Антарктида. Географічне дослідження Антарктиди та її дослідження

Про матеріал
Конспект уроку з географії для учнів 7 класу на тему: Антарктида. Географічне дослідження Антарктиди та її дослідження
Перегляд файлу

Тема уроку: «Географічне дослідження Антарктиди та її дослідження»

Мета уроку: сформувати в учнів систему знань про географічне положення Антарктиди, продовжити формувати вміння і навички роботи в групах з використанням карт атласу; розповісти про історію відкриття та дослідження материка та роль українських дослідників у його вивченні; виховувати доброзичливого, ввічливого, сміливого учня; розвивати образне і логічне мислення, вміння висловлювати думки.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок-мандрівка.

Обладнання: карта Антарктиди, портрети дослідників, практичні зошити, атласи, підручники, презентація, відео-кліп.

    Хід уроку.

І. Організаційний момент.

  •                   Привітання
  •                   Я рада бачити  вас на уроці. А зараз подивиться  на сусіда, посміхніться  один одному та подумки побажайте  нових знань та гарних оцінок. Для того щоб кожен з вас здобув знання та заробив гарну оцінку на уроці треба: уважно слухати та активно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Прийом «Географічна мозаїка»

  •            Ви почали вивчати материки?  Покажіть їх на карті.
  •            Які материки вже вивчили? (Африка, Австралія, Південна Америка). Покажіть на карті.
  •            Що ви можете сказати про ці материки, використовуючи приставку «най»?

(Африка – найжаркіший, Австралія – найсухіший, Південна Америка – найвологіший)

  •            Про що говорить вам термін «Гондвана»? (Прадавній материк)
  •            А якого материка в складі Гондвани не вистачає? (Антарктиди)

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

  Інтелектуальна розминка «Вгадай тему».

(слайд 1)

Учитель. Зміст кожної пісні несе в собі певну ідею, тому я пропоную вам прослухати уривок  пісні «Про білих ведмедів» з кінофільму «Кавказька полонянка» та спробувати дізнатися про, що саме йде мова.

  • Ви здогадались про який материк йдеться? Авжеж про Антарктиду. Сьогодні на уроці я пропоную познайомитись з цим материком.

(слайд 2)

Учитель. «На краю нашої планети, ніби спляча принцесса, лежить  материк, закований у блакитне. Зловіщий  та прекрасний, він лежить у своїй морозній дрімоті, у складках снігової мантії, світиться льодовими аметистами й діамантами. Він спить у переливах льодяних гало-ореолів Сонця й Місяця, його гризонти розмальовані рожевими, золотавими, зеленими та блакитними акварелями. Такою постає Антарктида, материк, що площею майже рівний Південній Америці... ».  Це слова американського дослідника, адмірала Річарда Берда, який першим 28 листопада 1929 року здійснив політ до Південного полюса й ім'я  якого увічнено у назвах на карті Антарктиди.                                        (слайд 3)

Тема нашого уроку: «Географічне положення Антарктиди та її дослідження»

(слайд 4)

Мета та завдання уроку

  • Виявити особливості географічного положення материка;
  • Розглянути особливості водних мас Південного океану;
  • Дізнатися, як, ким і коли був відкритий  материк;
  • Познайомитись з сучасними дослідженнями найпівденнішого материка Землі.

(слайд 5)

Учитель:

  • Подивіться уважно на екран монітора. («Край світу», «королева холоду», «материк учених», «крижаний континент», «виробник айсбергів», «країна вітрів», «холодильник Землі».                    (слайд 6)              
  • Використовуючи образні назви Антарктиди та переглянувши відео-кліп, розкажіть, що ви знаєте про цей материк? (розміщений на крайньому півдні,холодний, покритий льодом).            (слайд 7)

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Проблемне питання.

Сьогодні ми розглянемо питання: (слайд 8)

 

1. Чому цей материк спочатку називали «безлюдний», а пізніше «материк науки» і «материк міжнародного співробітництва»?                                                

Вчитель. Щоб відповісти на питання яке стоять перед нами, ми відправимось на пошуки цього материка і вивчимо його географічне положення.

Всі уважно слідкують по карті шлях, який доведе нас до материка. Вирушаємо до берегів Чорного моря, де чекає нас корабель. (Чорне море, Середземне море, Атлантичний океан)

(учні по черзі називають всі географічні об’єкти через які проходить шлях до Антарктиди).

Як завжди знайомство з материком ми починаємо з географічного положення.

І пункт нашої мандрівки

«Робота в групах»

(слайд 9)

Щоб швидко вивчити це питання ми розіб’ємось на групи, кожна група отримує своє завдання. Але ви повинні пам’ятати про взаємодопомогу, доброзичливість, які допоможуть нам вижити в екстремальних умовах на материку.                                                                  (слайд 10)

І група. Наведіть довідку про цей материк: площа, населення(тимчасове), середня висота, найвища точка над рівнем моря. (дивись стор.162 у підручнику). Порівняйте з площею інших материків, який материк знаходиться найближче?

ІІ. Група. Визначте положення Антарктиди щодо екватора (Південна чи Північна півкуля). Визначте положення щодо нульового меридіану (Західна чи Східна півкуля).

ІІІ група. Які океани та океанічні течії омивають цей материк?

ІV. Визначте найближчий материк та чим він відділяється від Антарктиди?

Учитель: Молодці! Ви добре справились з цим завданням. Тепер переходимо до наступного пункту мандрівки: «Картографічна лабораторія» (слайд 11)

  • Давайте знайдемо крайні точки Антарктиди та визначимо їхні географічні координати. (Оскільки материк майже повністю лежить за південним полярним колом, у його центрі знаходиться Південний полюс(90 пд.ш.), тому всі береги Антарктиди звернені на північ. І крайньою північною точкою буде – кінець Антарктичного півострова – 63 пд.ш., 57 з.д.)
  • Ви побачили, що географічне положення материка незвичайне.

Незакінчене речення. (слайд 12)

  • Давайте зясуємо в чому незвичайність географічного положення Антарктиди.
  • Я починаю речення а ви закінчуєте.
  • Антарктида розміщена на крайньому …( півдні).
  • Вона лежить за південним…  ( полярним колом).
  • Вона має тільки одну крайню … (північну точку).

І це ще не все : Антарктиду перетинають всі меридіани, на її території знаходиться 5 полюсів: Південний географічний полюс, Південний магнітний полюс, світовий полюс сухості, світовий полюс вітрів, полюс сонячної радіації.

Ведучи розмову про Антарктиду, ми досі не зясували, що означає назва цього материка. Давайте виправляти цю ситуацію і перейдемо до ІІІ пункту мандрівки:

«Робота з підручником» (слайд 13)

Відкрийте стор.163 підручника  «Подорож у слово» і прочитайте походження назви Антарктида. (І так північна полярна область називається … Арктика. А протилежний Арктиці район довкола Південного полюса Землі називається Антарктикою (анти означає навпроти). Звідси й назва Антарктида – навпроти Арктики.)

  • Де ж проходить межа Антарктики?

Робота з підручником.

Прочитайте вголос на стор.163 другий абзац зовнішня межа Антарктики… (проходить в океані приблизно по 50 – 60 пд. ш., окреслюючи площу, що становить майже одну десяту поверхні земної кулі.)

Площа Антарктиди майже вдвічі більша за пощу Австралії. Її береги – це здебільшого високі й стрімкі крижані урвища. На материку є лише один великий острів – Антарктичний.

  • Антарктида лежить у центрі південної полярної області, яку на противагу Арктиці – північній полярній області, називають Антарктикою. Зовнішня межа Антарктики проходить в океані приблизно по 50 – 60º пд.. ш., окреслюючи площу, що становить майже  1/10 поверхні земної кулі.(учитель показує по карті)Береги Антарктиди омиваються водами південних частин Тихого, Атлантичного та Індійського океанів. Разом їх умовно називають Південним океаном.

ІV пункт мандрівки «Робота з атласом та контурними картами» (слайд 14)

Завдання: Підписати на контурній карті: (слайд 15)

  • Південний полюс
  • Південне полярне коло
  • Підпишіть океани, які омивають береги материка, та моря: Росса, Веддела, Амундсена, Беллінсгаузена.
  • Арктичний півострів
  • Найвищу точку Антарктиди – масив Вінсон 5140 м

Учитель: Давайте перевіримо правильність позначення географічних обєктів на карті. Зверніть увагу на екран та порівняйте карти, якщо потрібно зробіть виправлення.   (слайд 16)

  • І ось ми з вами дістались до кінця нашої мандрівки, остання зупинка:

«Віртуальна екскурсія до географічного музею Антарктиди.

Відкриття та наукові дослідження материка»

 «Усний журнал» - повідомлення учнів, отримавши випереджувальні завдання (слайд17)

  1. Учень розказує про припущення існування «Південного материка» Джеймсом Куком. (слайд 20)
  2. Дослідження Антарктиди Ф.Ф.Беллінсгаузеном і М.П.Лазаревим. (слайд 21)
  3. Експедиції Руаля Амундсена і Роберта Скотта до Південного полюса. (слайд 22)
  4. Сучасні дослідження Антарктиди. (слайд 23,24)

(клас  складає історичну довідку в зошитах)(слайд 19)

Дата

Ім’я дослідника

Результати досліджень

 

 

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

 

-  Прийшов час відповісти на наші питання, які ми поставили на початку уроку. (слайд 25)

 

  • Чому ж Антарктиду називають безлюдним материком?
  • Материком науки?
  • Материком міжнародного співробітництва?

 

А зараз ми поділимося на дві групи. Ви обираєте капітана, який буде відповідати за роботу команд.                                                       

Географічні пазли. (Змагання груп)

  1. Скласти карту материків.
  2. Скласти прізвища мандрівників, з якими ви сьогодні познайомились.

 

Закінчить речення. (слайд 26)

  • Від найближчого материка………. Антарктиду відокремлює широка протока…….
  • Майже повністю Антарктида лежить за……..
  • Береги омиваються океанами……….
  • Найвища точка материка……..
  • Велика брила льоду де більша частина знаходиться під водою……….
  • Середня абсолютна висота поверхні Антарктиди  становить ……
  • Влітку чисельність жителів складає -…. а взимку….

VІ. Підсумок уроку.

  • На уроці ми з’ясували, що Антарктида унікальна і своєрідна. Вона розташована за південним полярним колом, тому вкрита льодовиком. ЇЇ омивають південні води Атлантичного, Індійського та Тихого океанів, які умовно називають Південним океаном. Антарктиду було відкрито російською експедицією під керівництвом Ф. Беллінсгаузена і М. Лазарева.
  • Вам цікаво було працювати?
  • Як на вашу думку працював клас?

VІІ. Домашнє завдання. (слайд 27)

Опрацювати 34 параграф у підручнику.

Завдання 1. Написати статтю в журнал на тему: ,,Наслідки глобального потепління для Антарктиди: велика трагедія чи благо?”

Завдання 2. «Мій проект» Перебуваючи у відрядженні на Південному полюсі, людина обмежена в спілкуванні з рідними, друзями; немає змоги прийняти участь у культурно – масових заходах. Єдиною втіхою є незвичайна природа та чисте полярне повітря. Запропонуйте свій проект, своє бачення проведення вільного часу людьми, що вибрали таку нелегку, але потрібну Україні професію.

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
27 січня 2019
Переглядів
2330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку