Авторська розробка « Створення тематичного лепбука (колективна діяльність вчителя, дітей і батьків) »

Про матеріал
Цей матеріал можна використати при створенні лепбуків. Мета авторської роботи - дослідити актуальність та доцільність використання лепбука в навчальній діяльності.
Перегляд файлу

    Авторська розробка « Створення тематичного лепбука (колективна діяльність вчителя, дітей і батьків) »  

 

  Реформування сучасної освіти лежить на шляху подолання ізольованого викладання навчальних предметів і створення  принципово нових навчальних програм, де освітній процес доцільно орієнтувати на розвивально-продуктивний інтегративний підхід.

Створення лепбука є результатом горизонтального зв'язку.

Мета авторської роботи - дослідити актуальність та доцільність використання лепбука в навчальній діяльності.

Термін «лепбук» ( з англійського «lapbook» – книга на колінах ) вперше

використала у своїй домашній школі мати та письменниця з Вірджинії Теммі Дабі. Вона узагальнила досвід використання різноманітних міні- книг, автором створення яких булла Діна Зайк ще у вісімдесятих роках минулого сторіччя. Саме Діна Зайк запропонувала використовувати так звані foldables– cкладені аркуші паперу, для легкого та ненав’язливого запам’ятовування інформації дітьми. Автор детально описала у своїй книзі різні способи їх створення. Використання таких складених різними способами аркушів паперу, або, як ми їх зараз називаємо, «міні-книги», давало можливість дітям, працюючи над їх виготовленням, швидко та надовго запам’ятовувати потрібну інформацію. Ця техніка широко застосовувалась у домашніх школах всього світу. Таммі Даббі зі свого боку запропонувала вкласти ці міні-книжки в одну оригінально оформлену папку. Автор назвала цю саморобну книгу так, тому що вся робота відображається у «книзі», яка може розташуватисьна колінах у дитини.

Звичайно, американці не винайшли нового, адже подібні книжки або книжки-іграшки були завжди, але завдяки американським домашнім школам, лепбук виділився в окремий жанр. Лепбук при такому навчанні є фінальним етапом вивчення певної теми. Тобто учень,  вивчивши тему, оформлює отримані знання у вигляді лепбука, куди вміщує все, про що він дізнався. Отже, лепбук – це книга або папка будь-якої форми та з будь-якої теми, з вкладеними у неї оформленими у оригінальний спосіб різноманітними міні-книжками, віконечками, малюнками, іграми. Як і інші цікаві інновації, він був підхоплений матусями, вихователями, вчителями всього світу та досить вдало ними використовується під час навчання у звичайних та домашніх школах.

В умовах реалізації Базового компонента початкової освіти перед педагогом постає проблема – навчити дитину ставити перед собою цілі і завдання, знаходити способи їх вирішення, а головне знаходити потрібну інформацію для вирішення поставленого питання серед величезної кількості джерел інформації. Всім нам відомо, що краще запам'ятовується те, що цікаво, емоційно забарвлене. Саме для того, щоб вивчене залишилось в пам’яті дитини, щоб вона могла навчитися користуватися тими знаннями, які отримала на заняттях, щоб вона захотіла самостійно розширити свої знання з данного питання доцільно використовувати лепбук.

Лепбук відповідає всім вимогам до предметно-розвиваючого середовища. Він інформативний,багатофункціональний,сприяє розвитку творчості, уяви, може використовуватись одночасно групою дітей (в тому числі за участю дорослого як партнера),має дидактичні властивості. Крім того є засобом художньо-естетичного розвитку дитини, залучає його до світу мистецтва. Структура і зміст леп бука доступні дітям, він забезпечує ігрову, пізнавальну, дослідницьку та творчу активність всіх вихованців. Процес створення леп бука дозволяє дитині бути учасником всього процесу, на будь якому з його етапів.

Лепбук - це не тільки потужний довідковий інструмент і особлива форма організації навчального матеріалу, це, перш за все, основа партнерської проектної діяльності дорослого з дітьми (педагога з вихованцями, батька з дитиною). Основа лепбука створюється педагогом і доповнюється, вдосконалюється разом з дітьми і їх батьками. В результаті такої роботи у вас виходить відмінно пророблений дослідний проект.

Лепбуки допомагають швидко і ефективно засвоїти нову інформацію і закріпити вивчене в цікаво-ігровій формі. Ці тематичні посібники мають яскраве оформлення, чітку структуру і в ідеалі розробляються спеціально під конкретну дитину з його рівнем знань.

Рекомендований вік занять за лепбуками - 5 років і вище. Діти 7-8 років вже можуть цілком самостійно придумувати і робити свої власні лепбукі.

Створення лепбука допомагає педагогові поєднати завдання  з різних видів діяльності дітей, зокрема пізнавальної,дослідницької,практичної, ігрової, мовленнєвої  та інших. Також дає можливість  застосовувати завдання різної складності. Це чудове сховище для ігор, вправ та інших матеріалів у межах однієї теми що дає можливість  в будь - який момент поновити чи доповнити матеріал. Спонукає варіативно використовувати ігрові завданння.

Лепбук дає змогу вправляти дітей в умінні порівнювати, аналізувати, узагальнювати, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки та робити висновки. Розвивати  спостережливість, навички критичного мислення, уміння аналізувати модель поведінки – свою та інших, розв’язувати проблемні ситуації.  Повторювати та закріплювати матеріал.

При зборі інформації та оформленні лепбука проходить взаємодія : педагог – дитина, дитина – батьки, педагог – батьки . Це чудовий метод покращити співпрацю між дитячим навчальним закладом  та батьками.

Співпраця з батьками завжди сприяла створенню атмосфери довіри,взаєморозуміння, підтримки, саме тому потрібно залучати батьків до активної допомоги у створенні лепбуків. Для формування співробітництва між дорослими й дітьми важливим є процес «включення батьків» в діяльність шкільного закладу, тому розпочинаючи роботу над створенням лепбука ми ставимо  перед собою такі завдання:

  •                   презентувати педагогічний досвід;
  •                   використання сучасних педагогічних технологій у вихованніучнів;
  •                   мотивувати батьків до використання у спільній діяльності з    дитиною методів, прийомів розробки та виготовлення лепбука;
  •                   надати батькам можливість виявити творчі здібності;
  •                   спонукати батьків до спільної творчої діяльності з дітьми;
  •                   сприяти згуртованості батьківського колективу.

Створення такої інтерактивної книги дозволяє зробити батьків активними учасниками педагогічного процесу, наддавши їм можливість збирати матеріал для книги, пропонувати ідеї створення різних книг, виготовляти частини книги, спільно з дітьми. Будучи активними учасниками творчого процесу, батьки забезпечують підтримку:

1. Організаційну (екскурсії, походи).

2. Технічну (фото, відео).

3. Інформаційну (збір інформації для лепбука).

4. Мотиваційну (підтримка інтересу, впевненості в успіху).

Виготовляючи колективний лепбук, допомога батьків потребується мінімальна. Ми можемо залучити батьків до збору необхідного матеріалу – яскравого паперу для міні-книжок, листівок, малюнків, фломастерів тощо. Але працюючи над індивідуальним, власним лепбуком, дитина потребує більшої допомоги з боку батьків. Тут, крім допомоги у матеріалах, ми залучаємо батьків до безпосередньої участі у створенні лепбука. Разом батьки і діти працюють над створенням лепбуків. Прикладом тематики може бути «Моя родина », «Я – хлопчик (дівчинка)». Під час такої роботи діти разом з батьками можуть проявити свою творчість,оригінальність і, разом з тим, дізнатись нову цікаву інформацію. Така співпраця наближає сім’ю до шкільного середовища, сприяє кращому розумінню потреб дитини дорослим.

Підсумковий етап роботи над створенням леп бука включає демонстрацію дітей з батьками своїх здобутків, результатів роботи у школі та вдома. Таким чином, ми встановили не лише партнерські відносини колективу класу з батьками, а й створили передумови для спільної творчої діяльності батьків і дітей вдома.

Лепбук приваблює дітей незвичним оформленням та цікавим змістом. Він розвиває пізнавальну діяльність та творче мислення. Урізноманітнює навіть саму не цікаву тему. Навчає самому найпростішому способу запам’ятовування. Об’єднує групу дітей для цікавого та корисного заняття.

Різновиди тематичних папок залежно від призначення:

  •                   навчальні;
  •                   ігрові;
  •                   вітальні,
  •                   святкові;
  •                   автобіографічні (папка-звіт про якусь важливу подію в житті дитини: подорож, похід в цирк, канікулярні дозвілля і т.д.).

Залежно від форми:

  •                   стандартна книжка з двома розворотами;
  •                   папка з 3-5 розворотами;
  •                   книжка-гармошка;
  •                   фігурна папка.

       Щоб створити лепбук спочатку обирають тему. Кожен лепбук повинен бути присвячений одній темі.Потрібно визначити підтеми в межах обраної теми. Щоб створити макет потрібно:

  •                   Зобразити макет на чернетці – аркуші А4,складенему у вигляді леп бука;
  •                   Виготовити елементи леп бука – кишеньки, блокнотики, міні книжки, книжки – гармошки, кола, що обертаються, конвертики різних форм, картки, що розгортаються, тощо.
  •                   Розмістити їх на реальному макеті у визначеній послідовності та декоруємо. Наповнюємо заздалегідь підготовленими завданнями. На цьому етапі долучити до роботи учнів.Систематизувати дібраний матеріал, розкласти його на свої місця тощо.

Приступаючи до створення пізнавального дидактичного паперового лепбука, потрібно приготувати такі матеріали:

  1.               Картонну папку. Купити або зробити самостійно з ватману.
  2.               Кольоровий папір, картон,  різні шматки тканини.
  3.               Ножиці, клей.
  4.               Скотч, степлер, нитки.
  5.               Картки, картинки, зображення тварин, людей і т. д.. Вирізати їх, намалювати або надрукувати на кольоровому принтері.
  6.               Олівці, фарби, фломастери, маркери.

Урізноманітнити свою інтерактивну «наколінну книгу», зробити її цікавішою, можливо завдяки різним ідеям за оригінальним створення тематичних зон. Наприклад, задійте конверти різних розмірів і форм, використати різні міні- книги. Дуже незвично виглядають книжки-гармошки, розрізні блокноти, картки-роздільники і відкриваються віконця. Однак найбільше дітям подобаються обертові деталі і елементи з безліччю відкриттів.

Найбільш розповсюдженні види міні-книг:

  1.               Багатошарова міні-книга. Виготовляється з паперу різної довжини,складеного та з’єднаного між собою. Можна використовувати папір різних кольорів. Шари можуть складатися вгору або вниз, зліва направо, або навпаки. Багатошарову книгу краще використовувати для пов’язаного між собою списку.
  2.               Книга-вкладка. Використовується для списку подібних речей або прогрес від меншого до більшого. Вона може мати від трьох і більше вкладок. До них можна переходити зверху, по боках, або знизу для більшої універсальності.
  3.               Книга-гармошка. Виготовляється з цілого або склеєних між собою аркушів.Її доцільно використовувати для зображення послідовності, ряду подійтощо.
  4.               Книга - віяло. Для її виготовлення використовують аркуші паперу певної форми, що з’єднуються між собою.
  5.               Книжка з пелюсток. Ця книжка використовується для демонстрації частин цілого, утворення числа, складу тощо.
  6.               Книга-колесо. Використовуються для позначення невеликих процесів. Особливо цікава дітям через рухомість колеса.

Фрагмент уроку «Я досліджую світ».

Тема: «Моя родина».

Мета:

  1.               Побудова навчальної діяльності на основі взаємодії дорослих з дітьми, орієнтовані на інтереси і можливості кожної дитини;
  2.               Розвиток допитливості, пізнавальної мотивації та навчальної активності;
  3.               Розвиток уяви та творчої ініціативи;
  4.               Створення умов для участі батьків у спільній діяльності;

Завдання:

  1.               Навчальні:
    1.       Закріплення набутих знань з певної теми;
    2.       Розвиток партнерських взаємин дорослих і дітей;
    3.       Розвиток умінь узагальнювати,систематизувати інформацію;
    4.       Надання кваліфікованої та практичної допомоги батькам.

2. Розвиваючі:

  1.       Розвивати дитячу самостійність га ініціативність;
  2.       Розвивати пізнавальні та інтелектуальні здібності дітей;
  3.       Розвивати пам’ять, увагу, мислення,уяви.
  1.               Виховні:
    1.       Виховувати організованість у спільній діяльності;
    2.       Виховувати дружелюбність і вміння працювати в групі.

III.  Закріплення вивченого матеріалу.

Діти, на попередніх уроках ми з вами багато говорили про родину та сім’ю. Вами було зібрано багато цікавого матеріалу, тому сьогодні на уроці будемо виготовляти лепбук на тему «Моя сім’я».

Використання лепбука є ефективним в навчальній діяльності. Його використання сприяє кращому розумінню та запам’ятовуванню матеріалу. Лепбук є одним із видів спільної діяльності дорослого і дітей, який зацікавлює і привчає учнів злагоджено,поважаючи один одного працювати в групі. Створення лепбука дозволяє дітям бути учасниками всього процесу, на будь якому з його етапів.

 

Список літератури:

  1.               Використання технології «Лепбук» в роботі з дошкільниками [Навчально-методичний посібник] / -Пляцок А.О., Олійник В.В., - м. Вінниця 2017 р. – 44 с.
  2.               Збірник дидактичних і методичних матеріалів «Я – Златоустовец». Дошкільна освіта. - Златоуст, 2013 р. – 28 с.
  3.               Журнал «На ура» [Електронний ресурс].–https://naurok.com.ua/post/metod -lapbook-yaskravo-tvorcho-piznavalno.
  4.               Журнал «Це цікаво» [Електронний ресурс]. http://www.tavika.ru/2014/lapbook-ecology.html
  5.               Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: Порадник для вчителя»/ Під заг. ред. Бібік Н.М. – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. – 206 с.
  6.               «Я - златоустовец. Дошкільна освіта: методичний посібник.» - Златоуст, 2013 г. - 76 с.

 

 

 

docx
Додано
15 липня 2019
Переглядів
2305
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку