Урок з елементами інтерактивного навчання
Урок географії
✓ сформувати розуміння суттєвих ознак поняття «економічний район»;
✓ вивчити поділ території України на економічні райони, критерії їх виділення та спеціалізації;
✓ розвивати навички користуватися типовим планом характеристики;
✓ виховувати національну самосвідомість.
Обладнання: підручник, шкільний навчальний атлас, статистичні дані щодо економічних районів, ІКТ, планшети.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Вчитель: Чумак Анастасія Іванівна, спеціаліст І категорії Хід уроку
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того,
щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Що на вашу думку впливає на господарську діяльність в певному районі України?
Сьогодні на уроці ми вивчемо поділ
території України на економічні райони за допомогою різноманітних
сервісів.
Відкриваємо Classroom і виконуємо перше завдання. Склади пазл. https://www.mindomo.com/ru/mindmap/624fe501376545da92c60975af763a5c та http://www.jigsawplanet.com/
Наш пазл допоможе нам розглянути економіко-фізичне районування України.
Тож який район у вас отримався?
Давайте звернемося до географічної лабораторії. За ментальною картою https://www.mindomo.com/ru/mindmap/28f478fac97b4bcf9a880907765a5f96 ознайомтеся із регіоном, який ви отримали. Відкрийте завдання два та створіть тези документа, охарактеризувавши економічний район.
Давайте подивимося, що у вас отрималося.
Підсумком нашої роботи буде форма, тож пройдіть її. https://goo.gl/forms/mGGDh8RIUGTBgGXz2 Не забудьте написати прізвище і надіслати мені.
1. Дорогунцов С., Заяць Т. А., Бандур С. І. Розміщення продуктивних сил України: Навч.-метод. посіб. для самост. вивчення дисципліни / Київський національний економічний ун-т — К. : КНЕУ, 2000. — 363 с.
2. Клиновий Д. Розміщення продуктивних сил та регіональна економіка України: Навчальний посібник/ Дмитро Клиновий, Тарас Пепа,; Ред. Л. Г. Чернюк; М-во
освіти і науки України. - К.: Центр навчальної літератури, 2006. - 726 с.
3. Курочкін Г. Ф. Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка: Навч. посібник/ Г. Ф. Курочкін,; НАУ. - К.: Національна академія управління, 2004. - 272 с.
4. Сазонець І. Л. Розміщення продуктивних сил: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів/ І. Л. Сазонець, В. В. Джинджоян, О. О. Чубар;
М-во освіти і науки України. - К.: Центр навчальної літератури, 2006. - 317 с.
5. Чернюк Л. Розміщення продуктивних сил України: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів/ Людмила Чернюк, Дмитро Клиновий,. - К.:
ЦУЛ, 2002. - 440 с.
Стрижневою вимогою забезпечення впровадження нових Державних стандартів є особистісно зорієнтований, компетентнісний і діяльнісний підходи.
Ми усвідомлюємо, що головним завданням сучасної школи є створення умов для якісної освіти. А найважливішою умовою, що працює на підвищення якості освіти є впровадження компетентнісного підходу.
Компетентнісний підхід тісно пов’язаний із такими підходами до навчання, як особистісно орієнтований (оскільки потребує трансформації змісту освіти, перетворення його з моделі для «всіх» на суб’єктивні надбання одного учня, що їх можна виміряти) та діяльнісний (тому що може бути реалізований тільки в
діяльності, тобто в процесі виконання конкретним учнем певного комплексу дій). Принциповою ознакою компетентності є те, що вона безпосередньо залежить від якості навчальних здобутків. А це досягається в діяльнісному підході, на якому ґрунтується педагогіка розвитку.
Таким чином, діяльнісний підхід забезпечує формування наукових знань, а компетентнісний – використання цих знань для розв’язання практичних завдань у різних сферах життєдіяльності дитини. Лише за умови синтезу цих двох підходів можливий повноцінний розвиток особистості.
На уроці географії “Економічне районування України” використані такі форми роботи учнів:
1.Індивідуальна
2.Фронтальна
3.Групова
4.Колективна
5.Самостійна
Діти легко забувають недавно вивчене? Не біда.
Вчителі і вихователі нашого навчального закладу зверталися до методу інтелект-карт.
Застосовувати метод інтелект-карт (mind mapping) у початковій школі стали у 70-80-х роках минулого століття у Великій Британії. Сама назва інноваційного педагогічного інструменту є спробою перекладу словосполучення «Mind Maps», котре використовував у своїх бестселерах її творець — британський психолог Тоні Бьюзен. Також часто зустрічаються синонімічні переклади: карти асоціацій карти розуму карти думок карти пам’яті ментальні карти.
Назви відображають основну ідею техніки — побудову «дерева асоціацій», у якому: в центрі розміщено базовий образ, від якого відходять кілька товстих гілок — рішення, безпосередньо пов’язані з базовим образом від останніх може відходити нескінченне число малих гілочок, які будуть відносно першообразу вторинними, третинними і т. д.
Що таке ментальні карти?
Це популярний освітній інструмент, що сприяє максимально запам’ятовувати інформацію завдяки синергетичному синтезу: візуалізації систематизації класифікації асоціації.
Навіщо інтелект-карти?
Де-факто, інтелект-карти є проекцією тих процесів, що відбуваються в нашому мозку під час запам’ятовування нової інформації. Так, новий біт даних, що надходить до мозку, можна зобразити у вигляді цілісного ядра, від якого відходять численні промені — наші асоціації, дотичні до цієї нової інформації. При цьому кожна асоціація перебуває у нерозривному зв’язку з безліччю інших, безпосередньо непов’язаних з первинним бітом. І якби вдалося сфотографувати всі ті зв’язки, що утворюються з асоціацій, то отримали б інтелект-карту обраної предметної області. Для вивчення кожного окремого поняття, проблеми чи зображення ідеї потрібно будувати специфічну для цього ментальну карту. Інтелект-карти можна застосовувати в освітньому процесі, приміром: опановуючи кейс-технології досліджуючи один із економічних районів України. Глибинне (майже 100%) засвоєння нового матеріалу відбувається завдяки тому, що: дитина кожне нове для себе поняття запам’ятовує крізь призму уже відомих для себе образів записи у
вигляді деревовидних схем є тотожними «мові» людського мозку. Ментальні карти на уроках.
Аби досягти оптимального ефекту від використання інструменту інтелект-карти в загальноосвітніх (та й дошкільних) закладах, орієнтуються на такі правила:
❖ будувати дерево з гнучкими гілками, а не малювати традиційну схему зі словами в прямокутниках. Подібна візуалізація дозволяє:
– спілкуватися з мозком його ж мовою, подібною до схеми побудови нейронних зав’язків
– уникати монотонності та одноманітності візуальних образів, що унеможливлюють глибинне запам’ятовування
❖ одна гілка дерева повинна дорівнювати лише одному слову. Такий підхід допоможе:
– посилити асоціативний ряд
– збільшити інтелектуальну і творчу свободу величина лінії не повинна перебільшувати слово, оскільки:
– економія простору на папері (дошці) дозволяє розширити дерево асоціацій – відбувається візуалізація довжини слова, що підвищує імовірність запам’ятовування
❖ товщина, колір. форма і розмір гілок і слів, а також шрифти повинні диференціюватися. Це дозволяє:
– уникнути монотонності зображення – акцентувати увагу на ключових словах і відсіювати другорядні
– структурувати сприйняття максимізувати застосування нешаблонних: – іконок – малюнків
– значків
– символів
❖ обирати відповідний формат паперу:
– для невеликих за обсягом інтелект-карт — А4
– для масштабних карт — А3
❖ використовувати інструменти побудови карти, які б відповідали віку дітей:
– для дошкільнят, учнів початкових класів — кольорові олівці та ручки, фарби, фломастери, маркери, кольорова крейда тощо
– для учнів старшого шкільного віку — програми Paint, PhotoShop, PowerPoint тощо
❖ будувати дерево по горизонталі, а не вертикалі, що полегшує його сприйняття мозком
❖ будувати контури між гілками у випадку, якщо вітки однієї гілки заходять на вітки іншої гілки. Контури запобігають:
–змішуванню інформації
–утворенню накладених один на одного візуальних образів.
Також диференціюйте застосування інструментів залежно від:
- віку вихованців чи школярів
- вимог навчального процесу
❖ Зокрема, карти пам’яті можуть використовуватися:
- всією дошкільною групою чи класом
- окремими групами класу
- індивідуально.
Створити ментальну карту онлайн можна за допомогою таких програм, як: ● draw.io
● від Google ● coggle.it
● XMind
● Mindomo
● MAPMYself
● MindMeister
● Mind42
Ментальні карти — саме те для покоління Z! Як і інфографіка. Зразок Інтелект-карти в методичній роботі (створила Анастасія Чумак, витель географії НВО №33 м.Кропивницький)