За матеріалами:
Посібника «Інформатика. Алгоритми і програми 7-9», авт. Руденко В.Д.
Підручник «Інформатика. Підручник для 7 класу», авт. Й.Ривкінд, 2020, вид. «Генеза».
Алгоритми з повторенням(цикли). Цикл з лічильником.7 клас Python. Карпова Ганна Володимирівна. Вчитель інформатики КЗО «СШ №129 ФМП» ДМРЗа матеріалами: Посібника «Інформатика. Алгоритми і програми 7-9», авт. Руденко В. Д. Підручник «Інформатика. Підручник для 7 класу», авт. Й. Ривкінд, 2020, вид «Генеза».
Номер слайду 2
Номер слайду 3
Алгоритми з повторенням (цикли) – це такі алгоритми, у яких одні і ті самі інструкції виконуються багаторазово. Тіло циклу – серія інструкцій, які виконуються під час виконання циклу. Цикл з параметром – це цикл, в якому кількість повторень заздалегідь відома
Номер слайду 4
У мові Python цикли з лічильником (параметром) реалізуються оператором циклу for (для) , який має таку загальну структуру:for <змінна> in range (шкала): <блок інструкцій тіла циклу>Змінна – це параметр, лічильник, котрий змінює своє значення щоразу при виконанні команд циклу.Ітерація - одне виконання команд циклу. Тіло циклу - складається з команд, котрі виконуються кілька разів.
Номер слайду 5
Шкала чисел (range) створює послідовність чисел у вигляді арифметичної прогресії (шкалу). range (поч.число, кінц.число, крок): Приймає три параметри: початкове число, яке включається у шкалу; кінцеве число, яке не включається у шкалу; крок, який може бути додатнім чи від’ємним. Крок означає, що наступне значення шкали відрізняється від попереднього на значення цього кроку.for <змінна> in range (шкала): <блок інструкцій тіла циклу>
Номер слайду 6
for <змінна> in range (шкала): <блок інструкцій тіла циклу> range (n) – Шкала чисел від 0 до n-1range (k, n) – Шкала чисел від k до n-1range (k, n, m) – Шкала чисел від k до n-1 з кроком m (може бути від’ємним)Можна задавати лише один або два параметри функції range, тоді решта параметрів прийматимуть значення за умовчанням. range (поч.число, кінц.число, крок):
Номер слайду 7
for <змінна> in range (шкала): <блок інструкцій тіла циклу>Наприклад, у функції range(1,10,3) початковим числом є 1 (включно), кінцевим числом є 10 (не включно), а кроком є 3. Таким чином ця функція утворює послідовність чисел [1,4,7]. Функція range(3,-3,-2) створює набір чисел [3,1,-1], оскільки починає шкалу із значення 3, і перебирає числа з кроком -2 поки не досягне значення -3 (не включаючи це число). Якби нам потрібно було включити й число -3 у цю шкалу, функцію слід було би записати як range(3,-4,-2). Функції – це іменовані блоки коду, призначені для вирішення однієї конкретної задачі.range (n) – Шкала чисел від 0 до n-1range (k, n) – Шкала чисел від k до n-1range (k, n, m) – Шкала чисел від k до n-1 з кроком m (може бути від’ємним)
Номер слайду 8
Приклад 1: Реалізуємо програму, яка повинна виводити на екран кількість яблук в ряду піраміди із яблук. Цю програму можна вирішити так:
Номер слайду 9
А можна вирішити так:
Номер слайду 10
А тепер вирішимо цю задачу за допомогою циклу for:
Номер слайду 11
Приклад 2. У банк покладено 10000 грн. на 5 років під 10% річних. Сума відсотків за поточний рік нараховується в наступному році. Розробити алгоритм і програму обчислення отриманої суми через 5 років. Алгоритм розв’язування задачі:1. Присвоїмо змінній suma початкове значення суми вкладу: suma = 10000 2. Присвоїмо змінній циклу i значення 1.: i = 1; (це буде наш лічильник циклу, який буде нарощуватись до 5.)3. Обчислимо суму вкладу за поточний рік: suma = suma + 0.1 * suma 4. i = i + 1 (наростили лічильник циклу)5. Проводимо аналіз: якщо i <=5 , то повторюємо п.36. Виведемо на екран значення змінної suma .
Номер слайду 12
Номер слайду 13
Приклад 3. Намалюємо 5 квадратів які розташовані один за одним. Довжина сторони першого з квадратів дорівнює a. А довжина сторони кожного наступного на 20 більше. Алгоритм розв’язування задачі:1. Для зберігання довжини сторони створюємо змінну, наприклад a, і надаємо їй початкове значення. Наприклад 30.2. Щоб намалювати 5 квадратів потрібно організувати цикл з лічильником, що повторюється 5 разів. 3. Всередину цього циклу помістимо ще один цикл для малювання одного квадрату: Вперед на a кроків. Повернути праворуч на 90 градусів
Номер слайду 14
4. Для малювання кожного наступного квадрата потрібно перемістити черепашку в початкову точку його малювання:5. Перед малюванням чергового квадрата нарощуємо його сторону на 20 кроків.6. В результаті маємо наступний програмний проект:
Номер слайду 15
Домашнє завдання: Виконати проект, поданий в підручнику на стор.162 (1-7 пункти).