ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ
ТЕМУ:
АГРЕСІЯ
Мета: профілактика агресивності у підлітків, навчання звільнення від негативних емоцій.
Завдання:
Форма проведення: бесіда
Обладнання і наочність: кольоровий папір, ручки, кульки, фломастери.
Хід виховного заходу:
І. Вступна частина:
Вирази емоцій в нашому суспільстві не схвалюються. Це починається з дитинства, коли батьки не дозволяють дітям голосно говорити, не сперечатись, не кричати. Коли ж агресивні комунікації постійно пригнічуються і блокуються людина з часом набирає тенденцій до входження до стану зміненої реальності. Люди в такому стані стають не чесними по відношенню один до одного, вони приховують агресивні почуття, для свідомого виразу яких встановлюється заборона.
Врправа 1. «Асоціації»
Мета: визначення рівня обізнаності учнів з даної теми.
Хід вправи: потрібно назвати асоціації до слова «агресія». Всі асоціації записуються, після чого вчитель їх зачитує і подає інформаційне повідомлення.
Ознака сили? Сильна людина стримана чи ні?
Інформаційне повідомлення
Агресивність - риса характеру, що виражається у ворожому ставленні людини до інших людей, до тварин, до навколишнього світу. Агресивними називаються такі дії і відношення людини, яке, будучи ворожим в той час не викликається будь-якими об’єктивними причинами, не може бути виправдане обставинами, що склалися
Агресія – це будь-яка поведінка, що містить погрозу чи завдає шкоди іншим.
Наше життя сповнене агресією в якійсь мірі. Ми живему у сіспільстві, тому кожен з нас може стикнутися з проявов агресивної поведінки. Наведіть приклади агресії.
-У шкільному дворі старшокласник перестріває молодшого школяра і вимагає в нього гроші. (Чи було/бачили таке)
-Портфель нової учениці діти перекидають у класі з парти на парту, не даючи їй можливості мати своє робоче місце та заприятелювати з кимось із дітей.
-Батько сварить і б’є сина за неуспішність у школі.
-Кіногерой кремсає тіло жертви, яка стікає кров’ю.
Також вчитель може запитати:
ІІ. Основна частина:
Прояви агресії (агресивності) різноманітні. Агресія (агресивність) буває:
Фізична агресія - використання фізичної сили проти іншої особи або об'єкта; вербальна - вираження негативних почуттів як через форму (сварка, крик, вереск), так і через зміст вербальних реакцій (загроза, прокляття, лайка);
Пряма агресія безпосередньо спрямована на людину, непряма - дії, які обхідним шляхом направлені на інше обличчя (злісні плітки, жарти тощо), та дії, що характеризуються ненаправленностью і невпорядкованістю (вибухи люті, що проявляються в крикові, тупання ногами, биття кулаками по столу тощо);
Зовнішня агресія спрямована на оточуючих, внутрішня - на себе: самоприниженні, нанесення собі тілесних ушкоджень аж до самогубства;
Захисна - агресія у відповідь на чиїсь агресивні (або здаються агресивними) дії. Провокуюча агресія - перше прояв агресії, "перша атака".
Межі агресії (агресивності) буває важко визначити. Для кого-то агресивністю видається те, що інші назвуть просто енергійністю. Якщо агресія має підстави, виглядає привабливо і викликає симпатії, вона може отримати назву здорової агресивності.
Джерелом "ворожої" агресії є гнів, і її кінцева мета - завдати шкоди. Якщо ж заподіяння шкоди не самоціль, а лише засіб досягнення якоїсь іншої мети, то це "інструментальна" агресія.
Що може стати причиною підліткової агресії і як з нею боротися?
Існує кілька типів причин виникнення агресії в підлітків:
Сімейні причини агресії
Далеко не в кожній родині культивується правильний підхід до виховання дітей. Це, безсумнівно, мінус батьків, але й вони залежні від багатьох факторів і часто не в змозі стримувати й контролювати себе. У будь-якому випадку треба знати, яка поведінка батьків може привести до виникнення агресії в дітей у підлітковому віці:
Особистісні причини
Ці причини можуть виникати як самі по собі, так і як наслідок сімейних обставин та впливу оточення:
Ситуативні причини
Найчастіше пов’язані з конкретними ситуаціями, що можуть бути в житті підлітка в конкретний період часу:
Інколи люди приховують свої емоції, придушують їх. Це також може стати причиною агресії. Тож давайте виконаємо одну вправу.
Вправа 2. «Символічне зображення емоцій»
Вправу потрібно виконувати в групі. Потрібно наперед приготувати картки з написаними на них назвами різних почуттів. Це можуть бути: образа, сум, радість, здивування, захоплення, злість, переляк, сором, гнів, співчуття.
Спочатку дітям необхідно роздати карточки з написами. Діти знайомляться з написами, але не показують їх іншим. Згодом тренер просить дітей пригадати ситуації, в яких вони переживали такі почуття. Після цього діти мають у вигляді пам’ятника чи невеличкої пантоміми показати отримане почуття (деяким дітям простіше виразити почуття малюнком). Завданням інших дітей є відгадати, «пам’ятник» якому почуттю вони бачать. Під час гри потрібно слідкувати, щоб змогли висловитися всі діти.
Після завершення цієї частини діти мають сісти в коло. Вчитель просить учасників пояснити: як вони розуміють слова, написані на карточках; що означають ці почуття; в яких ситуаціях вони можуть виникати; чи можуть вони розповісти випадок зі свого життя, коли в них виникали подібні почуття. Якщо між дітьми виникне дискусія, не варто її зупиняти.
Щоб побороти агресію ми маємо спочатку навчитися бути в стані спокою, для цього виконаєм наступну вправу
Вправа 3. «Кулька спокою»
Мета: навчання бути в стані спокою.
Хід вправи: ділимо дітей на 2 команди. Кожен по черзі сідає на кульки і має просидіти на ній хвилину так, щоб кулька не тріснула.
Як бачите, це доволі складно але можливо.
Отож, ми дізналися, що таке агресія та визначили її форми, хочу запропонувати вам разом скласти рекомендації для звільнення від агресії.
Іноді кращий спосіб перестати відчувати гнів – фізично віддалитися від джерела подразнення. Коли відчуваєте, що хтось своєю поведінкою або розмовами викликає у вас мало не бажання вдарити їх, просто відійдіть від нього. Краще на свіже повітря. Це дасть можливість заспокоїтися
2. Зміни кут зору
Часто ми відчуваємо роздратування в процесі спілкування з іншими людьми. Коли опонент не приймає нашу точку зору, стоїть на своєму і всі аргументи скінчилися – ми відчуваємо гнів. Насправді, ми просто відчуваємо слабкість і це нас дратує. Подивіться на проблему очима іншої людини. Забутьте про свої аргументи. Це допоможе вам зрозуміти, чому бесіда будується на конфронтації. І, можливо, замість вибуху агресії, ви прийдете до взаємної згоди.
Часом ми не можемо просто так впоратися з гнівом. Але ми можемо скористатися паузою. Для цього необхідно зробити кілька повільних глибоких вдихів. Видих повинен бути вдвічі довшим за вдих. Зробіть так кілька разів і ви відчуєте, як гнів відступає.
Всі ми любимо залишати на потім неприємні розмови. І тоді негативні емоції накопичуються, щоб потім вибухнути. Не робіть цього. Говоріть тоді, коли необхідно.
Доведено, що фізичні вправи здатні пом’якшити гнівний настрій. Все завдяки тому, що під час фізичних тренувань у крові зменшується рівень гормонів стресу та стимулюється виробіток гормонів радощів.
Перетворіть свій гнів у позитивну енергію! Зрештою, ця емоція дана нам природою не просто так. Лють додає фізичної сили. Коли відчуваєте, що рівень агресії досяг критичного рівня – пропрасуйте білизну, розберіть полиці зі старими речами, займіться творчістю.
Потрібно розвинути в собі таку якість, як врівноваженість. Які слова можуть вивести вас із себе? Продумайте спокійні і виважені відповіді на ці слова-подразники. Кожна людина, що відчуває агресію, повинна підібрати для себе спосіб, завдяки якому зможе розлучитися з негативними емоціями.
А тепер давайте подумаємо як не можна діяти під час спалаху гніву, агресії ти конфлікту
ІІІ. Заключна частина:
Просимо учасників проаналізувати свої очікування і по черзі висловитися, справдилися вони (повною мірою, частково), не справдилися чи виявилися недоречними. Чого вони навчилися за цей урок і чи будуть використовувати ці знання в житті?
В будь-якому випадку, агресія є одним із захисних механізмів людини, за допомогою якого людина намагається якось скинути негативні емоції і пристосуватися до навколишніх умов. Але, цей шлях не є найоптимальнішим, і тому, мабуть, слід знаходити інші шляхи виходу з складних життєвих ситуацій.
Отже, тримайте себе в руках та будьте щасливі!