Бесіда з учнями про шкідливий вплив алкоголю і тютюнопаління на організм людини. В конспекті бесіди містяться елементи гри, які допоможуть краще і цікавіше провести час із учнями.
Тема: Алкоголізм та тютюнопаління: соціальна профілактика
Мета: ознайомити учнів зі станом здоров'я на сучасному рівні в школі; привернути увагу учнів до шкідливих звичок та їх впливу на стан здоров'я людини; залучити учнів до здорового способу життя.
Обладнання: ноутбук, проектор, повітряні кульки, екран, гра ««Vega Extreme» , свічки.
Епіграф
Здоровою може вважатися людина, яка має гармонійний фізичний і розумовий розвиток і добре адаптована до оточуючого її фізичного та соціального середовища.
/. Сигерист
Форма проведення: бесіда
Перебіг бесіди
Організаційний момент: звучить музика
Мотивація виховної діяльності:
Учні грають гру «Хто Я?»
Вчитель. Як Ви вже зрозуміли, зігравши гру «Хто я?» наша сьогоднішня бесіде присвячена алкоголізму і тютюнопалінню, які переслідують людство вже не один десяток років.
Ведучий 1. Найдорожчим скарбом, яким нагородила людину природа від народження, є здоров’я. Здавна відомою є істина, що значно легше втратити здоров’я, ніж його відновити. Тому завданням батьків, учителів, громадськості, всіх, хто постійно знаходиться поряд з дітьми, є втілення ідеї здорового способу життя.
Ведучий 2. Проблема здоров'я завжди турбувала людство. З прадавніх часів люди жили в тісному спілкуванні з природою. Кожної пори року в них був свій ритм життя, який відповідав природним ритмам. Вставали зі сходом сонця, а засинали з вечірніми сутінками. Навесні та влітку люди працювали більше, а в осінню та зимову пору — менше, більше відпочивали. Такий уклад життя тривав протягом багатьох століть. Однак за останнє століття ритм життя людини неймовірно змінився і продовжує змінюватись.
Ведучий 1. Крім того, люди добровільно наражають себе на небезпеку через тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків. Можливо, вони не замислюються над тим, якої шкоди завдають своєму організму, здоров'ю! Тому про ці небезпеки піде наша розмова.
Основна частина
Ведучий 2. Здоров'я людини — найвища особиста і суспільна цінність. Поки людина почувається здоровою, не витрачає сил і часу для підтримки здоров'я. Українська мудрість дає деякі рецепти, як бути здоровим.
Учень. Вартість здоров'я знає лише той, хто його втратив.
Здоров'я — усьому голова.
Здоров'я — найдорожчий скарб.
Здоров'я дорожче багатства.
Здоров'я маємо — не дбаємо, а втративши — плачемо.
Найбільше щастя в житті — здоров'я.
Вчитель. А зараз ми з вами зіграємо невеличку гру «Як розпорядитися своїм життям?», де кожен з вас зробить вибір розплатившись своїм здоров'ям.
Правила гри „Як розпорядитися своїм життям?”
На початку гри прошу кожного написати своє ім’я на 10 папірцях, які вам було роздано. Кожен папірець репрезентує якусь частку учня: його енергію, інтереси, час, ресурси, ідентичність тощо. Протягом кількох хвилин ці 10 папірців будуть уособлювати конкретну людину, отже КОЖЕН МАЄ ЗБЕРЕГТИ СВОЇ ПАПІРЦІ!
Через хвилину перед кожним постане вибір „витратити” чи „заощадити” свої папірці. На продаж будуть виставлені різноманітні „товари” по парі. Правила гри не дозволяють купити обидва товари, тільки щось одне або нічого. Зрозуміло, що, коли закінчаться папірці, вже нічого не можна буде купити.
Примітка: Усі покупки можна робити лише тоді, коли „товари” пропонуються на продаж. Не можна повернутися до попередньої пари, якщо на продаж вже виставлено наступну пару.
Потім тренер дає час для того, щоб кожен учасник написав своє ім’я на 10 папірцях, а після пропонує першу пару на продаж. Після цього він збирає у тих, хто бажає зробити покупку. Видає кожному покупцю картку, що засвідчує його покупку.
Тренер зачитує першу пару „товарів”:
Варіант А
Чудова квартира або будинок (1 папірець)
Варіант Б
Новий автомобіль на вибір ( 1 папірець)
Наступна пара „ товарів” на продаж:
Варіант А
Повністю оплачена поїздка на канікули терміном 1 місяць у будь-яку країну світу разом з другом (2 папірці).
Варіант Б
Повна гарантія того, що людина, з якою тобі хотілося б одружитися прямо сьогодні, обов’язково одружиться з тобою у недалекому майбутньому (2 папірці).
Наступна пара:
Варіант А:
Стати найпопулярнішою людиною серед своїх товаришів терміном на 2 роки
(1 папірець).
Варіант Б:
Мати одного справжнього друга (2 папірці).
Наступна пара:
Варіант А:
Закінчити престижний університет (2 папірці)
Варіант Б:
Заснувати прибуткову компанію (2 папірці).
Наступна пара:
Варіант А:
Мати здорову сім’ю (3 папірці).
Варіант Б:
Здобути всесвітню славу (3 папірці).
Після того, як усі учасники зробили свій вибір з цієї пари, оголосіть, що тим, хто вибрали щасливу сім’ю, повертають два папірці як винагорода.
Наступна пара:
Варіант А:
Можливість змінити якусь одну рису зовнішності (1 папірець).
Варіант Б:
Відчуття задоволення протягом усього життя (2 папірці).
Наступна пара:
Варіант А:
П’ять років безмежної фізичної насолоди (2 папірці).
Варіант Б:
Любов та повага тих людей, що для тебе є найдорожчими (2 папірці).
Ті, хто вибрали п’ять років насолоди, повинні додатково сплатити один папірець (якщо він залишився), оскільки за певні речі ми маємо платити більше, ніж здається спочатку.
Наступна пара:
Варіант А:
Чиста совість (2 папірці).
Варіант Б:
Здатність досягти успіху у тій сфері, де найбільше цього прагнеш (2 папірці).
Наступна пара:
Варіант А:
Створити диво для того, кого любиш (2 папірці).
Варіант Б:
Можливість прожити заново (або повторити) одну подію з власного минулого життя (2 папірці)
Наступна пара:
Варіант А:
Сім додаткових років життя (3 папірці).
Варіант Б:
Безболісне життя (3 папірці).
Більше не дозволяється робити покупки, ті, папірці, що не були використані, вважаються знеціненими.
Запитання для обговорення:
- Яка покупка подобається вам понад усе? Чому?
- Чи шкодуєте, що зробили якусь покупку? Чому?
- Чи хотілося б вам змінити правила гри? Чому?
- Чому ви навчилися, виконуючи цю вправу?
Учень. Наші духовні цінності впливають на те, як ми витрачаємо власний час та ресурси. В обговоренні необхідно звернути увагу учасників на такий висновок: правила гри можна змінити, але життя - це не гра.
Учень. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте у минулому рішення.
Учень. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю.
Учень. Не можна передбачити, які можливості залишаться відкритими для тебе через тиждень або рік.
Учень. Тобі завжди бракуватиме часу, варіантів вибору грошей, можливостей тощо. Ти повинен будеш платити за кожен свій вибір у житті – і часто ця плата буде перевищувати твої сподівання.
Ведучий 1. Ви перебуваєте в дуже відповідальному і надзвичайно важливому періоді вашого життя – юності. Перед вами постає безліч запитань, що хвилюють вашу думку, примушують сумніватися, навіть страждати. Адже серед вас немає жодного, хто був би повністю задоволений собою. Раз у раз перед вами постає потреба удосконалити себе. Кожен повинен знати себе, свої цінності та цілі життя. якщо і не розуміти зовнішнього впливу на особистість, то прийняті вами рішення можуть бути не зовсім правильними.
Ведучий 2. Рішення: «Курити чи ні?, Пити чи ні?» краще приймати після того, коли з'явиться розуміння того, хто ми є і ким би хотіли стати в майбутньому, що потрібно зробити для того, щоб чогось досягти у житті? Сьогодні ми постараємося відкрити вам очі на речі, про які ви ще мало знаєте: що таке куріння, алкоголізм і який їх вплив на організм людини та їх подальше життя та долю?
Учень. Кожна дитина і підліток мають право на захист від усі форм реклами тютюну, а також на всілякі види підтримки, включаючи просвітні та інші, які дозволяють їм вистояти перед спокусою пристраститися до споживання тютюну в будь – якій формі.
Учень. Тютюн – причина 95% випадків захворювань на рак легенів. Ті, хто багато курять хворіють на рак легенів у 15 – 30 разів частіше, ніж некурці. Курці в 13 разів частіше хворіють на стенокардію, в 10 разів частіше на виразку шлунку, а також на бронхіт. У дитини, яка дихає тютюновим димом порушується обмін речовин, і насамперед, засвоєння цукру, необхідного для живлення тканин організму. Це проявляється у роздратованості, відставанні у фізичному розвитку.
Вчитель. Як же кинути цю згубну звичку?
Учень. Поставте перед собою чітку установку: «Хочу позбутися цього диявольського зілля», «Хочу бути здоровим». Уникайте компанії курців, азартних ігор, стресових ситуацій. Дихайте глибше, затримуйте дихання до 15 – 40 секунд, спокійно вдихайте носом і повільно видихайте. Це допоможе уникнути стресу. Покинути палити – дуже важлива справа, а найкраще - не починати.
Вчитель. Зараз ми перевіримо, як працюють наші легені. Отож вам роздано надувні кульки. Хто за один вдих надує більшу кульку в того і легені працюють краще.
Вчитель. Другим важливим ворогом людини є алкогольна залежність.
Алкоголь – це специфічна паралітична отрута. Як же він діє на організм людини?
Учень. Алкоголь уражає насамперед мозок. Блокується кора головного мозку, центри уваги і самоконтролю. Людина втрачає контроль над своїми діями та вчинками. Якщо концентрація алкоголю в крові збільшується, то зникає почуття страху, людина переоцінює свої можливості, що штовхає її на ризиковані вчинки, потім притуплюється діяльність моторних центрів мозку та втрачається контроль над своїми рухами.
Учень. В алкогольну залежність людина потрапляє поступово. Спочатку – кухоль пива, потім склянка вина, далі – склянка горілки, а тоді і пляшки замало. Людина перетворюється на потенційного алкоголіка. А це велика проблема як для самого алкоголіка, так і для його родини та суспільства.
Пияцтво – це захворювання добровільне, яке спричиняє низку інших захворювань: порушення роботи внутрішніх органів. У алкоголіків розвивається алкогольний психоз: хворий не може заснути, виникають зорові галюцинації, а інколи, навіть і слухові – алкоголік чує голоси невідомих людей, або сусідів, які нібито переслідують його.
Учень. Перебуваючи у стані відчаю хворі можуть бути дуже небезпечними для оточуючих. Таких хворих слід госпіталізовувати. Майже всі алкоголіки страждають на захворювання внутрішніх органів, оскільки весь організм отруєний алкоголем. Виникають такі хвороби як ішемічна хвороба серця, інфаркт міокарду, виразкова хвороба шлунку, кишечнику, запалення нирок, гепатит,цироз печінки, туберкульоз легенів, венеричні захворювання та невралгії. Практично уражені всі системи та органи людини.
Вчитель. А тепер з'ясуємо , як діє алкоголь на організм підлітка.
Учень. Мозок дітей та підлітків багатший на воду, ніж мозок дорослого. Просвіток судин, якими живиться мозок набагато ширший ніж у дорослого, тому алкоголь швидше всмоктується в мозок дитини. Затримується ріст мозку та розвиток нервових клітин, порушується їх функція, як наслідок цьому – порушується і розвиток здібностей підлітка. Він починає погано розуміти, що відразу ж відбивається на результатах навчання. Також страждають і внутрішні органи підлітків, які вживають алкоголь, кишечник та стравохід в цьому віці покритий тонким епітелієм, алкоголь нібито обпікає його, відбувається злущування клітин та з'являються виразки.
Учень. Дуже сильну токсичну дію алкоголь спричиняє печінці. Він уражає печінкові клітини, викликає зміни і через деякий час клітини відмирають і як наслідок цього гине сам орган.
Серце підлітка чутливо реагує на присутність алкоголю в організмі і змінюється частота биття, інколи порушується його ритм, це призводить до звуження судин серця та порушується його функціональна робота.
Ведучий 1. Досліджуючи вплив алкоголю на організм людини, вчені провели експеримент. До нього залучили групу із шести чоловіків, їм роздали гвинтівки, однакову кількість набоїв і запропонували здійснити стрільбу по мішенях з відстані 250 метрів. Результати першої частини експерименту були такі: 86 відсотків куль влучили у мішені, а 14 відсотків — у щити, на яких були розташовані мішені. Отже, жодна з куль не потрапила за межі цілі.
Потім кожному учаснику експерименту дали випити 100 грамів пива. Після цього чоловікам знову роздали таку саму кількість набоїв і запропонували вдруге здійснити стрільбу по мішеням.
Вчитель. Якою була влучність: меншою, більшою чи такою самою?
Учні відповідають на запитання.
Ведучий 2. Насправді результати експерименту виявилися наступними: у мішені влучило 20% куль, у щити — 34%, а 46% куль взагалі не влучили у ціль.
Отже, експеримент показав, що влучність стрільби навіть після вживання малої кількості алкоголю зменшилася майже наполовину.
Як ви гадаєте, чому алкоголь змінив координацію рухів стрілків?
Вчені довели, що навіть невелика кількість алкоголю погіршує зір (звужує поле зору, знижує відчуття кольору), слух, координацію рухів. Такі процеси відбуваються через те, що під впливом алкоголю уповільнюються фотохімічні процеси в сітчатці очей. Крім того, знижується швидкість реакції людини..
Ведучий 1. Алкоголь згублено впливає на будь-який організм, навіть на фізично загартований організм спортсмена. Спортсмен, який вживає алкоголь, може загинути під час тренувань через розрив судин, що втрачають еластичність. Алкоголь небезпечно впливає на людину не лише одразу після його вживання, він дуже довго виходить з організму. В мозкові його рештки знаходять навіть через 16 днів.
Ведучий 2. Алкоголізм розвивається також при постійному вживанні алкогольних напоїв, і не обов’язково в надмірній його кількості. При цьому людина постійно відчуває потяг до вживання нових порцій алкоголю, а відсутність нових надходжень обертається серйозним
Вчитель: Як ми бачимо наші діти ведуть здоровий спосіб життя і вони зараз нам це продемонструют – гра «Vega Extreme» (Учні поділені на 2 команди по 4 учасники в кожній з команд)
Підсумок бесіди
Вчитель. Життя - це безцінний дар, який людина отримує при народженні. Проте як вона розпорядиться цим даром, залежить від неї самої, життя можна витратити на різні задоволення, на те, щоб отримати якомога більше приємних вражень і насолод. Але таке життя – але таке життя – порожнє життя. У кращому разі від нього можуть залишитися приємні спогади, які, проте, є малою втіхою у хворобах і стражданнях, якими доводиться розплачуватися за багато «радощів» життя.
У кожного з нас життя лише одне, й кожен крок на цьому шляху – неповторний. Іноді люди гадають, ніби справжнє життя попереду. Це не так, будь – який відрізок життя – це також життя, яке не повторюється.
Мало хто в юності замислюється над тим, як формуються наші звички і коли оті звички стають згубною потребою. Але варто глибоко замислюватися над наслідками.
Алкоголізм, тютюнопаління – це проблеми світового масштабу, тому не зоставайтеся байдужими, вдумайтесь у те, що прослухали сьогодні. Можливо ці факти вплинуть на вашу поведінку в майбутньому. Ми сподіваємося, що ця проблема не зачепить вас та ваших рідних, але будьте обачні.
На цьому наша зустріч закінчується, дякуємо за увагу.
1