Вільчаускас Олена Анатоліївна,
вчителька ІІ-Іванівського ліцею Барвінківської міської територіальної громади Ізюмського району Харківської області
Тема: Узагальнення знань з теми «Біорізноманіття»
Авторський урок з біології на українознавчий основі, 10 клас
Назва чинної програми. Програма з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої середньої освіти: рівень стандарту, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407.
Мета (формувати компетентності):
предметні – узагальнити і закріпити знання про різноманіття організмів різних системних груп на планеті Земля;
ключові – спілкування державною мовою, наукове розуміння природи й сучасних технологій, здатність застосовувати його в практичній діяльності, здатність до пошуку та засвоєнню нових знань, уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати;
загальнокультурні – формування духовних цінностей українського патріота: почуття патріотизму, національної свідомості, любові до українського народу, його історії, Української держави, рідної землі, родини, гордості за минуле і сучасне на прикладі героїчної історії українського народу та кращих зразків культурної спадщини; виховувати дбайливе ставлення до різномаїття організмів в живій природі.
Очікувані результати:
знаннєва складова – узагальнити й закріпити знання про різноманіття організмів різних систематичних груп на планеті Земля;
діяльнісна складова – розвивати вміння використовувати раніше вивчену інформацію, аналізувати, зіставляти та робити висновки;
ціннісна складова – відповідальність за ухвалення виважених рішень щодо
діяльності в довкіллі, за стан довкілля, готовність брати участь у природоохоронних заходах.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання та програмне забезпечення: комп’ютер, презентація «Біорізноманіття», кросворд «Біорізноманіття» та домашня самостійна робота «Біорізноманіття», Ютуб, планшети і смартфони, підключені до мережі Інтернет.
Хід уроку:
І. Організаційний момент. Доброго дня! Усміхніться одне одному, адже посмішка породжує посмішку, стверджує народна мудрість. Подумки побажайте успіхів на цілий день. Сьогоднішнє заняття має бути розумним, цікавим, захопливим, радісним та успішним. Отже, посміхнулися – і до справи.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Взаємоперевірка наявності виконаних домашніх завдань.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Пропоную переглянути відео «Чому біорізноманіття важливе саме для мене?» за посиланням https://youtu.be/Mt__zc9HXjk?feature=shared
(Слайди №№1-3)
ІV. Мотивація навчальної діяльності здобувачів освіти.
Тому епіграфом нашого уроку сьогодні будуть наступні слова «Любити, відчувати, розуміти природу у всіх її проявах має бути найвищою чеснотою людини…» М.Д. Гродзинський
( Слайд №4)
V. Актуалізація опорних знань
Кросворд «Біорізноманіття» за посиланням https://learningapps.org/33365797
Біологію однозначно можна віднести до українознавчих предметів, бо ж об’єктом вивчення в першу чергу є місцева флора і фауна.
(Слайди №№5-7)
V. Узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок.
1. Робота в міні-групах. Опираючись на картки, внесіть види, які ви зустрічали у своїй місцевості, до таблиці.
№ з/п |
Назва виду |
Місце-знаходження |
Тип екосистеми (ліс, лука, степ, річка) |
Частота (висока, середня, низька) |
1. |
|
|
|
|
Барвінок
Не знайдеться в Україні такого села чи міста, де б не було цієї рослини. Не боїться вона ні затінку, ні морозу. За таку вдачу барвінок став символом мужності, життя, символом справжнього козака. Хрещатий барвінок... Не обходилось без нього жодного весілля. Його вічнозеленими листочками заквітчували шлюбне вбрання нареченої, устеляли доріжку перед молодими, а разом із кетягами червоної калини прикрашали коровай. На весіллі барвінок — символ вірності, краси і цнотливості.
(Слайди №№8-14)
2. Робота з текстом в міні-групах. Кожна група отримує текст, у якому пропущені ключові слова. Протягом 5-7 хвилин учні відтворюють текст, використовуючи ключ- підказку. По завершенню роботи команди розповідають опрацьований матеріал, пояснюючи свій вибір.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Текст №2 «Багатоклітинні гриби» Гриби — група …організмів, які ...хлорофілу. Гриби об'єднують в окрему систематичну групу —…(поряд з царствами тварин і рослин) Це одноклітинні і багатоклітинні організми. Гриби займають проміжне положення між …і …оскільки характеризуються рядом ознак, що роблять, їх подібними з одного боку до тварин (в оболонці є…, запас поживних речовин у вигляді …в результаті обміну речовин утворюється…), а з другого — до рослин (…ріст,… тип живлення, тобто всмоктування). Гриби-сапрофіти живляться мертвими органічними речовинами, а гриби-паразити можуть жити на рослинах, тваринах і людині. Є також перехідні форми грибів (трутовики тощо), які частину свого життя існують як сапрофіти, а іншу частину — як паразити. Гриби-сапрофіти живуть на опалому листі, деревині і перегної. Багато видів грибів живуть у …з водоростями і вищими рослинами. Взаємовигідне співжиття міцелію грибів з коренями вищих рослин утворює …(наприклад, підберезник з березою, підосичник з осикою тощо). Значна частина вищих рослин (дерева, тверда пшениця та ін.) не може нормально розвиватися без мікоризи. Гриби отримують від вищих рослин …виділення коріння і безазотні сполуки. Гриби «допомагають» вищим рослинам засвоювати важкодоступні речовини гумусу, активізують діяльність ферментів вищих рослин, своїми ферментами сприяють вуглеводному обміну, фіксують вільний азот і у сполуках передають його вищим рослинам разом з ростовими речовинами, вітамінами тощо. Гриби умовно поділяють на нижчі і вищі. Вегетативне тіло грибів називається …або…, воно складається з окремих ниток —…. Ці нитки знаходяться всередині субстрату, на якому живуть гриби. Найчастіше грибниця займає велику територію. Через міцелій відбувається всмоктування поживних речовин осмотичним шляхом. Гриби з найпримітивнішою будовою міцелію не мають, їхнє тіло складається з однієї клітини. У грибів із складнішою будовою міцелій часто буває добре розгалужений, одноклітинний, багатоядерний. У вищих грибів міцелій багатоклітинний. Розмножуються гриби …шляхом: спеціалізованими клітинами —…і вегетативне — частинами міцелію, брунькуванням. Процесу спороутворення може передувати статевий процес, який дуже різноманітний у грибів. Зигота може утворюватися в результаті злиття соматичних клітин, спеціалізованих на гамети, і статевих клітин —…(утворюються в статевих органах—гаметангіях). Утворена зигота проростає зразу або після періоду спокою і дає початок гіфам з органами статевого спороношення, в яких утворюються….Спори різних грибів розповсюджуються комахами, різними тваринами, людиною та повітряними течіями. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Текст №3 «Багатоклітинні водорості» Тіло водоростей називається …Серед бурих водоростей відсутні одноклітинні і колоніальні форми, всі особини…. Зустрічаються як однорічні, так і багаторічні види, вік яких може досягати 15-18 років. У бурих водоростей …можуть бути мікроскопічними або досягати декількох десятків метрів. Їхня форма може бути дуже різноманітною. Прикріплення таломів здійснюється за допомогою …або підошви. Для утримання в вертикальному положенні у ряду бурих водоростей утворюються…, заповнені газом. Найскладніша будова у таломів ламінарієвих і фукусових. Вони володіють ознаками тканинного …зі спеціалізацією клітин. В їх таломі можна розрізнити…, що складається з декількох шарів інтенсивно забарвлених клітин та серцевину, що складається з безбарвних клітин, часто зібраних в нитки. У ламінарієвих в серцевині утворюються …і трубчасті нитки. …виконує не тільки транспортну функцію, а й механічну, так як в ній знаходяться нитки з товстими поздовжніми стінками. Між корою і серцевиною у багатьох бурих водоростей може міститися проміжний шар з великих …клітин. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ключові слова до текстів
|
Гриби відіграють важливу роль в житті людини: застосовуються у їжу, використовуються у харчовій промисловості, є джерелом лікарських речовин тощо. Пропоную переглянути відео «Істівні гриби України» за посиланням https://youtu.be/IxsIxEfcwKw?feature=shared (Слайди №№15-23)
VІІ. Домашнє завдання. Виконати домашню тестову роботу «Узагальнення знань, вмінь та навичок з теми "Вступ. Біорізноманіття (віруси, пріони, віроїди)» за посиланням https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2816066
(Слайд № 24)
VІІІ. Підсумок уроку.
Підходить до кінця наш трішки незвичайний урок. Весь час нам допомагали у цій подорожі ваші знання з біології.
(Слайд № 25)
Використана література
підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти: рівень
стандарту. – К.: Школяр, 2018. – 216 с.: іл.
4. Соколовська, К. З історії традиційно-побутової культури в Україні [Текст] /
К. Соколовська // Персонал. – 2011.
ДОДАТКИ
Додаток 1
Кросворд «Біорізноманіття» за посиланням https://learningapps.org/33365797
Додаток 2
Картки до заповнення таблиці (завдання 1)
1