Процес виховання – це система виховних заходів спрямованих на формування всебічно і гармонійно розвинутої особистості.
Протягом І семестру 2023-2024 навчального року педагогічний колектив ліцею продовжував працювати над реалізацією виховної проблеми: «Реалізація напрямків концепції розвитку дітей та молоді у національній системі освіти – шлях до виховання свідомих громадян України». Всі виховні заходи проводилися відповідно до виховного плану ліцею, з метою змістовного дозвілля дітей, виховання патріотичних традицій свого народу, поваги до народних надбань, національних традицій, виховання здорового способу життя в умовах воєнного стану в країні. Основним цільовим напрямом стало забезпечення безпекової складової здоров'я особистості, забезпечення її фізичного, психічного, соціального і духовного благополуччя, тобто
- надання здобувачам освіти базових знань з основ безпеки та формування поведінки правильних безпекових дій в умовах воєнного стану, навчити правилам збереження здоров’я, життя свого, оточуючих в разі бойових дій;
- надання психологічної підтримки, забезпечення психолого-педагогічного супроводу емоційно вразливих категорій осіб;
- протидія булінгу, запобігання домашньому насильству, запобігання та протидія торгівлі людьми.
- профілактика шкідливих звичок та девіантної поведінки
- сприяння розвитку учнівського самоврядування
- сприяння адаптації та емоційно-психологічної підтримки тимчасово внутрішньо переміщеним особам;
- формування рис і якостей «українця-переможця» у війні російської федерації проти України: - моральна стійкість, витримка, сила волі і твердість духу;
- протидія ворожій пропаганді, віра в перемогу, підтримання власного емоційного ресурсу;
- здатність та вміння протистояти негативним емоціям, стресу, тривозі, почуттю небезпеки;
- співчуття, милосердя, взаємодопомога, волонтерство, відчуття себе громадянином.
Виховна робота в закладі була спланована відповідно до реалізації Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про охорону дитинства», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», Декларацію прав дитини, постанова Кабінету Міністрів № 453 від 30.05.2018 «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини», програми «Основні орієнтири виховання учнів 1 – 11 класів, указів Президента України «Про додаткові заходи щодо запобігання дитячій бездоглядності» та «Національній стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у НУШ» № 195 від 25.05.2020 року, Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, яка схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р, розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.04.2021№ 366 «Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року», наказу МОН від 06.06.2022 № 527 «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу МОН України від 16.06.2015 № 641», листа МОН України від 14.08.2020 № 1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)», листа МОН від 24.08.2023 р. №1/12702-23 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023-2024 навчальному році».
Одним із напрямів роботи у першому семестрі в умовах воєнного стану, постійних воєнних загроз було надання здобувачам освіти знань з основ безпеки, ознайомлення їх з важливими для збереження здоров’я та життя правилами дій в певних ситуаціях. З метою проведення цілеспрямованої профілактичної роботи з питань безпеки життєдіяльності, підвищення рівня інформаційно-роз’яснювальної діяльності з виховання поважного ставлення до безпеки і здоров’я людини , опанування навичок безпечної поведінки в умовах воєнного стану в закладі освіти були проведені: тиждень знань з безпеки життєдіяльності «Обережно: небезпека!», тиждень здорового способу життя, тиждень протипожежної безпеки. Традиційно було проведено місячник «Увага! Діти на дорозі».
Здобувачі освіти ліцею приймають активну участь в громадському житті закладу освіти і класу. Діти є досить активними та охоче беруть участь у різноманітних шкільних конкурсах і змаганнях. Результатом роботи співпраці класного керівника та активу учнівського самоврядування є демократичні стосунки у колективі, організація та проведення свят, виховних годин, конкурсів, створення дитячих проектів, акцій.
За планом виховної роботи проводяться різноманітні заходи та форми роботи з реалізації Концепцій національно-патріотичного та громадянського виховання в закладі освіти, зокрема:
24.11 – лінійка пам’яті «З попелу забуття», мітинг-реквієм біля кургану скорботи, бесіди, виховні години, перегляд відеороликів;
25.11 – загальнонаціональна хвилина мовчання, акція «Запали свічку».
Протягом І семестру у ліцеї діяло учнівське самоврядування, президентом якого була Майська Інна, учениця 11 класу. На засіданнях учнівського самоврядування обговорювалися питання поведінки учнів у ліцеї, підготовка до загальношкільних свят та їх проведення, презентація виконання обов’язків президента та членів учнівського самоврядування.
Незважаючи на воєнні загрози, учнівське самоврядування продовжує активно працювати, проводяться різноманітні шкільні конкурси, челенджі, флешмоби, квести, благодійні ярмарки, акції.
Заклад освіти розвивається і крокує в ногу з поступом життя, шукає нові шляхи оптимізації сучасного патріотичного виховання. Ми прагнемо забезпечити своїм вихованцям можливості розширення особистісних перспектив відповідно до демократичних тенденцій розвитку суспільства.
На виконання Указу Президента України №143 від 16 березня 2022 року «Про загальнонаціональну хвилину мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України» лідери УС проводять щоденно о 9 годині 00 хвилин загальнонаціональну хвилину мовчання за співвітчизниками, загиблими внаслідок збройної агресії російської федерації проти України.
Активно працює у ліцеї методична комісія класних керівників. Протягом року всі класні керівники брали активну участь у роботі: збиралися на засідання для вирішення проблемних питань, проводили відкриті виховні заходи.
Центром виховної роботи є шкільна бібліотека. Систематично оформлювались тематичні інформаційні стенди, виставки, календар знаменних дат та святкових урочистостей.
Приділялась також значна увага роботі з батьками. Проводилися батьківські збори, на яких розглядалися питання успішності та стан відвідування учнями ліцею, організація харчування, дотримання правил статуту ліцею.
Систематично наповнюється сайт та Фейсбук сторінка ліцею .
Згідно плану проводилась робота соціальної служби ліцею: практичним психологом проводилась діагностична робота, корекційно-розвивальні заняття, індивідуальні та групові консультації для учнів і батьків, профілактично- просвітницькі заходи.
Отже, можна зазначити, що виховна діяльність у ліцеї проводиться на належному рівні, але поряд з позитивними моментами ще має деякі недоліки, над якими потрібно спільно працювати і вчителям, і учням, і батькам.