Розділ 3 § 3.1 Запитання. Що таке алгоритм? Назвіть кілька відомих вам алгоритмів. Які явища природи, події у вашому житті неодноразово повторюються?Пригадайте правило, яке передбачає послідовність дій, що повинні повторитися кілька разів.
Номер слайду 3
Розділ 3 § 3.1 Циклічні процеси. У природі можна спостерігати процеси, які багаторазово повторюються. Так, наприклад, кожного дня Сонце сходить над горизонтом і заходить за горизонт.
Номер слайду 4
Розділ 3 § 3.1 Циклічні процеси. Кожного місяця можна бачити на небосхилі одне й те саме змінення фаз Місяця.
Номер слайду 5
Розділ 3 § 3.1 Циклічні процеси. Кожного року Сонце проходить через одні й ті самі сузір'я - сузір'я Зодіаку.
Номер слайду 6
Розділ 3 § 3.1 Циклічні процеси. Процеси, які повторюються, називаються циклічними.
Номер слайду 7
Розділ 3 § 3.1 Циклічні процеси. Кожний з вас бере участь у циклічних процесах. Так, у школі протягом одного семестру щотижня в одні й ті самі дні відбуваються одні й ті самі уроки згідно з розкладом. Кожного робочого дня в школі уроки й перерви тривають протягом одних і тих самих інтервалів часу.
Номер слайду 8
Розділ 3 § 3.1 Циклічні процеси. Кожного разу, коли вам потрібно закип'ятити воду в чайнику, ви виконуєте одну Й ту саму послідовність дій. Найчастіше ви йдете або ідете з дому до спортивної секції або музичної школи одним і тим самим маршрутом.
Номер слайду 9
Циклічні процеси. Розділ 3 § 3.1 На уроках математики при піднесенні, наприклад, числа 2 до п'ятого степеня потрібно знайти добуток чисел 2 і 2, а потім ще 3 рази помножити попередній добуток на число 2. На уроках української мови, розбираючи різні речення за будовою, ви також кожного разу виконуєте одну и ту саму послідовність дій.
Номер слайду 10
Розділ 3 § 3.1 Повторення (цикл)в алгоритмах. В алгоритмах розв'язування багатьох задач потрібно виконати одну або кілька команд більше ніж один раз. Для цього такі алгоритми мають містити команди, які визначатимуть, які команди повинні виконатися неодноразово і скільки саме разів.
Номер слайду 11
Розділ 3 § 3.1 Повторення (цикл)в алгоритмах. Розглянемо таку задачу. Задача. У дворі є порожні діжка і відро ємністю 50 л і 10 л відповідно та колодязь. Потрібно наповнити діжку водою.
Номер слайду 12
Розділ 3 § 3.1 Повторення (цикл)в алгоритмах. Очевидно, для розв'язування цієї задачі потрібно виконати такий алгоритм: Узяти відро. Повторити б разів. Підійти до колодязя. Набрати з колодязя повне відро води. Підійти з повним відром води до діжки. Вилити воду з відра в діжку. Поставити відро.
Номер слайду 13
Розділ 3 § 3.1 Повторення (цикл)в алгоритмах. Заголовок циклу. Така команда називається командою циклу з лічильником. Тіло циклу
Номер слайду 14
Розділ 3 § 3.1 Повторення (цикл)в алгоритмах. Фрагмент алгоритму, у якону одна або кілька команд можуть виконуватися більше ніж один раз, називається циклом. Алгоритм, який містить цикл, називається алгоритмом із циклом, або алгоритмом з повторенням.
Номер слайду 15
Розділ 3 § 3.1 Повторення в Scratch. У середовищі Scratch також можна складати алгоритми із циклами. Для цього в системі команд виконавців є спеціальні команди. Зокрема, для організації в алгоритмі циклу з лічильником можна використати команду яка розміщена в групі Керувати. Її вибір приводить до виконання вказану кількість разів команд, які містяться всередині цього блока. Зрозуміло, що кількість повторень команд тіла циклу можна змінювати.
Номер слайду 16
Розділ 3 § 3.1 Повторення в Scratch. Наприклад, виконавши наведений алгоритм, що містить цикл. Рудий кіт намалює орнамент.
Номер слайду 17
Розділ 3 § 3.1 Повторення в Scratch. Тіло циклу запропонованого алгоритму містить команди малювання квадрата і повороту виконавця на кут 600. Повторюватиметься це тіло циклу 6 разів. Тому отриманий орнамент складається із шести квадратів, кожний наступний з яких повернуто відносно попереднього на кут 600. Звертаємо вашу увагу, що в тілі циклу алгоритму малювання орнаменту дві командиповторюються 4 рази поспіль.
Номер слайду 18
Розділ 3 § 3.1 Повторення в Scratch. Тому цей алгоритм можна записати коротше, використовуючи в тілі, циклу ще одну команду циклу. Цикл Повторити 6 називається зовнішнім, а цикл Повторити 4 — внутрішній, або вкладеним. Кожне наступне виконання зовнішнього циклу буде відбуватися лише після того, як завершиться чергове виконання внутрішнього.
Номер слайду 19
Розділ 3 § 3.1 Повторення в Scratch. Якщо змінити кількість повторень тіла циклу, наприклад на 20, то й кут у команді зовнішнього циклу потрібно змінити на 180. У цьому разі Рудий кіт намалює інший орнамент.
Номер слайду 20
Розділ 3 § 3.1 Повторення в Scratch. Команду циклу з лічильником можна використати для циклічного змінений кольору малювання. У Scratch кожному кольору олівця відповідає певне число, код цього кольору. В алгоритмі, перед командою циклу розміщено команду, яка задає початковий колір олівця. Під час виконання команди тіла наведеного циклу кожного разу код кольору олівця збільшується на 30.
Номер слайду 21
Розділ 3 § 3.1 Повторення в Scratch
Номер слайду 22
Розділ 3 § 3.1 Повторення в Scratch. Наведемо ще приклад алгоритму із циклом, виконавши який, Рудий кіт намалює коло.
Номер слайду 23
Розділ 3 § 3.1 Домашнє завдання. Проаналізувати§ 3.1, ст. 65-72