Урок "Д.Греція. Архітектура: храм, ордер. «Людина – міра всіх речей». Реалізм скульптурних образів" (6 клас)

Про матеріал

Інтегрований урок з груповими формами роботи для учнів 6 класу за програмою Л.Масол, Н Миропольської (презентація додається у розділі "Розробки уроків") Розділ "Античність - колиска європейської цивілізації".

Перегляд файлу

Художня  культура (за програмою Л. Масол)

6 клас

Розділ 3: «Античність – колиска європейської цивілізації»

Урок №20

Тема уроку: «Архітектура Давньої Греції. Реалізм скульптурних образів»

 

Мета: створити в учнів уявлення про античну культуру (Давня Греція).

Завдання: 

  • ознайомити учнів з ордерною системою в архітектурі Д. Греції;
  • звернути увагу учнів на реалізм у скульптурному зображенні людини давньогрецькими митцями;
  • розширити мистецтвознавчі, історичні та літературні знання, розвинути математичні, географічні вміння, графічні навички;
  • формувати кругозір учнів за рахунок введення нових термінів і понять, активізувати їхню пізнавальну діяльність та мислення, сприяти творчості;
  • виховувати інтерес та шанобливе ставлення до світової художньої культури.

Форма проведення заняття: інтегрований урок з груповими формами роботи.

Тип уроку: комбінований урок

Оснащення уроку: мультимедійна система, візуальний ряд (презентація за темою уроку - 24 слайди), завдання для кожної групи (додатки), аркуші А-4 для аплікацій, кольоровий папір, олівці, фломастери, ножиці, клей, кольорові фішки, інструкція з ТБ.

Тривалість уроку: 45 хвилин

 

 

 

Хід уроку:

 

І

Організаційний етап

Учитель: Доброго дня, діти!

Ми продовжуємо знайомитися зі світовою художньою культурою.

Працювати сьогодні будемо групами. Біля кожної є табличка, що вказує профіль групи, але допомагати нікому не забороняється. Ми цінуємо думку кожного.   

Щоб не відволікатися на сторонні вигуки в ході нашого уроку, я буду класти вам на стіл фішки: жовта - ви добре працюєте, зелена – зосередьтеся, будьте уважними.

 

 

ІІ

Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Учитель:  Сьогодні ми з вами продовжуємо мандрувати дивовижною і загадковою країною, яку ви бачите на екрані.

  • Що це за країна?     (Д.Греція)

Не секрет, що саме ця епоха - епоха античності, будучи зразком внутрішньої і зовнішньої краси людини, вперше показала світу, яких вершин може досягти людина. Тому епіграфом до нашого уроку я взяла афоризм давньогрецького філософа Протагора "Людина - міра всіх речей".

  • А як ви розумієте ці слова?

(відповіді учнів)

У нас буде можливість ще раз переконатися у правильності цього вислову, але спершу я пропоную згадати те, що ви вже знаєте про культуру Д.Греції.

Кросворд: (одночасно з відповідями кожна група отримує своє завдання)

  1. Термін, що означає греко-римську давність. (Античність)
  2. Столиця Греції. (Афіни)
  3. Обитель грецьких богів. (Олімп)
  4. Оповідь, яка передає уявлення людей про світ, про походження всього сущого... (Міф)
  5. Грецький орнамент у вигляді безперервної ламаної. (Меандр)
  6. Улюблений традиційний танець греків. (Сіртакі)

Завдання командам (практичні):  (2 хв)

Історики – визначити на малюнках відомих вам грецьких богів за їхніми атрибутами.

Літератори – за поданими фрагментами міфів визначити головних героїв творів.

Географи – позначити на карті Греції міста, пов’язані з історичними подіями та культурними об’єктами.

Художники – створити свій варіант меандру (стрічка).

(перевірка завдань)

Хореографи – виконати основний елемент танцю «Сіртакі».

*танцювальна хвилинка - Сіртакі*

 

Сл. 2

 

 

 

 

 

 

цитата

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сл. 3

 

Сл. 4

 

Сл. 5

 

Сл. 6

 

Сл. 7

музика

ІІІ

Мотивація навчальної діяльності

Учитель:  «Пізнай самого себе» - було написано на храмі Аполлона в Дельфах. Щоб пізнати себе сьогоднішніх, необхідно зрозуміти, якою ж була людина в далекому минулому.

Ідеал грецької культури дуже точно виражений у словах громадського діяча V ст. до н. е. Перикла: «Ми любимо красу без примхливості і мудрість без зніженості». Нічого зайвого - такий головний принцип мистецтва і життя Стародавньої Греції.

 

 

ІV

Вивчення нового матеріалу (І)

Учитель:  Елліни в усьому шукали красу і гармонію, а образ довершеної людини став основою античної культури. Вони досягли досконалості в різних видах мистецтва, у тому числі в архітектурі і скульптурі.

(оголошення теми уроку)

  • Для початку, будь ласка, дайте визначення поняттю «архітектура».

(наука і мистецтво проектування будівель, а також споруди,

які формують просторове середовище для життя людини)

Гордістю еллінів був Афінський Акрополь – це ансамбль архітектурних споруд, побудований на високому пагорбі. Левову частку в ньому займали храми (культова споруда). Вони є зразком античного стилю в архітектурі.

  • Давайте згадаємо, що ж таке «стиль»?

(естетична категорія, що відображає

спільність основних ознак творчості)

 

А тепер спробуємо знайти спільні риси у будівлях, які ви бачите на екрані.                         

(відповіді учнів)

Так, дійсно, ви назвали основні елементи класичного типу грецького храму – периптеру. Він має прямокутну форму, оточений з усіх сторін колонами. 

 - Згадайте, що таке «колона»?

(елемент будівлі, опора, зазвичай круглого або квадратного перетину,

що підтримує балку, антаблемент або п'яту арки)

Фасад храму виглядає наступним чином і має основні частини: стереобат – колону – капітель – антаблемент (архітрав, фриз, карниз) – фронтон – акротерій.

Колона з усіма її деталями, а також частини, розташовані над і під колоною, складають єдине ціле і її зведення підпорядковується певним правилам, порядку. Порядок названий латинським словом "ордо". Звідси і назва - "ордерна система", тобто архітектурний ордер.

Розрізняють три основних ордери:

  • доричний,
  • іонічний,
  • коринфський.

Зверніть увагу, що пропорції доричної колони та людського тіла пов’язані певною математичною залежністю. З часів скульптора Поліклета встановлено, що якщо стопу чоловіка прийняти за одиницю вимірювання – 1 фут (гр. фут = 30,89 см), то повний зріст людини становить 6 футів – 6 одиниць (голова з шиєю – 1 фут, решта тіла – 5 футів). Саме ця частина уособлює «міцність і красу» чоловічого тіла.

Ця пропорція зустрічається також у співвідношенні: висота колонади /довжина храму як 1/5.

Кожний ордер сприймався давніми греками з точки зору пропорцій людського тіла. Якщо доричний – це образ чоловіка, то іонічний і коринфський – це образ жіночий: легкий, витончений та стрункий.

 

 

 

 

 

 

 

Сл. 8

 

 

 

 

 

 

Сл. 9

 

Сл. 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сл. 11

 

 

 

 

 

Сл. 12

 

 

 

 

 

Сл. 13

 

 

 

 

 

 

Сл. 14

 

 

 

 

 

 

 

 

Сл. 15

Стоп!

 

 

V

Практична робота (І)

Учитель:  А тепер спробуємо закріпити отримані вами знання в практичних завданнях.

(робота у групах)

Архітектори: Вирахувати діаметр (ширину) колони, виходячи з її висоти, та «вбудувати» 4 колони в проект.

 

*правила техніки безпеки при роботі з ножицями та клеєм*

(Перевірка виконаного завдання)

 

 

 

Сл. 16

 

 

 

 

 

Сл. 17

Вивчення нового матеріалу (ІІ)

Учитель: До шедеврів світового мистецтва належить також давньогрецька скульптура (згадуємо визначення «скульптури»).

(вид ОМ, твори якого мають об`ємну форму

 і виконуються способом ліплення чи різьблення)

Ми з вами знаємо, що архітектурні споруди греки прикрашали статуями та рельєфами. У кожному храмі була статуя бога, на честь якого він збудований. Навіть давньогрецький історик Плутарх стверджував, що в Афінах було більше статуй, ніж живих людей.

Я пропоную вам порівняти скульптурні зображення людини у Д. Греції та Д. Єгипті. Ваші враження…

  • Яке з них більш реалістичне? (обґрунтовують відповідь)

Греція славилась своїми скульпторами, до числа яких увійшли Фідій та Мірон. Фідій – автор відомого нам «дива світу» - статуї Зевса в Олімпії. А перед вами Афіна, яка знаходилась у храмі … (Парфенон). Вона мала дерев`яний остов, покритий золотом і слоновою кісткою.

Ще одна відома статуя – «Дискобол» Мірона. За описами давніх істориків, вона була зроблена із бронзи. Нажаль, більшість творінь античних скульпторів не збереглася та існує тільки у копіях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сл. 18

 

 

 

Сл. 19

VІІ

Практична робота (ІІ)

Скульптори: Визначити за описом, до якого виду скульптури відносяться витвори Мірона “Дискобол” та Фідія “Афіна Парфенос”. 

 

Сл. 20

VІІІ

Підбиття підсумків

Дякую. Ви добре впоралися з завданням. І ми з вами ще раз переконалися у правильності афоризму Протагора «Людина – міра всіх речей».

Сл. 21

 

 

Рефлексія

А зараз я пропоную вам продовжити наступні речення:

  • Мені було цікаво …
  • У мене вийшло …
  • Мені захотілось …

 

Сл. 22

 

 

Домашнє завдання

У 1958 році українським архітектором О. Малишенком було створено проект театру, який втілений у життя в 4 містах: Полтаві, Рівному, Маріуполі та Херсоні. Вашим домашнім завданням буде знайти елементи давньогрецької архітектури у будівлі нашого театру.

 

Сл. 23

 

 

Самооцінювання, оцінювання.

І закінчити наш урок, на якому ми мандрували Д.Грецією,  я хочу словами поета:

Благоговение, блаженство,
непостижимость совершенства,
фантазии людской полёт
в шедеврах каменных живёт…

Дякую за роботу. До побачення.

 

Сл. 24

 

docx
Додано
25 березня 2020
Переглядів
1091
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку