Тема. Формування у дітей гуманних почуттів.
Мета. Розширити знання батьків про формування у дітей гуманних почуттів. Розвивати логічне мислення, словниковий запас. Виховувати любов до ближніх та хатніх тварин.
Обладнання. Фотографії та матеріали про хатніх тварин, картки з ситуаціями для ділової гри, анкета для батьків.
Форма проведення. Збори-практикум.
Тема. Формування у дітей гуманних почуттів.
Мета. Розширити знання батьків про формування у дітей гуманних почуттів. Розвивати логічне мислення, словниковий запас. Виховувати любов до ближніх та хатніх тварин.
Обладнання. Фотографії та матеріали про хатніх тварин, картки з ситуаціями для ділової гри, анкета для батьків.
Форма проведення. Збори-практикум.
ХІД ЗБОРІВ
І.Вступне слово вчителя. Повідомлення теми зборів
- Тема наших зборів - «Виховання у дітей гуманних почуттів».
ІІ.«Мозкова атака». Обговорення змісту цитати
- Зверніть увагу на цитату, що записана на дошці. Як ви розумієте цей вислів?
Людяність, сердечність, чуйність - цей моральний імунітет проти зла здобувається лише тоді, коли людина з раннього віку пройшла школу доброти, школу справді людських стосунків... В. О. Сухомлинський
ІІІ. Продовження виступу учителя
- Формування гуманних почуттів починається з найперших контактів дитини з дорослими. Під час спільної діяльності та спілкування, якщо вони правильно побудовані, заявляється можливість збагачення почуттів одне одного. Велике значення при цьому мають мотиви встановлення й збереження позитивних взаємин. Якщо дорослі лагідно ставляться до дитини, визнають її права, уважні до її потреб і бажань, то така дитина відчуває емоційне благополуччя - почуття впевненості, захищеності. Зазвичай, у таких умовах у дитини переважає добрий, життєрадісний настрій. Емоційне благополуччя сприяє нормальному розвитку особистості, виробленню в дитини позитивних якостей, доброзичливого ставлення до інших. З раннього дитинства для малюка найбільшими авторитетами є мама й тато. Вони є взірцем для дитини та прикладом для наслідування, тому на батьків покладена велика відповідальність у вихованні дитини. Як, на вашу думку, мають поводитись батьки, щоб їхня дитина виросла дуже гарною, доброю людиною?
ІV. Робота батьків у парах
Обговорення правильної поведінки батьків, тобто такої, щоб завжди бути позитивним прикладом для власних дітей.
V. Загальне обговорення Розроблення рекомендацій «Як стати для дитини лише гарним прикладом для наслідування».
1. Завжди дотримуватись слова. Бути до кінця щирим.
2.Бути хорошим сім'янином та люблячим батьком.
3.Ніколи не виявляти жорстокості в присутності дитини.
4.Не ображати інших в присутності дитини.
5.Проводити з дитиною багато вільного часу.
6.Цікавитись життям дитини.
7.Не застосовувати до дитини фізичного покарання.
8.Розмовляти з дитиною. Ділитися з нею своїми перемогами та невдачами.
9.Не боятися похвалити малюка.
10.Допомагати дитині обрати корисне заняття.
VI. Ділова гра «Як ви ставитесь до дитячих вчинків?»
- Дитина може бути люблячою і ніжною з мамою, татом, бабусею, дідусем. А чи завжди ви звертаєте увагу на ставлення вашої дитини до сусідів, незнайомих людей, до тварин? Давайте проведемо ділову гру «Як ви ставитесь до дитячих вчинків?». Я пропоную вам розпочати її з обговорення в групах ситуацій, що записані на картках.
Ситуація № 1
Дев'ятирічному Владикові на день народження батьки подарували пухнасте кумедне кошеня. Бажаючи будь-що потішити дитину, вони, мабуть, забули, що ця оригінальна жива іграшка має гострі кігтики, що принагідно будуть обов'язково пущені в дію. І коли так врешті-решт і трапилось (кошеня подряпало Владикові руку) — украй розлючений хлопчик без вагань пожбурив маленьку істоту з вікна п'ятого поверху...
Запитання. Як ви ставитесь до вчинку хлопчика? Чому він так зробив? Чи була в цьому провина його батьків? Що б ви порадили Владиковим батькам?
Ситуація №2
Миколка давно мріяв про хатню тваринку. Йому хотілося мати у себе вдома гарного песика, який би його любив, слухався, виконував різні команди. І ось нарешті знайомі принесли йому симпатичне цуценятко. Принесли просто так, з любові до Миколки, хоча батьки були категорично проти. І ось почалися напружені дні. Песик не лише грається і кумедно перевертається, а ще й скавчить, тобто плаче за мамою, відмовляється їсти те, що хлопчик йому пропонує. Чим нагодувати цуцика - Миколка не знає, і, що найгірше,- за ним слід прибирати. Миколці не хочеться, а мама з татом сварять його. Хлопчик вперто намагається перебороти в собі неприязнь до такого виду занять, але перебороти себе не може. Мама наполягає, щоб вигнати пса з квартири і постійно це робить, коли Миколки немає вдома. Хлопчик перебуває у відчаї. Усе це набридло, та ще й поїздка на море нагодилася. Ось Миколка виносить пса з квартири і залишає його подалі від дому. Серце трохи стискається, але поїздка на море важливіша від песика, тому хлопчик обрав її...
Запитання. Що стимулювало хлопчика до такого вчинку? Як ви оцінюєте поведінку його батьків? Чи вплине ця ситуація на формування характеру хлопчика? Якими є поради для батьків у подібній ситуації?
Ситуація № 3
Одного вечора маленька Алінка поверталася з мамою з дитячого садка. Раптом біля під'їзду прямо їм під ноги кинулося маленьке кошенятко. Воно жалібно нявчало і терлося об ноги. Дівчинка дуже любила тварин, тому їй стало-шкода безпомічного кошеняти. Вона попросила маму, щоб та дозволила забрати тваринку додому
Але мама не погодилася. Вона відповіла, що кошеня дуже брудне і, напевно, хворе. Мама взяла доньку за руку і повела додому.
Спочатку Алінка опиралася, оглядалася на кошеня, але коли мама пообіцяла купити завтра нову ляльку, заспокоїлася і пішла додому..
Запитання. Чому дівчинка просила маму взяти кошеня додому? Як повинна була вчинити мама в цій ситуації, щоб поступово не втратити чуйності в характері дочки? Чи змінюють подібні вчинки з боку батьків уразливу дитячу душу? Чи не траплялися подібні випадки з вами? Якби ви вчинили в подібній ситуації?
Ситуація № 4
Петрик ішов стежкою через сад. Бачить, назустріч біжить чорний кудлатий собака.
Петрик злякався, хотів тікати. Та ось до його ніг притулилося маленьке кошеня. Воно втекло від собаки і ніби просило Петрика: «Захисти мене, хлопчику, від цього страшного звіра».
Петрикові стало соромно перед кошеням. Узяв він його на руки, розпадався на собаку й рішуче пішов тому назустріч.
Запитання. Які риси спочатку переважали в характері хлопчика? Що допомогло йому змінитися? Чи не вважаєте ви вчинок хлопчика неправильним, адже він міг наразити себе на небезпеку? Висловіть свої поради хлопчикові.
Ситуація №5
Сьогодні чудовий сонячний день і сім'я Петренків вирішила поїхати на природу зі своїми друзями. Вони взяли з собою свою маленьку чотирирічну донечку Настусю. У їхніх друзів був молодий пес, який дуже любив гасати на природі. Коли песик угамувався і приліг відпочити, мама запропонувала Настусі погладити собаку. Дівчинка спочатку опиралася, а потім голосно заплакала і притулилася до мами.
Запитання. Чому дівчинка почала плакати? Що могло стати причиною боязні дівчинкою тварин? Чи правильно вчинила мама? Які поради для цієї сім'ї ви запропонуєте?
- Іноді можна зіткнутися і з таким ситуаціями. Ось мчить вулицею оскаженілий від жаху кіт із прив'язаною до хвоста порожньою бляшанкою, а в сусідньому дворі скавучить від болю та жаху напівсліпе обгоріле жалюгідне створіння - «жартуючи», дітвора вкинула у вогонь довірливу дворнягу. А ще варто додати сюди скалічених капроновими сільцями безлапих голубів, яких кожен міський житель зустрічає майже щодня.
Так іноді розважаються наші діти. І важко передбачити, у яких ще «невинних забавках» раптом реалізується невичерпна Дитяча енергія та фантазія. Усе це часто відбувається на очах у дорослих, яким просто ніколи звернути увагу на такі «дрібниці».
Запитання. Чому таке трапляється? Що стало причиною такої поведінки дітей? Це дійсно «невинні забавки», чи, можливо, це прояв бездушності та Жорстокості? Що або хто міг стати причиною такої дивної поведінки представників молодого покоління? Можливо тут є і наша провина? Чи хотіли б ви, щоб ваша дитина була учасником такої жорстокої картини?
VІІ. «Генератор ідей». Виступи батьків. Активне обговорення почутого
VІІІ. Слово вчителя
- Гуманність виражається у нашому ставленні до людей ї навколишнього світу, до тварин та рослин. Адже людина повинна вміти співчувати, допомагати ближньому, по-дружньому ставитись до товаришів і до всіх людей. А наше ставлення до тварин, тобто те, як ми і наші діти вміють поводитись із собачкою чи котиком, із пташкою або метеликом, з маленькою мишкою чи з великим конем, відразу відкриє для всіх, які ми люди, чи є в нашому серці любов, співчуття, чуйність, ласка. Добра людина не нищитиме бездумно і ламатиме деревце чи квітку лише тому, що їй так заманулося. Не ловитиме яскравого метелика чи співучу пташку або маленького жучка для свого задоволення чи задоволення примх сина або доньки, бо ми знаємо, що всі вони мають право на життя. І людина не повинна нищити і вбивати, а лише творити, примножувати красу цього світу, берегти його і любити. Добра людина дивиться на тваринку лагідно, в її очах - любов і ласка. І слова у такої людини теплі та лагідні, а інтонація голосу - ніжна. Добра людина не вдарить тваринку, бо знає, що їй боляче.
Тож давайте і ми, дорослі, станемо взірцем у всьому для наших дітей. Допоможемо їм зрости справжніми гуманістами, щоб ніколи в дитячому серденьку не спалахнула іскра жорстокості і бездушності. Я пропоную всім вам узяти участь у творчому проекті «Хатні улюбленці», тому що ці маленькі істоти живуть поруч із нами, з ними ми спілкуємося щодня. І якщо дитина побачить у хатній тваринці не лише іграшку та забавку, а й живу істоту з власними потребами та бажаннями, навчиться її жаліти, піклуватися про неї та співчувати їй у тяжку хвилину, то сподіваюсь, що в майбутньому кожен із них виросте справжньою Людиною.
ІX. Анкетування
АНКЕТА ДЛЯ БАТЬКІВ
1.ПІБ
2.Домашня адреса
3.Чи любите ви тварин?
4.Чи є у вас хатні тварини?
5.Якщо є, то хто за ними доглядає?
6.Якщо немає, то чому? (Підкресліть потрібне або дайте свою відповідь.)
1)Ви не любите тварин.
2)Бракує часу доглядати за ними.
3)Відсутні умови для утримання.
4)Їх не любить хтось із рідних.
5)У когось із членів сім'ї на них є алергія.
6)У вас маленька дитина і ви турбуєтесь про її безпеку.
7)Не бажаєте, щоб вони вам заважали.
8)Не бажаєте мати зайві турботи.
9)Немає коштів на їх придбання та утримання.
7.Чи хотіли б ви завести у себе вдома тварину?
8.Яким тваринам віддаєте перевагу?
9.Чи бажає мати хатню тварину ваша дитина?
10.Чи знаєте ви, яку тварину бажає мати ваша дитина?
11.Чи згодні ви разом із вашою дитиною взяти участь у проекті «Хатні улюбленці»?
12.Якщо ні, то чому?
13.Чи є у вас можливість допомогти у організації проекту?
14.Чим ви зможете допомогти?
15.Як ви ставитесь до бездомних тварин?
16.Чи доводилося вам бути свідком проявів жорстокості до бездомних тварин?
17.Як ваша дитина ставиться до бездомних тварин?
18.У чому це проявляється?
19.Чи хотіли б ви виховати свою дитину чуйною, турботливою, відповідальною людиною?
20.Які методи для виховання цих рис характеру ви плануєте використовувати? 21.Що б ви порадили мені як педагогові для виховання цих рис саме у вашої дитини?
X. Слово вчителя
Ігри-поради для батьків
- Хочу дати кілька порад, що як і власний приклад, допоможуть, не використовуючи заборон та нотацій, навчити дитину відчувати чийсь біль, співчувати та жаліти.
Розглянемо елементарний, випадок. Повернувшись зі школи, хлопчик розповідає, як він із приятелем добре провчив одного задаваку із сусіднього класу. Батьки могли зреагувати по-різному. Але їм хотілося без нудних повчань скомпрометувати у очах сина його забіякуватий запал, тому запропонували розповісти всю історію знову, але з позиції побитого «задаваки», який повернувся додому із заплаканими очима і садном на лобі. Думка заінтригувала хлопця своєю незвичністю та ігровим характером. Та як же він пітнів і внутрішньо опирався, ставлячи себе на місце «чванька», з яким зусиллям входив у чуже «Я»! І все ж самокритична гра, доведена до краю, вочевидь похитнула його торжество: справа виявилася не такою вже й героїчною та справедливою. Звинувачення в зазнайстві були хисткими, обрала й біль побитого, несподівано перенесений на себе, відразу набрали реальності,— одним словом, оригінальний урок подіяв краще, ніж звичні научування про неприпустимість бійок. Подібну гру можна провести з дитиною, яка, повернувшись із прогулянки, захоплено розповідає про цікаву історію, яка щойно трапилася на вулиці. Ваша дитина стала свідком того, як двоє хлопчиків зловили бездомного кота і прив'язали йому до хвоста бенгальський вогник та підпалили. «Як кумедно котик бігав по двору і нявчав! Було так весело!» — запевняв малюк. Тут можна запропонувати дитині уявити себе цим бездомним котиком і розповісти про його «захоплення» від такої забави. Для того щоб не примушувати доньку щодня вигулювати улюбленого песика, можна провести гру «Термінова телеграма». «Дорога Надійко! Звертається до тебе твій улюблений песик Дружок. Давно вже не гуляв я на свіжому повітрі, не грався з тобою в "доганялки", не зустрічався зі своїм другом песиком Бімом. Мені вдома так сумно і нудно, особливо, коли ти в школі. Прошу тебе - допоможи мені!»
XI. Доповідь «Хатні улюбленці - найкращі лікарі»
Хатні улюбленці, окрім радості, можуть приносити своїм господарям і практичну користь. Чимало тварин позитивно впливають на людину.
Лікування за допомогою кішок називається фелінотерапією. У народній медицині відомо, що кішки мають дар знаходити хворі місця своїх господарів. Вони вкладаються на це місце, муркочуть, зігрівають своїм тілом, і біль минає. Кішки можуть допомогти позбутися втоми, стресів, мігрені, понизити тиск, нормалізувати пульс, допомогти при ревматизмі та виразці шлунка. При цьому різні породи «спеціалізуються» на різних захворюваннях. Так, пухнасті коти допоможуть вам упоратися із безсонням, остеохондрозом та невралгією. Короткошерсті будуть корисними при проблемах із нирками та. печінкою. Крім того, на думку вчених, прослуховування нявчання, яке кішки видають на частоті 4 - 16 Гц, підвищує імунітет. Собаки приносять своїм господарям не менше користі. Завдяки регулярним прогулянкам із собакою господар може уникнути гіподинамії та отримати більше кисню. У собачій слині міститься речовина лізоцим - природний антисептик, що сприяє швидкому загоєнню ран. А великі собаки, крім того, володіють високою активністю серцевого альфа-ритму. Якщо щодня по півгодини тримати руки у ділянці серця такого собаки, це дасть ефект кардіостимулятора. Наприклад: китайський кошлатий собака допомагає позбутися нападів астми, нормалізує тиск та серцевий ритм, позбавляє шкірних захворювань і навіть уповільнює перебіг онкологічних захворювань. Багато користі приносять людям й інші тварини. Уже давно існує іпотерапія - лікувальне катання на конях. Коней використовують для реабілітації при травмах хребта, атрофії м'язів, паралічі ніг. Подібну терапію навіть використовували для лікування психічних розладів, алкогольної та наркотичної залежності. Ще однією корисною для людини твариною є дельфін. До дельфінотерапії вдаються для психологічної реабілітації. Відмінний ефект мають ігри з дельфіном для дітей із важкими психологічними відхиленнями. «Якщо дитина провела дитинство без собаки, отже, їй не пощастило»,- уважає відомий письменник і кінолог Конрад Лоренц. Якщо до того ж дитина страждає на якесь серйозне захворювання, отже, їй ще більше потрібен чотириногий друг. Звісно, не кожна сім'я, яка виховує дитину з обмеженими можливостями, може взяти на себе турботу про хатнього вихованця. Саме тому група ентузіастів створила в заполярному Мурманську незвичайну громадську організацію «Вайкес», мета якої - підготовка собак для занять з дітьми-інвалідами. Волонтерів «Вайкеса» запросили до корекційної школи і спеціалізованого дитячого садка, де перебувають діти з 6 до 18 років із дуже тяжким ураженням нервової системи та опорно-рухового апарату.
...Візки вистроєні вздовж стіни півколом, маленькі інваліди, які в них сидять, не зводять захоплених очей із чорних вусатих мордочок. Волонтери підводять по черзі до дітей собачок, дають їх погладити, вкладають у дитячі долоньки заздалегідь підготовлені смачненькі шматочки, показують, як правильно годувати собака обов'язково з розкритої долоньки. Безмежну радість викликає у Дітей спілкування із тваринками: вправа «водіння» собаки за поводок, прогладжування «терапевта», підчас якого холодні долоньки інваліда стають теплими, помітно зменшується напруження м'язів. Потрібно бачити, яким захопленням сяють очі малюка, який сидить в інвалідному візку, коли великий пес безкорисливо виконує його команди. Собака лікує дітей однією своєю присутністю - поліпшує настрій. До того ж рух дітей із ДЦП дуже обмежений, для них гра з собакою - це своєрідна лікувальна фізкультура і фізіотерапія, разом узяті. У дитини з'являється мотив, щоб зробити рух, вона хоче діяти самостійно. Розуміння того, що її слухається собака, підвищує самооцінку. А все в комплексі сприяє тому, що коригуються рухові, мовленнєві та психологічні порушення.
XII. Підсумок батьківських зборів
- Прошу всіх, хто не залишився байдужим до почутого на сьогоднішніх зборах, стати активними учасниками творчого проекту «Хатні улюбленці», бути моїми помічниками та наставниками і взірцем для наслідування власним дітям. Активно беріть участь у роботі над проектом, добирайте цікаві матеріали та фотографії. Залучайте дітей до участі в проекті. Фантазуйте та творіть разом із дітьми, і наш спільний проект обов'язково дасть свої позитивні плоди.
Натхнення, терпіння і успіхів вам. Хай щастить!