Урок 3
Тема: Дані. Пристрої, що використовуються для роботи з даними.
Навчальна мета: Познайомити учнів з даними та пристроями для роботи з даними, навчити учнів кодуванню повідомлень
Розвивальна мета: Розвити вміння працювати з даними, та кодувати повідомлення
Виховна мета: Розвити в учнях інформаційну культуру, виховати посидючість
Тип уроку: Комбінований урок
Структура уроку
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго ранку, діти!
Черговий, хто сьогодні відсутній в класі?
Сьогодні ми з вами розглянемо тему: «Дані. Пристрої, що використовуються для роботи з даними».
ІІ. Етап орієнтації
Інформацію передається у вигляді повідомлень. Самі повідомлення стають даними. Саме цим ми сьогодні і займемося. Давайте починати.
ІІІ. Етап проектування
План уроку
Повторення (мозковий штурм)
Дані. Пристрої, що використовуються для роботи з даними
Дані – це інформація, яку ми можемо сприймати або працювати з нею.
Комп'ютер — універсальна цифрова обчислювальна машина для оброблення інформації.
Інформаційна технологія – це організація інформаційних процесів з використанням технічних засобів та приладів. (записати)
Існують такі види інформаційних технологій: пошта, письмо, телефон, телеграф, електрона пошта, диктофон, фотокамера, плеєр, калькулятор, відеокамера, ігрова приставка, навігатор, планшет та ін. Паперові технології – це організація передачі інформації за допомогою паперових носіїв. Нові інформаційні технології – це організація передачі даних через ПК. (записати)
Серед одиниць вимірювання інформації виділяють: біт, байт, КБ, МБ, Гб, ТБ.
Біт— це найменша одиниця вимірювання інформації, одна комірка пам'яті, в яку можна записати 0 або 1.
Байт — це вісім підряд записаних бітів.
1байт = 8 бітів
1Кбайт = 1024 байти
1Мбайт = 1024 Кбайти
1Гбайт = 1024 Мбайти
1Тбайт = 1024 Гбайти
Система числення – це система запису чисел за допомогою певного набору знаків.
Системи числення бувають: десяткова, двійкова, вісімкова, шістнадцяткова, римська. Системи числення використовують кодування. (записати)
Кодування — процес перетворення символів одного алфавіту на символи іншого.
Код—результат кодування.
Фізкультхвилинка.
Один - піднести руки вгору,
Два - нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги
І торкайтеся підлоги.
Три, чотири - прямо стати
Будемо відпочивати.
Гра 1. Додаток 1
Гра 2. «Не царська, а цезарська справа…»
Одним з давніх шифрів є шифр Цезаря, названий так на честь римського імператора Гая Юлія Цезаря, який використовував його для секретної переписки. За цим шифром кожний символ алфавіту замінявся іншим, що знаходився від даного на певну кількість позицій:
Розшифруйте повідомлення
ДЙДЬГМХЗ КРЧСУПАХЙНЦ
, якщо ключ К = 3:
Завдання 2. Використовуючи шифр Цезаря, закодуйте українські прислів’я, ключ К=2:
1. Правда суду не боїться.
2. На хорошу квітку і бджілка летить.
3. Легко здобуте легко й забути.
4. Від жару і камінь трісне.
5. Слово не стріла, а глибше ранить.
6. Свій розум май і людей питай.
7. Розумний розсудить, дурень осудить.
8. Кінець діло хвалить.
9. Без роботи день роком стає.
10. В науці старих нема.
11. Без вміння і сила зайва.
12. Сонце відчиняє світ, а книга відкриває очі.
1. Вивчити терміни
2. Підготуватися до контрольної роботи
3. §
4. пит.
Додаток 1.
Гра «Морська фантазія»
Сергій готувався до уроку інформатики і замислився: як можна пересилати інформацію на відстань? Авжеж — через повітря, ефір, лінії зв’язку, скориставшись послугами реальної чи електронної пошти. І от він — на кораблі та надсилає однокласникам повідомлення:
Розшифруйте повідомлення Сергійка, скориставшись таблицею азбуки Морзе.
Завдання 2. Закодуйте своє повідомлення, скориставшись таблицею азбуки Морзе
1