Інтегрований урок з груповими формами роботи для учнів 6 класу за програмою Л.Масол, Н Миропольської (презентація додається у розділі "Розробки уроків") Розділ "Античність - колиска європейської цивілізації".
Художня культура (за програмою Л. Масол)
6 клас
Розділ 3: «Античність – колиска європейської цивілізації»
Урок №20
Тема уроку: «Архітектура Давньої Греції. Реалізм скульптурних образів»
Мета: створити в учнів уявлення про античну культуру (Давня Греція). Завдання:
Форма проведення заняття: інтегрований урок з груповими формами роботи. Тип уроку: комбінований урок Оснащення уроку: мультимедійна система, візуальний ряд (презентація за темою уроку - 24 слайди), завдання для кожної групи (додатки), аркуші А-4 для аплікацій, кольоровий папір, олівці, фломастери, ножиці, клей, кольорові фішки, інструкція з ТБ. Тривалість уроку: 45 хвилин
|
|
|
|
Хід уроку: |
|
І |
Організаційний етап Учитель: Доброго дня, діти! Ми продовжуємо знайомитися зі світовою художньою культурою. Працювати сьогодні будемо групами. Біля кожної є табличка, що вказує профіль групи, але допомагати нікому не забороняється. Ми цінуємо думку кожного. Щоб не відволікатися на сторонні вигуки в ході нашого уроку, я буду класти вам на стіл фішки: жовта - ви добре працюєте, зелена – зосередьтеся, будьте уважними.
|
|
ІІ |
Актуалізація опорних знань, умінь, навичок Учитель: Сьогодні ми з вами продовжуємо мандрувати дивовижною і загадковою країною, яку ви бачите на екрані.
Не секрет, що саме ця епоха - епоха античності, будучи зразком внутрішньої і зовнішньої краси людини, вперше показала світу, яких вершин може досягти людина. Тому епіграфом до нашого уроку я взяла афоризм давньогрецького філософа Протагора "Людина - міра всіх речей".
(відповіді учнів) У нас буде можливість ще раз переконатися у правильності цього вислову, але спершу я пропоную згадати те, що ви вже знаєте про культуру Д.Греції. Кросворд: (одночасно з відповідями кожна група отримує своє завдання)
Завдання командам (практичні): (2 хв) Історики – визначити на малюнках відомих вам грецьких богів за їхніми атрибутами. Літератори – за поданими фрагментами міфів визначити головних героїв творів. Географи – позначити на карті Греції міста, пов’язані з історичними подіями та культурними об’єктами. Художники – створити свій варіант меандру (стрічка). (перевірка завдань) Хореографи – виконати основний елемент танцю «Сіртакі». *танцювальна хвилинка - Сіртакі*
|
Сл. 2
цитата
Сл. 3
Сл. 4
Сл. 5
Сл. 6
Сл. 7 музика |
ІІІ |
Мотивація навчальної діяльності Учитель: «Пізнай самого себе» - було написано на храмі Аполлона в Дельфах. Щоб пізнати себе сьогоднішніх, необхідно зрозуміти, якою ж була людина в далекому минулому. Ідеал грецької культури дуже точно виражений у словах громадського діяча V ст. до н. е. Перикла: «Ми любимо красу без примхливості і мудрість без зніженості». Нічого зайвого - такий головний принцип мистецтва і життя Стародавньої Греції.
|
|
ІV |
Вивчення нового матеріалу (І) Учитель: Елліни в усьому шукали красу і гармонію, а образ довершеної людини став основою античної культури. Вони досягли досконалості в різних видах мистецтва, у тому числі в архітектурі і скульптурі. (оголошення теми уроку)
(наука і мистецтво проектування будівель, а також споруди, які формують просторове середовище для життя людини) Гордістю еллінів був Афінський Акрополь – це ансамбль архітектурних споруд, побудований на високому пагорбі. Левову частку в ньому займали храми (культова споруда). Вони є зразком античного стилю в архітектурі.
(естетична категорія, що відображає спільність основних ознак творчості)
А тепер спробуємо знайти спільні риси у будівлях, які ви бачите на екрані. (відповіді учнів) Так, дійсно, ви назвали основні елементи класичного типу грецького храму – периптеру. Він має прямокутну форму, оточений з усіх сторін колонами. - Згадайте, що таке «колона»? (елемент будівлі, опора, зазвичай круглого або квадратного перетину, що підтримує балку, антаблемент або п'яту арки) Фасад храму виглядає наступним чином і має основні частини: стереобат – колону – капітель – антаблемент (архітрав, фриз, карниз) – фронтон – акротерій. Колона з усіма її деталями, а також частини, розташовані над і під колоною, складають єдине ціле і її зведення підпорядковується певним правилам, порядку. Порядок названий латинським словом "ордо". Звідси і назва - "ордерна система", тобто архітектурний ордер. Розрізняють три основних ордери:
Зверніть увагу, що пропорції доричної колони та людського тіла пов’язані певною математичною залежністю. З часів скульптора Поліклета встановлено, що якщо стопу чоловіка прийняти за одиницю вимірювання – 1 фут (гр. фут = 30,89 см), то повний зріст людини становить 6 футів – 6 одиниць (голова з шиєю – 1 фут, решта тіла – 5 футів). Саме ця частина уособлює «міцність і красу» чоловічого тіла. Ця пропорція зустрічається також у співвідношенні: висота колонади /довжина храму як 1/5. Кожний ордер сприймався давніми греками з точки зору пропорцій людського тіла. Якщо доричний – це образ чоловіка, то іонічний і коринфський – це образ жіночий: легкий, витончений та стрункий.
|
Сл. 8
Сл. 9
Сл. 10
Сл. 11
Сл. 12
Сл. 13
Сл. 14
Сл. 15 Стоп!
|
V |
Практична робота (І) Учитель: А тепер спробуємо закріпити отримані вами знання в практичних завданнях. (робота у групах) Архітектори: Вирахувати діаметр (ширину) колони, виходячи з її висоти, та «вбудувати» 4 колони в проект.
*правила техніки безпеки при роботі з ножицями та клеєм* (Перевірка виконаного завдання)
|
Сл. 16
Сл. 17 |
VІ |
Вивчення нового матеріалу (ІІ) Учитель: До шедеврів світового мистецтва належить також давньогрецька скульптура (згадуємо визначення «скульптури»). (вид ОМ, твори якого мають об`ємну форму і виконуються способом ліплення чи різьблення) Ми з вами знаємо, що архітектурні споруди греки прикрашали статуями та рельєфами. У кожному храмі була статуя бога, на честь якого він збудований. Навіть давньогрецький історик Плутарх стверджував, що в Афінах було більше статуй, ніж живих людей. Я пропоную вам порівняти скульптурні зображення людини у Д. Греції та Д. Єгипті. Ваші враження…
Греція славилась своїми скульпторами, до числа яких увійшли Фідій та Мірон. Фідій – автор відомого нам «дива світу» - статуї Зевса в Олімпії. А перед вами Афіна, яка знаходилась у храмі … (Парфенон). Вона мала дерев`яний остов, покритий золотом і слоновою кісткою. Ще одна відома статуя – «Дискобол» Мірона. За описами давніх істориків, вона була зроблена із бронзи. Нажаль, більшість творінь античних скульпторів не збереглася та існує тільки у копіях.
|
Сл. 18
Сл. 19 |
VІІ |
Практична робота (ІІ) Скульптори: Визначити за описом, до якого виду скульптури відносяться витвори Мірона “Дискобол” та Фідія “Афіна Парфенос”. |
Сл. 20 |
VІІІ |
Підбиття підсумків Дякую. Ви добре впоралися з завданням. І ми з вами ще раз переконалися у правильності афоризму Протагора «Людина – міра всіх речей». |
Сл. 21
|
|
Рефлексія А зараз я пропоную вам продовжити наступні речення:
|
Сл. 22
|
|
Домашнє завдання У 1958 році українським архітектором О. Малишенком було створено проект театру, який втілений у життя в 4 містах: Полтаві, Рівному, Маріуполі та Херсоні. Вашим домашнім завданням буде знайти елементи давньогрецької архітектури у будівлі нашого театру. |
Сл. 23
|
|
Самооцінювання, оцінювання. І закінчити наш урок, на якому ми мандрували Д.Грецією, я хочу словами поета:
Благоговение, блаженство, Дякую за роботу. До побачення. |
Сл. 24 |