Орієнтовний план проведення батьківських зборів
1. Бесіда на педагогічну тему, яку готує вчитель чи спеціаліст (лікар, працівник соціальної служби, психолог).
2. Обмін думками.
3. Повідомлення вчителя про навчально-виховну роботу в класі.
4. Обговорення та вирішення питань, що стосуються життя класу.
5. Різне.
Приклади партнерських форм роботи класного керівника з батьками
Форми роботи педагогів з батьками — це способи організації спільної діяльності та спілкування.
Робота педагогічних колективів шкіл з батьками здійснюється в двох напрямках: організаційна робота школи із сім'єю та підвищення педагогічної культури батьків.
В організаційній роботі школи з батьками доцільним є поєднання індивідуальних, групових, колективних та масових форм роботи.
Індивідуальними формами роботи вчителя з батьками є: відвідування сімей учнів удома, бесіди з батьками учня, листування тощо.
Відвідування сім'ї учня вчителем. Учитель відвідує сім'ю учня з метою налагодження контактів з батьками, з'ясування загальної та педагогічної культури сім'ї, умов життя учня, консультування щодо єдиних вимог до дитини, обговорення відхилень у її поведінці, вжиття необхідних заходів щодо їх запобігання, залучення батьків до участі в роботі школи тощо. Відвідувати батьків учнів можна, маючи запрошення від них або домовившись заздалегідь. Несподіваний візит учителя викликає ніяковість, збентеження батьків. Під час зустрічі педагог має підкреслити позитивне в дитині, тактовно звернути увагу на недоліки, разом поміркувати над тим, як їх усунути. Дуже важливо створити атмосферу довіри і доброзичливості.
Перше відвідування сім'ї класним керівником є дуже відповідальним моментом, який найчастіше вирішує, чи будуть батьки прислухатися до порад учителя, співпрацювати зі школою в питаннях навчання та виховання дітей. До відвідування тієї чи іншої сім'ї вихователь готується заздалегідь: дізнається про її склад, матеріальне становище, освіту батьків, місце роботи, обмірковує можливі питання та відповіді на них, визначає, які дані про дитину потрібно отримати насамперед. Звичайно, за один візит класний керівник не зможе отримати відповіді на всі питання, що його цікавлять. Тому не слід виявляти нетерпіння, переривати розповіді батьків та інших членів сім'ї. Бесіда з батьками має проходити у доброзичливому, спокійному тоні.
Індивідуальні бесіди з батьками відбуваються як за ініціативою самих батьків, так і за ініціативою педагога. Інтерес батьків до питань виховання, їхню ініціативу щодо бесіди з класним керівником на педагогічні теми потрібно заохочувати та стимулювати.
Не можна проводити бесіду з батьками у присутності дитини, якщо ви не впевнені, що ваше схвалення чи осуд школяра будуть сприйняті дорослими так, як ви цього бажаєте.
Не завжди бесіда з батьками має бути тривалою. Іноді буває достатньо короткої розмови, кількох вагомих слів.
Перевагою індивідуальної роботи є те, що наодинці з учителем батьки відвертіше розповідають про свої проблеми та труднощі у вихованні дітей. Дорослі мають бути переконані, що їхня бесіда з учителем залишиться між ними, що жодна їхня відверта думка не буде розголошена.
Індивідуальне спілкування з батьками дає вчителю можливість вибрати правильний підхід до дитини.
Листування передбачає періодичне надсилання батькам листів про успіхи учня в навчанні, старанність, уважність та відповідальність. Можна повідомити про певні труднощі дитини, попросити про зустріч. Варто висловити щиру подяку за гарне виховання дитини. Лист передають батькам через дитину, попередньо ознайомивши її зі змістом. Найчастіше листування використовують, коли класний керівник не може зустрітися з батьками у них удома або запросити їх до школи.
До групових форм роботи належать засідання батьківського комітету, робота з групами батьків тощо.
Батьківський комітет 1-го класу обирається на батьківських зборах у серпні-вересні. Зазвичай він складається з 3—5 осіб. Створюють батьківський комітет з метою демократизації управління виховним процесом, налагодження зворотного зв'язку сім'я — школа, для поточного коригування управлінських рішень, забезпечення єдності педагогічних вимог до учнів, надання допомоги сім'ї у вихованні та навчанні дітей. Комітет діє відповідно до положення про батьківські комітети загальноосвітніх шкіл. До роботи в ньому залучають найактивніших батьків, авторитетних людей з високою громадянською свідомістю, які виявляють інтерес до справ класу, школи. Батьківський комітет обирається на весь термін навчання учнів у початковій школі. Залежно від потреб класу, він змінюється: чи за кількістю, чи за розподілом обов'язків. Класний керівник скеровує діяльність батьківського комітету на розв'язаннянавчально-виховних завдань, що стоять перед класом. Члени батьківського комітету встановлюють контакт з громадськими організаціями, беруть участь в організації дозвілля дітей (прогулянок, екскурсій, походів у театри та кіно), допомагають класному керівникові проводити педагогічну пропаганду тощо.
Роботу з групами батьків вчителю доцільно починати зі спостереження за навчанням та поведінкою учнів та вивчення їхніх сімей. Застосування методів анкетування, опитування, вивчення шкільної документації, спостереження дозволить вчителю отримати потрібну інформацію та розподілити батьків на групи (за типом сім'ї, за помилками батьків у сімейному вихованні, за проблемами учня, що виникають у навчанні, спілкуванні з товаришами тощо). Деякі батьки можуть входити до кількох груп. Соціально-педагогічна робота вчителя з групами батьків сприяє активнішій участі батьків у взаємодії зі школою.
Основними колективними формами роботи з батьками є класні батьківські збори, лекції, бесіди, конференції, сімейні свята в класі («День матері», «Бабусина скарбничка» тощо).
На класних батьківських зборах заслуховуються повідомлення з різних питань виховання (доповідь, інформація вчителя, лікаря чи повідомлення батьків про досвід виховання дітей у сім'ї), підбиваються підсумки роботи з учнями за семестр, рік; вирішуються організаційні та господарські питання.
Тематика педагогічних бесід та доповідей на класних зборах визначається вчителем відповідно до річного плану роботи з батьками. При цьому неодмінно мають враховуватись інтереси та побажання батьків. Зміст такої бесіди повинен містити не тільки теорію питання, але й конкретні рекомендації. Бесіда з батьками передбачає жвавий обмін думками, участь у ній кожного з батьків.
Класні батьківські збори слід проводити раз на семестр. Проте, за можливості, краще організовувати їх частіше. Особливо це стосується батьків першокласників, які більшою мірою потребують педагогічних порад щодо організації життя, навчання та виховання дитини.
Класні батьківські збори можна організовувати по-різному.
Орієнтовний план проведення батьківських зборів
1. Бесіда на педагогічну тему, яку готує вчитель чи спеціаліст (лікар, працівник соціальної служби, психолог).
2. Обмін думками.
3. Повідомлення вчителя про навчально-виховну роботу в класі.
4. Обговорення та вирішення питань, що стосуються життя класу.
5. Різне.
Перед проведенням батьківських зборів класний керівник має потурбуватися, щоб у класі було прибрано, провітрено. Бажано посадити батьків на місця, де сидять їхні діти — таким чином вони побачать робоче місце сина чи доньки, матимуть можливість познайомитися з батьками сусіда по парті.
Можна покласти перед батьками складений аркуш паперу, всередині якого написати індивідуальне звернення до батьків.
Класні батьківські збори мають тривати не більше ніж 1 год — 1 год ЗО хв. Невимушене, емоційно забарвлене вступне слово вчителя створює доброзичливу атмосферу.
Після короткого вступу вчитель проводить бесіду на педагогічну тему. Зупиняючись на теоретичних та методичних аспектах проблеми, він обов'язково розкриває її стосовно конкретної ситуації життя даного класу, складу учнів та їхніх батьків. Характеризуючи учнів, потрібно відзначити успіхи тих, чиї батьки прислухалися до порад учителя.
Вчителю дуже важливо продумати проведення тієї частини зборів, що стосується організаційних питань. Якщо не приділити їй належної уваги, то батьки будуть поспішати, записувати тільки те, що безпосередньо стосується Їхньої дитини, намагатимуться уникнути доручень.
Батьківські збори за проблемами, що на них вирішуються, поділяються на організаційні, тематичні та підсумкові. Але більш раціональною та дієвою формою цієї роботи є комбіновані збори, які комплексно розв'язують завдання, поставлені перед школою в соціально-педагогічній роботі з батьками.
Для ефективної організації батьківських зборів доцільно періодично проводити анкетування.
Анкета для батьків
1. Яку інформацію Ви хотіли б отримати на батьківських зборах?
2. Які питання виховання Вас особливо хвилюють?
3. Яку пресу Ви читаєте?
4. Чим Ви можете допомогти класному керівнику в роботі з дітьми класу?
5. На що вчителю слід звернути особливу увагу в роботі з Вашою дитиною?_______________
Масові форми роботи: загальношкільні батьківські збори, збори батьків учнів І—4-х класів, випускників;
тижні сім'ї у школі (вечорниці, сімейні естафети, концерти, твори про свою сім'ю та ін.); дні відкритих дверей; конференції тощо.
Однією з форм роботи з батьками початкових класів є день відкритих дверей. У деяких школах для цього виділяють певний день місяця, в інших проводять його залежно від конкретних умов. У цей день в школу запрошують усіх батьків. Відвідування уроків, безпосереднє ознайомлення з роботою вчителя, спостереження за дітьми є дієвою формою педагогічної пропаганди.
Перед організацією дня відкритих дверей, якщо він відбувається вперше, батьків слід попередити, щоб вони в жодному разі не перебивали вчителя, а всі пропозиції та побажання висловлювали після уроку.
Дбаючи про ефективну взаємодію з батьками, при використанні різних форм роботи учитель має враховувати важливість таких чинників:
1. Запрошення батьків до співпраці. Часто вчитель вважає, що батьки перебувають в опозиції до нього. Доброзичливість, відкритість у спілкуванні з батьками — перший крок до співпраці з ними.
2. Дотримання позиції рівноправності. Об'єднання зусиль учителя та сім'ї школяра можливе за взаємного визнання ними рівноправності. Перший крок має зробити вчитель, оскільки до цього його зобов'язує професійний обов'язок.
3. Визнання важливості ролі батьків у співпраці. Учитель повинен завжди наголошувати на важливій ролі батьків у вихованні та розвитку дитини.
4. Вияв любові, захоплення їхньою дитиною. Психологічний контакт із батьками виникає одразу, як тільки вчитель виявляє розуміння дитини, симпатію до неї, бачить позитивні та негативні риси. Батьки, відчувши доброзичливість учителя, охочіше спілкуються з ним, налаштовуються на співпрацю.
5. Пошук нових форм співпраці. Учитель може запропонувати одному з батьків організувати батьківські збори, разом визначивши Їх тематику, структуру тощо. Особливо корисний обмін думками з батьками щодо налагодження взаєморозуміння з дітьми.
Робота з батьками.
Батькам може бути запропонована лекція з теми “ Високе батьківське звання “. Її матеріал наведений нижче.
Величезне значення у вихованні дітей має духовна атмосфера сім’ї. Якщо в ній панують доброзичливість, повага один до одного, сумлінне ставлення до своїх батьків, прагнення принести користь людям, то й діти виростуть гідними людьми.
Важливу роль у формуванні духовного світу, високих моральних якостей належить батькові. Про нього і піде мова в моїй лекції.
Як мати, так і батько мають однакові права щодо своїх дітей. Від батьків величезною мірою залежить доля дітей.
Відомо, що в часи патріархального суспільства у слов’ян виховання здійснювалося не окремою сім’єю, а родовими інститутами. Існували сімейні общини, так звані великі сім”ї, які складалися з 4-5 поколінь найближчих родичів по лінії батька. Такі великі сім’ї жили на території України ще в 19 ст. У сфері економічного життя домінуюче становище в умовах патріархату належало чоловікові. Він відігравав значну роль у вихованні дітей, його авторитет перед дітьми був досить високим.
Закріплювались обов’язки батька щодо синів, а матері – щодо дочок. Згадати й про те, якою значною була роль батька в часи козаччини на Україні, зокрема в Запорізькій Січі. Згадаймо повість М. Гоголя “ Тарас Бульба “, де сивий батько, зрозумівши, ким став його син Андрій, власноручно позбавляє його життя.
Здоровий клімат сім’ї забезпечується не кількістю грошей – матеріальним достатком, а духовним капіталом, набутим розумними, культурними, інтелігентними людьми. Ніколи не буде хорошою сім’я, в якій процвітають міщанство, алкоголізм, паразитизм та інше.
Розглянемо як приклад одну сім’ю. Чоловік регулярно п’є, а потім кається. Все це призвело до того, що його дружина і 12-річна дочка відмовилися від нього. Минуло кілька днів, і він вирішив поговорити з дівчинкою. Вона йому сказала, що не хоче його знати. Що не зміг утриматись, бо незручно перед твоєю компанією, не зручно, бо вони такі ж п’яниці, як і він, насміхаються над ним. Вона сказала, щоб батько йшов до них. Їй соромно, що в неї такий батько. Треба бути хижаком, страшенним егоїстом, щоб довести до відчаю свою дитину і таке від неї почути.( Н. Макарова “Высокая должность – отец “ )
Макаренко застерігав: коли мова йде про дитину, її майбутнє, її щастя, не може бути другорядних питань. Якщо батьки хочуть, щоб у них народилася нормальна і здорова дитина, вони не мають права отруювати свій організм алкоголем. І ще: коли ви думаєте народжувати дітей без любові до них, то, будь ласка, попередьте суспільство, що збираєтесь зробити таку підлоту.
Чоловіча рука. Такий термін у педагогіці не зустрічається. Але в повсякденному житті його частенько можна почути. У благородному розумінні – то вияв розумної і доброї сили старшого, сили, яка допомагає підліткам і юнакам мужніти. І там, де ця рука відчувається, діти говорять: я пишаюся своїм батьком. Я знаю, що він не зможе зробити такого, що може принизити його людську гідність. В такій сім’ї сини і дочки сприймають духовні багатства батьків, вони стають їх послідовниками, однодумцями, продовжувачами справи старших. Саме в батьківському домі людина повинна оволодіти необхідними багатствами духовного світу, формується як гармонійно розвинена особа, яка знає про своє призначення на землі, свою роль у загальній справі народу.
Життя продовжується в дітях. Батько, достойний цього великого звання, може і повинен сказати: сину мій, ми з матір’ю відповідаємо за тебе і за те, яким ти ступиш за поріг рідного дому, у великий, нелегкий і разом з тим чудовий світ. Ми прагнули прищепити тобі чесність і доброту, стійкість і працелюбність, вірність і справедливість. Ти вступаєш у доросле життя під світлою зіркою розуму. Звіряй же по ній увесь свій дальший шлях.
Після лекції можна запропонувати присутнім анкету. Її метою буде з’ясувати, наскільки батьки знають про стосунки своїх дітей поза сім’єю. Запитання можуть бути наступними: