Тема уроку: «Географічне дослідження Антарктиди та її дослідження»
Мета уроку: сформувати в учнів систему знань про географічне положення Антарктиди, продовжити формувати вміння і навички роботи в групах з використанням карт атласу; розповісти про історію відкриття та дослідження материка та роль українських дослідників у його вивченні; виховувати доброзичливого, ввічливого, сміливого учня; розвивати образне і логічне мислення, вміння висловлювати думки.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок-мандрівка.
Обладнання: карта Антарктиди, портрети дослідників, практичні зошити, атласи, підручники, презентація, відео-кліп.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Прийом «Географічна мозаїка»
(Африка – найжаркіший, Австралія – найсухіший, Південна Америка – найвологіший)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Інтелектуальна розминка «Вгадай тему».
(слайд 1)
Учитель. Зміст кожної пісні несе в собі певну ідею, тому я пропоную вам прослухати уривок пісні «Про білих ведмедів» з кінофільму «Кавказька полонянка» та спробувати дізнатися про, що саме йде мова.
(слайд 2)
Учитель. «На краю нашої планети, ніби спляча принцесса, лежить материк, закований у блакитне. Зловіщий та прекрасний, він лежить у своїй морозній дрімоті, у складках снігової мантії, світиться льодовими аметистами й діамантами. Він спить у переливах льодяних гало-ореолів Сонця й Місяця, його гризонти розмальовані рожевими, золотавими, зеленими та блакитними акварелями. Такою постає Антарктида, материк, що площею майже рівний Південній Америці... ». Це слова американського дослідника, адмірала Річарда Берда, який першим 28 листопада 1929 року здійснив політ до Південного полюса й ім'я якого увічнено у назвах на карті Антарктиди. (слайд 3)
Тема нашого уроку: «Географічне положення Антарктиди та її дослідження»
(слайд 4)
Мета та завдання уроку
(слайд 5)
Учитель:
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Проблемне питання.
Сьогодні ми розглянемо питання: (слайд 8)
1. Чому цей материк спочатку називали «безлюдний», а пізніше «материк науки» і «материк міжнародного співробітництва»?
Вчитель. Щоб відповісти на питання яке стоять перед нами, ми відправимось на пошуки цього материка і вивчимо його географічне положення.
Всі уважно слідкують по карті шлях, який доведе нас до материка. Вирушаємо до берегів Чорного моря, де чекає нас корабель. (Чорне море, Середземне море, Атлантичний океан)
(учні по черзі називають всі географічні об’єкти через які проходить шлях до Антарктиди).
Як завжди знайомство з материком ми починаємо з географічного положення.
І пункт нашої мандрівки
«Робота в групах»
(слайд 9)
Щоб швидко вивчити це питання ми розіб’ємось на групи, кожна група отримує своє завдання. Але ви повинні пам’ятати про взаємодопомогу, доброзичливість, які допоможуть нам вижити в екстремальних умовах на материку. (слайд 10)
І група. Наведіть довідку про цей материк: площа, населення(тимчасове), середня висота, найвища точка над рівнем моря. (дивись стор.162 у підручнику). Порівняйте з площею інших материків, який материк знаходиться найближче?
ІІ. Група. Визначте положення Антарктиди щодо екватора (Південна чи Північна півкуля). Визначте положення щодо нульового меридіану (Західна чи Східна півкуля).
ІІІ група. Які океани та океанічні течії омивають цей материк?
ІV. Визначте найближчий материк та чим він відділяється від Антарктиди?
Учитель: Молодці! Ви добре справились з цим завданням. Тепер переходимо до наступного пункту мандрівки: «Картографічна лабораторія» (слайд 11)
Незакінчене речення. (слайд 12)
І це ще не все : Антарктиду перетинають всі меридіани, на її території знаходиться 5 полюсів: Південний географічний полюс, Південний магнітний полюс, світовий полюс сухості, світовий полюс вітрів, полюс сонячної радіації.
Ведучи розмову про Антарктиду, ми досі не з’ясували, що означає назва цього материка. Давайте виправляти цю ситуацію і перейдемо до ІІІ пункту мандрівки:
«Робота з підручником» (слайд 13)
Відкрийте стор.163 підручника «Подорож у слово» і прочитайте походження назви Антарктида. (І так північна полярна область називається … Арктика. А протилежний Арктиці район довкола Південного полюса Землі називається Антарктикою (анти означає навпроти). Звідси й назва Антарктида – навпроти Арктики.)
Робота з підручником.
Прочитайте вголос на стор.163 другий абзац зовнішня межа Антарктики… (проходить в океані приблизно по 50 – 60 пд. ш., окреслюючи площу, що становить майже одну десяту поверхні земної кулі.)
Площа Антарктиди майже вдвічі більша за пощу Австралії. Її береги – це здебільшого високі й стрімкі крижані урвища. На материку є лише один великий острів – Антарктичний.
ІV пункт мандрівки «Робота з атласом та контурними картами» (слайд 14)
Завдання: Підписати на контурній карті: (слайд 15)
Учитель: Давайте перевіримо правильність позначення географічних об’єктів на карті. Зверніть увагу на екран та порівняйте карти, якщо потрібно зробіть виправлення. (слайд 16)
«Віртуальна екскурсія до географічного музею Антарктиди.
Відкриття та наукові дослідження материка»
«Усний журнал» - повідомлення учнів, отримавши випереджувальні завдання (слайд17)
(клас складає історичну довідку в зошитах)(слайд 19)
Дата |
Ім’я дослідника |
Результати досліджень |
|
|
|
V. Закріплення вивченого матеріалу.
- Прийшов час відповісти на наші питання, які ми поставили на початку уроку. (слайд 25)
А зараз ми поділимося на дві групи. Ви обираєте капітана, який буде відповідати за роботу команд.
Географічні пазли. (Змагання груп)
Закінчить речення. (слайд 26)
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання. (слайд 27)
Опрацювати 34 параграф у підручнику.
Завдання 1. Написати статтю в журнал на тему: ,,Наслідки глобального потепління для Антарктиди: велика трагедія чи благо?”
Завдання 2. «Мій проект» Перебуваючи у відрядженні на Південному полюсі, людина обмежена в спілкуванні з рідними, друзями; немає змоги прийняти участь у культурно – масових заходах. Єдиною втіхою є незвичайна природа та чисте полярне повітря. Запропонуйте свій проект, своє бачення проведення вільного часу людьми, що вибрали таку нелегку, але потрібну Україні професію.