Батьківські збори
«Як допомогти дитині стати уважним».
Вчитель початкових класів
«Як допомогти дитині стати уважним».
Мета:
1) познайомити батьків з поняттям «увага» і його основними властивостями;
2) вивчити в ході зборів ігрові вправи й ігри, які сприяють розвитку уваги в учнів;
Учасники: класний керівник, батьки учнів, шкільний психолог.
Підготовча робота..
1. Запрошення батьків на збори.
2. Проведення анкетування батьків.
Анкета для батьків
1. Чи часто ваша дитина відволікається під час виконання завдань
( підкресліть одну із запропонованих відповідей)?
- Так;
- важко сказати ( і так, і ні);
- ні
2. Чи можна назвати вашу дитину зосередженою, уважною?
- Так;
- Важко сказати ( і так, і ні);
- Ні.
3. Що ви робите для того, щоб у вашої дитини розвивалася увага?
Форма проведення: групова
Обладнання:
обладнані ігрові місця для батьківських груп
аркуші з описом ігор;
реквізити для ігор: м'яч, аркуші з текстами, олівці;
комп'ютер для показу презентацій;
листочки для проведення рефлексії;
рекомендації-пам'ятки для батьків
Хід зборів:
Вступна частина
1. Установлення вільної й довірчої атмосфери.
Звучить музика. Батьки займають місця, за синім, червоним і зеленим столом, у результаті чого утворяться три групи учасників зборів.
2. Привітання.
Повідомлення теми й завдань батьківських зборів.
- Тема батьківських зборів сьогодні « Як допомогти дитині стати уважним».
3. Очікування. Вправа «Мікрофон» Чого ви очікуєте від цих зборів?
(Батьки по черзі дають відповідь на запитання)
Мети зборів:
1) познайомити Вас, шановні батьки, з поняттям уваги і його основними властивостями;
2) вивчити в ході зборів ігрові вправи й ігри, які сприяють розвитку уваги в учнів
4. Вправа „Сонечко”
Мета: прийняти правила для продуктивної співпраці учасників батьківського колективу
На промінчиках жовтого кольору батьки записують кілька умов для ефективної роботи у колективі.
1.Говорити від себе, висловлюватися коротко й аргументовано.
3. Бути позитивно налаштованими.
4. Поважати думку іншого.
5. Бути щирим.
6. Не перебивати.
5 Вправа «Мозговий штурм» .
Батьківським групам пропонується продовжити наступну фразу: « Уважна дитина- це ...» (Час для виконання завдання- 3 хв).
Представник кожної групи читає вголос колективно запропоновану фразу.
Класний керівник узагальнює думку учасників збори та ознайомлює з результатами анкетування .
Основна частина
-Успіхи дитини в навчанні й інших видах діяльності багато в чому залежить від сформованості в нього здатності бути уважним.
Через недолік уваги дитині важко вчитися в школі. Маленький учень, немов не чує й не бачить того, що він повинен засвоїти й запам'ятати. У старших класах йому стає важще навчатися.
Що ж така увага? Увага - це здатність людини зосередитися на певних об'єктах і явищах. З навколишнього світу на нас одночасно впливає велика кількість джерел інформації. Засвоїти всю інформацію неможливо, та й не потрібно. Але виділити з неї корисну, значиму в цей момент, важливу для прийняття правильних рішень зовсім необхідно. Цю функцію психічної діяльності й виконує увага. Охарактеризуємо основні властивості уваги, до яких ставляться концентрація, обсяг, стійкість, розподіл і перемикання.
Концентрація уваги - уміння зосередитися на потрібному об'єкті, окремих його частинах або ознаках, здатність вникнути в проблему, завдання. Людина з високою концентрацією уваги звичайно відрізняється гарною спостережливістю, організованістю. І навпаки, людина, у якого слабко розвинена ця властивість буває неуважним, незібраним.
Обсяг уваги характеризується кількістю одночасно сприйманих і утримуваних у свідомості об'єктів. Для дітей 7 років число таких об'єктів коливається від трьох до п'яти. При гарному обсязі уваги дитині легше робити операції порівняння, аналізу, узагальнення, класифікації. Якщо в дитини недостатній обсяг уваги, то важко одночасно побачити, усвідомити всі необхідні ознаки речей або явищ, і в такому випадку помилки в рішенні поставленого завдання досить імовірні.
Стійкість уваги - це одночасна увага до двох або декількох об'єктів при одночасному виконанні дій з ними або спостереження за ними. Про особливості розподілу уваги судять по тому, легко або із працею дитині вдається робити кілька справ одночасно: писати лист і розмовляти, вирішувати завдання й відповідати на питання, займатися роботою й спостерігати за навколишнім і т.д. Перемикання уваги - це переміщення уваги з одного об'єкта на інший або з однієї діяльності на іншу у зв'язку з постановкою нового завдання. Про індивідуальні особливості перемикання уваги можна судити по тому, наскільки швидко дитина переходить від одного заняття до іншому, чи легко починає нову справу, втягується в роботу, чи може швидко закінчити яке-небудь заняття або постійно вертається до нього у своїх думках або діях.
Увага - це не раз і назавжди дана якість. Увагу можна й потрібно розвивати! Молодшому школяру це зробити дуже важко. Необхідно допомогти навчитися керувати своєю увагою. І головними помічниками дитині можуть стати мама й тато.
- Я вважаю, що у вас виникли питання, які торкаються теми наших зборів. Відповіді на них вам допоможе знайти психолог школи.
7 «Шапка запитань»
(Батьки задають питання психологові.)
До числа ефективних засобів розвитку уваги й інших пізнавальних процесів особистості молодшого школяра відносяться ігри й ігрові вправи. З деякими з них я пропоную познайомитися на наших батьківських зборах
Практична частина.
1 Практикум.
Учитель групам батьків роздає аркуші з описом ігор або ігрових вправ для розвитку уваги. Протягом 10 хв. члени кожної мікрогрупи знайомляться з їхнім змістом і готують виступ, у якому необхідно коротко розповісти про те, як проводяться ці ігри з дітьми.
Одну з найбільш сподобавших ігор мікрогрупа демонструє. У ній можуть брати участь члени даної групи або всіх учасників батьківських зборів.
Гра « ПОВТОРИ ШВИДКО ».
Ведучий домовляється із гравцями, щоб вони повторювали за ним будь-які слова тільки тоді, коли він вимовляє слово «Будь ласка». Далі йде швидкий діалог-«перестрілка»:
- Ну почали! Будь ласка - «стіл».
Граючі повторюють: « Стіл».
- «Вікно».
- «Вулиця».
- «Квітка»
- Будь ласка - «Кішка» і т. д.
Гра « НЕ ЗІБ'ЮСЯ».
По сигналу гравці починають рахунок до 30. Числа, що містять 3 або діляться на 3, називати не можна. Замість того щоб їх називати, гравець хлопає. Самий уважний гравець той, хто не вимовив заборонене число.
Гра «ДОЛОНЬКИ»
Перший гравець називає довільне число і закреслює його, а другий в цей час намагається знайти це число на своїй долоньці (як знайде - закреслює). Перший, тим часом, швидко ставить хрестики в клітинах на своїй частині аркуша. Перемагає той, хто швидше заповнить хрестиками всі клітини свого поля.
Вправи «БУКВОЇД»»
Дані надруковані тексти.
- Закресліть першу букву кожного слова в тексті (1 хв.).
- Закресліть тільки букву «а» у тексті лінією в одному напрямку (1 хв).
Закресліть дві букви «а», «в» у кожному слові лініями в різних напрямках (2 хв.).
Ігрова вправа «ХТО УВАЖНИЙ?».
- Я пропоную вам, шановні батьки, уважно прослухати казку «Лисеня й жабеня» Г.Юдина й підрахувати в ній кількість слів зі звуком «л».
У лісі у великій калюжі, жило маленьке жабеня, що дуже любив ліпити із глини.
Вилізе з калюжі, набере глини й сидить ліпить. Спочатку він ліпив колобка. Потім став ліпити колобки й лимончики. Потім зліпив слона й уже після цього - лева на лижах і коня у човні. Звірі дивилися, сміялися й ласкаво гладили жабеняти по спині. Тільки одне лисеня (заздрив він, чи що?) приходив, усе ламав, так ще й дражнився.
-Зеленеє всіх зеленок - банькувате жабеня! І це тривало до тих тір, поки лисеня не виросло.
Прийшов він один раз до калюжі, сів поруч із жабеням, довго дивився, як він ліпить, і смутно сказав:
- Я теж раніше ліпив, так тільки в мене нічого не виходило.
- Нічого! - сказало жабеня. - Ти не засмучуйся! Зате ти риєш самі хитрі нори.
Відповіді груп.
Заключна частина
Рефлексія
-Пропоную представникам кожної робочої групи продовжити фразу:
« Сьогодні на батьківських зборах ми зрозуміли, що увага...»
-Батькам пропонується оцінити інформацію, отриману на зборах одним із трьох квадратиків червоного, синього, зеленого кольору.
Червоний колір - «вважаю інформацію, отриману на зборах корисної»;
синій колір - «вважаю інформацію, отриману на зборах недостатньо корисної»;
зелений колір - « мені на зборах було не цікаво».
« Пам'ятка батькам»
- допоможіть вашим дітям стати уважними;
- грайте разом з дітьми в різні ігри, що розвивають всі властивості уваги;
- навчите грати в шахи й шашки, адже ці ігри називають «школою уваги»;
- не забувайте про спортивні й рухливі ігри, завдяки яким можна розвивати не тільки силу й спритність, але й увага, уяву, швидкість мислення;
- учите дітей бути спостережливими - що вміють зауважувати зміни, що відбуваються в навколишньому світі, бачити незвичайне у звичайному, незнайоме в знайомому.
Вправа «Прощання»
Класний керівник.
Шановні батьки, я дякую вам за активну участь у роботі зборів і бажаю вам успіхів у вихованні дітей! Бажаю вам бути щасливими разом з вашими дітьми. Не забувайте, що вони мають на це право.
Доббль (Dobble) - це цікава, весела гра, яка розвиває зорове сприйняття,увагу і реакцію.
Кожна карта уникальна, але на кажній парі карт зображена одна (і тільки одна) загальна для них картинка. Саме на пошук цього співвідношення і побудована гра .