Полтавський обласний інститут педагогічної післядипломної
освіти імені М.В.Остроградського
Авторська розробка
на тему: «Батьківські збори
для батьків майбутніх першокласників.
Семінар-тренінг «Ми йдемо у перший клас»
Виконала:
Коваленко Надія Владиславівна
заступник директора
з навчально-виховної роботи
Ромоданівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Миргородської районної ради
Полтавської області
Полтава
2018
Школа не повинна вносити різкого перелому
в життя дитини. Нехай, ставши учнем, дитина
продовжує робити те, що робила вчора. Нехай
нове з’являється у його житті поступово і не
збентежує лавиною переживань.
В.Сухомлинський
Пам’ятка вчителю: Приводячи малюка до першого класу, батьки і самі неначе вступають до нового життя. Для них починається багаторічне постійне спілкування зі школою. Від змісту напрямків цього спілкування залежатиме результативність роботи школи із сім’єю.
Мета: познайомити батьків майбутніх першокласників один з одним, із класом, класоводом, вчителями, школою, адміністрацією закладу; ознайомити із новими вимогами та концепціями нової української школи, продемонструвати батькам зміни в організації освітнього процесу, освітнього середовища; сприяти згуртуванню класної родини, налагодженню контактів, створенню позитивного порозуміння та взаємодії; налаштувати сім’ї на необхідність спілкування зі школою, педагогами, створити певний оптимістичний настрій на навчальну діяльність, допомогти батькам позбутися тривог, пов’язаних зі школою і вчителями.
Форма проведення: кафе-зустріч з елементами тренінгу.
Обладнання: Стікери, зображення квіток, листочків, геометричних фігур, кольоровий папір А2 на кількість учасників тренінгу, аркуші паперу А3, А4, фломастери чи маркери, природний матеріал, клей, ножиці, конструктор LEGO. Презентації.
1
Ведучий (Заступник директора школи з НВР): Шановні батьки, сьогодні ми з вами завітали в Кафе-зустріч, щоб познайомитися ближче один з одним, стати на рівень своєї дитини і відчути ті переживання, які відчуває ваша дитини прийшовши до школи вперше, дізнатися про зміни в організації освітнього процесу.
А працюватимемо ми за таким планом-меню:
1. «Вітамінний салат-відео» (Презентація школи)(Директор школи)
2. Сік «Інновація» (Заступник директора школи з НВР)
3. Піца «Ранкове коло-знайомство»
4. Тістечко з родзинками (Вправи)
5. Десерт «Привіт» (Екскурсія по школі)
Вручення батькам зошитів-записників.
До них батьки будуть занотовувати необхідну інформацію, отриману на зборах, записувати власні спостереження за розвитком дитини тощо.
Робота за планом.
І. «ВІТАМІННИЙ САЛАТ-ВІДЕО».
Директор школи вітає батьків із початком нового етапу в житті їхньої сім’ї, говорить про те, що вони стали членами великої команди корабля під назвою «Школа», об’єднаного спільною метою і завданнями. Наше плавання
починається сьогодні, а завершиться через 12 років. Хочеться, щоб це плавання було цікавим, щасливим і значущим у житті кожної дитини і кожної сім’ї. А для цього педагогічний колектив разом із батьками буде допомагати діткам долати труднощі, радіти своїм успіхам і перемогам.
Проводить віртуальну екскурсію «Знайомство зі школою» (Презентація).
ІІ. СІК «ІННОВАЦІЯ» - виступ заступника директора з навчально-виховної частини, який повідомляє, що з Першого вересня всі першокласники працюватимуть в умовах Нової української школи, в якій буде приємно і цікаво навчатися, яка дасть учням не тільки знання, а й уміння застосувати їх на практиці у житті. Головне правило майбутньої школи – це співпраця і взаєморозуміння, тобто дослухатися до думки кожного, не боятися висловлювати власну думку, учитися критично мислити.
2
Навчатимуться діти 12 років, чотири з них - у початковій школі за двома циклами:
1–2 класи — адаптаційно-ігровий цикл, який допоможе дитині звикнути до шкільного життя: навчання буде організовано через ігрову діяльність за сучасними методиками;
3–4 класи — буде основним циклом. Під час цього циклу формуватиметься почуття самостійності та відповідальності.
Учні безкоштовно отримають усі необхідні підручники.
“Оцінювання результатів навчання та особистих досягнень учнів у першому класі має формувальний характер, здійснюється вербально, на суб’єктних засадах, що передбачає активне залучення учнів до самоконтролю і самооцінювання“, – зазначено в нових рекомендаціях щодо оцінювання першачків.
Навчання в 1-му класі не передбачає домашніх завдань, але батькам, аби допомогти дітям опанувати навчальні предмети, слід створювати додаткові умови для творчого розвитку дитини: читати разом книжки, спілкуватися, малювати, ліпити з піску чи пластиліну тощо.
Замість запам’ятовування фактів та визначень понять учні набуватимуть компетентностей. За Концепцією НУШ, протягом навчання у школі в учнів буде сформовано 11 компетентностей, зокрема:
• спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами;
• спілкування іноземними мовами;
• математична компетентність;
• основні компетентності у природничих науках і технологіях;
• інформаційно-комунікаційна компетентність;
• уміння вчитися впродовж життя;
• ініціативність і підприємливість;
• екологічна компетентність;
• соціальна та громадянська компетентності;
• обізнаність та самовираження у сфері культури;
• екологічна грамотність та здорове життя.
3
Тобто буде формуватися ядро знань, на яке накладатимуться вміння цими знаннями користуватися, цінності та навички, що знадобляться випускникам української школи у професійному та приватному житті. (Презентація)
Учителі початкових класів пройшли відповідну курсову перепідготовку (очні курси чи тренінги), а також дистанційний он-лайн курс на платформі EdEra. Тому вони готові навчати першокласників нової української школи.
Представляє вчителя.
ІІІ. ПІЦА «РАНКОВЕ КОЛО-ЗНАЙОМСТВО»
Проводить вчитель.
Батьки прикріпляють бейджики зі своїм ім’ям.
учні приходять до школи і розпочинається перший урок. Такий захід допомагає дитині розкрити себе, повірити у себе, побачити свою значимість. Триває захід від 10 до 15 хвилин, за потребою і більше. Усі учні повинні добре бачити та чути один одного, їм має бути зручно та комфортно. Сьогодні ми проведемо таку ж зустріч.
Вправа «Чудовий настрій» (Для створення позитивного настрою). Батьки стають в коло.
Встаньте, шановні, всі рівненько,
Посміхніться один одному гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь : Добрий день! – Добрий день!
Хай гарно розпочнеться новий день!
Вправа «Сімейний статут» (Наші правила)
- Зараз ми створили одну велику сім’ю. А для того, щоб уникнути сімейних конфліктів , необхідно виробити й прийняти своєрідний «Сімейний статут», який закріплюватиме правила поведінки та права членів нашої шкільної родини.
- Для чого в нашому житті існують різні правила? 4
- Що було б, якби ніхто не виконував ніяких правил? Наприклад, водії на дорогах. Учасники висловлюють свою думку, роблять припущення, фантазують.
Об’єднання у групи за кольором квітки: «червоний», «зелений», «жовтий», «блакитний», «білий». Батьки обирають свій улюблений колір та сідають за столики поділені на групи.
Завдання: Учитель пропонує придумати перші важливі правила для спілкування.
Наприклад: Я слухаю інших, коли вони говорять.
Я називаю «своїх однокласників» на ім’я.
Я буду щирим.
Я поважаю думку інших.
Вправа «Візитна картка». Батьки стають в коло і розповідають коротко про себе, для налагодження контактів, за такими критеріями:
Розпочинає вчитель, який розповідає про себе.
Свій девіз кожна сім’я записала заздалегідь на кольоровому аркуші і прикріпляє до ватману, який закріплений на дошці. Цей матеріал вчитель може успішно використати в роботі з учнями.
Запитання: - Скільки ж у нашому класі дівчаток? Вийдіть в середину кола.
ІV. ТІСТЕЧКО З РОДЗИНКАМИ (вправи)
Об’єднання у групи за квіткою: «троянда», «фіалка», «гладіолус», «чорнобривці», «жоржина». Батьки обирають свою улюблену квітку.
Вправа « Зміна освітнього середовища»
-На сьогоднішній день висувають серйозні вимоги до освітнього середовища з метою забезпечення поваги, уваги до кожної дитини 5
та прагнення знайти оптимальний спосіб для її ефективного навчання. Тепер учень має свою одномісну парту. У класі облаштовуються осередки. Зокрема, має бути таких 8 навчальних осередків:
До всього оснащення прописано конкретні вимоги безпеки. Більшість часу діти працюватимуть у групах (по 4 чи 6), як сьогодні працюєте і ви. У
процесі такої роботи учні вчаться ефективно взаємодіяти, розподіляти лідерство, розуміти, що робота кожного важлива для результату групи. Зміна освітнього середовища — це зміна ставлення до дитини. (Презентація)
Завдання групам: змоделювати фізичне середовище в класі «Школа моєї мрії» (може бути малюнок, аплікація тощо) (Після виконання роботи — презентація кожної групи.)
Вправа «Я досліджую світ»
— У навчальний процес буде впроваджено інтегроване навчання, коли на одному уроці будуть переплітатися різні предмети. Це новий інтегрований курс «Я досліджую світ». Учні будуть і читати, і писати, і рахувати, і вивчати природу, і знайомитися з історією рідного краю та здобувати навички спілкування з однолітками. Це модельна навчальна програма, за якою будуть
6
навчатися ваші діти. Вони стануть учасниками тематичних тижнів та днів, де
будуть обговорювати властивості будь-якого предмета живої чи неживої природи з різних сторін.
Завдання в групах: Уявіть, що ви учасники тематичного тижня «Осінь». Кожна група отримує своє завдання:
Всі ці завдання учні виконуватимуть протягом тематичного тижня.
Вправа «Нові ігри – нове навчання»
Об’єднання у групи за геометричною фігурою.
-З 1 вересня першокласники безкоштовно отримають набори LEGO, що допоможуть упроваджувати ігрові та діяльнісні методи навчання в освітній процес. Це допоможе дитині стати цілеспрямованим, відповідальнішим, почуватися комфортно. А головне — має можливість ініціювати діяльність і розвивати власну ідею, активно взаємодіяти з іншими учасниками гри і в такий спосіб навчатися.
Завдання для груп: - Яким, на вашу думку, буде транспорт майбутнього?
Побудуйте. (Після виконання завдання — презентація робіт груп.)
Рефлексія
Вправа “Пۥять добрих слів»(Похвали свою дитину)
Кожен учасник на аркуші паперу малює свою долоню і пише на ній своє імۥя. На пальцях цієї долоні написати позитивну якість чи рису характеру своєї дитини. (Батьки коментують записи, долоньки прикріпляють на ватман).
7
Врава «Незакінчене речення»
(Батьки повинні продовжити речення "Сьогодні я дізнався…", "Цікавим для мене було…", "Тепер я знаю…"
Заключне слово вчителя
Наше заняття хотілося б закінчити відомою притчею.
"Йде перехожий і бачить – люди щось будують.
"Що ти робиш?" – запитує він одного будівельника.
"Я укладаю цеглини", – відповідає той.
"А ти, що робиш?" – запитує він другого.
"Я будую стіну", – відповідає другий.
"А ти, що робиш ?" – запитує він третього.
"Я будую Храм", – відповів робітник.
Пам'ятайте, що дитина — це дзеркало життя своїх батьків. Як у краплі води відбивається сонце, так і в дітях відображається духовне багатство мами й тата. Робіть усе, щоб дитинство й майбутнє ваших дітей було прекрасним. Любові та взаєморозуміння, успіхів, щастя вам і вашим дітям!
V. ДЕСЕРТ «ПРИВІТ» (Екскурсія по школі)
На завершення можна зробити спільну фотографію.
ВИСНОВОК
8
Такі батьківські збори-зустріч проводити до початку навчального року, щоб наперед познайомитися з батьками учнів, налаштувати сім’ї на співпрацю зі школою, педагогами та батьками класу.
9
Використана література
10