Урок №
Дата:
Клас: 7
Тема: Тертя. Сила тертя
Мета уроку:
Навчальна. вивчити поняття тертя; формувати вміння планувати і проводити фізичні досліди; пояснювати фізичні явища.
Розвивальна. розвивати в учнів інтерес до вивчення фізики.
Виховна. пробудження пізнавального інтересу до предмета і навколишніх явищ; розвиток здатності до співпраці, роботі в колективі;
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, дерев΄ний брусок, дерев ΄яна лінійка, динамометр, тягарці
Що ти скажеш, фізико? Охолодження стосунків
між людьми – наслідок тертя між ними.
Станіслав Єжи Лец
І. Організаційний етап
II. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Прослухайте вірш. Він допоможе нам ознайомитись із матеріалом, який ми сьогодні розглянемо
Зима – це радість, лижі, сміх, Та водієві не до сміху!
Це ковзанка, це гірка, сніг. Дорога, як каток блищить –
Фортеці, сніжки – це розваги! Машину враз не зупинить!
В зими свої є переваги. В зимовий час, та що й казати,
Але дорога, безперечно, Дорогу треба посипати!
Зимою дуже небезпечна. Усе робити до пуття,
А те, що слизько – всім на втіху! Щоб відбувалося... (тертя.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Інтерактивна вправа «Мікрофон». Закінчи речення:
1. Вага тіла — це...( сила, з якою тіло внаслідок його притягання до Землі діє на опору або підвіс)
2. Невагомість — це...( стан тіла, за якого тіло не діє на опору або підвіс)
3. Сила тяжіння — це...( сила, з якою Земля притягує до себе тіла, що перебувають на її поверхні або поблизу неї)
4. Якою літерою позначають силу тяжіння ? ( F )
5. Якою буквою позначається прискорення вільного падіння і чому воно приблизно дорівнює? ( g=9,8 [Н/кг])
ІV. Вивчення нового матеріалу
Що ж таке тертя?
ТЕРТЯ- це явище, яке виникає під час дотику поверхонь двох тіл.
Існує дві причини виникнення тертя:
Сила тертя
Спокою ковзання кочення
Сила тертя спокою – це сила, яка виникає між двома дотичними тілами в разі спроби зрушити одне тіло відносно іншого і напрямлена в бік , протилежний тому, в який би рухалось тіло, якби тертя не було.
Сила тертя ковзання – це сила, яка виникає в разі ковзання одного тіла по поверхні іншого і напрямлена протилежно напрямку руху тіла.
Сила тертя ковзання прямо пропорційна силі нормальної реакції опори
– табличне значення, визначається для пари матеріалів та не має одиниці вимірювання
Якщо тіло котиться вздовж поверхні іншого тіла, то ми маємо справу з тертям кочення.
Робота у групах.
(діти працюють парами на листочках 10-15 хвилин, завдання та обладнання по рядах, висновки на дошці: від чого залежить та не залежить сила тертя-записують у зошити. Листочки з висновками будуть вкладати у лабораторні зошити на наступному уроці як додаткове творче завдання +2 бали)
Французький фізик та військовий інженер Кулон Шарль Огюстен у 1781 р. дослідив тертя кочення і ковзання. Сьогодні ми проведемо експериментальні завдання для вивчення сили тертя і зробимо відповідні висновки.
Вивчення особливостей сили тертя за допомогою експериментів
Експеримент 1.
Порівняння сил тертя спокою, ковзання і кочення.
Обладнання: дерев΄ний брусок, дерев ΄яна лінійка, динамометр, 2 тягарці, олівці(ручки)
? Запитання для обговорення після виконання завдання: Яка сила максимальна?
Експеримент 2.
Вивчення залежності сили тертя ковзання від роду поверхонь, що стикаються.
Обладнання: дерев΄ний брусок, лінійка, динамометр, 2 тягарці та салфетка.
Рівномірно переміщувати брусок із тягарцями:
Яка сила максимальна? Як сила тертя залежить від роду поверхонь дотичних тіл?
Експеримент 3.
Вивчення залежності сили тертя ковзання від сили тиску і від площі поверхонь тіл, що контактують.
Обладнання: дерев΄ний брусок, дерев ΄яна лінійка, динамометр, тягарець
Чи залежить сила тертя від сили тиску? Чи залежить сила тертя від площі поверхонь тіл, що труться, при незмінній силі тиску?
V. Закріплення нового матеріалу
Вправа 21 (4 – усно, 5 - письмово)
VІ. Підбиття підсумків
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
Вивчити § 21,
Вправа №21 (1-3- усно, 7 - письмово)
Відповіді на контрольні запитання
Опис лабораторної роботи №9