Мета: вчити дітей бачити зимову красу і захоплюватися нею. Розвивати естетичні смаки, вміння насолоджуватися красою. Виховувати спостережливість, допитливість.
Уч.
Відлетіли пташки, відлетіли
У далекі і теплі краї.
Всі гніздечка свої залишили
Й золоті, різнобарвні гаї.
Уч.
Позолочене листя висіло,
Але сумно без пісні було.
За птахами й воно полетіло,
Щоб пісні відшукати й тепло.
Уч.
Вітерець їх підносив у небо
І кружляв, і носив, танцював.
Та спочити і вітрові треба —
Він листочки на землю спускав.
Уч.
А вони ще хотіли літати.
Танцювати під свист вітерця.
Та і листячку час спочивати.
Так закінчилась казочка ця.
Уч.
Стало сумно, усе потьмяніло.
Сад безмовний, безлистий стоїть.
Синє небо від хмар посіріло
І тепер все дощить та дощить.
Уч.
Сіро й сиро, постійно негода —
Так кінчається осінь у нас.
Що поробиш — така вже природа,
І зимі вже приходити час.
Уч. У народі кажуть: листопад осінь завертає, зимі ворота відчиняє. Скоро вона до нас на білому коні прискаче.
Уч. Всі радітимуть, бо взимку дуже гарно і весело. Можна і на ковзанах, на лижах і на санчатах покататися. Швидше б вона настала!
Уч. Усе б нічого, та взимку дні дуже короткі. Народна мудрість каже: зимою деньок, як комарів носок!
Уч. Зате весело, хоч і морозець за щічки пощипує.
Уч. Не дуже й весело, коли холодно! Хоча взимку мороз невеликий, проте довго не постоїш.
Уч. А навіщо стояти? Треба бігати, гратися, поки сонечко світить.
Уч. Так, взимку сонечко світить, та не гріє. Сонце блищить, а мороз тріщить!
Уч. Все ти чимось незадоволений, а я, навпаки, люблю зиму, вона краща, ніж сира і холодна осінь.
Уч. Я також люблю зиму. Як каже моя бабуся: лиха тому зима, в кого кожуха нема. До зими треба заздалегідь готуватися, тоді все буде добре.
Уче. А ти вже приготувалася?
Уч. До чого?
Уч. Звісно, до зими!
Уч. Я не тільки про себе подбала, а й про братів наших менших! Ось так! І не лише я, а всі діти нашого класу потурбувалися про годівнички для птахів і про корм для них.
Уч. Отже, ми всі молодці, не лінувались, а робили добру справу. Тепер саме час показати наші годівнички для птахів.
Уч. Кожен, хто буде виносити годівничку, нехай розкаже, як її виготовляв і хто йому допомагав.
Діти виносять годівнички і розповідають, з чого робили і хто їм допомагав.
На сцену виходять дівчатка і хлопчики, вони розмовляють між собою.
Уч. От ми і зиму зустрічаємо, адже вона вже на порозі! І треба до неї добре підготуватися.
Учениця. І не тільки самим, а й допомогти птахам та звірам, бо їм узимку дуже сутужно: і холодно, і голодно. І ось що я зробила. Коли тато привіз влітку зерно, то в ньому було дуже багато насіння бур’янів і його пересівали. А те насіння думали викинути. Тоді я принесла сухі пластикові пляшки з-під води, наповнила їх і позакручувала. А тато подивився і сказав, що я добре придумала. Пляшки я поскладала у сараї, а прийде зима — буде чим годувати пташок.
Уч. І я так само! У мене є їх багато!
Уч. А я не здогадався, але нічого, щоразу є якісь крихти та зернятка... буде чим годувати птахів!
Уч. А ще можна вивішувати для синичок свіже сало, вони його полюбляють. Тільки ні в якому разі не солоне, а свіже, бо від солоного сала синички гинуть, сіль роз’їдає їхні шлуночки.
Уч. А ще можна і гарбузове насіння! Вони і його люблять!
Уч. Знаєте, я читала, що коли птахів не підгодовувати, то з кожних десяти синичок залишається лише одна. Тому я буду щодня годувати пташок!
Уч. Я також. Їм не так страшний холод, як голод. Коли випадає багато снігу, вони не можуть дістати з-під нього поживу. А ще коли сніг покривається льодяною кіркою, тоді і зовсім біда для птахів.
Уч. Справді дуже їх шкода. Вони стільки користі приносять! Минулого року ми в саду розвісили годівнички, а ранньої весни тато ще шпаківню зробив. Ми всю зиму годували пташок, а навесні жодної гусениці не було та як вродили дерева!
Уч. Ой! Тихо, хтось іде!
Під музику виходить Зима. Вона кружляє у танку і підходить до дітей.
Зима. Доброго дня, діти! Це я прийшла до вас — Зима! Принесла вам сніжку біленького, інею легенького, морозу кусючого, вітерцю летючого! Зустрічайте мене!
Діти стають навколо Зими і співають пісню про зиму.
Зима. Я вас не налякала своїм приходом?
Учень. Ні, ми чекали тебе.
Зима. Ви хотіли, щоб я прийшла? І не боялися?
Учениця. Ми чекали і навіть приготувалися.
Зима. А що ви робили?
Учень. Ми вірші вивчили про зиму, пісні...
Зима. А чому ви мене не запрошуєте? Я теж хочу з вами потанцювати і вірші розповісти.
Я — біленька Зима. Я несу холоди.
Йду до вас, щоб земля відпочила.
Я із снігом, з морозом приходжу сюди
І у мене чарівні є крила.
Як крилом я махну, снігом все загорну,
Можу землю я інеєм вкрити.
Заметіллю частенько над світом дихну,
Ріки льодом умію накрити.
Але я ще і радість умію нести
І люблю з дітьми в ігри погратись.
Ще люблю пощипати усіх за носи.
Посміятись, порозважатись.
Зима
Молодці, діти! На всі запитання ви відповіли, мабуть, багато читаєте?
А коли так, то й віршів про зиму багато знаєте. Але зараз дуже хочеться пісеньку послухати/
Діти співають пісню про зиму.
Зима. За пісеньку дякую, а тепер я готова слухати вірші.
Листя впало з дерев, і тепла вже нема.
Це на землю іде білосніжна зима.
Сніг легенький з небес все кружляє, летить,
Застеляє поля — стане білим ввесь світ.
Так чистенько навкруг, снігом все замело,
Зникли квіти усі, десь поділось тепло.
Це холодна зима вже прийшла на поріг,
Морозець аж тріщить і кругом білий сніг.
Мороз розмалював шибки усі,
Тепер тут є ліси, поля і гори.
В кімнаті вікна у такій красі:
На них і казка, і далеке море,
Й дерева срібні, квіти чарівні,
Листочки чудернацькі розмаїті.
Тепер живе в нас казка на вікні,
Найкраща, мабуть, в цілім світі.
Хоч за вікном метелиця гуде,
В кімнаті тепло, затишно, казково.
Краси такої більш нема ніде,
На вікнах казка — це чудово!
Зима — найтихіша пора, найтихіша,
Природа в глибокому сні.
Тому вона, мабуть, для мене найближча,
Дорожча й рідніша мені.
Немає пташок, бо давно відлетіли,
Метеликів, бджілок нема.
Холодні сніги все навкруг побілили.
Ну що ти тут скажеш? Зима.
А всюди так чисто, гарненько, казково.
Все іній пухнастий вкрива.
Так тихо навколо, так гарно, чудово,
Замріяна казка жива.
А земля, мов казка, чарівна і біла.
В інею дерева, срібло скрізь блищить.
Де весною річка ніжно голубіла,
Там сьогодні біла стежечка біжить.
Всюди тихо-тихо, спокій. Мріє тиша.
І такий чарівний, дивовижний світ.
Гілка не шелесне, вітерець не дише,
Лише червоніють снігурі між віт.
Білий сніг кругом, як вата.
Біжимо у двір із хати.
Сніжки ліпим, сніг качаєм —
Так ми зиму зустрічаєм.
Й зробимо Сніговика,
Хоч робота й нелегка,
Бо мороз куса за вуха,
Ще й зірвалась завірюха.
Та сніжок качаєм сміло,
Робимо ми все уміло.
Кучугури накачали
І докупи поскладали.
А на голову — каструлю,
Там, де очі, — дві цибулі.
Хтось морквину нам приніс —
Це чудово! Буде ніс!
Замість рота — бурячок.
Ось який сніговичок!
Буде двір охороняти
І нікого не впускати.
Зима. Чудово! Я теж дуже люблю Сніговичка. Діти його роблять таким симпатичним, веселим. А ось і він, зустрічайте!
Під музику заходить Сніговичок.
Сніговичок
Доброго дня! Це я — зустрічайте
І до танцю всі ставайте!
Щоб не мерзли ноженята,
Треба всім потанцювати.
А тепер тепленькі ніжки,
Що ж, пограємось у сніжки!
Всі граються у сніжки, кидають один в одного кульками з пінопласту.
Сніговичок. А зараз нова гра. Я приніс плакат зі своїм зображенням. Але тут чомусь немає носа, де таке бачено? Я хочу, щоб ви його приліпили. Ось вам ніс із пластиліну, плакат повісимо на стіні. А тепер комусь із дітей зав’яжемо очі, відведемо на п’ять кроків, покрутимо і направимо прямо на плакат, хай приліпить носа до мого портрета. (Дитина підходить до плаката і намагається приліпити носа, але із закритими очима важко його поставити на місце, тому гра повторюється декілька разів.)
Сніговичок. Давайте ще в одну гру пограємося, щоб виявити найточніших, найсильніших і найспритніших. Перед вами плакат, а на ньому мішень. Сніжкою із пінопласту треба влучити з п’яти кроків прямо в десятку. (Гра повторюється декілька разів.)
А тепер час відгадувати загадки.
Сніговичок. От які ви молодці! А зараз саме час заспівати. А ви вмієте?
Діти. Уміємо! Ось послухай!
Діти співають пісню.
Зима. Ось ви, діти, і вірші розказали, і пісні проспівали, загадки відгадали, та й прислів’я про зиму знаєте, чи не так?
Діти. Звичайно, знаємо: прийде лютий, запитає, чи взутий.
Учень. Прийде літо — усе розмаїто, а прийде зима — нічого нема.
Учениця. Зима біла, та не їсть снігу, а все — сіно!
Учень. Сонце блищить, а мороз тріщить.
Учениця. Такий мороз, аж зорі скачуть.
Сніговик. А я ще хочу з вами вірші поскладати. Хочете? Тоді почали! Я буду починати, а ви додаватимете потрібне слово, щоб було в риму.
На луг і в ліс, в міста і в села
Прийшла до нас зима ... (весела)!
Розвага є для дітвори —
Летіти на санках з ... (гори),
І на веселих ковзанах
Ковзатись можна на ... (катках).
На лижах можна покататись,
Та й на ногах з гори ... (промчатись),
І сніжки можна поліпити
Або сніговика ... (зробити)/
Хоч і холодна в нас зима,
Та суму зовсім в ній ... (нема).
Всім весело і є забава.
Буває, що зима ... (лукава).
За носа вхопить чи за вухо,
То випускає ... (завірюху),
А то хурделицю пускає,
Метелицею всіх ... (лякає).
А то буває просто ніжна,
Блискуча, гарна й ... (білосніжна).
А ще буває чарівна,
Бо робить чудеса ... (вона):
Засклить всі ріки і ставочки.
Поробить скрізь міцні... (місточки),
І можна по річках ходити
Та так, що й ніг не ... (замочити).
Ще може в іній світ вдягнути.
Краса така, що й не ... (збагнути).
Так гарно, як у казці, всюди!
Тоді дивуються всі... (люди).
Ото зима! Ото красива!
Чарівна, біла і... (вродлива).
Зима холодною буває.
Та й що казати, кожен ... (знає)!
І в пору цю, як дні холодні,
Усі пташки такі... (голодні)...
Щоб зиму сніжну пережити,
Пташок потрібно... (підкормити)!
Щоб їх минули дні печальні,
Зробили ви пташкам ... (їдальні).
І навіть як мете пороша.
Зима нам все одно ... (хороша)!
Зима. Дякую всім за гарні слова. Але я приходжу на землю для того, щоб земля перепочила і набралась сили. Нехай поспить під снігом, передихне, а весна прийде — знову до праці. Сніжок землю накриває, під ним їй не холодно. Та й рослинам під снігом не холодно, він оберігає рослини від лютих морозів. Ну, що ж, молодці, діти! Все ви знаєте. Але найкраще — це те, що ви про братів своїх менших подбали — дуже гарні годівнички для птахів приготували. Я розглянула всі, і дуже вони мені сподобалися. Тепер пташкам не буде голодно, бо ви про них дбаєте. Отже, бачу, що серце у вас добре. Я рада за вас. Тепер я можу сміливо приходити на землю, всі ви добре підготувалися до зими і радо мене зустрічаєте. Дякую. Я обов’язково прийду, принесу багато снігу, морозу, інею, хурделиці, завірюхи, щоб було весело, радісно і гарно! Та ще й свят багато принесу, ялинки під Новий рік, подарунки і зимові канікули. Давайте разом ще поспіваємо та потанцюємо. І знову до праці.
Пісні, танці та розваги на вибір організатора. Після свята діти з батьками йдуть у сад розвішувати годівнички, насипають корм і спостерігають за птахами.