Моніторинг соціального розвитку школярів
(щорічно)
І. Рівень сформованості
морально-духовних і етичних якостей
1. Анкета
(проводить психолог)
1. Що означає термін «культура»?
2. Як ви відноситесь до культурних заходів у житті школи і міста?
3. Які моральні принципи ви знаєте?
4. Як ти ставишся до виконання своїх доручень?
5. У твого друга загубилися гроші, ти допоможеш йому?
6. Літня людина зайшла до громадського транспорту, вільних місць немає, ти сидиш, як ти вчиниш?
7. Заходячи до школи ти обов’язково…
8. Чи розвинуті в учнів нашої школи моральні якості? Які саме?
9. Мені подобається більшість з тих людей, які мене оточують! Чому саме?
10. Мої батьки для мене?
11. Я вважаю, що людям приємно зі мною спілкуватися тому, що?
12. Які, на твою думку, риси (позитивні, негативні) наявні у тебе? Перерахуй!
13. Які риси мають бути притаманні вихованій людині?
14. На яких принципах ти будуєш свої відносини з друзями, однокласниками, дорослими?
15. Що, на вашу думку, можна зробити для того, щоб процес спілкування і взаємодії між людьми приносив лише позитив?
16. Чи часто ви говорите приємне людям для того, щоб підвищити їм настрій?
17. Чи полюбляєте ви злі жарти?
18. Ви злопам’ятні?
19. Чи можете ви терпляче вислухати навіть те, що вас зовсім вас не цікавить?
20. Чи станете ви насміхатися з будь-кого, щоб розвеселити оточуючих?
1-6 низький рівень
7-12 середній рівень
13-20 високий рівень
2. АНКЕТА
1 .Що таке, на вашу думку, морально-духовні цінності? (9-11 класи)
2.Проранжуйте морально-духовні цінності відповідно до власного світогляду:
• Людяність
• Доброта
• Лагідність
• Доброзичливість
• Совість
• Чесність
• Любов
• Благородство
• Сердечність
• Порядність
• Матеріальна забезпеченість
• Справедливість
• Гідність
• Відповідальність
• Жертовність
• Толерантність
• Милосердя
• Повага
• Співпереживання
З.Як Ви гадаєте, чи співпадають пріоритетні позиції Вашого вибору із
можливим вибором Ваших батьків?
4.Як Ви вважаєте, чи с необхідними у житті для людини моральні цінності?
Обґрунтуйте свою думку.
5.Чи змінюється з часом у суспільстві уявлення про мораль? Як саме?
6.Чи допомагає Вам у повсякденному житті дотримання моральних і духовних цінностей? Як саме?
7.Які наслідки спричиняє брак моралі та духовності людей для суспільства?
8.Як Ви вважаєте, чи знизився останнім часом рівень духовно-моральної вихованості у суспільстві? І чому?
9.Які методи мають використовувати, на Вашу думку, батьки й педагоги для виховання моралі та духовності учнів?
Дякуємо за відповідь
3. Анкета
Зразок анкети для вивчення моральної орієнтації особистості учня
Шановний учню!
Нас дуже цікавить твоя думка з деяких питань життя школи. Вона допоможе нам зробити його кращим і цікавішим. У тих запитаннях, де проточується кілька варіантів відповідей, ти підкреслюєш той, який тобі найбільше імпонує, або дописуєш свій.
Дякуємо за співпрацю!
З.Як ти ставишся до погляду своїх батьків на життя?
4. Що найголовніше мати в житті {чого ти хочеш домогтися передусім)?
3) сімейне благополуччя; ї) духовне багатство;
5. Як ти ставишся до людей інших рас і національностей?
1) з неприязню, ненавистю;
2) байдуже;
3) вивчаю, цікавлюсь;
б. З якими наведеними тут думками ти погоджуєшся?
7.З якою думкою ти погоджуєшся?
8. Який з перерахованих поглядів стосується тебе?
9. Чи можна розглядати працю в житті людини:
10.З яким із наведених суджень ти погоджуємся?
11. Я в добрих стосунках зі своїми однокласниками:
12. Які дії, вчинки, особисті якості твоїх однокласників ти найбільше
шануєш?
………………………………………………………………………………
13. Які дії, негативні вчинки, особисті якості твоїх однокласників ти найбільше засуджуєш?
…………………………………………………………………………………
14. Що найбільше цікавить тебе у кінофільмах, книгах, у передачах телебачення?
1) |
кримінальна хроніка; |
2) |
події у світі; |
3) |
досягнення науки, техніки; |
4) |
проблеми моралі; |
5) |
класична музика; |
б) |
політика; |
7) |
бізнес; |
8) |
спорт; |
9) |
релігія; |
Ю) |
рок-музика; |
11) фантастика, пригоди; |
|
12) |
секс; |
13) |
комедії та шоу; |
14) фільми жахів; |
|
15) |
детективи; |
16) |
розповіді про тварин; |
17) проблеми сім'ї. |
15. Хто твій улюблений герой кіно, телефільмів, літератури?
……………………………………………………………………….
16. Чи часто ти пропускаєш уроки?
17. Чому ти пропускаєш уроки?
і) мені нудно;
ІІ . Рівень громадянської активності.
1. Анкета
1. Чи знаєте Ви свої права?
а) так; 6) ні; в) знаю деякі; г) не-знаю;
2. Звідки ви дізнаєтесь про права людини ;
а) з підручника правознавства; б) від вчителів; в) від батьків, друзів
г) від директора, д) з інших джерел;
3. З яким із наступних тверджень Ви б погодилися:
а) Головне - забезпечити виконання кожною людиною її обов'язків;
б) Людина - найвища цінність, її права та свободи не можуть бути ніким
порушені;
в) Людина може бути і вільною особистістю, і достойним громадянином, а його права та обов'язки доповнюють одне одного;
4. Що значить ваш навчальний заклад для Вас?
(відповідь просимо дати на звороті)
а) так; б) ні; в) маю, але з ускладненнями;
а) так; б) ні; в) не знаю;
7. Чи спостерігали Ви різницю у відношеннях вчителя до учня в
залежності від:
а) успішності; б) національності; в) зовнішнього вигляду;
г) матеріального стану батьків;
8. Чи мають місце у НВК №10, на вашу думку випадки приниження
людської гідності?
а) так: б) ні; в) не знаю;
9. На яких принципах будуються відносини між учнями та
вчителями:
а) поваги; б) покори; в) взаємної байдужості ; г) не знаю;
10. Чи дозволяють собі вчителі говорити з учнями в грубій
принизливій формі?
а) гак; б) ні; в) часто; г) не пригадую;
11.Чи приміняють вчителі фізичну силу по відношенню до учнів?
а) так; б) ні; в) часто; г) не пригадую;
12. Які обов'язки мають учні НВК№10 (записані в Уставі навчального закладу) ?
(відповідь просимо дати на звороті )
13. До кого Ви б звернулися у випадну несправедливого рішення вчителя?
а) до клас, керівника; б) адміністрації; в) батьків;
г) у комісію ч захисту прав дитини;
2. Питання для визначення рівня сформованості
громадянських якостей учнями 1 – 4 класів
1. Як називається країна, де ви живете ?
2 Назвіть столицю нашої держави ?
3. Хто такий Віктор Андрійович Ющенко?
7. В яких заходах по збереженню природи ви брали участь ?
8 Як ви розумієте поняття "добра людина" ?
9. Назвіть дату Всесвітнього Дня захисту дітей.
10. Які музеї міста ви знаєте ?
11. Як ви проводите свій вільний час ?
12. Які родинні свята ви можете назвати ?
13 Стежинами якої країни крокує ваш клас ?
3.Анкета
«Я — громадянин України»
Відповідаючи на запитання, необхідно відмітити позначкою
варіант, який найбільше тебе задовольняє, або вказати свій варіант
відповіді.
□ здоров'я громадське визнання
□ любов □ служіння Вітчизні
□ освіта □ віра в Бога
□ добробут родина
□ чиста совість творчість улюблене заняття
свій варіант відповіді
5. Яке громадське доручення ти виконуєш у класі
В ШКОЛІ ________________________
6. Якщо в тебе виникають проблеми з навчанням, до кого ти звертаєшся?
_ до вчителя-предметника
_ до класного керівника
_ до батьків
_ до друзів
_ до адміністрації школи
_ свій варіант ____________________________________
7. Які музеї та театри ти відвідував:
_ у своєму місті______________
_ в Україні
_ в інших країнах______________
8. Чи відвідуєш ти будь-який гурток?
_так
_ ні
4. АНКЕТА
( визначення рівня відповідальності за доручену справу )
.
5. Тест на визначення рівня відповідальності старшокласників
1. Учитель доручив тобі підготувати доповідь на засідання гуртка, ти...:
а) знайдеш літературу і самостійно підготуєшся;
б) зробиш доповідь абияк з того, що буде під рукою;
в) забудеш про це доручення, бо в тебе є важливіші справи.
2. Мама попросила тебе забрати з дитячого садка сестричку, ти...
а) зробиш це із задоволенням;
б) спробуєш це передоручити комусь іншому;
в) будеш займатися своїми справами, сподіваючись, що мама сама зробить це пізніше.
3. Ти пообіцяв своєму другові повернути його книгу саме сьогодні, але в тебе виникли термінові справи, тому ти...:
а) знайдеш хвилинку, щоб виконати обіцянку;
б) попросиш когось зробити це за тебе;
в) забудеш про обіцянку, бо твої справи важливіші.
4. Один із учнів вашого класу повинен був виступити на шкільній конференції, але він раптом захворів, ти...
а) сам запропонуєш свою кандидатуру, підготуєш виступ;
б) спробуєш вмовити виступити когось із однокласників;
в) не зреагуєш на проблему, бо «твоя хата з краю».
5. Прогулюючись парком, помічаєш незгасне вогнище, ти...
а) спробуєш зробити все, щоб його загасити;
б) повідомиш кого-небудь про необхідність вжити заходів;
в) спокійно підеш далі, бо це не твоя справа.
Підрахувати кількість відповідей а, б, в.
Більшість «а» — високий рівень;
більшість «б» — середній рівень;
більшість «в» — низький рівень.
Методика визначення типу взаємодії між класним керівником та учнями
1. Анкета
Дослідження запроваджується серед учнів 5-11 класів.
Тобі пропонується дати відповідь на 24 запитання, які характеризують діяльність твого класного керівника. На кожне запитання можна дати лише одну відповідь: «так» або «ні» (так позначається знаком «+», ні знаком «-» ). Постарайся дати правдиву, відверту відповідь.
ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОВОДИТЬСЯ АНОНІМНО.
2. Зразок анкети для виявлення стосунків у колективі
Шановний учню!
Нас дуже цікавить твоя думка з деяких питань життя школи. Вона допоможе нам зробити його кращим і цікавішим. У тих запитання, де пропонується кілька варіантів відповідей, ти можеш підкреслити ту, яка найбільше імпонує тобі, або дописати свою.
Дякуємо за співробітництво!
1) Скільки тобі років?....
2) Стать.........чол./жін.
3) Ти любиш школу?
4) Як ти почуваєшся в школі?
5) комфортно;
6} неспокійно;
7) самотньо.
5) Чи подобається тобі хтось з класу? (так/ні).
6) Якщо "гак", то що переважає у ваших стосунках?
І) взаєморозуміння;
9. Чи хотів би ти запросити до себе на день народження кого-небудь з
учителів? (так/ні).
10. Як би ти охарактеризував стосунки між учнями вашого класу?
1) дружні; співпрацюємо, турбуємося одне про одного та водночас відчуваємо відповідальність за власні вчинки перед колективом; Т) товариські, дружні, але не дуже міцні й тривалі;
11. Я вважаю за краще зі своїми однокласниками:
12. Що найбільше відповідає твоїй життєвій позиції?
3.Анкета
для учнів з питання виявлення
згуртованості учнівського колективу
1. Чи вважаєте ви, що ваш колектив згуртований?
а) Так;
б) ні;
в) частково.
2. Чи берете ви участь у тому, щоб клас став згуртований?
а) Так;
б) ні;
в) інколи.
3. Чи звертаються до вас учні вашого класу по допомогу?
а) Так; .
б) ні;
в) інколи.
4. Якщо до вас звертаються по допомогу, ви:
а) допомагаєте завжди;
б) не допомагаєте ніколи;
в) допомагаєте інколи, бо не завжди можете;
г) допомагаєте лише тоді, коли знаєте, що скоро вам потрібна буде
допомога?
5. Чи вважаєте ви, що у вашому класі поширений принцип «Моя хата
з краю»?
а) Так;
б) ні;
в) частково.
6. Кожен із нас достатньо ініціативний, щоб у випадку необхідності взяти на себе відповідальність за будь-яку справу.
а) Так;
б) ні.
7. У випадку невдач та поразки ми не поспішаємо звинуватити одне одного, а намагаємося спокійно розібратися у причинах.
а) Так;
б) ні.
Анкета для учнів
Клас___________ Рік ______________
Друже! Ти маєш перед собою абсолютно анонімну анкету. Твої відповіді допоможуть покращити стосунки між дорослими і підлітками. Уважно прочитай запитання і підкресли варіанти відповідей, які ти обираєш. Де потрібно, напиши іншу відповідь.
Як загалом ставляться до тебе дорослі?
Вчителі - приязно, формально, байдуже, вороже, інше
Батьки - приязно, формально, байдуже, вороже, інше.
Які заохочення ти отримував?
У школі - високу оцінку, прилюдне визнання успіхів, схвалення, подяку батькам, особливу довіру вчителя, грамоту, екскурсію, подарунок, почесне
доручення, премію, інше...............................
Вдома - гроші, розваги, подорожі, дарунки, ласощі, речі, подяку, допомогу,
похвалу, обіцянки, пільги, інше.........................
Не було успіхів...Не було заохочень...
Які покарання ти отримував за погану поведінку чи навчання?
У школі - погану оцінку, виклик до директора, виклик батьків, додаткову
роботу, догану, прилюдний осуд, приниження, обзивання, штраф, прискіпливість, прохання вийти з класу, фізичне покарання, інше
Вдома - сварку, обмеження прав, фізичне покарання, додаткові доручення, приниження, позбавлення кишенькових грошей, заборону розваг, обмеження спілкування, заборону прогулянок, інше
Не було таких випадків, бо..............................
Не отримую покарань, бо................................
Чи заслужено ти отримуєш заохочення? Завжди, не завжди, деколи, ніколи.
Чи заслужено ти отримуєш покарання?
Завжди, не завжди, деколи, ніколи.
Що ти відчуваєш після заслуженого заохочення?
Бажання постаратися ще, гордість своїми успіхами, впевненість у собі; радість, що тепер від тебе відчепляться, інше
Що ти відчуваєш після незаслуженого заохочення?
Ніяковість, прагнення виправдати довіру; радість, що на тебе звернули увагу; пишаюся, що всіх перехитрив, інше
Що ти відчуваєш після заслуженого покарання?
Прагнення виправитися, прагнення все забути, сором, гнів, мені це байдуже, інше
Що ти відчуваєш після незаслуженого покарання?
Прагнення помститися, безвихідь і відчай, небажання робити будь-що, прагнення довести свою правоту, мені це байдуже, інше
Дякуємо за допомогу. Хай тобі щастить!
IV. Визначення рівня вихованості учнів
1. Анкета рівня вихованості для 5-12-х класів
(понятійний рівень)
6. Які традиції та культурні цінності народів, що населяють Україну ви
знаєте.
9. Дайте характеристику учням нашої школи.
10. Які вчителі нашої школи.
А) відчувають особистість учня; Б) поважають особистість учня;
В) зважають на інтереси учнів; Г) ігнорують прагнення та інтереси учнів;
Д) бувають різними: добрими і сердитими, справедливими і несправедливими;
Е) частіше бувають негативними ніж позитивними;
Є) не відчувають потреб та інтересів учнів.
11. Яка ваша сім'я.
А) дружня, усі поважають один одного; Б) мене цілком розуміють;
В) зважають на мої інтереси; Г) мене зовсім не розуміють.
Д) у моїй родині бувають і позитивні негативні моменти;
Е) я нічого не хочу міняти у своїй родині;
Є) я б багато чого змінив у стосунках з моїми ближніми.
Рівень вихованості учнів
Показники вихованості |
Ознаки прояву вихованості |
|||
Яскраво проявляються (5) |
Проявляються (4) |
Слабо проявляються (3) |
Не проявляються (2) |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Доброта, чуйність |
Добрий, турботливий, охоче допомагає всім, хто потребує його допомоги, організовує на добрі справи товаришів |
Сам добрий, чуйний, завжди допоможе в скрутну хвилину, але інших на добрі справи не мобілізує |
Допомагає іншим, якщо доручає вчитель або колектив |
Недоброзичливий, грубий з товаришами |
Чесність і правдивість |
Вірний своєму слову: правдивий з учителями, товаришами, добровільно признається в своїх проступках і того ж вимагає від інших |
Вірний своєму слову, правдивий з учителями і товаришами, зізнається в своїх проступках, але не вимагає чесності від інших.
|
Не завжди виконує обіцянки, не відразу зізнається в своїх проступках, а лише після засудження старшими, товаришами |
Часто не щирий, обманює товаришів, вчителів. |
Простота і скромність |
Простий і скромний, схвалює ці якості у інших. |
Сам простий і скромний, але не цікавиться чи мають ці якості інші. |
Простий і скромний в присутності старших і педагогів. |
Тримається зверхньо, зневажливо ставиться до товаришів. |
Ставлення до оточуючих |
Ввічливий, з повагою ставиться до всіх вчителів, сторонніх людей, однокласників (вітається, поступається місцем, пропускає вперед себе старших, дівчаток, молодших). Дотримується правил етикету, християнської моралі. |
Ввічливий, з повагою ставиться до своїх вчителів, товаришів, батьків однокласників, але ігнорує інших педагогів та сторонніх. Не завжди дотримується правил етикету та християнської моралі. |
Проявляє ввічливість лише за умови постійного нагадування та контролю з боку дорослих. Не завжди дотримується принципу загальнолюдської моралі в спілкуванні з товаришами, часто не дотримується правил етикету. В з’ясуванні стосунків між товаришами дозволяє собі фізичне приниження інших. |
Відливий лише по відношенню до знайомих людей. У спілкуванні з товаришами допускає вживання ненормативної лексики. Часто є ініціаторам бійки. Вітається лише у відповідь. Заходячи в приміщення не знімає шапку.
|
Дисциплінованість |
Зразково поводиться, самостійно дотримується правил |
Добре поводиться незалежно від наявності чи відсутності контролю, але не вимагає хорошої поведінки від інших. |
Дотримується правил поведінки при умові вимогливості і контролю з боку дорослих і товаришів. |
І при наявності вимог з боку педагогів і товаришів порушує дисципліну, слабо реагує на зауваження |
Обов’язок і відповідальність |
Виконує громадські доручення охоче, відповідально і з бажанням, вимагає такого ж ставлення і від інших. Береже шкільне майно, прагне побудити до цього інших. |
Виконує громадські доручення охоче, відповідально, але не вимагає цього від інших |
Неохоче виконує доручення, а тільки при умові контролю з боку вчителів та товаришів. |
Ухиляється від доручень, безвідповідальний. |
Бережливість |
Береже шкільне майно, прагне побудити до цього інших. |
Сам бережливий, але не цікавиться чи бережливий товариш. |
Проявляє бережливість, якщо відчуває контроль з боку вчителів і старших вчителів. |
Не бережливий, псує шкільне майно і лагодить його тільки після настійливих вимог. |
Відповідальне ставлення до навчання |
Вчиться в повну силу, проявляє інтерес до знань, трудолюбивий і старанний, добивається хороших результатів в учінні, сам охоче допомагає товаришам |
Вчиться в повну силу, проявляє інтерес до знань, добре вчиться сам, але товаришам допомагає лише тоді, коли доручають або просять. |
Вчиться не в повну міру сил, не проявляє інтерес до навчання і старанності, вимагає постійного контролю, байдужий до навчання товаришів. |
Незважаючи на контроль не проявляє інтересу до учіння і старанності, вчиться погано. |
Колективізм і товариськість |
Товариський, поважає інтерес колективу, сам охоче відгукується на прохання товаришів, організовує корисні справи колективу. |
Товариський, рахується з інтересами колективу, охоче виконує доручення, але сам не організовує корисні справи колективу |
Не дуже товариський, відгукується на прохання товаришів, але в справах колективу бере участь неохоче. |
Нетовариський, егоїстичний |
Ставлення до суспільно-корисної праці (працьовитість) |
Розуміє суспільну цінність праці, проявляє інтерес до нього, добросовісно відноситься до самообслуговування та інших видів праці, уміло організовує працю інших. |
Розуміє сумлінну цінність праці, сам проявляє інтерес, добросовісне ставлення до праці, але інших на суспільно-корисну працю не організовує і не злучає |
Працюючи при наявності змагань, вимогливості і контролю з боку педагогів і товаришів. |
Не любить працю, прагне ухилятись від неї, навіть при наявності вимог і контролю. |
Соціальна активність |
Регулярно читає газети, слухає передачі радіо і телебачення, політично добре усвідомлений, активний в суспільній діяльності. |
Регулярно читає газети, слухає передачі по радіо і телебаченню, політично добре усвідомлений. Виконує громадські доручення охоче, відповідально, але не вимагає цього від інших. |
Політично недостатньо освідомленний, не регулярно читає газети, вимагає постійного стимулювання з боку громадської думки старших. |
Політично мало освідомлений, рідко читає газети, навіть якщо цього вимагають старші. |
V. Моніторинг відвідування унями навчальних занять.
VI. Моніторинг фізичного здоров’я учнів.
VII. Моніторинг рівня сформованості в учнів навичок здорового способу життя.