Атмосфера, у якій перебувають діти, безпосередньо впливає на їхній настрій, здоров'я, мотивацію до навчання та бажання відвідувати школу. Створення безпечного, доброзичливого середовища, побудованого на довірі та повазі, є ключовою умовою для запобігання булінгу.
Виступ на педагогічній раді
«Булінг в школі:
запобігання цькування в освітньому середовищі»
Класний керівник 10 класу
Пройдакова Жанна Тодорівна
2023
Комплексний підхід до попередження та протидії булінгу (цькуванню) у закладах освіти
Атмосфера, у якій перебувають діти, безпосередньо впливає на їхній настрій, здоров’я, мотивацію до навчання та бажання відвідувати школу. Створення безпечного, доброзичливого середовища, побудованого на довірі та повазі, є ключовою умовою для запобігання булінгу.
Норвезький психолог Дан Ольвеус у своїй відомій книзі «Булінг у школі: що ми знаємо і що можемо зробити?» описує характерні риси учнів, які схильні ставати булерами:
Типові жертви булінгу, за дослідженнями Ольвеуса, також мають спільні риси:
Булінг та інші прояви насильства можуть виникати з різних причин, і щоб звести їх до мінімуму, важливо діяти системно. Як класна керівниця, я організувала комплекс заходів, спрямованих на профілактику булінгу та конфліктів у класному колективі.
Однак навіть найбільш відданий своїй справі вчитель не зможе подолати цю проблему самотужки. Ефективна боротьба з булінгом потребує злагодженої командної роботи, де кожен може зробити свій внесок, щоб школа стала безпечним і комфортним простором для всіх.
Правила роботи щодо вирішення конфліктних ситуацій
1. Перед початком роботи було проведено анкетування «Попередження булінгу». За результатами опитування спланувалися необхідні заходи для роботи з класом і окремими учнями.
2. Залучила батьків до вирішення конфліктної ситуації. Важливо, щоб батьки розуміли і притримувались сформованих правил. Була проведена бесіда з мамою учня і самим учнем, який створював конфлікти. До цієї розмови також були залучені шкільна психологиня ___________та завучка з виховної роботи __________.
3. Варто також взаємодіяти з усіма працівниками закладу освіти, аби з'ясувати, що саме могло спровокувати випадок, яке із правил було порушене.
4. У класі було проведено у різних формах ряд заходів для запобігання цькування та конфліктних ситуацій. Зокрема, круглий стіл « Моя поведінка в конфлікті», де кожний учасник та учасниця висловлювали свою думку щодо змодельованої конфліктної ситуації. На годині спілкування переглянули відео «Ти і поліція. Булінг у школі». Під час проведення дебатів «Безконфліктне спілкування у нашому житті» обговорили правила відео- та фотозйомки телефонами у школі. Також склали ряд умов при яких можна вести фіксацію. Шкільною психологинею ____________проведено тренінг «Толерантність – найважливіша умова злагоди в колективі». На цьому заході учні та учениці висловлювали думку щодо свого сприйняття толерантності та важливості захисту інших школярів, які цього потребують.
5. Разом із десятикласниками визначили основні позиції по відношенню до булінгу:
1) булінг — це неприйнятно, адже може призвести до негативних наслідків;
2) в ситуації булінгу немає єдиного винного, а всі учасники та учасниці своїми діями або бездіяльністю можуть впливати: підтримувати, зупиняти або ігнорувати;
3) не можна мовчати, якщо ви потерпаєте від булінгу або спостерігаєте його по відношенню до інших.
8. Необхідно раз на тиждень говорити з підлітками про те, що їх турбує щодо спілкування в класі та у закладі в цілому, аби моніторити ефективність роботи.
9. У роботі уникаю оціночних суджень про особистість та пам'ятаю, що діти можуть не усвідомлювати в повній мірі наслідки своїх вчинків.
10. Заохочую десятикласників брати участь у шкільних заходах, даючи можливість кожному проявити себе.
Перелік цих правил не є вичерпним. Його можна розширювати. Проте їх достатньо, щоб сформувати рамки для роботи з відновлення та нормалізації психологічного клімату в класі.
Отже, метою проведення заходів має стати не їх кількість, а рівень зменшення конфліктних ситуацій та покращення загальної психологічної атмосфери в закладі.
Дуже важливо, щоб кожен учасник та учасниця освітнього процесу знали позицію закладу освіти щодо протидії та попередження насильства та булінгу (цькування) та неухильно дотримувалися визначених положень та правил поведінки. Також учасники освітнього процесу мають знати, що робити, з ким взаємодіяти і яку відповідальність вони несуть за власні дії або бездіяльність у випадку булінгу (цькування).
1