Урок: 46 Тема: «Сполучні посудини. Манометри»
Клас: 7 Дата:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Мета.
Навчальна: сформувати знання про сполучені посудини, з'ясувати закономірність встановлення рівня рідин у сполучених посудинах для однорідної та неоднорідної рідин; розглянути практичне застосування сполучених посудин; пояснити принцип дії водопроводу, шлюзів; формувати вміння розв’язувати якісні та розрахункові задачі.
Розвиваюча: розвивати творчі здібності, критичне мислення, увагу, пам’ять учнів; вміння формулювати висновки та робити узагальнення.
Виховна: виховувати культуру оформлення задач; акцентувати увагу на тому, що фізичні знання необхідні для розвитку техніки.
Обладнання: підручник, відео фрагменти, сполучні посудини різної форми, дві бутилки, з’єднані між собою гумовою трубкою, марганець, зеленка, вода, інтерактивний куб.
Основні поняття: сполучені посудини, манометри, тиск.
Література:
План
Хід уроку
Доброго дня, сідайте!
№4 р=10*13600*0,001=136 (133,28) Па
№5 1) h=550мм = 0,55м р=10*0,55*13600=74800 Па = 74,8 кПа
Тест (По 2 бали за правильну відповідь)
Відповіді до тесту: 1. В. 2. В. 3. А. 4. В. 5. Б.
Для кожного учня закони фізичні
Завжди зрозумілі, відомі і звичні.
В науці достойні вони шанування.
Врахуймо один як Землі притягання.
(Закон тяжіння)
Коли на Землі, то боюсь я спіткнутись,
Щоб носом у землю раптом не ткнутись.
А в космосі ладен до крісла прилипнуть,
Але мене носить, немовби я привід.
Якая ж це сила мене захопила,
Що без повітря пручатись несила?
(Невагомість)
То що це за сила мене захопила?
Кручусь я, стискаюсь, згинаюсь –
Пружині натомість пручатись несила:
Вирівнює, як не стараюсь.
Зім’яли мене і натикали ямок.
А потім скривили – ні форми, ні рамок.
(Деформація)
На стіні висить тарілка,
По тарілці ходить стрілка.
Стрілка ця наперед
Нам погоду пізнає.
(Барометр.)
ньютон
сила
маса
атом
динамометр
Мешканці сучасного Риму досі користуються залишками водогону, що побудований ще давніми римлянами. (Проілюструвати картину «Водогінні споруди давнього Риму в їх початковому вигляді».) Погляньте на картину і скажіть, чим відрізняється цей водогін від сучасного?
Звичайно, набагато простіше було прокладати труби в землі, але римські інженери в ті часи не знали про закон сполучених посудин. Вони боялися, що у водоймищах, з’єднаних дуже довгою трубою, вода не встановиться на одному рівні. Довжина однієї з римських труб, Аква Марції, 100 км, хоча пряма відстань між її кінцями вдвічі менша. Римляни надавали водогінним трубам рівномірного ухилу вниз на всьому шляху, тому часто їм доводилося прокладати труби в обхід. Півсотні кілометрів камінної кладки довелося прокласти через незнання елементарного закону фізики.
Тож і ми сьогодні з вами дізнаємося про сполучні посудини. Запишіть у зошитах число, класна робота, тема: Сполучні посудини. Манометри.
Епіграфом нашого з вами уроку будуть наступні слова Г.С. Сковороди:
Не той дурний, хто не знає…,
але той, хто знати не хоче.
1. Сполучені посудини
Якщо дві або більше посудини сполучаються між собою трубками або протоками, то вони утворюють сполучені посудини.
Дослід 1. Демонструємо дві бутилки, сполучені між собою гумовою трубкою. Гумову трубку на середині затиснемо і в одну із трубок наливаємо воду. Потім відкриємо затискач, і вода почне перетікати в другу трубку доти, доки поверхні води в обох трубках не будуть на одному рівні. Чому вода перетікає? Може, хтось зможе пояснити.
Тепер закріпимо одну трубку в штативі, а другу будемо піднімати, опускати.
Обґрунтування
Що ви спостерігаєте в цьому випадку? Як це можна пояснити?
Який висновок можна зробити? (У сполучених посудинах будь-якої форми поверхні однорідної рідини встановлюються на однаковому рівні.)
Оскільки рідина в спокої не переміщується з однієї посудини в іншу, отже, тиск її в обох посудинах на будь-якому рівні однаковий.
Визначимо тиск у правій посудині:
p1 = ρgh1,
Визначимо тиск у лівій посудині:
p2 = ρgh2,
Оскільки тиск в обох посудинах однаковий, то: ρgh1 = ρgh2 або h1 = h2
Ця формула справедлива у випадку, коли рідина однорідна і зовнішній тиск однаковий.
2. Різні рідини в сполучених посудинах
Просмотр відео 1.
Рідини в посудинах установилися на різних рівнях. Чому?
Обґрунтування
Відповідно до закону Паскаля тиск обох стовпчиків однаковий:
p1 = ρ1gh1,
p2 = ρ2gh2
ρ1gh1 = ρ2gh2
У відкритих сполучених посудинах стовпчик нерухомої рідини з меншою густиною буде вищим, ніж стовпчик нерухомої рідини з більшою густиною.
Відношення висот стовпчиків рідин обернено пропорційне до відношення їхніх густин:
Рідина з більшою густиною завжди опускається на дно. h1 ˃ h2 ; p1 ˂ p2
3. Використання сполучених посудин
Сполучені посудини широко використовуються в побуті й техніці. Ось послухайте вірш про сполучені посудини:
На плите пузатый чайник,
Нос задрал он, как начальник.
Чай на уровне одном
Будет в носике и в нем.
На планете нашей всюду,
Как огромные сосуды,
Скажем, прямо говоря,
Сообщаются моря.
Моря Черного просторы,
Например, с Эгейским морем
Сообщают с древних пор
Дарданелли и Босфор.
Очень часто у котла
Сбоку трубка из стекла.
Под котлом огонь и жар,
А в котле – вода и пар.
Чтобы не было беды,
Чтоб котел не разнесло,
Скажет, сколько в нем воды,
Водомерное стекло.
Каждый дома утром рано
Крутит в ванной ручку крана.
Льется, хоть и не всегда,
С крана теплая вода.
Моем шею, чистим зубы –
В ванной – кран, в подвале – трубы.
Воду в трубы подает городской водопровод.
И еще примеров есть,
Но их всех не перечесть.
Знают люди испокон
И используют закон,
Что один и тот же всюду
Стоит уровень в сосудах,
Если их соединить.
Как же это объяснить?
А причины отыскали,
Применив закон Паскаля:
Коль столбы одной длинны,
Их давления равны,
Как в игре ничейный счет —
Жидкость больше не течет.
В. Бондаренко
То скажіть, де використовуються сполучені посудини?
Давайте подивимось наступні відео і побачимо який принцип дії шлюзів, артезіанського колодязя та водонапірної башні.
Демонстрація видео.
Атмосферний тиск вимірюється барометром. А от для вимірювання тисків, більших або менших від атмосферного, використовують манометри.
Манометри – це вимірювальні прилади, які призначені для вимірювання тиску або різниці тисків. Вони бувають: рідинні та металеві.
Рідинний манометр
Рівень рідини в сполучених посудинах залежить від зовнішнього тиску. Це явище використано для побудови рідинних манометрів – приладів для вимірювання тиску. Рідинний манометр складається з металевого або дерев’яного вертикального корпусу, на якому закріплена U-подібна скляна трубка й шкала для вимірювання висоти рівня рідини в кожному коліні трубки. Тож за допомогою U-подібної трубки з рідиною та лінійки можна визначити тиск повітря:
якщо рпов ˂ ратм , то рпов = ратм - ρgh
якщо рпов ˃ ратм , то рпов = ратм + ρgh
Металеві манометри
Металеві деформаційні манометри відразу показують вимірюваний тиск. При збільшенні тиску газу усередині трубки її кінці розпрямляються й викликають зміщення стрілки вправо по шкалі. При зменшенні тиску під дією сил пружності, що діють у стінках трубки, стрілка зміститься у зворотному напрямку.
Шкала манометра проградуйована в Паскалях, кілоПаскалях або атмосферах (атм).
У техніці застосовують металеві манометри. Основною частиною манометра є плоска трубка, зігнута дугою невеликого радіуса. Один кінець запаяний, а інший з’єднаний із трубкою, що веде до резервуара, де вимірюється тиск. Якщо тиск у трубці буде зростати, то трубка починає розгинатися. Металеві манометри не такі чутливі, як водяні, але надійність їх значно вища.
Наукове відкриття властивостей сполучених посудин датується 1586 р., описані голландським ученим-інженером Сімоном Стевіном. Але ці властивості були відомі ще в стародавній Греції та в античному Римі, де велося будівництво водопроводів, водоочисних споруд, фонтанів, купальнь, спеціальних акваріумів для розведення морських і річкових риб, а також будівництво каналів водовідведень.
Ансамбль парків, палаців, фонтанів Петергоф - єдиний, що працює без насосів і складних водонапірних споруд, використовуючи принцип сполучених посудин.
Система безперервної подачі чорнила у принтерах. СНПЧ - це Система Безперервної Подачі Чорнила із зовнішніх ємностей в друкуючу голову струминного принтера. Принцип роботи СНПЧ - це принцип сполучених посудин - посудина-донор і посудина-акцептор (друкуюча головка) з'єднані спеціальним еластичним капіляром, через який надходять чорнило в міру його використання в процесі друку.
Розв’язування задач
Задача 1. В сполучені посудини спочатку налили води, а потім в одне з колін долили гасу. Висота стовпа гасу 20см. На скільки відрізнятимуться рівні рідин?
Дано: Розв’язання:
ρ1 = 800 кг/м3
ρ2 = 1000 кг/м3
h1 = 0,2 м ∆h = h1 – h2
∆h - ? h2 = м
∆h = 0,2 м – 0,16 м = 0,04 м
Відповідь: ∆h = 0,04 м
Інтерактивна вправа «Кубування»
Об’єктами вивчення є сполучені посудини
Кубик можна зробити з невеличкої коробки з довжиною ребра від 15 до 20 см, обклеївши її папером. На кожному боці кубика написана вказівка.
Учні викладають на папері власні думки на тему вказівки протягом 2-4 хв.
Вказівки на гранях куба
Опишіть це. Розгляньте уважно об’єкт та опишіть, що ви бачите, відзначаючи колір, форму та розміри.
Порівняйте це. На що це схоже? Від чого це відрізняється?
Встановіть асоціації. Про що це змушує вас думати? Що спадає вам на думку? Це можуть бути схожі або несхожі речі, місця чи люди. Звільніть вашу уяву і подивіться, які асоціації у вас виникають з об’єктом.
Проаналізуйте це. Скажіть, яким чином це зроблено. Вам не обов’язково це знати. Ви можете це вигадати.
Знайдіть застосування цьому. Яким чином це може бути застосовано?
Запропонуйте аргументи за або проти цього. Займіть певну позицію. Використовуйте повний діапазон аргументів: від логічних до безглуздих.
Після того, як письмове завдання виконане, учні діляться результатами своєї роботи. Один з учасників зачитує написане, а інші оцінюють кожний пункт, ставлячи схвалення (с) або запитання (з). Слід наголосити, що оцінки мають відповідати конкретній думці, тобто треба, щоб учні не казали просто «це було добре», а пояснювали, що саме їм сподобалось і чому.
Питання:
П. 26, впр. 26 № 3, 4