вільного падіння дорівнює (10 м/с2)
Перевірка диктанту здійснюється способом взаємоперевірки в парах (правильні відповіді записані на дошці).
Задача 1. Вантаж піднімається вертикально вгору під дією сили 40Н. Зобразіть графічно силу, яка діє на вантаж.
Задача 2. Два хлопчики тягнуть вантаж із силами 200Н і 250Н. Чому дорівнює рівнодійна цих сил, якщо сили спрямовані в одному напрямку ; в протилежних? Зробити в зошиті відповідні малюнки для кожного випадку.
Задача 3. На тіло діють дві сили, спрямовані вздовж однієї прямої. Чому дорівнює рівнодійна сил, якщо F1 = 3Н, F2 = 5Н, F3 = 4Н? Скільки відповідей має задача? Зробіть відповідні малюнки.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
Учитель повідомляє тему, мету уроку. Характеризує типи задач, які будуть розв'язані.
Збільшення ваги внаслідок рівноприскореного руху тіла вгору називається (перевантаженням).
Вага тіла під час рівноприскореного руху вгору обчислюється за формулою (Р = m(a+g)).
Вага тіла під час рівноприскореного руху вниз обчислюється за формулою (Р = m(a-g)).
IV. ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Розв'язування задач (усно) У всіх задачах вважати, що g = 10 м/с2.
1. Знайдіть масу тіла, на яке поблизу поверхні Землі діє сила 250 Н.
2. Брусок діє на поверхню столу із силою 50 Н. Як називається ця сила? Вона більша чи менша, ніж сила тяжіння бруска? Яка маса бруска?
Розв'язування задач (письмово)
1. На мідну кулю об'ємом 120 см діє сила 8,5 Н. Куля суцільна чи порожниста?
2. Чому дорівнює вага вантажу масою 100 кг під час його рівноприскореного підйому ліфтом, якщо ліфт досяг швидкості 3 м/с, пройшовши шлях 18 м?
3. Чому дорівнює радіус кривизни випуклого моста, по якому рухається автомобіль масою 10000 кг зі швидкістю 10 м/с? Вага автомобіля у верхній точці моста 50 кН.
4.
Додаткові задачі (підручник)
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ ТА ПОВІДОМЛЕННЯ
Учитель підбиває підсумок уроку, оцінює діяльність учнів.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити п. 20