Батьківські збори «Фізичне виховання підлітків у родині»

Про матеріал

Мета: розширити уявлення батьків про роль та зміст поняття «здоров'я дітей», дати рекомендації щодо основних напрямків розвитку фізично здорової дитини, ознайомити батьків з роботою, спрямованою на поліпшення фізичного стану учнів, яка проводиться в школі.

Перегляд файлу

Батьківські збори

«Фізичне виховання підлітків у родині»

 

Мета: розширити уявлення батьків про роль та зміст поняття «здоров'я дітей», дати рекомендації щодо основних напрямків розвитку фізично здорової дитини.

Ознайомити батьків з роботою, спрямованою на поліпшення фізичного стану учнів, яка проводиться в школі.

Коментар: на збори запрошуються шкільний лікар та викладач фізичної культури. Перед проведенням зборів з учнями слід провести анкету.

 

Анкета для учнів «Спорт у моєму житті»

  1.   Якими видами спорту тобі подобається займатися?
  2.   Як ти почуваєшся після цих занять?
  3.   Чи згоден (згодна) ти з думкою: «Спорт — це здоров'я»? Чому?
  4.   Чи любиш ти уроки фізкультури?
  5.   Чим саме тобі подобається займатись на цих уроках?
  1.   Що б ти хотів (хотіла) виправити (вдосконалити) за допомогою цих

уроків?

  1.   Твої побажання вчителю фізичної культури.

 

Хід зборів

 

Бесіда « Здоров'я — найцінніший скарб»

Шановні батьки! Кожен із нас знає, що найголовніше в житті будь-якої людини, а особливо дитини, — це здоров'я. Про необхідність здорового способу життя нині можна почути звідусіль, в першу чергу із засобів масової інформації. Ми знаємо, як важливо бути здоровим, фізично повноцінним. Та чи завжди ми приділяємо належну увагу цій проблемі, виховуючи та розвиваючи свою дитину? Задумаймося над цим.

Існують різні визначення поняття «здоров'я»: «стан організму поза хворобою»; «стан, при якому різноманітні фізіологічні показники не виходять за межі норми» (тобто нормальний кров'яний тиск, нормальний аналіз крові тощо.) Організацією Об'єднаних Націй здоров'ю було дане наступне визначення: «Здоров'я — стан повного фізичного, психічного, соціального та морального благополуччя, а не тільки відсутність захворювань та нездужань».

Кожен інтуїтивно відчуває, що може бути і «багато здоров'я» і «мало здоров'я». В останньому випадку ця якість явно нестійка: від найменшої зовнішньої дії виникає хвороба — і здоров'я як не бувало.

 

Проблеми здоров'я у дітей шкільного віку

Досвід запевняє у тому, що приблизно у 85 % учнів, які погано вчаться, відстають у навчанні — незадовільний стан здоров'я, якесь нездужання чи захворювання, найчастіше цілком непомітне, таке, що піддається лікуванню лише спільними зусиллями матері, батька, лікаря та вчителя. Приховані, замасковані дитячою живістю, рухливістю нездужання та захворювання серцево-судинної системи, дихальних шляхів, шлунково-кишкові дуже часто є не хворобою, а відхиленням від нормального стану здоров'я. Багаторічні спостереження фахівців показали, що так зване сповільнене мислення — це у багатьох випадках наслідок нездужання, якого не відчуває і сама дитина, а не якихось фізіологічних змін чи порушень функцій клітин кори півкуль. В окремих дітей можна помітити хворобливо бліді обличчя, відсутність апетиту тощо. При цьому дитина втрачає здатність до зосередженої розумової праці. Особливо зростає число нездужань у період бурхливого росту організму.

 

«Резерви здоров'я» та шляхи їх пошуку

У цей час особливо потрібні «резервні потужності» органів та організму в цілому, які вмикаються при дії зовнішніх шкідливих факторів чи при власних великих навантаженнях та утримують фізіологічні показники у нормі.

Як добути ці резерви? Лише через навантаження, через вправи, через зусилля та обмеження; лише тренуванням м'язів, серця, легень, нервів. Радикальним лікуванням у таких випадках також є зміна режиму праці та відпочинку: тривале перебування на свіжому повітрі, сон при відкритій кватирці, вчасний відхід до сну та ранній підйом, належне харчування.

І неодмінно, щоб мати добре здоров'я, не хворіти, а якщо хворіти, то не тяжко, необхідні постійні вправи. Часто наші діти хворіють тому, що вони мало рухаються, їдять надмірну кількість жирної їжі, їх змалечку занадто тепло одягають, позбавляють свіжого повітря та іноді неконтрольовано «напихають» ліками.

Головні труднощі фізичного виховання та освіти — у дозуванні виховальних дій. У якому віці і скільки, «виховувати» , збільшувати обмеження чи заохочення? Засоби та методи — також важливе питання. Багато залежить від особистості вихователя та індивідуальних особливостей дитини.

Правильно оцінити нахили своєї дитини — це умова, без якої немає виховання. Батьки повинні обов'язково ставити перед собою цю задачу та цілеспрямовано змалку спостерігати за дитиною, порівнювати її з іншими дітьми, радитися з педагогами, психологами.

Важливу роль у розвитку фізично здорової дитини має відіграти фізкультура та спорт, загартування. Вони тренують не лише тіло, але й характер. Ігри та спорт виховують товариськість, комунікабельність, згуртованість. Ніхто не сумнівається у користі здоров'я, але воно не прийде само, без праці. Потрібні напруження та обмеження, потрібна воля. На щастя, розвивати та зберегти здоров'я дитини простіше, ніж дорослої людини. У дитячому організмі ще діють уроджені програми активності, які є необхідним елементом росту.

Батьки не можуть бути осторонь фізичного виховання дитини. Позитивний вплив, як правило, має їх особистий приклад.

Пам'ятайте, що повністю вберегти дітей від хвороб — неможливо. І цьому є ряд причин. Найперша мікроби. Вони дуже різноманітні. Захист є, але поки сформується імунітет, слід 1—2—3 тижні прохворіти. Для здорової дитини, та ще й при сучасній медицині, такі хвороби безпечні. Організм у змозі впоратися з ними сам, навіть без будь-якого лікування — що у дійсності і буває.

 

Рекомендації щодо здорового способу

життя та подолання хвороб

 

Потрібно вірити у здоров'я і не боятися хвороб, медикаменти без необхідності не вживати. Правильне харчування, фізкультура і загартування насамперед стимулюють нашу імунну систему, яка рятує від інфекції. Хороше тренування фізкультурою серцево-судинної та дихальної систем є додатковою гарантією. Обмежене та різноманітне харчування захищає шлунково-кишковий тракт та обмін речовин. Здоров'я, сила та краса визначають хороший настрій дитини. Але вони не вирішують питання її щастя. Необхідно пам'ятати: щоб бути здоровим, дуже важливо бути щасливим. Такою є логіка прямих та зворотних зв'язків. Психологічні напруження, неприємності є такими ж шкід­ливими для тілесного здоров'я дітей, як і дорослих. Тому особливо важлива духовна атмосфера у родині та успіхи дитини у суспільному житті, тобто коли вона достатньо добре навчається та займає гідне місце серед товаришів по силі, спритності, розуму.

Будь-яка хвороба, завдаючи болю та страждань людині, перешкоджає проявленню нею духовної сили та енергії.

Ми маємо навчити своїх дітей піклуватися про своє тіло та підтримувати фізичне здоров'я, а також тому, як вберегтися від різноманітних захворювань. Кожному відома приказка «У здоровому тілі здоровий дух», ще древні визнавали взаємозалежність між фізичним та духовним розвитком.

Не вилікувана хвороба, не усунене хворобливе явище у подальшому набуває хронічного характеру та може завдати дітямневиправної шкоди, зруйнувати основу їх майбутнього щастя. То ж не забувайте: якими виростуть діти — залежить, насамперед, саме від вас, батьків.

 

Пам'ятки для батьків

Проблеми здоров'я: стомленість та поганий сон. Питання раціональної організації розумової праці дітей та попередження виникнення перевтомлення, його негативних наслідків протягом тривалого часу привертала увагу вчених. Ось найбільш важливі висновки цих досліджень:

  1. Стомлення буває двох видів. Тимчасове та поверхневе стомлення знімається невеликим відпочинком, який відшкодовує витрачену енергію. Довготривале та глибоке стомлення, причиною якого є розумове та фізичне виснаження, вимагає не лише тривалого відпочинку, релаксації для відновлення сил, але і медичного лікування.
  2. Причини стомлення різноманітні та залежать від багатьох факторів: досвіду роботи, зацікавленості, характеру роботи, яку людина виконує тощо. Так, наприклад, діти по-різному стомлюються від фізичної та розумової діяльності. Фізичні особливості (маса тіла, зріст, розвиток м'язової системи), розумові здібності також мають великий вплив на ступінь стомленості. Якщо дитина береться за справу охоче, з радістю, робочий процес та до­сягнутий при цьому успіх приносить їй задоволення, то відчуття стомленості у неї буде значно меншим, аніж у того, хто не виявляє зацікавленості, байдужий до роботи.
  3. Стомленість свідчить про те, що людина не може відновити енергію ніякими іншими способами, окрім сну та відпочинку. Однак існують деякі види розумової та фізичної стомленості, при яких корисні інші способи відновлення сил. Наприклад, для ослаблених, неврастенічних дітей, які часто хворіють та мають слабкий тип нервової системи, характерні підвищена стомлюваність, відчуття постійного дискомфорту, зниження працездатності. У цьому випадку необхідно створити сприятливі умови для розвитку працездатності та провести курс лікування.
  1. Надмірні фізичні навантаження так само втомлюють та виснажують мозок дитини, як і розумова праця. А стомлення, яке викликає рішення математичних задач, можна порівняти з стомленням, що викликає м'язова напруга.
  2. Однією із безсумнівних ознак перевтоми є порушення сну. Дитина швидко засинає, але потім прокидається і не спить всю ніч або, навпаки, ледве засинає.
  3. Перевтомлення може викликати у дітей різні наслідки: зниження концентрації уваги, розгубленість, погіршення координації рухів. Дитина, яка перевтомилася, буває підвищено збудженою, роздратованою чи в'ялою, сльозливою, психічно вразливою. На заняттях у класі вона не може ясно викладати свої думки, її успішність та творчі здібності знижуються.

Перевтома, нервове збудження часто супроводжуються серцево-судинними порушеннями, головними болями, змінами тиску, а також безсонням.

Як зберегти працездатність дитини

  1. Повернувшись із школи, дитина має хоча б декілька хвилин полежати спокійно, розслабившись. Після обіду дуже добре зробити невелику прогулянку.
  2. Дитині не слід годинами сидіти за підручниками. Через кожні 30 — 45 хвилин необхідно робити 15-хвилинні перерви.
  3. Найкращий засіб для відновлення витраченої енергії — сон. Діти 10—12 років  повинні спати 9—10 годин на добу.

 

 

Доповідь шкільного лікаря на тему:

«Фізіологічні проблеми дітей підліткового віку»

Лікар відповідає на запитання батьків з теми.

Доповідь учителя фізкультури на тему:

«Фізичний розвиток та виховання школярів

на уроках фізкультури»

Учитель фізкультури відповідає на запитання батьків з теми.

Педагогічний практикум для батьків

  1.   Ознайомлення батьків з результатами анкетування учнів на тему  «Спорт у моєму житті». Обговорення результатів анкетування.
  2.   Батькам пропонується обговорити ситуацію.

«Батьки звернули увагу, що їхня 12-річна дочка, яка була до недавнього часу поступливою та спокійною, стала плаксивою, роздратованою. На звичайні та не зовсім звичайні зауваження з приводу її недостатньої участі останнім часом у домашніх справах стала неприродно бурхливо, до сліз, реагувати. Навчатися стала гірше, що пояснювала втомленістю у зв'язку з посиленням навчальних навантажень та необхідністю багато займатися вдома.

З уроків вона нерідко відпрошувалась через головні болі, чого раніше з нею не траплялося. І зовні вона виглядала такою змарнілою, що близькі стривожилися: «Чи не захворіла?» Тим більш, що до останнього часу її здоров'я не викликало ніяких побоювань: вона росла здоровою дитиною. Стурбовані батьки проаналізували все. Домашнє становище було спокійне і не могло стати причиною погіршення стану. У дівчинки завжди була жива, товариська вдача, доброзичливість у спілкуванні з оточуючими. У неї були гарні здібності, тому надавати першочергове значення великим навантаженням дорослі не поспішали...»

Запитання для  батьків:

  1.   Які, на ваш погляд, можуть бути причини погіршення самопочуття

дівчинки?

  1.   Якою має бути поведінка батьків у залежності від цих причин?
  2.   Що може стати реальною підставою для виникнення конфліктів у цих ситуаціях?

 

Підбиття підсумків зборів

Класний керівник, перевіряючи ефективність зборів, просить батьків назвати найважливіші, на їхню думку, напрямки розвитку та виховання здорової дитини.