Бібліотечний урок. Поради стануть у пригоді всім, хто навчається. Адже у процесі навчання треба багато самостійно працювати з книгою "Довідкове бюро" допоможе навчитися самостійно:ПРАЦЮВАТИ З КНИГОЮ, ПІДГОТУВАТИ ДОПОВІДЬ, НАПИСАТИ: РЕФЕРАТ, НАУКОВУ РОБОТУ; СКЛАДАТИ КОНСПЕКТ.
Довідкове бюро читача Бібліотечний урок-презентація |
Мета: Наші нові поради стануть у пригоді всім, хто навчається. Адже у процесі навчання треба багато самостійно працювати з книгою "Довідкове бюро" допоможе навчитися самостійно: ПРАЦЮВАТИ З КНИГОЮ, ПІДГОТУВАТИ ДОПОВІДЬ, НАПИСАТИ: РЕФЕРАТ, НАУКОВУ РОБОТУ; СКЛАДАТИ КОНСПЕКТ.
Хід уроку:
Як писати реферат 1. Визначити тему. 2. Підібрати літературу: а) документи, першоджерела; б) монографії, довідники, збірники; в) газетні та журнальні матеріали. 3. Ґрунтовно вивчити літературу. Читаючи книги, необхідно робити виписки цитат, основних думок. 4. Скласти список розділів, який може і бути планом реферату. 5. Продумати план реферату, можливе його розширення. 6. Систематизувати опрацьований матеріал. 7. Остаточно продумати та уточнити план реферату. 8. У кінці реферату слід подавати список використаної літератури. 9. Бібліографічний опис джерела списку літератури подається за такими правилами: · для книг слід вказати: прізвища та ініціали авторів, назви книг, підзаголовкові дані, місця і назви видавництв, роки видань, кількість сторінок; · для журнальних статей зазначають: прізвища та ініціали авторів, повні назви статей, скорочені назви журналів, роки, номери, томи, випуски, сторінки; · для статей із книг та неперіодичних збірників повинні бути зазначені прізвищі та ініціали авторів, назви статей, видань, у яких вміщені статті, місця видань, видавництва, роки видань, сторінки.
Як працювати з підручником 1. Почитай увесь навчальний матеріал з метою загального ознайомлення зі змістом. 2. З'ясуй значення незрозумілих слів, термінів, понять і висловів за допомогою словника, по записах у робочому зошиті. 3. Розділи навчальний матеріал на частини для кращого засвоєння. 4. Визнач головну думку автора, зроби записи у формі плану, тез. 5. Прочитай текст ще раз і постарайся переказати його зміст по пам'яті.
Як скласти план тексту підручника 1. Прочитай заголовок параграфа і подумай: який зміст закладено в заголовок? 2. Прочитай уважно даний параграф і виділи в ньому нові терміни (з'ясуй їх). 3. Розглянь і постарайся зрозуміти малюнки і їх частини, що відносяться до тексту. 4. Прочитай текст окремо по абзацам і визнач, про що йдеться в кожному абзаці. 5. Склади план прочитаного тексту (пунктам плану можуть бути заголовки абзаців). 6. Перекажи за складеним планом увесь текст постарайся зрозуміти і запам'ятати його зміст, 7. Дай відповіді на всі запитання в кінці параграфа або на запитання, поставлені вчителем.
Як користуватися навчальною, додатковою і довідковою літературою 1. Використовуючи навчальну, довідкову і додаткову літературу, уточніть, що саме вас цікавить. 2. Подумайте, де найбільша можливість одержати відповідь на запитання, що вас цікавить: в підручнику, довіднику чи додатковій літературі. 3. Насамперед використайте підручник, потім — довідник, а тоді — додаткову літературу. 4. Відкриваючи книжку, спочатку прочитайте зміст і покажчик термінів, назв. 5. Залежно від мети використайте такі виді читання: читання-перегляд, коли книжку переглядають швидко, зупиняючись на окремих сторінках (мета такого перегляду — перше ознайомленні з книгою, одержання певного уявлення про зміст); вибіркове читання, або неповне, коли читають не весь текст, а тільки потрібні місця; читання з різних видів запису прочитаного. 6. Відшукавши у книзі потрібний розділ, параграф чи сторінку, не обмежуйтесь побіжним поглядом, а випишіть потрібну для себе інформацію, виділіть основне, складіть план прочитаного.
Як працювати з текстом параграфа 1. Уважно прочитай текст параграфа, запитання і завдання до нього. 2. Знайди у тексті відповіді на поставлені питання. Виконай усі завдання. 3. Запам'ятай усі терміни та поняття. 4. Склади план своєї розповіді. 5. Перекажи зміст тексту відповідно до складеного плану, використовуючи у своїй розповіді нові терміни, поняття.
Як працювати з цитатою 1. Цитатою користуються для уточнення і підтвердження власних думок. 2. Не можна зловживати цитатами. 3. Цитата мас виписуватися так, щоб у ній була закінчена думка автора. 4. Виписувати цитату слід без замін слів, з отриманням усіх розділових знаків, із позначенням пропусків. 5. Кожна цитата береться в лапки. 6. Після цитати вказується джерело: прізвище автора, назва книги, місце і рік видання, номер тому і сторінки.
Як вибрати книгу для читання 1. На книжковій виставці ти завжди знайдеш цікаві книги. 2. У картотеках картки з назвами книг підібрані за окремими темами. 3. Ти можеш сам вибрати книгу з полиць відкритого доступу. 4. За систематичним каталогом можна довідатися, які книги, що цікавлять тебе, є в бібліотеці. Всі картотеки, як і книги на полицях, розставлені за галузями знань, в певній системі, тому він так і називається. 5. Переглянь бібліографічні покажчики. Це книги про книги. В них ти знайдеш анотації — короткі розповіді про хороші книги і поради, про що і що читати. Форма ведення записів План — це короткий перелік проблем, що розглядаються в книзі. Він може бути простим, якщо в ньому зазначені лише основні запитання, або складним, якщо поруч з основним є додаткові запитання. Виписки — це цитати (дослівне відтворення думок автора книги), або короткий, близький дослівного, виклад змісту потрібного уривку тексту. Виписувати з книги теоретичні положення, статичні, хронологічні дані можна як у процесі читання, так і по його завершенні. Цитату обов'язково брати у лапки, а на кожну виписку давати посилання на джерело. Для полегшення наступної систематизації виписок їх краще робити на окремих аркушах, каталожних картках або перфокартках. Конспект — це короткий письмовий виклад змісту книжки, статті, лекції тощо. Він має бути набагато менший, ніж сама книжка чи стаття. Під час конспектування не слід зловживати скороченням слів, а якщо скорочувати їх, то за загальними правилами; думки слід викладати стисло, своїми словами, виписуючи лише найголовніше і найсуттєвіше, не допускати повторень. Можна використовувати цитати, обов'язково зазначити сторінку, з якої вона виписана. Особливо важливі думки в конспекті варто підкреслювати. Бажано залишати поле для додаткових записів. Тези — стислий виклад основних ідей прочитаної книги. Анотація — коротка характеристика прочитаного, яка дає загальну уяву про його виклад, зміст та призначення. Скласти її краще після прочитання всієї книги. Резюме — короткий заключний виклад наукового повідомлення. Реферат — короткий виклад змісту книги, наукової роботи або результатів вивчення наукової проблеми в письмовому викладі або у формі публічного виступу. |