Авторська програма виховної роботи з ліцеїстами "Паростки майбутнього"

Про матеріал
Програмою передбачено реалізацію сучасних підходів до розвитку особистості. Виховна робота здійснюється шляхом реалізації системного, особистісно орієнтованого, діяльнісного, компетентнісного та комплесного підходів до її організації на засадах проєктивної педагогіки.
Перегляд файлу

  Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації

Комунальний заклад Київської обласної ради

«Київський обласний ліцей фізичної культури і спорту»

 

 

 

 

 

 

ПАРОСТКИ МАЙБУТНЬОГО

 

Авторська програма виховної роботи

з ліцеїстами І, ІІ курсів

 

Пов’язане зображення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор Тетяна Мельник

 

 

Біла Церква        

               2024

ПАРОСТКИ МАЙБУТНЬОГО

Авторська програма виховної роботи з ліцеїстами І, ІІ курсів

 

Кожен, хто вступає в життя, повинен бути

 не тільки прекрасним умільцем, майстром,

творцем матеріальних цінностей, а й душевною,

чуйною, чутливою людиною.

В. Сухомлинський

Пояснювальна записка

 

  Шлях України у щасливе майбутнє пролягає через виховання. Виховання – це саме життя, а життя «на потім» відкласти не можна. З усім складним світом навколишньої дійсності дитина входить у безкінечне число відносин, кожна з яких незмінно розвивається, переплітається.

Покликання педагога – допомогти молоденькому стебельцю (вихованцю) розвинутися, пустити перші паростки міцної і вічної дружби, піклування про найдорожчих, високої духовності та здорового способу життя. Діти – це паростки, які зігріваються сонцем, отримують життєдайну вологу, а інколи обпалюються холодом, палаючим сонцем. Ці паростки – майбутня опора нашої держави, вони складові нашого майбутнього. Якими вони будуть - сильними, міцними, високими, стрункими, чи слабкими, тоненькими, хворобливими, зігнутими – все залежить від нас, батьків та педагогів. Вчасно побачити проблему, а ще краще передбачити, запобігти, допомогти піднятися, розправити плечі, вказати правильний шлях.

 Програма «Паростки майбутнього» розроблена у відповідності  з Конституцією України, Законами України: «Про освіту», Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді», Конвенції ООН про права дитини, наказ Міністерства освіти і науки України від 31.10.2011 № 1243 «Про основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України».

 Програма виховної роботи з ліцеїстами І, ІІ курсів є результатом проєктно-цільової діяльності, що враховує найважливіші компоненти виховного процесу, а саме: діагностування; визначення й обґрунтування педагогічних завдань; моделювання і прогнозування; проєктування і планування, організацію різних видів діяльності з ліцеїстами; моніторинг динаміки рівня життєвої активності вихованців; аналіз та прогнозування виховних ситуацій.

 Програмою передбачається активне залучення ліцеїстів до різних форм творчої та суспільно-корисної діяльності, зокрема: пізнавальної, оздоровчої, трудової, художньо-естетично, спортивної, ігрової, культурної та екологічної.

 Програма ґрунтується на принципах єдності загальнолюдського та національного, єдності виховання і навчання й розрахована на організацію виховної діяльності з ліцеїстами І, ІІ курсів (8, 9 клас) протягом двох навчальних років.

Метою програми є виховання морально-духовних цінностей, формування гармонійної та творчої особистості.

 Для досягнення означеної мети передбачено реалізацію таких завдань:

  •        створити умови для формування позитивних якостей особистості в процесі різноманітних видів виховної та трудової діяльності, що сприяють

інтелектуальному, морально-етичному, естетичному розвитку, виробленню стійкості до негативних впливів;

  •        надавати комплексну психолого-педагогічну допомогу тим ліцеїстам, які її потребують;
  •        утверджувати принципи загальнолюдської моралі, справедливості, патріотизму, працелюбності, інших доброчинностей;
  •        стимулювати ліцеїстів до здорового способу життя і позитивної соціальної орієнтації, навчити навичкам охорони власного життя і здоров'я.

 Програмою передбачено реалізацію сучасних підходів до розвитку особистості. Виховна робота здійснюється шляхом реалізації системного, особистісно орієнтованого, діяльнісного, компетентнісного та комплесного підходів до її організації на засадах проєктивної педагогіки.

 Очікувані результати:

  •        забезпечення особистісного зростання ліцеїстів;
  •        засвоєння етичних знань та вироблення вмінь культури поведінки;
  •        вироблення навичок здорового способу життя;
  •        розвиток умінь та навичок вихованця адаптуватись до умов суспільного життя.

 Змістом програми передбачено використання таких форм роботи:

  •   свята;
  •   години спілкування;
  •   бесіди;
  •   тренінгові заняття;
  •   диспути;
  •   усні журнали
  •   вікторини;
  •   рольові ігри;
  •   діагностування;
  •   дискусії;
  •   екскурсії, походи;
  •   акції;
  •   виставки творчих досягнень.

 У процесі реалізації програми вважаю доцільним застосування таких методів виховної роботи:

  •   спостереження;
  •   опитування;
  •   переконання.

                           

 

Етапи реалізації програми

 

  Розділ І. Паросток дозвілля

Найкращий спосіб зробити дітей хорошими-

це зробити їх щасливими.

О. Уальд

 

Завдання:

  •        сприяти утвердженню принципів людської моралі, правди, доброти, справедливості, милосердя, працелюбності та інших доброчинностей;
  •        формувати правову та національну свідомість;
  •        виховувати активну самостійну особистість, свідомого громадянина України.

 

Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

Година спілкування «Ігри, яких варто уникати, або з історії ігроманії».

Орієнтовний зміст: ігрова та інформаційна залежність; вікові та емоційні особливості старших підлітків, що сприяють їх розвитку.

Психологічний практикум «Позитивні риси особистості».

Орієнтовний зміст: критерії визначення позитивних рис особистості, харизматична особистість, межа переходу позитивних рис у негативні (активність – агресивність, наполегливість – впертість).

Година спілкування «Життєві цінності людини».

Орієнтовний зміст: вправа «Життєві цінності»; обговорення, обмін думками щодо визначення найголовніших цінностей у житті кожної людини.

Бесіда «За нами майбутнє».

Орієнтовний зміст: риси характеру, притаманні свідомому громадянину, патріоту, професіоналу; особистість з активною життєвою позицією.

 

 

Година спілкування «Мета мого життя»

Орієнтовний зміст: що потрібно враховувати при виборі професії (задатки, здібності, інтереси, бажання); служби та установи, що надають інформацію про заклади освіти, професії, ринок праці.

Екскурсія до Краєзнавчого музею

 Орієнтовний зміст: знайомство з традиціями українського народу.

 

 

Розділ ІІ. Паросток здоров’я

Добути і зберегти своє здоров’я

 може тільки сама людина.

М. Амосов

Завдання:

  •        сприяти розвитку інтересу до проблеми довголіття, бережного ставлення до здоров’я;
  •        розвивати у дітей погляди на загартування, харчування, спосіб життя;
  •        виховувати велику силу волі, рішучість, високу свідомість у підростаючого покоління.

 

Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

Інформаційне повідомлення «Як подолати шкідливу звичку?».

Орієнтовний зміст: практичні поради щодо подолання шкідливих звичок.

Усний журнал «Пасивне паління».

Орієнтовний зміст: хімічний склад тютюнового диму, патологічні реакції організму на надходження тютюнового диму; наслідки пасивного паління.

Година спілкування «З чого починається п’янство?».

Орієнтовний зміст: стадії і форми оп’яніння і алкоголізму, вплив алкоголю на розвиток молодого  організму, смертоносний «союз» алкоголю та тютюну.

 

 

Спортивно-оздоровче свято «Ми за активне заняття фізкультурою і спортом».

Орієнтовний зміст: організація життєдіяльності групи вихованців протягом дня під гаслом «Живи з постійним бажанням робити людям добро», доброчинні заходи; оздоровчі вправи, змагання, веселі естафети, конкурси, розваги.

Тренінгове заняття «Здоровий спосіб життя та моє майбутнє».

 Орієнтовний зміст: визначення загальнолюдського сенсу життя.

Лекція з елементами бесіди «Допінг – шлях до перемоги?».

 Орієнтовний зміст: історія створення та використання допінгів; документальні факти про шкоду вживання допінгів; виступ лікаря медико-відновлювального центру про види допінгів та їх вплив на організм спортсменів.

Усний журнал «Вибирай сам – тютюн чи здоров'я».

 Орієнтовний зміст: ознайомлення ліцеїстів із історією виникнення паління, із шкідливістю його для організму; сприяти усвідомленню ліцеїстами негативного впливу паління на організм і здоров’я людини.

Анкета: «Здоровий спосіб життя як норма».

 Орієнтовний зміст: спосіб життя, гігієна, профілактика хвороб, відпочинок, харчування, шкідливі звички.

 

Розділ ІІІ. Паросток збереження природи

Люби природу не як символ Душі своєї,

люби природу не для себе, люби для неї.

М. Рильський

Завдання:

  •        сприяти реально оцінювати екологічну ситуацію, що склалася в Україні та у світі;
  •        формувати сучасні проблеми оточуючого середовища;
  •        виховувати відповідально ставитися до природного середовища.

Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

Бесіда «Молодь за чисте довкілля».

 Орієнтовний зміст: хижацький вилов риби у Світовому океані; деградація ґрунту; забруднення шкідливими газами атмосфери; безжалісне знищення лісів; руйнівне втручання людини в закони розвитку природи; навички відповідальної екологічної поведінки.

Тренінгове заняття «Здорова планета – здорова людина».

Орієнтовний зміст: поняття «здоровий спосіб життя»; визначення взаємозв’язку між збереженням здоров’я кожної людини та оздоровленням екології планети.

Презентація «Природа моїми очима».

Орієнтовний зміст: природа – колиска людства; джерело естетичного та духовного натхнення; здоровий спосіб життя зберігає не тільки здоров’я людини, а й здоров’я оточуючого природного середовища.

Екскурсія в Київ, до Ботанічного саду Академії наук України.

Орієнтовний зміст: знайомство з неперевершеними  витворами садово-паркового мистецтва та досягненнями Академії наук України в галузі рослинництва.

 

Розділ ІV. Паросток успішного майбутнього

Остання сходинка невдачі-

це перша сходинка успіху.

Народна мудрість

Завдання:

  •        ознайомити ліцеїстів у правильному виборі професії відповідно до нахилів та індивідуальних особливостей;
  •        формувати навички планування робочого часу та вміння визначати пріоритетність завдань на етапах планування та виконання; вміння презентувати улюблену професію, обгрунтовувати її цінність та важливість;
  •        виховувати почуття відповідальності за вибір свого майбутнього.

Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

Година спілкування «Фах, професія, спеціальність».

Орієнтовний зміст: вибір галузі майбутньої зайнятості, тестування на визначення сфери діяльності, коло наявних та необхідних ресурсів; професійна реалізація.

Тест «Успішний вибір».

Орієнтовний зміст: пріоритетна галузь життєдіяльності, фах та спеціальність.

Рольова гра «Шукаю свою професію».

Орієнтовний зміст: вибір професії, важливість дотримання трудової дисципліни; пунктуальність, відповідальність та професіоналізм.

Анкета «Формула успіху».

Орієнтовний зміст: формула успіху, складові успішного життя.

Бесіда «Мовлення успішної людини».

 Орієнтовний зміст: літературне мовлення; мовний етикет; ведення ділової документації.

 

Розділ V. Паросток патріотизму

Наша повага до загальних правил моральності і є                                                      

                                                       власне почуття обов'язку.

   А. Сміт

Завдання:

  •        ознайомити ліцеїстів з поняттям «патріот», «патріотизм»;
  •        формувати у ліцеїстів почуття патріотизму, доброго відношення до Батьківщини;
  •        виховувати у ліцеїстів любов до батьківщини, національної самосвідомості й гідності; дбайливого ставлення до рідної мови, культури, традицій.

 

 

Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ

Година спілкування «Їхній подвиг-приклад для нас».

 Орієнтовний зміст: ознайомлення з рівнем національної свідомості, почуттям патріотизму, примножувати почуття гордості за приналежність до своєї Батьківщини.

Бесіда «Патріотизм: архаїзм чи необхідність».

 Орієнтовний зміст: ознайомлення з поняттям про патріотизм та патріот, риси та складові патріотизму, приклади свідомого патріотизму в сучасному суспільстві, герої сьогодення.

Рольова гра «Що? Де? Коли?».

 Орієнтовний зміст: розподіл ліцеїстів на команди; проведення гри.

Година спілкування «Пам’ятаємо подвиг Героїв Небесної Сотні».

 Орієнтовний зміст: осмислення та усвідомлення масштабів трагічних подій; розбудити почуття відповідальності; почуття гордості за свій народ; повага до людей, які віддали своє життя в ім'я майбутнього життя людства.

Диспут «Моя позиція».

Орієнтовний зміст: соціальний захист особистості, соціальна справедливість у державі, соціальні загрози.

Анкета «Моє місце в соціумі».

Орієнтовний зміст: соціальне самовизначення; соціум як середовище; соціальна значущість.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основні терміни і поняття

 

Доброта – чутливе, щиросердне ставлення до людей, прагнення зробити добро іншим.

Взаємодопомога – відносини між людьми, які допомагають одне одному.

Любов почуття глибокої сердечної прихильності до іншої людини.

Підліток юнак або дівчина в перехідному від дитинства до юності віці. Сучасна наука визначає підлітковий вік в залежності від країни (регіону проживання) і культурно-національних особливостей, а також статі (від 12-14 до 15-17 років).

Повага почуття шани, прихильне ставлення, що ґрунтується на визнанні чиїх-небудь заслуг чи високих позитивних якостей.

Дружба – близькі відносини, засновані на взаємній довірі, прихильності та спільності інтересів.

Милосердя добре, співчутливе ставлення до кого-небудь.

Мораль – система поглядів, уявлень, норм та оцінок, що регулюють поведінку людей у суспільстві.

Мудрість – вміння розумно застосовувати за будь-якої ситуації набуті знання та життєвий досвід попередніх поколінь.

Принципи виховання – керівні положення, які відображають загальні закономірності процесу виховання і визначають вимоги до змісту, організації і методів виховного впливу.

Толерантність – повага, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості.

 

 

docx
Додано
3 грудня
Переглядів
11
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку