10 клас
Урок №43
БРАЗИЛІЯ.
ПРАКТИЧНА РОБОТА №6 «ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА
МАШИНОБУДУВАННЯ США, КАНАДИ ТА БРАЗИЛІЇ».
Очікувані результати НПД: учні виявляють та характеризують основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці, називають домінуючі складники третинного, вторинного та первинного секторів економіки Бразилії, складають комплексну економіко-географічну характеристику країни.
Розвивальна та виховна мета: вдосконалювати уміння аналізувати, будувати припущення, робити висновки; виховувати самостійність, уважність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта Південної Америки, фізична карта Південної Америки, комп’ютер,проектор (інтерактивна дошка), мультимедійна презентація (абовідеоматеріали).
Опорні та базові поняття: ЕГП, природні ресурси, природний приріст, густота населення, хибна урбанізація, ВВП, нова індустріальна країна, промисловість, сфера послуг, зовнішньоекономічні зв’язки, транспорт.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Пригадайте: 1) на які природні ресурси багаті країни Південної Америки; 2) якформувалося населення Південної Америки; 3) які ознаки економіки властиві новим індустріальним країнам Азії.
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Коли мова заходить про Бразилію, то першіасоціації у нас, українців, пов’язанііз запашною бразильськоюкавою, яскравими карнавалами та найкращимифутболістами. Крім того, сучаснаБразиліявідома в світі як країна, яка динамічнорозвивається та досяглапомітнихуспіхіввекономічномурозвитку.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з мультимедійноюпрезентацією, матеріаламипідручника,картами атласу
1. «Візитнакартка»
Офіційнаназва — ФедеративнаРеспублікаБразилія. Площа — 8,5 млн км².Населення — 213 млн осіб (2018 р.). Столиця — Бразиліа. Індустріально-аграрнакраїна. Федеративнапрезидентськареспубліка (26 штатівтастоличний округ).
2. ЕГП
Головніознаки: займаєцентральну та східнучастинуПівденної Америки; омивається водами Атлантичного океану (береговалінія — 7,5 тис. км); багатосусідів(Гвіана, Суринам, Гаяна, Венесуела, Колумбія, Перу, Болівія, Парагвай, Аргентина, Уругвай) — країни, щорозвиваються; розташування в одному регіонізі США.
3. Природно-ресурснийпотенціал
Переважаннярівнин (Амазонськанизовина, Бразильське та Гвіанськеплоскогір’я), кліматвідвологогоекваторіального до сезонно-вологогосубтропічного. Густа річкова мережа (Амазонка, Сан-Франсіску, Парана, Уругвай, Парагвай), внутрішніводні шляхи, великий гідропотенціал. Лісистість 62 %, цінні породи дерев.Значніплощі, вкритіродючимиґрунтами (червоно-жовтілатеритні). Мінеральні:кам’яневугілля, горючісланці, залізні, марганцеві, алюмінієві, мідні, вольфрамові, нікелеві, титанові, хромовіруди, золото, алмази. Багатийрекреаційнийпотенціал, 18 об’єктівСпадщини ЮНЕСКО.
4.Населення
Природнийприріст 7,4 ‰, молодістьнаселення: середнійвік 31,6 років, часткадітей та підлітків 23 %. Середня густота населення 24 особи/км², нерівномірнийрозподіл: майже половина проживає на вузькійсмузіприатлантичногоузбережжя.Етнічні групи: європейці (португальці, іспанці, німці, італійці) — 48 %, представники мішаних рас (метиси, мулати, самбо) — 43 %, темношкіре населення — 7,6 %,корінні жителі (індіанці) — 0,4 %. Католики — 65 %, протестанти — 22,2 %. Рівеньурбанізації — 86,2 % (2017 р.). Найбільшіміста — Сан-Паулу (11,9 млн), Ріо-де-Жанейро (6,4 млн), Белу-Орізонті (5,7 млн), Сальвадор (3 млн осіб). Робоча сила —111,6 млн. Структура зайнятості: сільськегосподарство — 10 %, промисловість —40 %, сферіпослуг — 50 %, зростаннячасткисферипослуг (50 %) та промисловості.
5.Господарство
Належить до групикраїн, щорозвиваються, підтип — нова індустріальнакраїна. Загальний ВВП (за ПКС) — 3,2 трлн $ (2017) — 8-ме місце в світі, ВВП на душунаселення — 15,5 тис. $ — 105 місце. Структура ВВП: сільськегосподарство —6,2 %, промисловість — 21 %, сфера послуг — 72,8 %. Чинники, щозабезпечилиекономічнезростання:
1) унікальна природно-сировинна база;
2) імміграція та демографічні процеси, які сприяли забезпеченню дешевою, але відносно кваліфікованою робочою силою;
3) політика «відчинених дверей» для іноземних компаній;
4) створення пільгових умов для розвитку підприємництва.
Промисловість. Видобувнапромисловість (залізніруди, боксити, золото, графіт, нафта та ін.). Концентраціяпідприємствобробноїпромисловостіпівденномусході, у трикутнику Сан-Паулу, Ріо-де-Жанейро, Белу-Орізонті. Провіднівиробництва: машинобудування (автомобілебудування — представництваіноземнихкомпаній, суднобудування, літакобудування, сільськогосподарськемашинобудування,виробництвоелектронно-обчислювальноїтехніки); чорнаметалургія (8-ме місце завиробництвомсталі), кольороваметалургія (провіднімісця за виробництвомалюмінію, міді, цинку); хімічна (нафтохімія, виробництвомінеральних добрив, пластмас, лаків, фарб); лісова та деревообробна; легка та харчова.
Сільськегосподарство. Повністюзабезпечує себе продовольством, експортнезначення. Рослинництво (60 %): цукрова тростина, зерновікультури (кукурудза,рис), соя, квасоля, кава, тропічніфрукти. Тваринництво: скотарством’ясногонапрямку, свинарство, птахівництво.
Третинний сектор. Провідніскладові: торгівля, банківсько-фінансовадіяльність, туризм (6 млн туристівщорічно). Відносно добре розвиненатранспортна мережа. У внутрішніхперевезенняхпровідна роль автомобільного транспорту. Трансамазонськешосе.
Найбільші морські порти: Ріо-де-Жанейро, Сантус, РIV-Гранді,Паранагуа, Порту-Алегрі, Белен, Сальвадор, Манаус); аеропорти: Гуарульос у Сан-Паулу та Галеано в Ріо-де-Жанейро.
6. Зовнішньоекономічні зв’язки
Експорт: автомобілі, транспортне обладнання, залізна руда, соя, взуття, кава,фрукти.
Імпорт: електричне та транспортне обладнання, електроніка, хімічніпродукти, нафта. Головніпартнери — Китай, США, Аргентина, Німеччина, Нідерланди. 3-й за обсягамиторгівельний партнер Українисередкраїн Америки. Експортта імпорт становить сільськогосподарськапродукція. Співробітництво у сферіпромисловихтехнологій.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Практична робота №6«Порівняльна характеристика машинобудування США,Канади та Бразилії
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати§ 37.
2. Повторити §§ 34-36, підготуватися до письмового контрою знань за темами
«Океанія», «Америка».
1