Тема. Ніхто не ідеальний, але ми завжди маємо шанс змінитись.
Мета : на конкретних прикладах проаналізувати випадки виховання, які викликають найбільше проблем у батьків, дійти спільної думки.
Я подам тобі руку, щоб, бувало, не впав,
Обніму тебе ніжно, щоб ти не страждав.
Слово тепле скажу, щоб від дум вберегти,
Щоб зі мною тобі було легше іти.
ВІТАННЯ У КОЛІ
Вітаю Вас, любі батьки , у нашому затишному класі у дружньому колі.
Руку другу простягни,
Посмішку усім пошли.
Добрий ранок!
Добрий день!
Нашу зустріч розпочнем!
Обмін інформацією. « Чарівний капелюх»
Давайте впродовж короткого часу поділимося інформацією про своїх дітей. Наприклад:
- Що діти роблять після школи?
-Що дитині подобається , а може щось не подобається в школі?
-З ким вони товаришують?
-Які гуртки відвідують?
-Про що мріє дитина?
Поділ батьків на групи ( На рахунок - сонечко, хмаринка, вітерець)
Складання правил спілкування (Кожна група може придумати свої варіанти в залежності від власних потреб.)
Міні – анкета « Спілкування дітей та батьків у сім’ї»
Любі батьки!
Уважно подивіться на смайлики і дайте відповіді на запитання.
1. З яким обличчям ви частіше всього спілкуєтесь зі своєю дитиною?
2. З яким обличчям спілкується частіше за все з вами ваша дитина?
3. Яким, на вашу думку, має бути обличчя вашої дитини і ваше під час спілкування?
Завдання у групах.
Поміркуйте і скажіть: Чого не можна купити? ( Відповіді батьків.)
-Часто наші діти потребують до себе уваги, а ми за своїми справами не хочемо чути і бачити їх. Що з цього виходить?
Послухайте одну історію
Одна пара зайшла до магазину дитячих іграшок. Вони довго оглядали їх на полицях, підвішених до стелі, розкиданих по столах, по підлозі. Бачили ляльок, що плакали і сміялися, електронні іграшки, маленькі печі, що пекли торти і піци...
Однак не могли вирішити, що купити. До них підійшла ввічлива продавщиця.
- Розумієте, - почала пояснювати жінка, - ми маємо маленьку дівчинку, але цілий день нас не буває вдома.
- Дівчинку, що мало усміхається, - продовжував чоловік.
- Ми хотіли б купити їй щось, що б її ощасливило, - говорила далі жінка, - навіть, коли нас нема... Щось, що б її забавило, розрадило, коли вона сама.
- Вибачте, - посміхнулася продавщиця, - ми не продаємо батьків.
Народити дитину - це укласти з нею такий великий контракт. Всі діти приходять до нас з карткою запрошення і кажуть: "Ти мене закликав, і я прийшов. Що ти даси мені?". Тут починається виховне завдання у всій його широті й глибині.
Немає на світі поганих дітей - є діти, яким погано. Кожна забаганка чи плач - це розповідь про те, що дитині чогось бракує.
Вправа «Скринька запитань» ( запитання може написати вчитель, а можуть і самі батьки) Продовжити речення .
1. Коли моя дитина говорить зі мною, я …
2. У характері моєї дитини мені подобається ….
3. Для своєї дитини я завжди стараюсь …
4. Я не хочу, щоб моя дитина ….
5. Свої таємниці і переживання моя дитина мені …
6. Після сварки з дитиною першим йде на примирення …
Читання з припущенням та обговоренням «ГОДИНА ЧАСУ»
Якось один чоловік повернувся пізно додому з роботи, як завжди втомлений і знервований та побачив, що на порозі його чекає шестирічний син.
– Тату, можна в тебе щось спитати?
– Звичайно, що сталося?
– Тату, а яка в тебе зарплатня?
– Це не твоя справа! – обурився батько. – І навіщо це тобі?
– Будь ласка, ну скажи, скільки ти отримуєш за годину?
– Ну, взагалі, 500. А що?
– Тату, – син подивився на нього знизу вверх дуже серйозними очима.
– Тату, ти можеш мені позичити 300?
– Ти запитував лише для того, щоб я дав тобі грошей на якусь дурну іграшку? – закричав той. – Негайно йди до себе в кімнату і лягай спати! Не можна ж бути таким егоїстом! Я працюю цілий день, страшенно втомлююсь, а ти себе так поводиш. Малюк тихо пішов до себе в кімнату і закрив за собою двері.
А його батько продовжував стояти на порозі та обурюватися проханням сина: „Та як він сміє питати мене про зарплатню, щоб потім попросити грошей?”
Згодом він заспокоївся і почав роздумувати:
„Може йому й дійсно щось дуже важливе потрібно купити. Та грець з ними, з тими трьома сотнями, адже він у мене ще ні разу не просив грошей”.
Коли батько зайшов у дитячу кімнату, його син уже був у ліжку.
– Ти не спиш, синку, – запитав батько.
– Ні, тату, – відповів хлопчик.
– Я, здається, тобі дуже грубо відповів, у мене був важкий день, просто зірвався. Пробач мені. Ось тримай гроші, які ти просив.
– Хлопчик сів на ліжку та посміхнувся. Ой, тату, дякую! – радісно вигукнув він. Потім хлопчик заліз під подушку і дістав декілька зім’ятих банкнот. Його батько, побачивши, що в дитини вже є гроші, знову обурився. А малюк склав всі гроші разом, ретельно перерахував купюри і подивився на батька.
– Навіщо ти в мене просив грошей, якщо вони в тебе вже є? – пробурмотів той.
-Яку відповідь дав син? Відповіді батьків.
– Тому що в мене було недостатньо. Але тепер мені як раз вистачить, – відповів хлопчик. – Тату, тут рівно 500. Можна я куплю годину твого часу? Будь ласка, прийди завтра з роботи раніше. Я хочу, щоб ти повечеряв разом з нами”.
- Чого не вистачало дитині? Відповіді батьків.
Ваші діти дуже розумні, допитливі , мають бажання вчитися і пізнавати нове. Знайдіть для них трішки часу і ви отримаєте за це більшу винагороду, ніж заробітна плата. Це їхня любов і довіра.
Перегляд відеоролика «Хочу бути телевізором!» https://www.youtube.com/watch?v=z18ybSXgwco
Вправа «Запитання - відповідь» (робота в парах)
Хочу вам сказати, що відображення внутрішнього світу дитини може ховатися у дитячих малюнках. Малюнки дітей красномовніше розкажуть про них самих без всяких слів і жестів.
В.О.Сухомлинський говорив: «Дитячий малюнок, це частка духовного життя дитини. Діти не просто переносять на папір щось з навколишнього світу, а живуть у цьому світі.»
Вправа «Розповідь за малюнком»
Перегляд дитячих робіт з коментуванням.
Щоб провести цю вправу, вчителю потрібно попросити в учнів заздалегідь намалювати малюнки « На який предмет я хочу бути схожим і чому?». Під час зборів вчитель роздає дитячі роботи їхнім батькам. Їм потрібно розповісти, що хотіла сказати їхня дитина. Потім батькам потрібно прокоментувати, що хотіла донести їхня дитини.
Кошеня - його постійно беруть на руки, гладять, часто з ним граються.
Дзеркало – до нього дуже часто підходять, йому посміхаються.
Навушники – щоб не звучало , то їх завжди слухають.
Квіти – їх усі люблять, за ними доглядають, вони є окрасою .
Колективна робота . Проведення досліду.
Давайте візьмемо пластикову банку і кожен із нас покладе в неї камінчик.
- Чи стала повна банка? Відповіді батьків.
- Тоді давайте висиплемо горошку у банку і трохи потрясемо її. Горошок зайняв вільне місце між камінчиками.
- Чи повна банка? Відповіді батьків.
-А тепер спробуємо насипати піску в банку. Природно, пісок зайняв повністю існуюче вільне місце і все закрив.
- Чи повна банка? Відповіді батьків.
- Цього разу однозначно, вона повна.
А що буде коли все залити водою, розмочуючи пісок. Відповіді батьків.
- А зараз я хочу, щоб ви зрозуміли, що банка - це наше життя.
Камені - це найважливіші речі вашого життя: ваші діти, сім'я, здоров'я - все те, що необхідно, щоб ваше життя залишалося повним навіть у випадку, якщо все інше втратиться.
Горошок - це речі, які особисто для вас стали важливими: робота, будинок, автомобіль.
Якщо спочатку наповнити банку піском, не залишиться місця, де могли б розміститися горошок і камені. І також у вашому житті, якщо витрачати весь час і всю енергію на дрібниці, не залишається місця для найважливіших речей.
Займайтеся тим, що вам приносить щастя: спілкуйтеся та грайте зі своїми дітьми, приділяйте час сім'ї, зустрічайтеся з друзями. Завжди буде ще час, щоб попрацювати, зайнятися прибиранням будинку, полагодити і помити автомобіль. Займайтеся, насамперед, каменями, тобто найважливішими речами в житті, визначте ваші пріоритети: інше - це тільки пісок.
-А вода потрібна для того, щоб довести вам, які б ви не були зайняті, завжди у житті є трохи місця для інших.
Пам’ятка для батьків
*Приділяйте більше часу і сил для розвитку своїх взаємин із дитиною.
*Знаходьте часу для спілкування з дитиною.
* Ставте дітям відкриті запитання.
*Не ставте дітям запитань, на які можна відповісти однозначно: «так» чи «ні».
*Формулюйте запитання, які заохочують дитину розповідати більше, ділитися своїми думками й почуттями.
*Не скупіться на ласку: поцілунки, обійми, лагідне слово. Це потрібно і вам, і дитині.
Наберіться терпіння, як до дитини, так і до себе. Ніхто не ідеальний, але ми завжди маємо шанс змінитись, коли визнаємо власні помилки і готові докладати сил для їх виправлення.
Наша зустріч завершується і мені хотілося б дізнатися, чи отримали ви з неї для себе якусь корисну інформацію. Про що хотіли б поговорити на наступній зустрічі.
(Батьки отримують стікери і пишуть там, яку користь від батьківської зустрічі вони отримали і про що хотіли б дізнатися. Свої написи прикріплюють до плаката).