Тема: Етикет спілкування.
Мета:
- виховна: виховувати почуття поваги до себе та інших, чуйність.
-навчальна: ознайомити з поняттям «чемність», «ввічливість», «етикет», поглибити знання про правила поведінки в різних ситуаціях, вчити висловлювати власну думку, навчити працювати в парах, робити висновки.
-розвивальна: розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, зв’язне мовлення.
Обладнання: вірш «Чемний кіт», оповідання В.О.Сухомлинського «Скажи людині «Доброго дня!», «розсипані» прислів’я, сигнальні картки, таблиця «Правила етикету які я….», плакат «Дерево ввічливих слів».
Хід бесіди:
Вірш «Чемний кіт».
Якось містом кіт гуляв, з усіма вітався:
- Няв! І у відповідь взаємно з ним усі вітались чемно.
Ось поважний слон іде.
Поклонився: - Добрий день!
Зебра, модниця смугаста, усміхнулась мило:
- Здрастуй! Бегемот йому услід крикнув радісно:
- Привіт! А з малим телям корова запитала:
- Як здоров’я? Пролітали мимо ґави.
Поцікавились: - Як справи?
Переходив лев дорогу, поздоровкався до нього.
Сірий ослик висловухий зняв поштиво капелюха.
Я про чемного кота розповів тобі до речі.
- Ну й дитина золота! Бач, які манери ґречні!
-То що, ви здогадалися, яка тема нашого заняття?(гарні манери, правила поведінки).
Так, сьогодні ми поговоримо про етикет – встановлені норми та правила поведінки людей в суспільстві.
Оповідання В. О. Сухомлинського «Скажи людині «Доброго дня!»
Лісовою стежинкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел та струмочок дзюркотить у лісовій гущавині.
Аж тут син побачив, що назустріч їм іде бабуся.
— Тату, куди бабуся йде? — питає син.
— Зустрічати або проводжати, — каже батько й усміхається. — Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: “Доброго дня, бабусю!”
— Навіщо ж казати ці слова? — дивується син. — Ми ж її не знаємо.
— А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо.
Ось і бабуся.
— Доброго дня, бабусю! — каже син.
— Доброго дня, — каже батько.
— Доброго вам здоров’я, — відповідає бабуся і усміхається.
І хлопчик побачив: усе довкола змінилось. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. У кущах заспівали пташки — раніше їх і не чути було.
На душі в хлопчика стало легко.
— Чому це воно так? — питається син.
— Бо ми побажали людині доброго дня.
Система запитань:
Зараз ми з вами пограємо в гру «Що треба сказати?», я задаю вам загадки, а ви відповідаєте.
Поспіши з подякою,
Не забудь йому сказати
Гарне слово….(дякую)
Чути схлипування, плач,
Що сказати треба Колі?
Люба Танечко….(пробач)
Дуже-дуже важко
Тут сказати треба другу:
Допоможи….(будь ласка)
В друга досить вже гулять.
І забув хороше слово
На прощання всім сказать.
Що треба сказати?(до побачення)
Через Сашу раптом впав.
Саша мовчки відвернувся
І нічого не сказав.
Що треба сказати?
Попрацюйте в парах. На кожній парті є прислів’я, але слова, з якого воно складається «розсипались». Допоможіть їм знайти своє місце і дізнайтесь, що це за прислв’я.
Будьте, як дома, а поводьтесь, як в гостях.
Непроханий гість гірше татарина.
Любиш в гостях бувати, люби ж гостей і приймати.
Як ви розумієте зміст цих прислів’їв?
Чи стосуються вони нашої теми?
Чому?
Гра «Можна – не можна»
Перед вами картки зеленого та червоного кольорів.
Коли ви почуєте твердження, що, на вашу думку, відповідає нормам етикету, то підніміть зелену картку, а якщо не відповідає – червону.
Чому ?
Чому?
Чому?
Чому?
Чому?
Чому?
Чому?
Вправа «Дерево чарівних слів».
На дошці, ви можете побачити дерево «чарівних слів».(На дошці закріплено плакат з стовбуром та гіллям дерева) .
Діти, яка зараз пора року?
Що відбувається з деревами восени?
От і з нашого дерева опали зовсім усі листочки. Давайте допоможемо йому знову стати гарним та пишним.
У кожного з вас є «листочок». Напишіть на ньому ввічливе слово, яким будете користуватися, та прикріпіть його на наше дерево.
Подивіться, яке воно стало гарне, пишне. Це доводить, що у вашому класі навчаються справді ввічливі діти.
Будьте, як дома, а поводьтесь, як в гостях.
Непроханий гість гірше татарина.
Любиш в гостях бувати, люби ж гостей і приймати.