Читаємо з розумінням 1 клас

Про матеріал
Тексти для перевірки розуміння прочитаного для учнів 1 класу шкіл з польською мовою навчання
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                             

                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                              « Той, хто не вміє швидко й свідомо читати,

не може успішно володіти знаннями …»

                                                                      В.О. Сухомлинський

 

    Формування життєвої компетенції неможливе без уміння читати, оскільки без цієї чудової навички не може бути ні успішного навчання дитини в школі, ні самостійного пізнання нею світу, ні самовдосконалення.    Найважливіше завдання початкової школи: навчити дітей вчитися, а це неможливо без уміння читати і працювати з книжкою.

    Значення книги в житті кожної людини величезне. Прищепити любов до читання - це значить переконати дитину у необхідності дружити з книгою, відчувати її корисність у повсякденному житті як неоціненного джерела знань та засобу спілкування між людьми.

   Завдання предмета читання у початкових класах — формувати, закріплювати, удосконалювати навички свідомого, правильного, швидкого, виразного читання, розвивати  потяг до самостійного читання книг. Таким чином предмет читання ставить за мету виробити в учнів не тільки уміння читати, а й внутрішнє бажання читати, що є усвідомленням необхідності спілкування з книгою, бачити в цьому життєву потребу (самостійне читання).

  Навчання мовчазного ( тихого) читання із розумінням учнів 1-2 класів є одним із важливіших завдань вчителя у школі і батьків вдома.  Повільне, але систематичне  заохочення дітей до мовчазного читання  повинно відбуватися при кожній можливості, щоденно.

    “Czytamy  ze  zrozumieniem”- це тексти для учнів 1 класу, надруковані великим шрифтом і побудовані за принципом «від простішого – до складнішого», мають на меті сформувати, а пізніше й удосконалити  навички свідомого мовчазного читання. Завдання, що розміщені під кожним текстом , служать  для перевірки навичок  розуміння  прочитаного тексту: добір власної назви тексту, вибір правильної відповіді із трьох запропонованих варіантів, відновлення послідовності подій, побудова речень із «розсипаних» слів, вибір правдивої інформації та ін.

   З даної збірки можуть користуватися : 1)вчителі на уроках – для урізноманітнення навчального процесу, перевірки розуміння прочитаного  та ін.; 2) батьки – для збагачення словникового запасу дітей, для вдосконалення читацьких навичок дитини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу школа 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Przeczytaj uważnie tekst.

 

Okulary

 

To Olek. On ma okulary.

Olek obserwuje motyle.

A to Ola. I ona ma okulary.

Похожее изображениеTo okulary na lato.

Ola lubi            .

 

 

  1. Похожее изображениеJakie okulary ma Ola ? Otocz   pętlą właściwy obrazek.

Картинки по запросу окуляри від сонця дитячі

Картинки по запросу окуляри для басейну 

 

 

 

 

 

  1. Zaznacz  poprawną odpowiedź.

 

Co robi Olek?

  1. Rysuje koty.
  2. Obserwuje motyle.
  3. Łowi ryby.

 

4. Otocz   pętlą właściwy obrazek.

 

Co lubi Ola?

Картинки по запросу ХмараПохожее изображение 

Похожее изображение 

 

 

 

 

 

 

1.Przeczytaj uważnie tekst.

 

                            Igły

 

Klasa Joli lubi wyprawy do lasu.

Jakie tam skarby!

Sosnowe igły, trawy, kawałki kory.

Klasa Joli zbiera je do ikebany.

A ile tu tajemnic!

Pod  liśćmi ukryty jest jeż.

On ma igły i sosna ma igły.

 

2.Pokoloruj kartonik z odpowiednim wyrazem.

 

Klasa Joli lubi wyprawy do:

   

 

 

 

3.Zaznacz poprawną odpowiedź.

 

  Jakie skarby zbiera klasa  Joli?

 

  1. Igły, trawy, kawałki kory.
  2. Kamyki, patyki,kolorowe listki.
  3. Jagody, maliny borowiki.

 

    4.Narysuj zwierzątko, które  ma igły.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Przeczytaj uważnie tekst.

 

Ekran

 

Ewa: Ale wielki ekran!

Emil: O tak, to wielki ekran.

Ewa: Ale po co nam taki ekran?

Emil: Zrobimy tu teatr.

 

   2. Zaznacz poprawne odpowiedzi.

 

Kto tu rozmawiał?

 

  1. Emil i Ela.
  2. Emil i Ewa.
  3. Ela i Ewa.

 

Jaki był ekran?

 

  1. Mały.
  2. Biały.
  3. Wielki.

 

 

3.Na jaki pomysł wpadł Emil? Podkreśl zdanie prawdziwe.

 

Zrobimy tu tort.

Zrobimy tu teatr.

Zrobimy tu tor.

 

 

 

 

 

 

1.Przeczytaj uważnie tekst.

 

                    Domowa galeria

 

To dom Ady i Adama. Ada lubi, kiedy dom jest ładny. Razem z bratem ozdobi pokoje rysunkami. Namaluje kwiaty nad strumykiem. A Adam narysuje motyle i samoloty. Obrazki gotowe! Oto domowa galeria wedlug pomysłu Ady i Adama.

 

2.Zaznacz poprawne odpowiedzi.

 

Ada i Adam ozdobią dom:

  1. Balonami.
  2. Rysunkami.
  3. Figurkami z plasteliny.

 

Domowa galeria to:

 

  1. Obrazy mamy i Ady.
  2. Dom Ady i Adama ozdobiony rysunkami.
  3. Ładny obraz.

 

3.Narysuj, co namalowała Ada, a co – Adam.

 

              Ada                                           Adam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Przeczytaj uważnie tekst.

 

                          Witek  i  Wojtek

 

  Witek ma kolorowy worek. W tym worku są wrotki.

- Mam wrotki od mamy – mówi Witek.

Wojtek ma rower.

- Mój rower mam od taty – mówi Wojtek.

 

2. Zaznacz poprawne odpowiedzi.

 

Witek ma:

 

A.Kolorowe listki

B. Kolorowe ołówki

C. Kolorowy worek

 

Wojtek dostał rower od:

 

  1. Od mamy
  2. Od taty
  3. Od babci

 

3. Otocz   pętlą właściwy obrazek.

 

W worku Witka są:

 

Картинки по запросу велосипедКартинки по запросу санчатаКартинки по запросу ролики 

 

 

    

 

 

 

 

 

1.Przeczytaj uważnie tekst.

               

Imieniny   Ineski

 

   Ineska ma jutro imieniny. Tata kupił ulubione cukierki Ineski, a mama upiekła totrt makowy. Brat Mirek  pakuje prezenty – domek dla lalek i  kolorowy balonik. Tylko piesek Azor jest smutny. Co on podaruje Inesce ? Ma tylko kawałek kiełbaski. Azor ma pomysł! Długi spacer to dobry prezent!

 

2. Jakie prezenty pakuje dla Ineski Mirek? Otocz   pętlą właściwе obrazkі.

Похожее изображениеКартинки по запросу ЛялькаКартинки по запросу возик для ляльок 

Картинки по запросу повітряна кулька 

 

 

 

 

 

 

3. Zaznacz poprawnе odpowiedzi.

 

Mama upiekła dla Ineski tort:

 

  1. truskawkowy.
  2. Makowy.
  3. Bananowy

 

Co podaruje Inesce piesek Azor?

 

  1. Kawałek kiełbaski.
  2. Długi spacer.
  3. Krótki spacer.

 

 

 

1.Przeczytaj uważnie tekst.

 

                            Wyprawa krasnoludków

 

    Był upalny  poranek.  Dwa małe krasnoludki,Bim i Bom, wpadły na pomysł. Popływają na listku. Wiosła zrobią z gałązek. Krasnoludki pływały i pływały. Najpierw było miło, ale potem mocno wiało. Łatwo o wywrotkę – mruknął Bim. Wracamy na łąkę!  Na obiad głodne krasnale zjadły słodkie bułki z masłem.

 

2. Zaznacz poprawne odpowiedzi.

 

Krasnoludki pływały na :

 

  1. statku
  2. listku
  3. kaczce

 

Na obiad głodne krasnale zjadły:

 

A. słodkie cukierki

B. słodkie bułki z masłem

C. słodkie bułki z makiem

 

3.Jaka była pogoda, kiedy krasnoludki pływały na listku? Wybierz odpowiedni obrazek.

 

 

Картинки по запросу ХмараПохожее изображениеПохожее изображение 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Przeczytaj uważnie tekst.

 

Rybka, rak i komary

 

  Złota Rybka i rak Romek od rana mają radosną zabawę. Rak pokazuje rybce, jak spaceruje tyłem. Rybka bije płetwami brawo, a potem wykonuje salto. Wyskakuje z wody wysoko jak akrobatka, a potem głęboko nurkuje. Woda pryska! Nagle Złota Rybka woła:

„ Ratunku, rybak!”. Rak Romek zwołuje na pomoc komary. Komary gryzą rybaka. Oj, rosną mu wielkie bąble. Rybak zabiera wędkę i zmyka.

 

 

2.Zaznacz poprawne odpowiedzi.

 

Co pokazywał rak Romek Złotej Rybce?

 

  1. Podskakuje.
  2. Je śniadanie.
  3. Spaceruje tyłem

 

Kogo rak Romek zawołał na pomoc?

 

  1. Kalmary.
  2. Komary.
  3. Kota.

 

3.  Ponumeruj w odpowiedniej kolejności -co było najpierw, a co potem.

 

Rybka wyskakuje z wody jak akrobatka.

Rybak zmyka.

Rak pokazuje rybce, jak spaceruje tyłem.

 

 

  1. Przeczytaj uważnie tekst.

 

                                       W cyrku

    Jacek jest w cyrku z tatą i mamą. Najpierw kupują lody cytrynowe, potem zajmują miejsca. Uwaga, oto pokazy cyrkowców! Co za cuda! Występuje akrobatka na kucyku. Potem pan magik zdejmuje cylinder. Ma tam zająca, cukierki i karty z cyframi. Jacek zgaduje jedną cyfrę i dostaje cukierka. Klaun gra na trąbce. Tancerka z gracją posyła całusy. Jacek bije brawo.

 

2. Otocz   pętlą właściwy obrazek.

Картинки по запросу капелюхПохожее изображениеMagik zdejmuje:

Картинки по запросу взуття малюнок 

 

Картинки по запросу дудочкаПохожее изображениеПохожее изображениеKlaun gra na:

 

 

 

 

3.Zaznacz poprawną  odpowiedź.

 

Jacek dostał od magika:

  1. Lody.
  2. Zająca.
  3. Cukierka.

 

4. Ponumeruj w odpowiedniej kolejności -co było najpierw, a co potem.

 

        Jacek z rodzicami kupują lody cytrynowe.

Klaun gra na trąbce.

Pan magik zdejmuje cylinder.

 

1.Przeczytaj uważnie tekst.

                                 Porządki w ogródku

   Andrzej i Iwona pracują w ogródku. Kopią grządki. Tu  będą rzodkiewki, a tam marchewki. Iwona chce, żeby kwiaty kwitły pod drzewami. A przy krzewach agrestu wyrosną główki sałaty. Przed krzakiem bzu jest miejsce na cebulę i kalarepę. Andrzej marzy o surówkach, a Iwona – o zupie jarzynowej. Nagle zagrzmiało. To burza?  Ale ulewa! Woda pada na grządki. To dobrze.     

 

  1. Zaznacz poprawną  odpowiedź.

Andrzej i Iwona:

  1. Zjadają jabłka.
  2. Podlewają grządki.
  3. Kopią grządki.

 

  1. Картинки по запросу kalarepa kolorowankaPokoloruj to, co wzrośnie przed krzakiem bzu. 

Картинки по запросу капуста розфарбовкаПохожее изображение 

 

 

 

 

  1. Narysuj krople deszczu obok zdań, które są prawdziwe.

 

Andrzej marzy o zupie jarzynowej.

Iwona chce, żeby kwiaty kwitły pod drzewami.

Przy krzewach agrestu wyrosną główki sałaty. 

Przy krzewach agrestu wyrosną główki kapusty.

 

 

 

Похожее изображение 

  

                                                      ЗМІСТ

  1. ВСТУП………………………………………………………………2
  2. РОЗДІЛ 1. Читаємо з розумінням ( 1 клас )……………………3
  • Okulary .....................................................................................4
  • Igły..............................................................................................5
  • Ekran..........................................................................................6
  • Domowa galeria..........................................................................7
  • Witek i Wojtek............................................................................8
  • Imieniny Ineski............................................................................9
  • Wyprawa krasnoludków...........................................................10
  • Rybka, rak i komary..................................................................11
  • W cyrku.......................................................................................12
  • Porządki w ogródku  .................................................................13 
  1. СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ……………………….15

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу огірки

 

 

 

 

 

 

 

 

Похожее изображение                                  ВИКОРИСТАНІ  ДЖЕРЕЛА

  1.  Буквар. Польська мова: підручник для 1 класу - Лебедь Р., Іваницька Е., Слободяна І.

Видавництво: Світ, 2012

  1. K.Sirak-Stopińska,A.Mitoraj-Hebel,M. Jarząbek. Kolorowa klasa.7-latek w pierwszej klasie, karty pracy z dodatkowymi ćwiczeniami w czytaniu.-W.:”Operon ”,Gdynia 2009,-s.135  
  2. Інтернет-ресурси:
  • http://fаmіlуtіnеs.соm.uа/sоn-u-ruku.http
  • http://сhіtаlосhkа-ru.ru
  • https://www.slideshare.net/iruska_38/ss-46172698
  • Superkids.pl
  • traditions.оrg.ua>usna-narodna...skоrоmоvky
  • аbetka.ukrlife.org>skoromov.htm
  • аbеtkа.ukrlіfе.оrg>turсhуnа3.html
  • реtrуk.соm.uа>uа/аrtісlеs/327.html                                                               

 

 

Похожее изображение 

 

 

 

 

docx
Додано
18 лютого 2023
Переглядів
644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку