ОРГАНІЗАЦІЯ ФОРМУВАЛЬНОГО
ОЦІНЮВАННЯ
Формувальне оцінювання — це інтерактивне оцінювання прогресу здобувачів освіти. Воно дає змогу педагогові/-ині адаптувати освітній процес, спираючись на дані відстеження особистісного розвитку здобувачів освіти та те, як вони набувають нового досвіду та навчальних компетентностей.
АЛГОРИТМ УПРОВАДЖЕННЯ
Педагог/-иня спільно зі здобувачами освіти розробляє й обговорює цілі заняття. Ціль має бути вимірюваною, щоб через оцінювання виміряти, на якому рівні її досягнуто. Наступний крок — створення ефективного зворотного зв’язку, який має бути зрозумілим і чітким, доброзичливим та своєчасним.
Щоб здобувач/-ка освіти користувався/-лася отриманими знаннями, він/вона має вміти їх застосовувати, перетворювати, розширювати, доповнювати, знаходити нові зв’язки та співвідношення. Задля цього звертаються до різноманітних прийомів, форм і методів роботи з навчальним матеріалом.
Обговорення зі здобувачами освіти критеріїв оцінювання робить оцінювання прозорим і зрозумілим для всіх учасників та сприяє позитивному ставленню до самого процесу. Критерії оцінювання, розроблені для поточного оцінювання, мають описувати те, що заявлено у навчальних цілях. Здобувачів освіти слід ознайомити з ними до початку виконання завдання. Що конкретніше
сформульовано критерії оцінювання — то зрозуміліша діяльність для успішного виконання завдання.
У процесі навчання важливе значення має використання елементів рефлексії, спрямованих на:
● спостереження своїх дій та дій однокласників / одногрупників;
● осмислення своїх суджень, дій, учинків з огляду на їх відповідність меті діяльності.
Спонукають до рефлексії запитання:
➔ Що нового дізнався/-лася на занятті?
➔ Що привернуло твою увагу?
➔ Що нового у спілкуванні?
➔ Що тебе найбільше схвилювало (які нові емоції з’явилися)?
При цьому треба уникати запитань «що сподобалось?», «що не сподобалось?» без попередньої операціоналізації цього узагальнення.
За формувального оцінювання здобувач/-ка освіти має усвідомлювати відповідальність за самоосвіту. Для формувального оцінювання можна використовувати портфоліо.