Авторські школи - феномен інноваційної освітньої практики в кінці 20 ст., експериментальна освітня установа, діяльність якої будується на основі провідних психолого-педагогічних і (або) організаційно-управлінських концепцій, розроблених окремим автором або авторським колективом. Термін "Авторська школа" використовується з кінця 80-х рр. Поява і розвиток авторських шкіл пов'язано з децентралізацією управління освітою в СРСР, подоланням одноманітності освітніх установ і проголошенням принципу їх автономності як принцип державної політики в області освіти .
Школа, - говорив В. А. Сухомлинський, - це перш за все вогнище духовного життя. Місія педагога - наставника юних душ - полягає в тому, щоб в школі у всій повноті розкривалося багатство інтелектуальною, емоційною, етичною сфер духовного світу особи. А ці задачі може виконати тільки справжній вчитель.
Сухомлинський одним з перших у радянській педагогіці свого часу став розробляти гуманістичні традиції вітчизняної та світової педагогічної думки. Відмінною особливістю педагогічної системи та практичної педагогічної діяльності Сухомлинського стало створення самоврядних виховних колективів, життя яких відкривала широкі можливості для самореалізації і саморозвитку особистості, прояву її здібностей та обдарувань. Його виховна система будувалася на гуманістичних принципах поваги особистості вихованця, його людської гідності, на безмежну довіру, що відкривав шлях до душі вихованця Основним заохоченням і покаранням у педагогічній праці він вважав оцінку. Система виховання, в основі якої лежить оцінка тільки позитивних результатів, приводить надзвичайно рідко до психічних зривів, до появи «важких» підлітків. Дуже важливим моментом в системі трудового виховання В. А. Сухомлинського явився і положення про те, що праця дозволяє найбільш повно і яскраво розкрити природні задатки і схильності дитини.
Педагогічна система А. С. Макаренко заснована на трьох взаємопов'язаних принципах. Принцип перший: праця, від якого залежить реальний добробут хлопців (якість харчування, одягу, розваги, екскурсії і т.д.). При цьому у вихованців повинна бути можливість вибору, щоб кожен міг знайти справу до душі. Принципово важливо, щоб плодами своєї праці діти розпоряджалися самі. Звідси - принцип другий: самоврядування. Організувати його без дотримання першого принципу неможливо, тому що чим тоді всерйоз управляти? Принцип третій: колективна відповідальність. За провину одного відповідає вся група (загін).
Система навчально-виховної роботи з учнями 1 — 11-х класів реалізується в п'яти шкільних центрах, які поступово створювалися й формувалися в процесі спільної діяльності вчителів, учнів та їхніх батьків: освітньому, оздоровчому, навчально-ідеологічному, трудового навчання й виховання. Авторська школа Олександра Захаренка “Немов ріка, що народжується зі струмочків, озерець, гірських потічків, людське життя бере початок з шкільної парти. Вона — колиска майбутньої долі” О. А. Захаренко
Авторська школа М. П. Гузика є унікальним загальноосвітнім закладом України. В основу персоніфікації мети, змісту, стилів та технологій навчання дітей за педагогічною системою М. П. Гузика покладена ідея адаптації основних освітніх чинників до індивідуальних особливостей учня. Враховуючи типи компетентностей, що зумовлюють відповідний вид таланту дитини, вибудовується особливий розширений педагогічний простір Авторської школи М. П. Гузика.