Тренінг «Емпатія: крок до розуміння»
Учасники педагогічного тренінгу: батьки учнів 5 – 11 класів
Присутні: батьки
Мета: активізувати батьків до роботи з класним керівником, стимулювати бажання до співпраці, ознайомити із поняттям «емпатії» та визначити її важливість у повсякденному житті, розширити кругозір, підвищувати рівень виховання дітей, покращити вміння розуміти та чути своїх дітей, розвинути вміння комунікації з оточуючими.
Завдання: допомогти батькам навчитися краще розуміти шкільний колектив, класного керівника, своїх дітей та будувати гарні стосунки з оточуючими.
Зміст тренінгу
1. Вступ, представлення, формування мотивації, опис основних етапів роботи. Повідомлення теми, мети, завдань тренінгу.
2. Активізація уваги учасників:
Що нас ріднить в життєвім морі, Дає наснагу на роки, Що є святинею й сумлінням, Беззаперечно - це батьки. Батьки – це мамина рука, Її ласкавий теплий дотик, Це перша крапля молока, Це до життя нестримний поклик.
|
Батьки – це те, що нас єдна З дитинства незабутнім щемом, Пізнання сутності буття, Єднання плід землі із небом. Батьки – це те, що не забуть, Що дане нам в довічну дійсність, Батьки – натягнута струна, Яка настроєна на вічність… Дебелий Леонід Семенович |
Класний керівник: Найважча робота – бути батьками. Та ця роботи приносить найбільшу оплату – любов та щасливе життя наших дітей. І кожен із нас ставив собі питання «Як же не впустити шанс бути близькими із своїми дітками? Як не втратити цей зв'язок протягом всього життя? Як же навчити їх жити достойно та гідно? Як навчити побудувати повноцінне майбутнє?»
3. Вправа «Знайомство»
Перш ніж розпочати нашу роботу, нам потрібно познайомитись.
Вправа «Коротко про себе…». Продовжити речення «Мене звати…В житті я найбільше люблю…»
4. Мозковий штурм «Правила роботи в групі»
Правила групи
(Складаються колективно та зображуються на ватмані)
Психолог: Завданням кожної родини є виростити та виховати достойне майбутнє покоління. Вчителі ж як не від’ємна частина цього процесу мають працювати в тандемі з батьками та учнями. Тому, які ключові компоненти трикутника взаємодії? (Батьки-учні-вчителі) На яких засадах повинні ґрунтуватися ці взаємини? (повага, взаєморозуміння, терпіння і т.п.)
Сьогоднішні батьківські збори присвячені темі «Емпатія: крок до розуміння».
5. Вправа «Від сьогоднішнього тренінгу я очікую…»
На ватмані зображено дерево. В учасників є листя, на якому вони пишуть власні очікування (дізнатися щось нове, розвинути навички спілкування, розважитися, краще зрозуміти один одногоі ін.) і по черзі прикріпляють на дерево, пояснюючи свої очікування.
6. Основна частина. Виконання тренінгових вправ
Класний керівник: Останнім часом слово «емпатія» звучить доволі часто. Хто вже чув про це поняття? Хто що може сказати про емпатію?
Даніель Големан, автор книги «Емоційний інтелект», вважає, що емпатія — це переважно здатність розуміти емоції інших людей. Емпатія — поняття багатогранне. Слово «емпатія» походить від римського «patho», що означає глибоке, сильне, чутливе почуття (відчуття), близьке до страждання. Префікс «ем» означає спрямований (скерований) усередину. В перекладі з грецького — «пристрасть», «страждання», «почуття». За Теодором Ліппсом, «вчуття» — це специфічний вид пізнання суті предмета чи об’єкта. «Вчуття» в іншу людину базується на бажанні знайти в ній свої переживання. Співчуття до інших людей можливе тому, що людина наповнює їхні переживання власним досвідом. Таким чином отримує своє пояснення природа альтруїстичної поведінки людини.
Загалом, емпатія – це вміння зрозуміти або ж відчути на собі почуття та емоції іншої людини і, відповідно, виразити співчуття або ж порадіти за неї. Ми всі живемо в суспільстві, постійно будуємо відносини різного змісту. Є ті люди, яких ми гарно знаємо – це наші близькі, а є просто знайомі або ж ті, яких ми можемо зустріти лише раз за все життя. Методи спілкування та емоції будуть різні при зустрічах з різним типом людей. Хотілось би почути вашу думку: спілкуючись із близькими, необхідно володіти емпатією? (так) А при спілкуванні з людиною, яку можливо більше не зустрінете? (так або ні). Відповіді можуть бути різні. Тому спробуємо розібратися із цими питаннями.
Вправа «Емпатія і комунікативність»
Метод інтерактивного навчання - моделювання та аналіз ситуацій. Форма роботи – колективна дискусія. Класний керівник зачитує ситуацію, колектив батьків обговорює, за бажанням моделює, і аналізує почуту ситуацію (не забуваємо про правила тренінгу при обговоренні).
Класний керівник: Описані ситуації – із реалій життя. Витягнуті з мережі інтернет.
Психологічна ситуація №1.
«Виїжджала із Києва автостопом. Мала зіпсований настрій через невдалу поїздку та жахливу спеку. На довготривалі спроби «зловити» хоч якусь машину, зупинився маршрутний автобус. Водій відчинив двері. Такий собі не бритий, сонний дядечко, років під 60. Як його їздити в такому віці – дома сидів би краще з газетою, а не за рулем! В автобусі була якась бридка тиша, і душно якось. «Чого вікна не відкриваємо? - Запитала я у водія. - Людям же дихати немає чим! У вас он вікно відчинене, то й сидите в комфорті! А нам тут їхати в цій задусі! Геть про людей не думаєте!». «То там же, - відповів мені старий, - люк відчинено. Відкрию вікна, то кричатимете, що дме!». «Я поки що не починала кричати! Ось як стане мені млосно, то й почуєте мій крик!». Бачу, а дядько аж почервонів зі злості. А що? Хіба мені одній погано має бути?»
Обговорення ситуації по ключових питаннях: які емоції викликає дана ситуація? Чи траплялася вона з вами? Який можливий подальший розвиток? Який настрій після цього мав водій та інші пасажири? Яких помилок припустилася жінка? Чи можуть мати наслідки її слова?
Психологічна ситуація №2.
«Мій вчора прийшов зі школи. Прийшов раніше та й не вчасно – якраз до куми малася піти. Питаю, чого так рано. А він говорить, що відпустили раніше. Всі плани та школа наламала – думала, що ще пару годин по насолоджуюся життям, а воно прийшло. Та ще й їсти дай, з ним поговори…Розсердив своїм терендінням, накричала, щоб не діставав. Шостий клас уже, а до мами лізе як дошкільня! Чого його обійматися? Ішов би краще уроки вчити, щоб після школи вже поїхав кудись учитися!»
Обговорення ситуації по ключових питаннях: які емоції викликає дана ситуація? Чи траплялася вона з вами? Які емоції відчував хлопчик в даній ситуації? Яких помилок припустилася жінка? Чи можуть мати наслідки її слова та дії? Який можливий подальший розвиток? Чи може бути успішною в соціальному плані дитина? Чи буде розвиватися емпатія в хлопчика? Що було б, якби мама володіла емпатією і розуміла власну дитину?
Психологічна ситуація №3.
«Сьогодні вранці залишила доцю вдома, бо проплакала всю ніч. Та й контрольну в школі пишуть, а їй точно не до того. Шкода пса, був гарний і добрий друг для доні. Ось уже 11 років як разом вони були, з її народження. Можливо сьогодні поговоримо, виговориться - то й легше їй стане. Боляче дивитися на її муки, хоч і в самої серце не на місці.»
Обговорення ситуації по ключових питаннях: які емоції викликає дана ситуація? Чи траплялася вона з вами? Чи правильно вирішила зробити мама? Чи прийняла до уваги психологічний стан дитини? Які ознаки емпатичності в описаній родині? Чи може бути успішною в соціальному плані дитина? Чи буде розвиватися емпатія в дитини?
Вправа «Уявний стрибок»
Форма роботи – індивідуальна, колективна дискусія.
Класний керівник: у спілкуванні з дітьми дуже часто бувають суперечки та конфлікти. І в більшості через те, що наші дітлахи вважають, що ми їх не розуміємо. Як часто ви стаєте на місце дитини, щоб зрозуміти її проблему?
Згадайте проблемну конфліктну ситуацію між вами і дитиною, в якій нещодавно опинялися. Закрийте на хвилинку очі і уявіть себе на місці свого сина чи дочки. Уявіть її емоції та почуття в даній ситуації. Чи потребувала вона підтримки і розуміння з вашої сторони? Чи проявили ви співчуття, розуміння і підтримку? Чи був такий вчинок результативним? Можливо, хотіли б все зробити по іншому? Відкриваємо очі. Хто хотів би поділитися своєю проблемною ситуацією? (Обговорення).
Які загалом найпоширеніші проблеми у спілкуванні з дітьми? Чим вони викликані? Як їх правильно вирішувати? Давайте складемо пам’ятку з основними правилами батьківства при спілкуванні з нашими дітками.
Вправа «Пограємо?»
Метод інтерактивного навчання – рольова гра. Форма роботи – групова.
Інформаційна хвилинка: рольова гра – складна системна інтерактивна техніка, у процесі застосування якої використовується рольова структура ведення заняття, тобто певний набір ролей, які регламентують діяльність і поведінку його учасників.
Класний керівник: об’єднуємося на три групи «генератори ідей», «критики», «арбітри». «Генератори ідей» відшукують оптимальні варіанти розв'язання проблемного питання, окреслюють різні шляхи їх вирішення, обґрунтовуючи свою відповідь. Функція групи «критиків» полягає в тому, щоб критично і водночас конструктивно аналізувати відповіді «генераторів ідей». З цією метою вони ставлять питання репродуктивного або проблемного характеру, що допомагають уточнити точку зору «генераторів ідей» або розкрити наявні в ній суперечності. На основі аналізу проблемного матеріалу «критики» формулюють власні пропозиції щодо розв'язання питання, або ж коли слушне рішення вже знайдено «генераторами ідей», його чіткіше формулюють і обґрунтовують. «Арбітрам» надається право спільно прийняти найбільш оптимальне рішення. Крім того, «арбітри» мають оцінити ефективність роботи кожної групи.
Маємо таку виховну проблему (добирається відповідно до віку дітей присутніх батьків або ж вибирається із попередньої вправи): підлітковий вік – вік суперечностей між батьками та дітьми. Як вести себе батькам у конфліктних ситуаціях з підлітками?
Вправа «Хочу бачити на обличчі людей…»
Метод інтерактивного навчання – проект. Форма роботи – групова.
Класний керівник: Перед вами журнали та газети. Ваше завдання - за допомогою вирізок створити проект, в якому відображаються ті емоції, які б ви хотіли щодня бачити в оточуючих людей.
Демонстрація та обговорення.
Ключові питання: які емоції на проектних роботах переважають? Чи залежать емоції інших людей від вас? Гарні емоції породжуються самі собою чи потрібно їх якось викликати? Що для цього потрібно робити?
VІ. Заключна частина
Вправа «Рюкзак, м’ясорубка, корзина»
Тренер: Повернімося до наших очікувань. Я пропоную аркушики із записами ваших очікувань покласти в рюкзак, якщо ви взяли на цьому семінарі для себе щось нове, у м’ясорубку – якщо вам потрібно щось обміркувати, і викинути в корзину, якщо вважаєте, що нічого корисного ви не отримали.
Вправа «Рука дружби»
Обведіть на своєму аркуші праву руку, підпишіть своє прізвище і передайте по колу своєму сусідові, де кожен напише свої побажання. Вправа продовжується до тих пір поки «своя» рука не повернеться до свого власника.
7. Підведення підсумків роботи, обговорення вражень
Тренер: Також хотілось би отримати більш вичерпні відповіді стосовно результатів сьогоднішнього тренінгу. Заповніть письмово анкету. Анонімність по бажанню.
Анкета
1. Як змінилося Ваше ставлення до теми, що вивчалася на тренінгу? У чому саме це виражається?_____________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Які вправи найбільше допомогли Вам зрозуміти тему тренінгу?____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Які питання у Вас залишилися невирішеними? Які теми Ви ще хотіли б обговорити?________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Зауваження, коментарі________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________